Giebeltje's Goudvis Avonturen


Als je maar 1x per dag voer zijn ze inderdaad wel heel erg rustig :oops:

Ik heb dit gedrag ook nog nooit gezien wat betreft eten. Ik wil je niet ongerust maken maar echt normaal is dit niet. Hoe lang is dit al zo dat je het idee heb dat ze naar jouw idee geen behoefte hebben aan voer.
 
De vorige keer dat ze weinig aten gingen ze aan de leg. Ik vind het best wel raar, omdat Nicolientje vanaf de zomer van 2020 geen eieren heeft gelegd en nu zelfs twee keer binnen 1 maand. Nu is het wel zo dat ik het afgelopen jaar steeds met koud water heb ververst en de temperatuur in de bak duidelijk lager was in de winter. Dus de recente hogere temperaturen in combinatie met het tweemaal daagse voerschema kan wel leiden tot kuitschieten als ik de beschikbare informatie erop nasla. Ze zitten nu trouwens wel mijn aandacht te trekken, dus als ik zometeen ga voeren willen ze wel eten. Maar inderdaad, ze zijn erg rustig, misschien dat ze toch weer eieren kwijt moeten? Ik houd ze in de gaten, en zal het filmpje ook aan Dino sturen. Vooral omdat ik een trimbeurt van de wen van Roodkapje liever aan hem over laat, maar ook benieuwd ben naar zijn input over de rustige dames hier.
 
Nu toch weer even gefilmd, na het poep verwijderen/aanvullen met water +250 ml groene thee en voor het voeren ( met muzikale omlijsting waar ze ook altijd helemaal ‘zen’ van worden)



En na het voeren (Repashy en mosselvlees):

 
In ieder geval heb ik mijn vraag aan Dino voorgelegd, en die zei dat ze verzwakt raken door het eieren leggen. Nou wilde ik daar toch heen en komende vrijdag zal ik dan eindelijk zelf eens bij de FGS gaan rondkijken. Met mijn dochter, die vloeiend Chinees (Mandarijn) spreekt en Sinologe/vertaler Chinees van beroep is. Wel handig i.v.m. Chinese producten die hij verkoopt😀. En nee, ik ga GEEN vis kopen, want mijn bak is VOL! Wel vitaminedruppels en Elixir…
 
Verstandig om eens langs te gaan. Misschien kun je er eentje mee nemen voor een afstrijkje. Heb je dan zoveel eieren?

2x per maand vind ik niet zo heel veel. Vooral met 3 dames is dit minimaal. Ik heb wel 3x per week gehad. Gek werd je van die eieren. zooi

Ik reken erop dat Dino nog wel een goeie eieren beuker heeft om de dames wat sneller van de eieren af te helpen ;)

Neem camera mee om ons ook te verblijden met wat moois wat daar rond zwemt.

Ik meen dat Dino japanees is toch of haal ik het door elkaar. Dat hij chinees is en naar japan gaat om vissen te halen.
 
Hij komt volgens mij uit Hong Kong, en haalt zijn vissen zowel daar als in Japan volgens mij. Hij organiseert ook reisjes dacht ik, of hij deed dat in het verleden.

Ik denk niet dat ik een eierenbeuker wil, volgens mij helpen de dames zich zelf al met behulp van de Waterpest. Waar moet ik die vis trouwens laten, het is echt VOL! Ik check trouwens handmatig de buikjes bij de WW. Eigenlijk wat ik altijd al deed bij al mijn dieren, controleren op bultjes etc. Misschien dat dat ook stimuleert? Bij vogels werkt het wel zo, ik had een papegaai die eieren begon te leggen een dag nadat je haar op de schouder had laten zitten en over haar rug had geaaid.

Die eitjes hier zijn wit, en na een paar dagen schimmelen ze. Maar die zooi blijft vaak tussen de planten plakken dus het kost even moeite om de boel weer ei-vrij te krijgen.
 
Ja ik kan me voorstellen dat eieren bij jou in het aquarium nogal lastig weg te halen is. Dat was bij mij de reden dat ik de bodem op een gegeven moment eruit heb gelaten. Duizenden schimmelende eieren daar word je watertje en filter niet beter van.

