Fishie & Friends


Welk droogvoer krijgen ze van jou?
Bij mij is het de ene keer de fancy goldfish color, de andere keer de fancy balance van hikari, ik wissel dat steeds een beetje af. Soms krijgen ze ook de goldfish excel maar die is nu op en Fishelangelo ging er van opstijgen, dus dat voer ik tegenwoordig al veel minder.
Eendenkroos, waar is dat eigenlijk te verkrijgen? Dat had ik gelezen, dat jij en @Giebeltje dat voeren, dat wil ik ze hier ook eens proberen te geven!

En, een wat algemenere vraag, wat is lichter verteerbaar voer voor goudjes? Ik merk dat Fishie toch wat meer moeite blijft hebben met de spijsvertering, is er een droogvoer wat daarin iets goeds kan doen?
 
Ik voer in de zomermaanden Eendenkroos tegelijk met de zinkende pellets( (Kingyo Royal mix en Sinking Geel). In mijn tuin staat een bak waar dat in terecht was gekomen vanuit de gekochte plantjes uit de LFS denk ik, en ik heb ook wat erbij gehaald uit de sloot bij de golfbaan, waarin ook Watermunt, Zwanebloem en heel veel kikkers zitten. Ik merkte wel dat ik het heel goed moest wassen want er zaten kleine bloedzuigers tussen. Zoals gezegd, Eendenkroos is er in de zomer, momenteel wordt het bruin en voer ik fijngesneden biologische Romaanse sla. Het groene deel van een blad. Er zit veel smaak aan en het is niet te hard. Ze eten het graag. En het laxeert ook.

Om de spijsvertering te bevorderen en drijfproblemen te voorkomen geef ik gepelde doperwten als ik drijvende pellets voer ( Kingyo, Color plus en High Growth).

De ene dag voer ik zinkende pellets, de andere dag drijvende. Zondag diepvries voer en Repashy zolang ik dat nog heb.

Iedere avond Voervoorvis Goudviskorrels maar daar zit tarwe in dus ik maak de zak leeg en dan stop ik daarmee.

Iedere maand 5 dagen 2x zinkende pellets besprenkeld met Kingyo vitaminedruppels en bestoven met pure cacaopoeder, op z’n Japans dus.
 
Merci @Giebeltje voor je mooie uitgebreide antwoord! Nu heb ik zowel je recepten voor de inwendige mens als de inwendige vis, yes!
Die romaanse sla ga ik dan ook eens proberen! Geef je dat gewoon rauw?
 
Het droogvoer wat ik gemengd geef is...

"Goldfish Granulis " van Tetra
"Goldfish Gold Japan " van Tetra
"Goldfish Pellets "van Vitalis

Heel af en toe [ als ik zin heb om te pellen :p ] wat erwtjes.

Ik heb in de kamer o.a. ook nog een soort "vijvertje" gemaakt op een tafel

met moerasplanten en stekken van kamerplanten en daar zit ook eendenkroos bij.

Dat kroos moet ik echt elke week wat van weghalen en eerst gooide ik dat weg, maar

na wat ik van Giebeltje had gelezen krijgen de "Parels" ze nu en ze vinden het

geweldig lekker :cool:

Voordeel is ook dat er bij mij geen kans is op ander ongedierte op deze manier!!

Je kunt gewoon een goedkope plastic bak bij de Action halen en half vullen met water

en daar kroos in doen.

Gewoon op een zo'n licht mogelijke plaats zetten in huis en het kroos groeit vanzelf ;)

---
 
@musketier wat tof zeg, zo'n tafelvijvertje!
En wat handig dat je die kroos daar zo bij in hebt! Dank je wel ook voor je uitleg (hoe ik zelf zoiets op kan zetten), vind het een hele slimme oplossing ook om dat zo te combineren met plantenstekken.

Ik ga eens kijken of ik hier dan nog ergens een kroosbakje kan neerzetten! Dan zal ik ergens iets uit een sloot moeten halen, dan begrijp ik dat ik zoiets dan grondig moet wassen, en dat zal ik dan proberen te cultiveren op m'n vensterbank. Leuk!
Mogelijk pas weer iets voor het voorjaar, dan zal ik maar vast beginnen met sla telen :DD.
 
Hier even twee [ slechte] foto's..

Er zwemt van alles in en geen bodembedekking [ alleen een stuk kunstgras :DD ]

geen verwarming en alleen een heel klein mechanisch sponsfiltertje, eigenlijk alleen voor de

water beweging.

