Fishie & Friends


"Suske en Wiske en de Bouillabashende maanvissen" ;)

OMG, je weet wel de spanning op te voeren. Soort van maan cluedo.
:DD

Ik wacht vol spanning op de volgende tip over mogelijke locatie :unsure:
Ik wou eigenlijk gewoon nu vertellen wat gebeurd was maar ik zal het op jouw verzoek dan nog even rekken :DD.

Soeppan=transportmiddel dus hij is weer verhuist.
Dit zijn punten hoor, want dit klopt! Bravo!

Volgende hint.

We weten nu dat Luna verhuisd is.
Luna is ook de enige vis die verhuisd is (dus @Gino88, helaas, het idee was leuk met al die vissen in de keuken, de praktijk wat minder leuk, dus gelukkig, geen punten :DD).

Maar wat nog niet verteld is - hoe vaak hij verhuisd is.
Daarover ook een hint. Alle verhuizingen die hebben plaatsgevonden, vonden plaats op dezelfde dag.
 
Live filmpje zou wel helpen om de mogelijkheden in te schatten.

Hij heeft water nodig dat is een vast staand feit als hij nog in leven is. Door gebruik van soeppan met deksel zal hij zeker niet meer dan 40 meter van huis zijn.

Graag camera beelden van badkamer, toilet, keuken met kastjes open, opslag ruimtens, kasten met open deuren, garage, schuur, tuin en nabije omgeving, onder het bed waar mogelijk meer dan 40 liter opslag boxen staan, binnenkant auto met kofferbak open.

Als je nog niet gedweild heb zou een filmpje van de vloer vanuit de keuken ook een goede optie zijn zodat we het druppelspoor kunnen volgen.

Zo kunnen we beter bepalen wat goede opties zouden zijn.

Ik had nog bedacht Luna met Neil in de 180 en de goudjes in de 450 maar dit klopt al niet meer :rolleyes:
 
Live filmpje zou wel helpen om de mogelijkheden in te schatten.

Hij heeft water nodig dat is een vast staand feit als hij nog in leven is. Door gebruik van soeppan met deksel zal hij zeker niet meer dan 40 meter van huis zijn.

Graag camera beelden van badkamer, toilet, keuken met kastjes open, opslag ruimtens, kasten met open deuren, garage, schuur, tuin en nabije omgeving, onder het bed waar mogelijk meer dan 40 liter opslag boxen staan, binnenkant auto met kofferbak open.

Als je nog niet gedweild heb zou een filmpje van de vloer vanuit de keuken ook een goede optie zijn zodat we het druppelspoor kunnen volgen.

Zo kunnen we beter bepalen wat goede opties zouden zijn.

Ik had nog bedacht Luna met Neil in de 180 en de goudjes in de 450 maar dit klopt al niet meer :rolleyes:

Wat dacht je van foto's van de woonkamer van de buurvrouw :cool:

---
 
Live filmpje zou wel helpen om de mogelijkheden in te schatten.

Hij heeft water nodig dat is een vast staand feit als hij nog in leven is. Door gebruik van soeppan met deksel zal hij zeker niet meer dan 40 meter van huis zijn.

Graag camera beelden van badkamer, toilet, keuken met kastjes open, opslag ruimtens, kasten met open deuren, garage, schuur, tuin en nabije omgeving, onder het bed waar mogelijk meer dan 40 liter opslag boxen staan, binnenkant auto met kofferbak open.

Als je nog niet gedweild heb zou een filmpje van de vloer vanuit de keuken ook een goede optie zijn zodat we het druppelspoor kunnen volgen.

Zo kunnen we beter bepalen wat goede opties zouden zijn.

Ik had nog bedacht Luna met Neil in de 180 en de goudjes in de 450 maar dit klopt al niet meer :rolleyes:
Je vergeet m'n fietstassen ;).

Ik zal nog een hint geven. Hij is in leven. En al m'n andere vissen op moment van schrijven ook nog.
 
