Fishie & Friends


Giebeltje, mijn oude mannelijke Goudvis, had in het voorjaar paaipukkels zelfs toen hij nog alleen was. Quick, mijn mannelijke Fantail, had ook paaipukkels in het voorjaar en de zomer. Paaipukkels hebben denk ik met temperatuur te maken, jaaggedrag door de man komt volgens mij door feromonen die het vrouwtje uitscheidt, en kuitschieten door de vrouwtjes komt door de feromonen die actieve mannen in het water loslaten.
Ik denk dat je hier gelijk in hebt. Mooi samengevat!
De vissen zitten hier aardig warm vanwege de logeermaan, het zou me dus ook niets verbazen dat de warmte de heetheid aanwakkert zogezegd :p.
 
Hier een duim. ;) (y)

Onder welke omstandigheden ontstaan deze, heeft dat misschien iets te maken met watertemperatuur, seizoen, of zijn het ontstaan van deze paaipukkels iets wat verband houdt met ander gezelschap in de bak? Of gewoon iets intern in de vis?

Ik weet het ook niet precies maar ik vind deze link wel profi overkomen:
http://solidgoldaquatics.com/2012/09/17/goldfish-breeding-tubercles/

Dus iets met testosteron en mannelijkheid en status. ;)

Bij mij heeft de zwarte goudvis (of hybride geval) het hele jaar door paarpukkels. Hij is verder ook het hele jaar door hitsig de pitsig, of in ieder geval dat was hij zolang hij bij de vrouwtjes zat. Mijn andere mannetje heeft volgens mij ook zo ongeveer permanent paaipukkels maar minder. Hij is daarnaast een stuk minder "alpha" dan de zwarte; af en toe wel achter een vrouwtje aanhobbelen maar er zit geen passie in. xD Hij houdt het al gauw weer voor gezien.
 
Dat is inderdaad een hele leuke internet site van haar. Hier keek ik vroeger geregeld naar. Had hele mooie sluiers maar ik geloof allemaal dood door een bacterie ofzo. Meen dat ik dit heb van Nina.

Ik kwam ook iets tegen ivm paai pukkels/knobbels bij brasem/karper ofzo. Die schijnen ze ook te hebben. Wat ik daar las maakt vis dit aan in de winter en het zijn keratine knobbels. Iets met celdeling waardoor ze ontstaan. Dan is de huid ruw en bij paren glijden ze dan niet zo snel van elkaar af :juggle: Waar dit dan nodig voor is.................

Weet wel dat vele houders inderdaad erg blij zijn met een gepassioneerde beuker. Sommige hebben het gewoon niet en krijgen het ook niet. Mijn RIP moor was altijd lui tot paai tijd die beukte alles en iedereen in het rond. Vrouwtje of mannetje maakt hem niet uit.
 
Ik heb hier dames met lesbo neigingen, want Nicolientje zit af en toe achter Pepper aan🥰, en Pepper achter Roodkapje. Gelukkig schieten ze hier geen kuit…

Oh ja, de Sluiers van Solid Gold zijn helaas allemaal bezweken aan een nare infectie. Het hele verhaal is te horen op haar YouTube kanaal. Ze is zelf daarna ook ziek geweest en is inmiddels helemaal gestopt met Sluiers.
 
Dus iets met testosteron en mannelijkheid en status. ;)

Bij mij heeft de zwarte goudvis (of hybride geval) het hele jaar door paarpukkels. Hij is verder ook het hele jaar door hitsig de pitsig, of in ieder geval dat was hij zolang hij bij de vrouwtjes zat. Mijn andere mannetje heeft volgens mij ook zo ongeveer permanent paaipukkels maar minder. Hij is daarnaast een stuk minder "alpha" dan de zwarte; af en toe wel achter een vrouwtje aanhobbelen maar er zit geen passie in. xD Hij houdt het al gauw weer voor gezien.
Aha! Wat een goeie link heb je opgesnord! Hmmmm.
Vind het interessant wat je vertelt over je eigen vissen. Doet me denken aan hoe het hier vroeger was met Bertje (Fishie's vorige bakmaat). Die was aardig van het Fishie opjagen, maar niet altijd, en bovendien, ik had altijd het idee dat Bertje een vrouwtje was, paaipukkels heb ik bij hem echt nooit gezien in de 13 ish jaar dat ik hem/haar had. Toch was Bertje echt duidelijk dominant. Die machtsverhouding tussen die twee vissen is echt een wereld anders dan wat ik nu zie met Fishie en de twee sluiers. Misschien heeft het ook te maken met dat ze met z'n drieën zitten.