Als je je afvraagt wat dat in het midden is....dat is een omgekeerde glazen vaas waar ik

"pootjes" onder heb gelijmd en op zijn kop in de bak gezet.

Lucht er uit gezogen waardoor het water er in ging.

Zo kunnen de vissen ook de boel eens van bovenaf bekijken :cool:

[ je moet toch eens wat verzinnen toch ??]



---
 

Bijlagen

  • 31-10-2021..JPG
    31-10-2021..JPG
    143.1 KB · Weergaven: 137
  • 31-10-2021.JPG
    31-10-2021.JPG
    101.4 KB · Weergaven: 145
Wat geweldig dat je de foto's post! Een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden.
Ontzettend leuk dat je dit plaatst.
Ik vind je uitkijktoren extreem inventief!
Wat voor visjes heb je er in zwemmen?
 
Wat geweldig dat je de foto's post! Een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden.
Ontzettend leuk dat je dit plaatst.
Ik vind je uitkijktoren extreem inventief!
Wat voor visjes heb je er in zwemmen?

Platy's [ met veel jongen]

Guppen [ alleen hele mooie mannen]

Twee kardinaal tetra's

Vijf vrij grote Luipaard - Danio's

Verschillende garnaaltjes.....

Een gezellige boel dus :ROFLMAO:

---
 
Mooi gedaan @musketier! :D

Het eendenkroos gaat hier ook weer goed. Het was eerst bijna niets meer, maar blijkbaar is het weer van de afgelopen tijd groeizaam geweest.... al dan niet met de hulp van snoeiafval dat ik in het vijvertje heb gegooid als bemesting.

20211031_135505.jpg


Gisteren al wat aan de visjes gevoerd. Heb weer voor weken genoeg. ^^'
 
Bij mij staat die bak natuurlijk binnen in een lekker warme kamer

en met licht er boven..

Ik denk dat het dan gewoon door blijft groeien.

---
 
Maakt het, wat betreft ongedierte, eigenlijk uit of je zo'n bak buiten of binnen zet?
Denk ook wel dat je met zo'n bak binnen het hele jaar door kunt blijven oogsten!
 
Buiten komt er ongetwijfeld wat meer troep in (ook beestjes) als het langere tijd staat. Er hoeft maar een vogel in te schijten... :ROFLMAO: Ik spoel zelf de boel een paar keer uit en dan geloof ik het wel.

Ja binnen kweken is nog best een goed idee. :) Bedenk ik t.z.t. misschien nog iets op. Al ben ik wel een beetje bang dat na project-zoveel het huis naar "aquariumzaak" gaat ruiken...
 
Maakt het, wat betreft ongedierte, eigenlijk uit of je zo'n bak buiten of binnen zet?
Denk ook wel dat je met zo'n bak binnen het hele jaar door kunt blijven oogsten!

Natuurlijk komt er binnen minder troep in de bak en hoef je de kroos

helemaal niet schoon te spoelen [ althans dat doe ik niet :DD ]

Je kunt van zo'n bak[ je ] toch ook iets leuks maken?

---
 
Eendenkroos besprenkeld met essence du coolmèze, 👌
Ach kopi luwak is ook een delicatesse ;).

Ja binnen kweken is nog best een goed idee. :) Bedenk ik t.z.t. misschien nog iets op. Al ben ik wel een beetje bang dat na project-zoveel het huis naar "aquariumzaak" gaat ruiken...
Eendenkroos in de stortbak van de -

Hoe ruikt "aquariumzaak?" :DD
Beter "aquariumzaak" dan "vishandel" :DD
 
Haha. Ik zal geen namen noemen, maar als je wel eens bij de op 1 na grootste aquariumzaak in Ede bent geweest, of een andere "old school" zaak met veel vocht in de lucht en hoge temperaturen.... :ROFLMAO:
 
Iets anders. Ik zit te overwegen om m'n zes overgebleven danio kyathit naar deze bak te verplaatsen. Lees namelijk dat deze vissen baat hebben bij veel stroming en ook graag tussen de 16-26 graden zitten. Past dus mooi in deze bak. Ik had ooit een ploegje van 12, waarvan 6 zijn gesneuveld door de camelanus. Nog 6 over, en ik heb eraan gedacht om dit aan te vullen, maar de vissen zijn momenteel slecht leverbaar. Dus mogelijk de laatste 6 naar de goldies (zijn nu ongeveer 4cm), en dan een ander soort klein scholenvisje in de 450L.
Iemand anders toevallig ervaring met danio's en goldies samen? Het lijkt op papier wel prima te kunnen. Ervaringen lees ik graag!
 