Oi, goede gok, maar je zat (alweer) juist in je stelling dat de vis zich niet buiten 40m van het huis begeeft ;).
 
Hij hangt heel sereen schijnheilig te doen in de 450 en wacht totdat jouw haviksogen vertrouwen uit drukken en je trots rond loop met de gedachte, goede zet van mij, die bak herinrichten met andere zichtlijnen.

Hij gniffelt in zichzelf, andere zichtlijnen, aan me hoela. Ondertussen heeft hij al een dead list samen gesteld ;)
 
Hij hangt heel sereen schijnheilig te doen in de 450 en wacht totdat jouw haviksogen vertrouwen uit drukken en je trots rond loop met de gedachte, goede zet van mij, die bak herinrichten met andere zichtlijnen.

Hij gniffelt in zichzelf, andere zichtlijnen, aan me hoela. Ondertussen heeft hij al een dead list samen gesteld ;)
Ik reken dit goed! Dus ik ga een van de regenboogjes naar je vernoemen, want de naamloze goudvissen en maanvissen zijn inmiddels op ;).
Sowieso heb ik genoten van je reacties haha, ik blijf er om gniffelen.

Hier dan nog even het verhaal over hoe het precies gegaan is.

Op het moment van schrijven is het inderdaad zo dat Luna zich voorbeeldig gedraagt. In de 450, met de andere manen, en de andere vissen - behalve vrouwtje Neil. Die zit nog bij de goudjes.

Toen ik Luna net in de 450 gezet heb, duurde het niet lang voor koning Bebhionn even polshoogte kwam nemen (twee seconden ofzo).
Dit was iets wat ik al wel verwacht had, dat die twee het even met elkaar zouden moeten gaan beslechten.
De vorige keer (twee keren) dat ik dit geprobeerd had ging dit helemaal mis. Er werd lelijk gevochten, de verliezer werd in een hoekje gedreven en mocht helemaal niets meer, het was gewoon niet best.
Deze keer liep het duidelijk anders. Al eigenlijk in het begin vond ik beide maanmannen al een stuk kalmer dan eerder. Ja, het werd even knokken. En ja, even laten zien wie baas in de bak is. Dat heeft een paar uurtjes geduurd, en veel minder intens en heftig dan eerder. In de avond vond ik ze al "gemoedelijk" samen (Bebhionn ernstig kijkend helemaal rechts, Luna helemaal links):

maanvis_450.jpg


En eigenlijk is dat nu nog steeds zo. Af en toe een duwtje, maar niks heel naars meer gezien. Bebhionn heeft nog duidelijk wel een beetje de overhand, Luna lijkt een beetje bang voor hem, maar Bebhionn doet niet lelijk, en het is verder eigenlijk (verdacht) rustig.

Wat me inmiddels ernstig doet vermoeden dat het vrouwtje Neil hier de probleemfactor vormde/vormt.

Ik heb de quarantainebak nog niet opgeruimd, want je weet het inderdaad nooit met die manen. Die worden dan ineens, als ik denk dat alles goed gekomen is, natuurlijk weer manisch. Maar ik ben voor nu even opgelucht dat er nu in ieder geval dan sprake is van minstens een interbellum.

Dit geef ik even wat tijd, misschien dat ik over een week of twee, drie een poging doe om Neil bij te plaatsen. Maar voor nu ben ik tevreden.

En 🤞 ;).
 
Overigens gaat het nog steeds super vredig tussen de manen in de 450.
Echt heerlijk om te zien, dat daar nu geen nijd zit.

Dus dacht ik, och, misschien tijd om de quarantainebak eens op te heffen. Eindelijk, na maanden. M'n moeder al gebeld met het heugelijke nieuws, dat idee.
Totdat ik gisteren ineens een zieke danio ontdekte. Ik vermoed buikwaterzucht, de schubben stonden al uit, visje behoorlijk opgezwollen, zielig en naar om te zien. Maar het gedrag van de vis lijkt 'normaal'. Ananas zit nu dus in de keuken in de baktopur direct. Afwachten of dat iets gaat doen. Rest van de vissen worden in de gaten gehouden maar lijken okee.

