Het werd wel eens tijd voor een update
😛. De laatste was twee maanden terug zie ik net.
Met de twee sluiers gaat het goed! Ze zijn de hittegolf goed door gekomen (water was 30 graden...), dat was iets waar ik een tikje bezorgd om was maar ik weet nu in ieder geval dat ze samen kunnen met discus. Grapje
😉. (Voordat ik per ongeluk een discus-sie start
😛).
Anywho, dat is niet iets wat ik vaker van plan ben, die 30 graden, dus ik ben me eens aan het oriënteren op climate control voor deze bak. Iemand hier op het forum tipte me een sonoff (wifi switch), dat is iets waar ik nog even naar wil kijken, want ik ben eigenlijk van plan om de heater uit deze bak te gaan laten, dus dan heb ik waarschijnlijk meer aan een sonoff dan aan een inkbird. Maar dat staat nog op m'n lijstje. Ik heb een deel van de warme dagen een ouderwetse ventilator boven de bak laten blazen. Dat hielp eigenlijk ook goed, maar het lastige aan deze bak is dat ik die kleppen wel dicht moet hebben vanwege de appelslak (enkelvoud, kom ik zo op). Maar dat vind ik een leuke uitdaging om eens uit te denken hoe ik dat kan oplossen. In ieder geval is het nu wat minder warm, dus met wat geluk heb ik nog een klein jaartje puzzeltijd
😉.
Over slakken. Ik heb lang gedacht dat ik ofwel twee mannen, of twee vrouwen zou hebben, omdat ik nooit iets zag van eitjes. Maar tijdens die warme perioden vond ik ineens een rits eitjes in de kap. Dat doet me vermoeden dat de warmte daar iets mee te maken heeft gehad. Ik heb twee legsels gehad. Beiden zijn ook 'gelukt'. En (deels) opgegeten. Ik heb een deel van de baby's overgebracht naar m'n slakkenbakje (kom ik ook zo op). Laatst zag ik er eentje schuifelen met witte voet, dus ik ben benieuwd hoe dat zich ontwikkelt.
Om nog even terug te keren naar het aantal appelslakken: ik vond er afgelopen week eentje overleden in de bak. Ik heb niet gezien of het de man of vrouw was, maar ik kan me voorstellen dat het mogelijk een combi is geweest van eieren leggen en warmte.
Over dat slakkenbakje wat ik net noemde. Ik ben een hele poos geleden een derde bakje opgestart (17L), met een muntplant, basilicum, en wat bodem en posthoornslakjes uit m'n rio 450. Geen filter dus, heb er nu alleen een luchtsteentje bij in. Dat kwam zo, ik had iets teveel slakken in die bak, en ik dacht, laat ik eens kijken hoe dit zich ontwikkelt. Nou, dat ontwikkelde zich uitstekend. Binnen een paar weken had ik een bak vol tuinkruiden. Daar is op een bepaald moment wat bladluis in gekomen, waarop ik de gehele bakinhoud naar m'n balkon heb verplaatst, in een bouwemmer, en daar staat dit systeem nu nog steeds te draaien. De 17L heb ik opnieuw gevuld met thaise basilicum, en uiteraard weer wat slakjes. Daar zitten nu ook de appelbaby's bij in. Ik doe op beide systemen geen waterwissels, ik voeg alleen water toe, want de planten drinken het op. Dit gaat al een aantal maanden goed, de slakjes krijgen ook nageslacht, en de planten groeien als kool, zeker de bak die ik binnen heb staan. En alle alg wordt opgevreten. Dat is iets wat me ook op is gevallen, er zit, ondanks dat de 17L voor het raam staat op het westen, nauwelijks alg in de bak.
Genoeg over slakken. Nu over vissen. Ik heb een poosje mijn ogen open gehouden voor een derde sluier, zoals ik in mijn vorige post noemde. Die is in theorie nog steeds ooit een keer welkom, maar ik merk dat het me ook wel goed bevalt dat ik er nu twee heb zitten. Die twee kunnen goed met elkaar overweg, en als ik terug denk aan een derde vis erbij, dan was dat iets wat goed werkte, maar ook wel een stukje onderhoudsgevoeligheid met zich mee bracht. Misschien lag het aan Fishie, die was erg goed in afval produceren, ik denk dat die in zijn eentje meer uit kakte dan ik die sluiers samen heb zien doen.
In de tussentijd vond ik in de 450 een van mijn laatste twee resterende danio's in rolmops-staat terug
😢. Ik verdenk de maanvissen, al heb ik die niet zien jagen. Toen was er nog maar één. Die heb ik maar Remi genoemd, en voor de zekerheid naar de sluiers over gezet. Ik vond het intens sneu, zo'n visje in zijn eentje, dus ik ben eens gaan kijken naar een oplossing. Dat werd een schooltje danio rerio longtail, 15 stuks nu.
Heb deze soort gekozen omdat ze ook op koeler water kunnen (aquainfo stelt tussen de 10-24 graden, dus dat komt mooi uit, want ik wil deze bak eigenlijk niet meer gaan verwarmen). Daarbij zit er aardig wat stroming in de bak nu, en daar houdt deze soort van. Ik heb de longtail variant genomen omdat ik hun sluierstaarten wel mooi matchend vond met de sluierstaarten
😉. Ook had ik eerder goede ervaringen met danio's bij deze sluiers. Dus voor mij voelde dit als de logische keuze, en ik ben er eigenlijk ook erg tevreden over. En Remi ook
😉.
Ondertussen ben ik door de post van
@MyDusty89 nu ook aan het nadenken over het toevoegen van sewellia lineolata. Vind dit wel erg leuke vissen, zou in theorie ook goed kunnen, want het zijn hillstreamers, net zoals de danio's. Ze schijnen ook niet zo heel erg te vervuilen. Moet ik nog wat meer onderzoek naar doen. Maar staat nu wel op de wish list.
Dat was 'm voor nu. Wordt vast wel weer een keer vervolgd! Dank voor het lezen
😉.