@Giebeltje dank je wel voor je berichtje, goed om te lezen dat je ervaring met de danio's prima was. Heb nog niet besloten of ik ze hier over ga zetten.


Nog even een nieuwtje op maanvisgebied. Ik zet 't maar even hier neer, het manen-en-goudjesverhaal loopt toch al door elkaar heen inmiddels ;).

Gisteren heb ik het aangedurfd om het boze maanmannetje terug te zetten in mijn rio 450. Dat heb ik vroeg op de dag al gedaan omdat ik genoeg tijd wilde hebben om het geheel aan te zien.
Luna (m) heeft sinds z'n verbanning uit de rio 180 in de keuken gewoond in afwachting op een oplossing (iets dichter bij de kraan, makkelijker om te verversen).

Korte samenvatting van een heel lang verhaal: In m'n rio 450 begon deze maan (samen met zijn toenmalige v) problemen te geven toen een andere maan dood ging (v, camelanus), waardoor de verhoudingen tussen de manen enorm is verslechterd (hij kreeg mot met een ander mannetje).
Heb het koppel boze manen toen apart gezet, daar kregen ze onderling ruzie, en het vrouwtje toen weer terug de 450 in. In de tussentijd voorbereidingen getroffen voor een complete bakherinrichting, maar eerst een terugplaatspoging gedaan na het halfvol zetten van de bak met vallisneria (zichtlijnen doorbreken, etc). Boze maanman toen geprobeerd terug te plaatsen, dat ging al gelijk mis. Man er weer uit. Overige vier manen waren okee-ish, maar de nieuwe alphamaan (m) begon territoriaal gedrag te vertonen sinds het vrouwtje erbij in zat. Boze maanman Luna bij de goudjes gezet. Dat ging vier weken goed, tot hij ineens uit het niets Fishie begon aan te vallen. Luna weer in strafkamp gezet (de keuken). Rio 450 opnieuw ingericht. Alle vissen er uit. Maanvrouw bij de goudjes uit logeren gezet, om te kijken wat er zou gebeuren als ik Luna terug plaats zonder de vrouwelijke invloed. Dit was het enige wat ik nog niet geprobeerd had. Dus zo'n beetje de laatste optie die ik de vis nog kon bieden.

Dat is waar we nu zitten in de chain of events. Luna gisteren terug de 450 in, en Neil (v) zit bij de goudjes.

Dan nu natuurlijk de prangende vraag.
Hoe is dit afgelopen?

Ik kan dit hier natuurlijk gewoon vertellen.
Maar ik ben eigenlijk eerst wel benieuwd naar jullie prognose. ;)
Hoe denken jullie dat Luna's terugplaatsing - tot nu toe - verlopen is?
 
Ik denk dat alle vissen die Luna aangevallen heeft sinds zijn herintroductie in de rio 450 --en dat zijn er een hoop, zegt mijn glazen bol-- eruit zijn gehaald door jou en nu verspreid in losse bakken jouw keuken in beslag nemen. ;-p En de rio 450, die is nu helemaal vredig, zo zonder medemanen die een bedreiging kunnen zijn voor Luna's troon. Eind goed, keuken vol, al goed!
 
Ik denk dat Fishie, de vrouwelijke Niel met zijn staart het aquarium heeft uitgezwiept want die heeft een goed geheugen en lang niet dement. Goudjes kunnen erg wraakzuchtig en gemeen zijn. Opzouten met die platvis. De sluiers hingen lachend en vinnen wrijvend voor het raam te kijken hoe de platvis over de vloer gleed.

Luna is aangevallen door zijn concurrent en heb je weer terug naar het strafkamp gedaan en onderweg gleed je uit over Neil die nu extra plat is.

Maar het zal wel prima gaan. 1 dagje of een maandje gedeisd houden lukt die manen wel ;) Terror manen en mensen worden steeds slimmer en slaan het liefst onverwachts en groots toe.
 