Een lichtpuntje. Ik had nog geen besluit genomen over het overzetten van de danio's naar de 180. Die zitten dus nog in de 450. Ben ik heel erg blij om.
 
fishelangelodiego5-12-21.jpg
Maar weer eens tijd voor een plaatje ;).

Kleine visjes worden groot. Zo ook deze al wat oudere vissen op leeftijd (ze zullen nu richting de 7 jaar + gaan), die toen ze net hier kwamen wonen vorig jaar maart, nog wel echt een stuk kleiner waren dan ze nu zijn. Voor beide sluiers geldt inmiddels dat ze, inclusief staart, even lang zijn als Fishie (en die zit denk ik op zo'n 17 cm). Het is me hier in ieder geval wel duidelijk geworden dat vissen op leeftijd ineens ook nog best een end door kunnen groeien, en dat bakmaat daar geen invloed op heeft. Voedselaanbod daarentegen... ;).

Over voedsel gesproken. Mijn laatste bericht ging over Ananas, de danio met buikwaterzucht (vandaar ook Ananas genoemd). Het visje heeft het uiteindelijk niet gered. Waardoor de buikwaterzucht precies ontstaan is, dat weet ik niet. Wat ik onderhand wel vermoed, is dat het misschien te maken kan hebben gehad met stress, en dan specifiek de angst om verorberd te worden door een terrormaanvis, die ik zo'n week of twee terug ineens op m'n danio kyathit zag jagen :unsure:.

Dus de danio's heb ik op dat moment per direct op een culinaire vakantie gestuurd in de keuken waar de quarantainebak staat (ze weten nu o.a. hoe ze tosti en lasagne moeten maken), en gisteren heb ik ze uiteindelijk over gezet naar de rio 180. Dat gaat prima, en had ik ook al wel verwacht. Op papier lijkt deze soort ook een betere match voor deze tank; ze houden van veel stroming en kunnen daarbij ook koeler gehouden worden (vanaf 16 graden).
Hoe het zich ontwikkelt moet ik nog zien, maar op dit moment lijken alle betrokken vissen zich er prima bij te voelen.
 
Jammer van Ananas maar goed het was een beetje te verwachten.
Ben ik met je eens, het had me eigenlijk verbaasd als het nog goed was gekomen (als de buikwaterzucht compleet te genezen zou zijn). Ze heeft er toch nog een poosje mee doorgezwommen, week of twee. Heb niet de indruk (afgaande op het gedrag) dat ze geleden heeft. Dat is fijn. De rest van de danio's lijken helemaal in orde. Dadelijk eindelijk de quarantainebak opruimen *klopt even af.
 
En hiermee is dan bewezen dat Sluiers van 2 jaar en ouder nog kunnen groeien, en dat een rem in de groei niet definitief hoeft te zijn. Ik had het destijds ook gemerkt bij mijn Pleco😀
 
En hiermee is dan bewezen dat Sluiers van 2 jaar en ouder nog kunnen groeien, en dat een rem in de groei niet definitief hoeft te zijn. Ik had het destijds ook gemerkt bij mijn Pleco😀
Sluiers, en met m'n gewone goudvis heb ik die ervaring ook. Die groeide er nog een aantal centimeters aan nadat z'n buddy in zomer '20 overleed. Waarschijnlijk omdat er meer voedsel beschikbaar kwam. En minder concurrentiestress om dat voedsel.
 
Zo op de valreep van '21 nog maar even een eindejaarsberichtje over het wel en wee in m'n bakken.

Goed, wat voor jaar is het geweest. Een interessant vissenjaar, dat sowieso. Eind 2020 zat m'n Fishie nog alleen (oké, met wat oblongussen), nu leeft die ouwe kwakkel nog steeds en in het gezelschap van twee sluiers nog wel! Twee sluiers, de logeermaanvisdame Neil, en vijf kleine danio kyathit. Je gelooft het bijna nit.