Ik heb hier dames met lesbo neigingen, want Nicolientje zit af en toe achter Pepper aan🥰, en Pepper achter Roodkapje. Gelukkig schieten ze hier geen kuit…
Zou dat dan te maken hebben met driften, of meer met een rangorde? Ik zie het hier namelijk ook. Diego zit dan een beetje Fishie te plagen, Fishelangelo doet dat ook, maar minder. De beide sluiers onderling eigenlijk nauwelijks. Fishie ligt dan op de bodem te dommelen, en dan gaan ze hem 'grondelen' (bij gebrek aan betere uitleg), beetje de steentjes onder hem vandaan graven, z'n gezag ondermijnen I guess :p . En in zijn zij porren. Fishie don't care, die blijft dan gewoon liggen tot hij het wel zat is en dan lanceert ie zichzelf door de bak heen om aan de andere kant te landen en verder te dommelen.
Najagen en beuken zie ik nooit.

Weldra gaat het licht aan in de 450L. 🤞
 
Weldra gaat het licht aan in de 450L. 🤞
Korte update maar even.
Neil en Luna werden al snel weer een team. Dat had ik ook al wel verwacht. Wat ik ook al had verwacht en ook gebeurde, was dat Neil iets bij Luna triggert. Neil is een soort vergrootglas. Was Luna al vervelend, in combinatie met Neil wordt dat keer duizend. Dus ik heb net Neil weer uit de 450 gehaald want dat ging echt niet meer. M'n andere maanman Bebhionn werd zo ongeveer continue verjaagd, opgezocht, en daarna verder opgejaagd. Luna heb ik ook er uit gehaald en even in time out gezet om te kalmeren. Die vis was zo enorm opgefokt naar alles en iedereen. Heb hem net terug geplaatst en hij is nu weer 'rustig'. Ik vind het bijna bizar hoe dat gedrag verandert wanneer er geen vrouwtje bij zit. Maar ik ben er nu wel van overtuigd dat Neil de triggerende factor is.
 
Feromonen??!!!😛😛😛Of zouden ze een haat/liefde relatie hebben? Of toch een communicatieprobleem vanwege het (ontbreken van) strepenpatroon?
 
Feromonen??!!!😛😛😛Of zouden ze een haat/liefde relatie hebben? Of toch een communicatieprobleem vanwege het (ontbreken van) strepenpatroon?
Als je Feromonen gaat spellen met een v en een stille (or) er tussen (veromoorden) dan zou dat best eens kunnen kloppen :p.

Luna heeft een soort haat liefde met alles en iedereen geloof ik. Die maan staat van zichzelf al 'aan'. Beetje zoals de gemiddelde alleenheerser, altijd op z'n hoede waarschijnlijk voor andere manen die 'm een vin in de rug steken als ie even niet de boel onderdrukt. Dat zit denk ik al gewoon in hem. M'n andere manen zijn niet zo. Die doen gewoon normale vinnige maandingen, beetje een *peck hier en daar en dat was het dan wel. Andere maanman Bebhionn + Neil ging wel 'goed', maar, ook daar wel een duidelijke verandering in de manmaan toen het vrouwtje er bij kwam. Bebhionn werd ineens ook een stuk minder verdraagzaam jegens de andere manen dan eerder. Neil er uit, en het gedrag van ook deze maan werd weer wat milder.

Maar goed dat was nog soort van 'normaal'. Wat Luna net deed is echt iets meer dan dat, dat was gewoon continue ruzie zoeken met de andere manen, vooral de single maanman Bebhionn omdat die zo ongeveer z'n directe conculega is. Die moet gewoon naar de maan dan. Het werd ook niet meer verdragen dat Bebhionn zich ergens in het groen aan het verstoppen was, Luna zag hem en moest hem vinden en verder opjagen. Soort hunger games, echt verschrikkelijk.

Neil er uit gehaald, en ziedaar, het vechten wordt gelijk minder. Luna even in time out gezet voor een kwartiertje in een emmer, opnieuw terug de bak in, en het vechten stopt volledig. Meneer hangt nu gezellig met de andere manen onder een tak. Dat kan dus wel. Maar met Neil erbij niet. Dus denk ik echt dat het daarmee te maken moet hebben, dat het een vrouwtje is. Want Neil zelf is echt ver van agressief.
 