Inderdaad kun je de vrouwtjes helpen hun eieren te lozen. Ik weet alleen dat sommige vrouwtjes moeite hebben om op eigen houtje eieren kwijt te raken en dat dit gevolgen kan hebben wat bij sommige geen goed doet aan hun gezondheid. Vrouwtjes krijgen gewoon de eieren dit proces heeft niets nodig van mannetjes maar dagen na gejaagd worden of vast blijven zitten zal ze zeker uitputten. Ik heb wel gehad als ik degene met eieren met tikjes onder de buik de waterpest in tikte dat de eieren eruit spoten of van kop naar kont met vinger met enige druk op buikje het ook eruit kwam. Niet minuten lang maar even rond tikken dan buikje masseren en dan weer even naar de planten tikken en weer massage. zeg 3 keer buikje masseren in 5 minuten. Kwam er niets dan de avond of volgende dag weer. Dit deed ik alleen indien ik geen man had. Na de dood van Moortje want dat was een prima beuker en hoefde ik me er niet mee te bemoeien. Eieren willen ook wel eens in gedeeltens komen. Na 1 ontploffing komt er 10 minuten later nog een ontploffing.

Ik heb nu alleen mannen dus gelukkig geen eieren festijnen meer.
 
Ben ik even blij dat ik ze in een vijver heb, dan heb je maar 1 keer per jaar een periode voortplanting, meestal maar een paar dagen.
Zeker aangezien ze vooral kuitschieten na verversen met koeler water in een aquarium! Dan blijf je bezig. Eigenlijk zijn ze gewoon een beetje in de war
 
Vandaag was het dan zo ver… eerst naar de Fysio in Amsterdam en van daaruit naar Voorschoten, naar DINO! Ik had met ‘m ge-SMS’st en hij raadde mij Elixer, High growth en Kento Gaz aan. Ik wilde in ieder geval mijn vitaminedruppels kopen omdat die bijna op zijn. Vanmorgen eerst maar even de WW gedaan en de dames van voer voorzien…



En ‘s middags waren we dus bij Dino, maar die was zelf in Dubai, en had van daaruit ge- SMS’t! Helaas… maar Latsy paste op de winkel, en deze meneer restaureert en bouwt gitaren, dus misschien krijg ik Manlief nog eens een keertje mee… Dochterlief had toevallig een meetlint in haar zak, want ik was reuze benieuwd naar het formaat van de Jumbo- sluierstaarten die daar rondzwemmen. Maar vrijwel direct bleek dat mijn eigen dames royaal binnen die categorie vallen :DD. Er was gelukkig wel het een en ander te bewonderen, ik heb wel leuke Rose-tails gezien. Dino kan momenteel vanwege de Corona perikelen zelf helaas niet persoonlijk vissen uitzoeken in China, waardoor hij wel wat gezakt is in zijn prijzen. Ik zag wel een bak met kleine Sluiers waar voor een redelijke prijs best interessante vissen tussen zitten. Maar zoals gezegd, mijn bak is vol, dus vertrok ik met mijn Elixir en mijn Vitaminedruppels. De Kenta gaz heb ik gelaten voor wat het was, dit is een nieuw product dat gebruikt wordt voor Sluiers met zwemblaasproblemen/drijfproblemen. Bij mijn Roodkapje is dit probleem echter onder controle. Voor jullie heb ik nog een mooi filmpje gemaakt:

 
Laatst bewerkt:
Dat is wel erg jammer dat je naar voorschoten ga en Dino er dan niet is.

Thanxs voor het leuke filmpje. Die met die grote staarten :love:

Zag ik nu dode vissen op de bodem liggen :eek:

Ik ben nog niet op de nieuwe locatie geweest maar zo te zien een stuk kleiner of was dit maar een deeltje van de locatie. 2 rekken ofzo?
 
Ik ben nooit in die eerste zaak geweest hoor, maar dit is eigenlijk alleen het voorste deel van het eerste pad en het eerste zijpad links. Achter de rechter stelling staan nog een paar grote blauwe containers met Sluiers en jonge Koi en nog een tweede pad met stellingen. En helaas zag ik verschillende vissen dood of redelijk stil op de bodem liggen😢. Ik denk dat de pandemie er bij Dino flink heeft ingehakt, en ook de noodgedwongen verhuizing naar dit pand zal hem en zijn zaak geen goed hebben gedaan. Ik hoop dat het hem gauw beter zal gaan…
 