Vanmiddag was ik de ruit even van binnenuit aan het boenen voor de waterverversing, en de heren vissen komen tegenwoordig dan even kijken wat ik aan het doen ben, of het eetbaar is, the usual fishness. Zelfs Neil (die wat verlegener is) komt inmiddels dan ook even kijken, dan hangt ze op een centimeter of vijf een beetje de boel te aanschouwen. De danio's daarentegen lijken inmiddels zo'n beetje het gedrag van de goudjes over te nemen. Het blijven danio's, maar vandaag begonnen ze ook al aan mijn arm te happen, om eten bedelen I guess, ik was wel een beetje verbaasd, want dat had ik ze nog niet zien doen. De goudjes wel, de wolven, dus ik denk dat ze het hebben afgekeken? Ben benieuwd hoe hun gedrag zich verder ontwikkelt in deze setting. Ze lijken het hier in ieder geval enorm naar de zin te hebben, beter dan in de rio 450. Met de goudjes samen gaat het echt helemaal prima. De sluiers jagen er niet achteraan ofzo, die doen gewoon hun sluierding, danio's zwemmen er gewoon tussendoor en vlak voor langs, gaat helemaal prima.

In het nieuwe jaar wil ik toch eens proberen om Neil in de 450L te plaatsen. Ze zit goed in deze bak, maar idealiter is het natuurlijk niet, ik wens haar echt soortgenoten toe. Ook al komt ze echt aardig mee met die goudjes wel. Venijn, en nijd, totaal absent.

Over boze manen gesproken. Terrormaan Luna zwemt inmiddels al een poosje rond in de 450, en dat gaat eigenlijk best acceptabel! Soms doet ie ineens even een beetje moeilijk naar de rest, maar die buitensporige agressie is nagenoeg helemaal verdwenen. Hij heeft sinds een poosje wel een plekje op zijn zij. Wat het precies is weet ik niet, vermoeden is ofwel een tumor, ofwel lymphocystis, ofwel z'n interne demon die nu langzaam naar buiten sijpelt, maar erg veel last lijkt hij er niet van te hebben. Hou 'm in de smiezen. Voor de rest eigenlijk alles best. Zat na te denken over een leuke kleine scholenvis voor erbij, maar ik heb besloten om dat voorlopig niet te doen en het hierbij te laten. Belang van de vissen staat voorop, en ik denk dat die terrormaan van me mogelijk zal proberen er een hapje uit te nemen, en dat wil ik de vissen niet aan doen.

Rest me nog om twee dingen te schrijven. Ten eerste wil ik jullie bedanken voor alle adviezen, meedenksels, suggesties, hulp, grapjes, tips, en gezelligheid hier het afgelopen jaar. Heb veel van jullie geleerd, en ik wil jullie daar gewoon enorm voor bedanken. Het heeft voor mij de hobby een stuk leuker, makkelijker, en gezelliger gemaakt bovendien.
En als tweede wil ik jullie vast het allerbeste wensen voor komend jaar. Heel veel plezier, voor mens en dier, in goed geluk, goede gezondheid, en goed gezelschap. Fijne jaarvisseling!
 
Waaaauw dat is gaaf! Ik zat al te denken, wat leuk die witte vlekjes op de zijkant van zijn kop maar dat zijn dus paaipukkels.
 
Aardig voorbeeld ook qua paaipukkels
Hij en Fishelangelo dragen ze allebei, vaak ook tegelijkertijd. Bij Diego heel duidelijk zoals op de video (kieuwen, randje op de borstvin), bij Fishelangelo is het echt meer een kransje van stipjes rond de ogen.
Misschien kan iemand van jullie me dit vertellen. Onder welke omstandigheden ontstaan deze, heeft dat misschien iets te maken met watertemperatuur, seizoen, of zijn het ontstaan van deze paaipukkels iets wat verband houdt met ander gezelschap in de bak? Of gewoon iets intern in de vis?
 