  • Wow
Waarderingen: Thdo
Je schrijfstijl is echt hilarisch maar eigenlijk is het helemaal niet om te lachen... Wat een terrormanen zeg, echt erg dat je hem zelfs even in time out moest zetten. Knuppel...
 
Je schrijfstijl is echt hilarisch maar eigenlijk is het helemaal niet om te lachen... Wat een terrormanen zeg, echt erg dat je hem zelfs even in time out moest zetten. Knuppel...
Hehe, de knuppel heb ik gelukkig nog even kunnen laten liggen :p.
Je hebt gelijk, het is ook niet leuk, maar het is ook niet iets waarvan ik denk dat de vis er iets aan kan doen. En ik, als deus ex machina, mogelijk wel. Al beginnen de opties na zo'n driekwart jaar wel een beetje op te raken. Maar, zoals ze in alle wijsheid in wie is de mol zeggen: 'kennis is macht', dus wat dat betreft kan ik in m'n handen knijpen. Al dan niet met een vis er tussen :p.

Geduld is een schone zaak, en m'n bakken zijn dat ook, dus het is in die zin een gelukje dat ik er twee stabiel heb draaien en de maanvrouw goed bij de goudjes blijkt te kunnen logeren. Dat haalt de acute handelstress uit de situatie, waardoor ik rustig kon/kan kijken naar een langdurige oplossing.
Ik zal nog wel eens ergens m'n bevindingen geordend opschrijven, misschien dat andere maanvishouders met gedonder in de ploeg hier nog iets aan kunnen hebben.
 
Wat een geklooi met die rot manen. Jammer dat je plannetje weer de grond is ingeboord.

Heb je nog een plan H of zal Neil als solitaire maan blijven in gold city. Zou het geen optie zijn om bij Neil in gold city nog een aardige maan bij te plaatsen? Dan zijn ze toch met zijn tweeen. Dan zonder kans op voort planting want dan word het weer knokken om hun baby s.
 
Wat een geklooi met die rot manen. Jammer dat je plannetje weer de grond is ingeboord.
"Next time, Gadget, next time..." (ook met de stem van dr. Claw, ofcourse).

Heb je nog een plan H of zal Neil als solitaire maan blijven in gold city. Zou het geen optie zijn om bij Neil in gold city nog een aardige maan bij te plaatsen? Dan zijn ze toch met zijn tweeen. Dan zonder kans op voort planting want dan word het weer knokken om hun baby s.
Zijn we alweer bij H inmiddels? Time flies when you're having fun.
Een dame erbij daar laat ik inderdaad nog even m'n brein op marineren momenteel. Om twee redenen. Inderdaad voor arme Neilio een vriendinnetje erbij. Of een vriendinnetje erbij en dan de twee dames samen de 450 in, waardoor er drie duo's ontstaan. Dit hele gedoe werd extra gedoe toen m'n laatste sterfgeval-maan Buzz dood ging (dit was een vrouwtje). Dus een dame zou kunnen helpen.

Anders wordt het misschien een Neilxit, dan zal ik mogelijk een nieuw thuis voor haar zoeken. Omdat ik toch ook denk dat een soortgenoot/soortgenoten wel de betere optie is, al ligt zoiets ook weer delicaat.
 
Zo blijf je natuurlijk aan de gang tot plan x.

Die 450 is allang gereserveerd en je snap het nog niet :deal: Maar beide dames naar de 450 is een beginnetje.................
 
Zo blijf je natuurlijk aan de gang tot plan x.
Ah, dat valt me nog mee! Ik had al rekening gehouden met dat ik het numerieke stelsel zou moeten aanbreken :DD.

Maar beide dames naar de 450 is een beginnetje.................
Zoals Neil ooit al eens eind jaren '60 gequote heeft: "It's one small step for maan..."
 
Was er nog niet aan toegekomen, maar ik heb nieuws over het Fishie.

Het gaat op het moment niet zo goed met hem. Vorige week maandag vond ik hem ondersteboven in de waterpest, met een flinke zwelling aan de onderbuik. Niet meer in staat om rechtop te zwemmen. Hij hing op z'n rug.
Omdat meneer al langer wat stoelgangissues leek te hebben, moest ik denken aan een verstopping. Hij kreeg om die reden ook al vanaf zaterdag een erwt-only dieet. Ondanks dat was er flink wat in hem vastgelopen.