Misschien een rugzakje kopen voor Luna? Wel eerst waterdicht maken natuurlijk;)

Ik moest inmiddels ook al denken aan 'de veerpont' van drs P. Daar is zoiets inderdaad erg handig bij! :DD

En als de pont dan weer zijn weg zoekt door het ruime sop naar de quarantainebak in de keuken tegenover het afwassop
Dan komen er werktuiglijk gedachten bij me op
Zo denk ik dikwijls over het geheim van het (maanvissen)bestaan (veel maantropologische vraagstukken inmiddels)
En dat ik op de wereld ben (sinds ik (maan)vissen heb) om heen en weer te gaan (naar de LFS)💸💸💸
Wij zien hier voor ons oog een onverbiddelijke wet
Want als ik niet de veerman pisang was, dan was een ander het
En zulke bedenksels heb ik nu de hele dag
Soms met een zucht van weemoed, dan weer met een holle lach (je zou er het heen en weer van krijgen bijna :DD)
 
Ik zal morgen het antwoord posten.
Tot die tijd tellen alle inzendingen. Je kunt er een visvernoeming mee winnen (heb hier nog een paar naamlozen zwemmen, gereserveerd voor dit soort gelegenheden ;) ).

@Giebeltje ik heb zojuist de romainesla geserveerd, verknipt op een bordje met gouden randje geserveerd zelfs.
Fishelangelo vindt 't heerlijk. De rest was iets minder enthousiast :unsure:.
 
Misschien een rugzakje kopen voor Luna? Wel eerst waterdicht maken natuurlijk;)


Ook een zeer vernuftig advies Nina,

In het weekend met het rugzakje naar het Vivarium. Er schijnt een vissen chreche te zijn die op je vissen passen. Het kan maar zo zijn, zit je op de terugweg in de auto bij Utrecht, ooh nee, ik ben iets vergeten (vooral niet melden).
 
@Giebeltje ik heb zojuist de romainesla geserveerd, verknipt op een bordje met gouden randje geserveerd zelfs.
Fishelangelo vindt 't heerlijk. De rest was iets minder enthousiast :unsure:.
En misschien weet "Giebeltje" dan ook misschien of ik eendenkroos wat ik soms

wel eens wat teveel heb, gewoon kan drogen en dan bewaren als "vlokken-voer" :unsure:

---
 
En misschien weet "Giebeltje" dan ook misschien of ik eendenkroos wat ik soms

wel eens wat teveel heb, gewoon kan drogen en dan bewaren als "vlokken-voer" :unsure:

---
Geen idee, zou je gewoon kunnen proberen. Hildegard von Bingen maakte er een elixer van, die experimenteerde met van alles. Haar boek “Physica” staat op mijn verlanglijstje, ga ik ook grondig bestuderen.
 
Geen idee, zou je gewoon kunnen proberen. Hildegard von Bingen maakte er een elixer van, die experimenteerde met van alles. Haar boek “Physica” staat op mijn verlanglijstje, ga ik ook grondig bestuderen.
Ik quote even van je link:
Ingrediënten: Wijn, Bijenhoning, Ceylonkaneel, Gember, Witte peper, Venkelsap, Salviasap, Mosterdzaadjes, Eendenkroos, natuurlijk Kruidenextract. Alles biologisch. Bevat Sulfite. Alkoholpercentage: 8 á 9 %.
Gebruik: Advies is om dagelijks, vóór het ontbijt en vóór het slapengaan, 20ml (likeurglaasje) in te nemen.



🍀:koffie:
Dan worden onze bakken ineens ook twee keer zo lang voor onze vissen; 'zwem eens in een rechte lijn?':DD

Iets serieuzer ;). Ik vind het ook echt heel erg tof @Giebeltje dat je dit soort dingen uit zoekt en deelt. Je komt elke keer opnieuw weer met een super interessant stukje (achtergrond)kennis, wat vaak dan ook nog heel nuttige inzichten geeft. Dank je wel daarvoor!
 
Geen idee, zou je gewoon kunnen proberen. Hildegard von Bingen maakte er een elixer van, die experimenteerde met van alles. Haar boek “Physica” staat op mijn verlanglijstje, ga ik ook grondig bestuderen.
Er wordt wat "af geëxperimenteerd" in de wereld :DD

Ik ga het drogen gewoon maar eens proberen..... giftig zal het er niet van worden :rolleyes:

---
 
Ik zal vast even een hint geven over de plot van het maanvissenlot.

Kan vast verklappen dat @musketier ergens gelijk heeft met zijn opmerking over de frituurpan.
Het was alleen geen frituurpan. Maar wel een soeppan...
 
Ik zal vast even een hint geven over de plot van het maanvissenlot.

Kan vast verklappen dat @musketier ergens gelijk heeft met zijn opmerking over de frituurpan.
Het was alleen geen frituurpan. Maar wel een soeppan...

OMG, je weet wel de spanning op te voeren. Soort van maan cluedo.

Soeppan=transportmiddel dus hij is weer verhuist.

Ik wacht vol spanning op de volgende tip over mogelijke locatie :unsure:
 

Terug
Bovenaan