Hij en Fishelangelo dragen ze allebei, vaak ook tegelijkertijd. Bij Diego heel duidelijk zoals op de video (kieuwen, randje op de borstvin), bij Fishelangelo is het echt meer een kransje van stipjes rond de ogen.
Misschien kan iemand van jullie me dit vertellen. Onder welke omstandigheden ontstaan deze, heeft dat misschien iets te maken met watertemperatuur, seizoen, of zijn het ontstaan van deze paaipukkels iets wat verband houdt met ander gezelschap in de bak? Of gewoon iets intern in de vis?

Dat lijkt me een mooi klusje voor onze goldy researcher @Giebeltje :DD

Ik vermoed dat het te maken heeft met hormonen/feromonen maar te lui om te googlen

Veel beginners die dit zien denken meteen aan witte stip en gooien er flessen EXIT in. :rolleyes:
 
Paaipukkels ontstaan door het wisselen van de seizoenen, zodra er een regengebied aankomt (lagedrukgebied) voelen de vissen dat (ook in aquaria) en dan gaan ze in paaistemming komen, momenteel puilen mijn bakken uit van eitjes en babyvisjes, juist door de vele lagerdrukgebieden die over trekken terwijl ik verder niks heb gedaan ze in de paaistemming te krijgen
 
Wat een verhelderend en verrassend antwoord @Nicolientje-W ! Dank je!

Veel beginners die dit zien denken meteen aan witte stip en gooien er flessen EXIT in. :rolleyes:
Hehe, nou, ik moet eerlijk bekennen dat ik dat ook - nee hoor, ik dol een beetje ;). Maar ik wist in eerste instantie ook niet zeker wat het was.
Wat ook niet mee helpt is dat wanneer je 'sluierstaart' en 'witte stipjes' in google stopt, je eigenlijk alleen maar verwijzingen naar witte stip krijgt. Ik krijg helemaal niets over paaipukkels, pas op de tweede pagina. Dus ik kan me voorstellen dat beginners er dan van uit gaan dat dat het is.
 
Heb trouwens nog een ander klein nieuwtje uit Barwazia. Ging gisteren op pad voor wat diepvriesvoer, en kon het niet laten om ook wat levende have mee te nemen.
Niks vinnigs deze keer, want het zijn twee Appleslakken ;) . Ze heten Sam-Sung en Dell-Lailah :DD en zitten momenteel in de 450, met een kans op toekomstige transfer naar de 180.
 
Veel lage druk gebieden in Barwazia. Zeer vernuftig al die beesten die van alles aanvoelen.

Heel in het begin had ik ook een paniek situatie. Ik had een nieuwe villa voor ze gekocht en over gezet. Een paar uurtjes later ging ik er even rustig voor zitten en al me sluiers onder de "witte stip". Paniek, hier op het forum gevraagd of het mogelijk was dat ze binnen enkele uren vol met stip konden zitten na een verhuizing.

Het antwoord bleek mijn eerste zandbodem te zijn. Ze waren zo aan het grondelen dat ze zichzelf vol sproeide met zand wat bleef plakken op de slijmhuid .................

Janussen :love: Dit vraagt natuurlijk wel om foto s
 
Veel lage druk gebieden in Barwazia. Zeer vernuftig al die beesten die van alles aanvoelen.
Ha, vandaar dat Diego zo'n druktemaker is, die probeert dat nog een beetje te compenseren :p.

Heel in het begin had ik ook een paniek situatie. Ik had een nieuwe villa voor ze gekocht en over gezet. Een paar uurtjes later ging ik er even rustig voor zitten en al me sluiers onder de "witte stip". Paniek, hier op het forum gevraagd of het mogelijk was dat ze binnen enkele uren vol met stip konden zitten na een verhuizing.