Ben dus gestopt met voeren om hem eerst leeg te laten lopen. Dat gebeurde ook in de nacht van maandag op dinsdag. Maar op dinsdagochtend trof ik hem op z'n zij liggend in de bak aan. Niet meer in staat om 'rechtop' te liggen, laat staan zwemmen.

Omdat hij nog wel enorme eetlust had, ben ik hem met de hand gaan voeren (vis in de ene hand, erwt in de andere) in de hoop dat hij wat aan zou sterken en bij zou trekken. Dat gebeurde niet.

Daarom heb ik donderdag gebeld met Fancy Goldfish Store. Daar mocht ik Fishie komen brengen voor microscopisch onderzoek. Dat heb ik vrijdag gedaan.

Daar kwam uit dat er zowel costia als wormen op hem zijn aangetroffen. Hij wordt daar nu voor behandeld in een aparte bak, omdat Diego de sluier erg druk is, en Fishie steeds aan het pushen is. De rio 180 behandel ik uiteraard ook. Die kuur loopt nu, duurt 7 dagen. Daarna back to back de wormen behandelen. En dan kijken hoe het gaat.

Fishie is dus nog steeds niet (echt) in staat om te zwemmen. Gelukkig is hij inmiddels aan me gewend, en ook gewend om met de hand gevoerd te worden. Daarom kan ik hem nu gewoon oppakken en voeren, en levert dat nu ook geen stress voor hem op. Integendeel, hij lijkt het erg fijn te vinden om dan op z'n gemakje een beetje de boel te kauwen in zo'n 'hangmat'. Voor mij wat tijdsintensief; vandaar dat ik daadwerkelijk een hangmatje voor hem geknutseld heb van een filterspons + visnetje, waar ik hem in kan hangen en waar hij rustig z'n bek leeg kan eten.

Hij is er nog lang niet, en of hij het gaat halen is ook erg twijfelachtig. Maar hij lijkt elke dag een beetje kracht terug te krijgen. Probeerde vandaag ook wat stukjes te zwemmen en naar mijn hand te zwemmen, dus ik zie in ieder geval meer vooruitgang dan achteruitgang. Het was fijn dat Fishie ook eens is bekeken door Dino, en die zei dat hij zeker nog een vitale indruk maakte, ondanks zijn leeftijd en de zwemproblemen, en het dus absoluut de moeite waard is Fishie nog een kans te geven. Dus dat is fijn. En, ik weet nu ook zeker dat hij een mannetje is.

Zal uiteraard laten weten hoe het af loopt. Overige vissen maken het goed.
 
Helaas een droevig berichtje deze keer.

Fishie is gisteravond laat gestorven.
De afgelopen dagen was hij langzaam wat aan het opknappen. Kon zijn balans beter houden, en hele kleine stukjes over de bodem zwemmen. Maar, hij wilde gisteren ineens niet meer eten. En dat is altijd een slecht teken.
In de loop van de avond begonnen zich allemaal rode puntjes op zijn lichaam te vormen. Hij begon snel te ademen. Ik heb hem toen uit de medicatie gehaald en op vers water gezet, waardoor hij gelijk wat rustiger werd. Na een kwartier leek het of hij een soort toeval kreeg, snakte even naar adem. Ik heb hem toen opgepakt (hij was erg tam en hing afgelopen week regelmatig te chillen in mijn hand). Hij werd rustig, ademde nog een paar keer en toen stopten de kieuwen met bewegen en was het gedaan.

Fishie is zo'n 15 jaar bij me geweest. Ik zei hem elke ochtend goedemorgen, en elke avond goedenacht. Hij is, in zekere zin, de aanleiding voor alle andere vissen in mijn huis geweest. The Original Fishie. Afgelopen week was een goede eindweek, ondanks de ziekte, en zonder enige verwachting dat het goed zou komen. Het was een bijzonder beestje. Ga 'm missen ook.

Ik wil iedereen die me het afgelopen jaar met Fishie geholpen heeft enorm bedanken ook, want mede door jullie advies heb ik hem het afgelopen jaar nog een goed jaar kunnen bezorgen, met de twee sluiers van @Olympus erbij, intens veel dank ook daarvoor. En ook speciale dank aan iedereen die me de afgelopen week door dit ziekteproces heen gecoached heeft. Het was enorm fijn om te kunnen overleggen over what to do, and what to don't.

Dank!
 
Dank jullie wel nog voor de lieve reacties. Zeer gewaardeerd!
Ik zal eens even vertellen hoe het verder gegaan is, want dat heb ik al een tijdje niet meer gedaan zie ik nu.

Laatste bericht was dat ik Fishie ben verloren aan de costia. Alweer een paar maanden geleden. Nadat hij overleed heb ik de kuur afgemaakt, en in eerste instantie geprobeerd om de sluiers/maanvis wat hersteltijd te geven en niet gelijk back to back te behandelen tegen kieuwworm. Geen van de vissen vertoonde ook enig symptoom wat kon duiden op kieuwworm, en de reden waardoor ik wist dat het ging om kieuwworm had te maken met het afstrijkje wat Dino (FGS) gemaakt heetf van Fishie. Dus in eerste instantie heb ik het zo gelaten, wel flink wat extra waterverversingen, om wat er aan populatie zou zitten, uit te dunnen.

Tegelijkertijd was er in mijn andere bak een oorlogje ontstaan tussen mijn twee scalare maanmannetjes. Die hebben lange tijd in een vredesverdrag samen gezwommen, maar dat was ineens afgelopen. Dus daar moest iets mee. Ik heb toen besloten om maanman Luna bij de sluiers en maanvis Neil (vrouwtje en voormalig partner) te plaatsen. Daar was ruimte ontstaan na de dood van Fishie, en ik zou beide manen aan een soortgenootje helpen, dus het leek me een poging waard.

In eerste instantie bleek dit een gouden greep. Het ging eigenlijk gewoon heel goed samen. De twee manen blij, en rustig, en de sluiers deden gewoon hun sluierding, dus prima.
Totdat maanvis Luna na een poosje niet meer wilde gaan eten. Ten prooi gevallen aan kieuwworm. Dus ik heb moeten gaan behandelen. In eerste instantie heb ik cyprisil gebruikt, maar daar kreeg Luna een allergische reactie op, namelijk rode vinaanzetten en vlekken, die erg leken op een bacteriële infectie, maar bijwerkingen bleken op de medicatie. Uiteindelijk heb ik met bilocil sensitive de kieuwworm weten op te ruimen, Luna at weer, en knapte goed op, maar de kuur trok een wissel op maanvis Neil, die vlak na de behandeling ziek is geworden, waarschijnlijk verzwakt door de medicatie en daardoor buikwaterzucht heeft ontwikkeld. En vervolgens is overleden.

De bak heeft vervolgens een poos stabiel gedraaid, zonder problemen. Wel viel het me al op dat de sluiers wat passiever waren dan gebruikelijk. Ik hield het in de smiezen, maar alles leek stabiel. Tot vorige week. Toen begon maanvis Luna weer met een hongerstaking, het 'nee' schudden, dus weer kieuwworm. Dit keer een ander middel gebruikt om te behandelen, namelijk dactycid voor de maanvis (apart in quarantaine), en de sluierbak deze keer op cyprisil.
Dactycid kent een andere werkzame stof, maar ook op dit middel ontwikkelde maanvis Luna een allergische reactie. Die heb ik dus noodgedwongen vroegtijdig uit de kuur moeten halen, en apart in quarantaine gehouden. Vanmorgen vond ik hem dood in de bak.

Einde van een tijdperk. Ik vind het jammer voor de maanvis, maar wie een beetje gevolgd heeft hoe het deze maan vergaan is, zal denk ik wel begrijpen dat ik hier ook vrede mee heb ;).

Dus, deze bak is nu zowaar weer een sluierbak-only. De heren zitten tot en met zondag in de cyprisil (kuur van 8 dagen), en zijn duidelijk een stuk actiever sinds de cyprisil er in zit, dus kennelijk zat die kieuwworm ze toch ook te belagen. Ik hoop dat ik hiermee de boel heb opgeruimd, we gaan het zien.