Het antwoord bleek mijn eerste zandbodem te zijn. Ze waren zo aan het grondelen dat ze zichzelf vol sproeide met zand wat bleef plakken op de slijmhuid .................
Whoa dat zou ik ook niet zo snel bedacht hebben! Wat verstandig dat je navraag gedaan had ook. Daar zit ook denk ik wel een goed punt wat je hier aan stipt ( :DD ). Dat veel dingen op zo'n vis veel dingen kunnen zijn, en dat je het maar net moet weten soms dat iets x kan zijn, of iets niks kan zijn. Vond dat lymphocysthis ook wel een goed voorbeeld, als Gino88 en Giebeltje (ik dacht dat jullie dat waren) het niet hadden genoemd, had ik nooit geweten dat het bestond. Via het JBL online hospital (handig ding) had ik dat ook niet gevonden. Via het JBL hospitaal wel camelanus ontdekt (en niet via forumreply of via LFS). Soms moet je denk ik ook wel geluk hebben dat je er op komt of iemand anders er op komt.

Janussen :love: Dit vraagt natuurlijk wel om foto s
samsungdellailah.jpg


Anybodyhome.jpg

Ze zijn nog niet zo groot, centimeter of 2 denk ik. Vind ze verrassend snel!
 
Ik heb twee mannelijke Goudvissen gehad met paaipukkels in het voorjaar: Giebeltje de gewone Goudvis en Quick de Bruine Fantail. Giebeltje was niet erg actief, heeft ook nooit op de aanwezige Shubunkins gejaagd, maar ik voerde destijds ook heel matig. Quick daarentegen was wel actief en liet blijkbaar feromonen in het water los waardoor Nicolientje kuit ging schieten en eitjes legde. Na zijn overlijden heeft ze nog een keer eitjes gelegd, maar daarna waren de feromonen blijkbaar met de waterwissels verwijderd. Ze hielp zichzelf die laatste keer overigens door zich klem te zwemmen tussen al dan niet echte waterplanten😀.Momenteel heb ik drie dames die geen eitjes leggen, en ook geen tekenen van legnood vertonen. Vandaar mijn theorie dat vrouwelijke Goudvissen kuit schieten als een actief mannetje feromonen produceert.
 
Leuk je nieuwe aanwinsten :love: Ze kunnen inderdaad een aardig sprintje maken daar was ik in het begin ook erg verbaast over.

Leesvoer mbt paai pukkels. Weinig om handen dus zelf even gezocht en wat gevonden.


Wat ik ervan begrijp is dat vrouwtje feromoon los laat, mannetje ruikt dit en word grazy en beukt op het vrouwtje haar buik om de eieren los te laten. Mannetje zwemt over de eieren en laat dan hom los zodat eitje word bevrucht mits hij of zij ze niet opvreet.
 
Laatst bewerkt:
Leesvoer mbt paai pukkels.
Dit vond ik een heel interessant stukje, dank je wel!
Het is dus een combinatie van stofjes wat de dames af geven en wat de mannen detecteren en ook op reageren. Mannen die slecht kunnen 'ruiken' slaan er minder op aan, of helemaal niet, want ze ruiken het niet. En dames die de stoffen niet af geven krijgen geen aandacht van de paairijpe mannen.

Wat me alleen dan niet duidelijk is, ik denk dat die paaipukkels hier dan los van staan, wat betreft het ontstaan van paaipukkels? Ik bedoel dat ze geen vrouwelijke aanwezigheid vereisen om te ontstaan.
 
Vandaar mijn theorie dat vrouwelijke Goudvissen kuit schieten als een actief mannetje feromonen produceert.
Vind dit ook wel mooi passen in het bovenstaande. Mooi uitgelegd, het lijkt mij ook wel plausibel.
 
Giebeltje, mijn oude mannelijke Goudvis, had in het voorjaar paaipukkels zelfs toen hij nog alleen was. Quick, mijn mannelijke Fantail, had ook paaipukkels in het voorjaar en de zomer. Paaipukkels hebben denk ik met temperatuur te maken, jaaggedrag door de man komt volgens mij door feromonen die het vrouwtje uitscheidt, en kuitschieten door de vrouwtjes komt door de feromonen die actieve mannen in het water loslaten.
 

Terug
Bovenaan