Tijd voor een beetje reflectie. Wat betreft de combinatie sluiers en maanvissen. Ik moet zeggen dat het me aangenaam verrast heeft dat dat wel kan, maar dat dat kan, komt ook met een heleboel mitsen en maren. En is ver van de ideale situatie.
Dus daar wil ik wel even duidelijk de disclaimer bij zetten dat ik dit niet aan raad. Maar, als je echt hoog zit, en de vissen in kwestie ook 'compatible' zijn, dan kan het een werkende (tijdelijke) oplossing zijn.

Wat betreft medicatie. Ik denk dat hoe dit is gelopen helaas goed illustreert wat er aan het gebruik van medicatie vast kan hangen. Wat betreft bijwerkingen, maar ook wat betreft een neerwaartse behandelspiraal, zoals bij Neil het geval geweest is, dat de kuur de vis een laatste zetje omlaag geeft.
Tegelijkertijd ontkom je er m.i. ook niet aan om af en toe wel in te grijpen, zoals bij de costia, zoiets moet je gewoon behandelen. Maar ik ben wel van mening om liever niet naar middelen te grijpen, tenzij het echt niet anders kan.

Tot slot wil ik wederom iedereen bedanken die me hiermee heeft geholpen, door mee te denken, advies te geven, dank jullie wel, namens mij, en uiteraard de vissen ;).
 
Joh, ik ondek nu pas dat er nog een heel gedeelte op het forum is haha, waar er druk gesproken wordt in de foto-albums! 🙈
Vervelend dat de combi niet helemaal vlekkeloos verlopen is. Hoe is je situatie nu dan, 1 bak sluiers 1 bak manen?
 
Joh, ik ondek nu pas dat er nog een heel gedeelte op het forum is haha, waar er druk gesproken wordt in de foto-albums! 🙈
Hahahaha herkenbaar. Dit heeft bij mij ook even geduurd :DD. Schreef weer iemand 'in m'n foto album' en ik steeds denken 'waar dan'.

Vervelend dat de combi niet helemaal vlekkeloos verlopen is. Hoe is je situatie nu dan, 1 bak sluiers 1 bak manen?
Dank je voor het vragen! Momenteel gaat alles goed, en rustig, heerlijk ;).
Klein stukje geschiedenis :p. Ik had tot de zomer van 2020 al jaren een bak (rio 180) met twee enkelstaarten. Waaronder de blinde Fishie waar dit topic over gaat. Daarnaast ben ik in de zomer van 2020 een gezelschapsbestand gestart (met o.a. boesemani regenboogvis en maanvissen), wat uiteindelijk dus helaas niet zo gezellig bleek te gaan binnen het clubje manen.

Het begon goed, maar al gauw had ik te maken met het eerste onverklaarbare sterfgeval binnen de groep manen, waarna ik bij de derde maan, Ariël, op kerstavond/nacht 2020 op dit forum beland ben om advies te vragen. Uiteindelijk kwam ik er achter dat een deel van de manen met camelanus uit de LFS waren gekomen. Dat heb ik behandeld, maar ben daarna alsnog twee manen verloren aan de gevolgen hiervan. Al die sterfte heeft geleid tot onbalans binnen de ploeg, die er deels al was omdat een van de manen duidelijk dominant was, maar zich extra ging laten gelden op het moment dat het vrouwtje van zijn rivaal stierf.
Zodoende ben ik een poosje bezig geweest om ervoor te zorgen dat er rust in de tent kwam, herinrichtingen, al dat soort dingen, wat uiteindelijk ertoe geleid heeft dat ik een poos maanvis in de rio 180 gehad heb, omdat het met geen mogelijkheid meer samen ging.

Tegenwoordig heb ik nog drie manen over in de gezelschapsbak. Dat gaat gemoedelijk. Lekker laten voor wat het is ;). En in de rio 180 zitten twee sluiermannen; Diego die een eigen nog veel ouder topic heeft, en Fishelangelo, beiden al wat ouder (7+ en 8+ inmiddels dacht ik), en vorig jaar bij mij gekomen uit de beroemde vijver van @Olympus. Ze wonen daar nu samen met twee appelslakken. Misschien komt er op een dag nog wel een derde sluierknul bij, die optie houd ik wel open maar ik ben op het moment niet heel actief aan het zoeken.
 
Er zijn 2 secties met fotoalbums en bij de sctie Goudvissen is er dus ook een inderdaad.
 
Het werd wel eens tijd voor een update :p. De laatste was twee maanden terug zie ik net.

Met de twee sluiers gaat het goed! Ze zijn de hittegolf goed door gekomen (water was 30 graden...), dat was iets waar ik een tikje bezorgd om was maar ik weet nu in ieder geval dat ze samen kunnen met discus. Grapje ;). (Voordat ik per ongeluk een discus-sie start :p).
Anywho, dat is niet iets wat ik vaker van plan ben, die 30 graden, dus ik ben me eens aan het oriënteren op climate control voor deze bak. Iemand hier op het forum tipte me een sonoff (wifi switch), dat is iets waar ik nog even naar wil kijken, want ik ben eigenlijk van plan om de heater uit deze bak te gaan laten, dus dan heb ik waarschijnlijk meer aan een sonoff dan aan een inkbird. Maar dat staat nog op m'n lijstje. Ik heb een deel van de warme dagen een ouderwetse ventilator boven de bak laten blazen. Dat hielp eigenlijk ook goed, maar het lastige aan deze bak is dat ik die kleppen wel dicht moet hebben vanwege de appelslak (enkelvoud, kom ik zo op). Maar dat vind ik een leuke uitdaging om eens uit te denken hoe ik dat kan oplossen. In ieder geval is het nu wat minder warm, dus met wat geluk heb ik nog een klein jaartje puzzeltijd ;).

Over slakken. Ik heb lang gedacht dat ik ofwel twee mannen, of twee vrouwen zou hebben, omdat ik nooit iets zag van eitjes. Maar tijdens die warme perioden vond ik ineens een rits eitjes in de kap. Dat doet me vermoeden dat de warmte daar iets mee te maken heeft gehad. Ik heb twee legsels gehad. Beiden zijn ook 'gelukt'. En (deels) opgegeten. Ik heb een deel van de baby's overgebracht naar m'n slakkenbakje (kom ik ook zo op). Laatst zag ik er eentje schuifelen met witte voet, dus ik ben benieuwd hoe dat zich ontwikkelt.
Om nog even terug te keren naar het aantal appelslakken: ik vond er afgelopen week eentje overleden in de bak. Ik heb niet gezien of het de man of vrouw was, maar ik kan me voorstellen dat het mogelijk een combi is geweest van eieren leggen en warmte.

Over dat slakkenbakje wat ik net noemde. Ik ben een hele poos geleden een derde bakje opgestart (17L), met een muntplant, basilicum, en wat bodem en posthoornslakjes uit m'n rio 450. Geen filter dus, heb er nu alleen een luchtsteentje bij in. Dat kwam zo, ik had iets teveel slakken in die bak, en ik dacht, laat ik eens kijken hoe dit zich ontwikkelt. Nou, dat ontwikkelde zich uitstekend. Binnen een paar weken had ik een bak vol tuinkruiden. Daar is op een bepaald moment wat bladluis in gekomen, waarop ik de gehele bakinhoud naar m'n balkon heb verplaatst, in een bouwemmer, en daar staat dit systeem nu nog steeds te draaien. De 17L heb ik opnieuw gevuld met thaise basilicum, en uiteraard weer wat slakjes. Daar zitten nu ook de appelbaby's bij in. Ik doe op beide systemen geen waterwissels, ik voeg alleen water toe, want de planten drinken het op. Dit gaat al een aantal maanden goed, de slakjes krijgen ook nageslacht, en de planten groeien als kool, zeker de bak die ik binnen heb staan. En alle alg wordt opgevreten. Dat is iets wat me ook op is gevallen, er zit, ondanks dat de 17L voor het raam staat op het westen, nauwelijks alg in de bak.

Genoeg over slakken. Nu over vissen. Ik heb een poosje mijn ogen open gehouden voor een derde sluier, zoals ik in mijn vorige post noemde. Die is in theorie nog steeds ooit een keer welkom, maar ik merk dat het me ook wel goed bevalt dat ik er nu twee heb zitten. Die twee kunnen goed met elkaar overweg, en als ik terug denk aan een derde vis erbij, dan was dat iets wat goed werkte, maar ook wel een stukje onderhoudsgevoeligheid met zich mee bracht. Misschien lag het aan Fishie, die was erg goed in afval produceren, ik denk dat die in zijn eentje meer uit kakte dan ik die sluiers samen heb zien doen.

In de tussentijd vond ik in de 450 een van mijn laatste twee resterende danio's in rolmops-staat terug :cry:. Ik verdenk de maanvissen, al heb ik die niet zien jagen. Toen was er nog maar één. Die heb ik maar Remi genoemd, en voor de zekerheid naar de sluiers over gezet. Ik vond het intens sneu, zo'n visje in zijn eentje, dus ik ben eens gaan kijken naar een oplossing. Dat werd een schooltje danio rerio longtail, 15 stuks nu.
Heb deze soort gekozen omdat ze ook op koeler water kunnen (aquainfo stelt tussen de 10-24 graden, dus dat komt mooi uit, want ik wil deze bak eigenlijk niet meer gaan verwarmen). Daarbij zit er aardig wat stroming in de bak nu, en daar houdt deze soort van. Ik heb de longtail variant genomen omdat ik hun sluierstaarten wel mooi matchend vond met de sluierstaarten ;). Ook had ik eerder goede ervaringen met danio's bij deze sluiers. Dus voor mij voelde dit als de logische keuze, en ik ben er eigenlijk ook erg tevreden over. En Remi ook ;).

Ondertussen ben ik door de post van @MyDusty89 nu ook aan het nadenken over het toevoegen van sewellia lineolata. Vind dit wel erg leuke vissen, zou in theorie ook goed kunnen, want het zijn hillstreamers, net zoals de danio's. Ze schijnen ook niet zo heel erg te vervuilen. Moet ik nog wat meer onderzoek naar doen. Maar staat nu wel op de wish list.

Dat was 'm voor nu. Wordt vast wel weer een keer vervolgd! Dank voor het lezen ;).
 
Zo hee, je bent stiekem toch aardig bezig geweest afgelopen tijd, qua projectjes. :DD Leuk om je verslag te lezen!

In de tussentijd vond ik in de 450 een van mijn laatste twee resterende danio's in rolmops-staat terug :cry:. Ik verdenk de maanvissen, al heb ik die niet zien jagen. Toen was er nog maar één. Die heb ik maar Remi genoemd, en voor de zekerheid naar de sluiers over gezet. Ik vond het intens sneu, zo'n visje in zijn eentje, dus ik ben eens gaan kijken naar een oplossing. Dat werd een schooltje danio rerio longtail, 15 stuks nu.
Heb deze soort gekozen omdat ze ook op koeler water kunnen (aquainfo stelt tussen de 10-24 graden, dus dat komt mooi uit, want ik wil deze bak eigenlijk niet meer gaan verwarmen). Daarbij zit er aardig wat stroming in de bak nu, en daar houdt deze soort van. Ik heb de longtail variant genomen omdat ik hun sluierstaarten wel mooi matchend vond met de sluierstaarten ;). Ook had ik eerder goede ervaringen met danio's bij deze sluiers. Dus voor mij voelde dit als de logische keuze, en ik ben er eigenlijk ook erg tevreden over. En Remi ook ;).

Arme danio. Rest in peace. 🙂
Klinkt als een mooie combi inderdaad, goudvissen met sluierstaartdanio's! Lijkt het je wat om wat fotootjes te maken van hun bak? En mss gelijk maar van al je setups. 😇

Met de twee sluiers gaat het goed! Ze zijn de hittegolf goed door gekomen (water was 30 graden...), dat was iets waar ik een tikje bezorgd om was maar ik weet nu in ieder geval dat ze samen kunnen met discus. Grapje ;). (Voordat ik per ongeluk een discus-sie start :p).
Anywho, dat is niet iets wat ik vaker van plan ben, die 30 graden, dus ik ben me eens aan het oriënteren op climate control voor deze bak.

Werd jouw water zo warm? 😱 Ze kunnen het op zich hebben, maar ik kan me wel voorstellen dat het je niet helemaal lekker zit. En dat je dan gaat nadenken over manieren om het voortaan niet zo ver te laten komen.
Leuke woordgrap heb je daar trouwens. ;) Persoonlijk zou ik discussen best met goudvissen willen houden, als die soort m'n interesse had. Net zoals mensen denken dat goudvissen per se op koud water moeten, denken ze vaak het omgekeerde van discus. Terwijl eigenlijk, als je ze warm houdt, je ze permanent in hun regentijdmodus houdt. (= Waterwaarden ondergelopen bossen.) Ze groeien dan hard en eten veel, maar het is niet per se dé manier om ze te houden.....
 

Terug
Bovenaan