Jammer om te zien inderdaad het welzijn van sommige vissen daar. Zeker met die prijzen erbij is dat eigenlijk niet te verantwoorden.. je zou toch op z'n minst mogen verwachten dat alle bakken wel een paar keer per dag worden gecheckt. Maar misschien wordt dat ook wel gedaan ik kan daar niet zo over oordelen verder.
Wel mooie vissen inderdaad.
Stiekem vind ik het veel gaver dat je je eigen bakbeesten "gecreëerd" hebt @Giebeltje ! Dat is toch echt de kroon op de verzorging die je altijd netjes hebt gedaan. Leuke update
 
Hij was er zelf niet, misschien het daarmee te maken had… hoewel deze meneer, Latsy Nyari, ook een “vissenman” is. En ik kwam al eerder een YouTube filmpje, getiteld “mega dure goudvissenwinkel”, tegen waar ook een paar Sluiers op halfzeven lagen. Maar stress van vervoer is ook niet bevorderlijk voor de weerstand, en vooral Sluiers zijn daar nogal gevoelig voor helaas. Maar als ik nog eens een nieuwe Sluier moet kopen (…ff afkloppen want hier gaat het gelukkig goed) kan ik daar wel een kleine Rosetail halen voor een prijs die me aanstaat en die zelf opkweken. Die Kenta Gaz, daar zit trouwens wel antibiotica in, dus dat zou wel ingezet kunnen worden bij zwemblaasontsteking. Maar aangezien antibiotica de weerstand vermindert blijf ik daar mooi vanaf. @Olympus thnx voor je compliment ☺️
 
Vind dat ook heel naar om te zien in het filmpje. Zie je al die mooie vissen en dan dode vissen. Dat is geen reclame. Ik zou er echt dan niets mee nemen. Al die bakken delen biologen waardoor ik het niet zo aandurven als ik dat zou zien.

Ik weet wel als hij een nieuwe aanvoer lading krijgt dat er wat zijn die het niet overleven of eerst moeten bijkomen maar om dat te zien is toch schokkend. Niets voor de teerhartige :cry:

Zo te horen heeft hij ook flink ingeleverd aan ruimte. Ik zie ook geen hele grote Jumbo s sluiers of aquaria. Ik ben er eens geweest had hij hele grote aquariums met volwassen arawonas, roggen en sluiers maar zo te zien niet meer. Zonde dat z on mooie zaak met mooie vissen door allerlei nare omstandigheden om zeep zou worden geholpen.

NT labs heeft ook een middel voor zwemblaas maar ik geloof niet dat een zwemblaasprobleem zo makkelijk is op te lossen.

Maar goed dat je geen vis voor een afstrijkje heb meegenomen.
 
Nee, had ook niet gekund hoor. Ik moest om 13.15 al in Amsterdam zijn, dus dan ga ik geen vis in de trein meeslepen en zo😀.

Maar Dino SMS’te mij afgelopen week als antwoord op mijn vraag plus filmpje dat ze waarschijnlijk wat verzwakt waren na het kuitschieten. Dus als ze weer eens aan de leg zijn kan ik er nu wat van die Elixer in gooien.

Als ik nog eens een Sluier wil kopen en ik ga voor een Rose Tail dan zal ik zo’n dier zeker eerst in quarantaine zetten. Hoewel ik denk dat een door vervoer oid gestreste Sluier een dermate verminderde weerstand heeft dat-ie een infectie oploopt door organismen die in practisch iedere bak leven maar waar Sluiers met een goede weerstand immuun voor zijn. Er zijn wel meer vissenwinkels waar zwakkere of zieke vissen te zien zijn. Die ene die kwam overigens min of meer per ongeluk in beeld, was meer een gevalletje “oeps”😳
 
Dit is een filmpje van de oude zaak, hij zit nu echt veel kleiner en de vissen zien er ook minder goed uit😕.

 
Ja jammer is dat, het is natuurlijk een enorme niche markt. Al met al hoop ik wel dat hij het volhoudt.
Het kan overigens ook zijn dat er nu gewoon net geen nieuwe lading vissen is.
Ik heb destijds mijn enige 'Dino' vis gekocht bij hem thuis.. in de schuur in de achtertuin. Toen was er nog geen winkel en ging contact telefonisch.
Enorm indrukwekkend was dat haha, zowel de vissen als hoe hij het voor elkaar had om zoveel ruimte te creëren in een kleine schuur achterin de tuin.
 
Tja, dat heeft dus met de Covid- pandemie te maken, en ik vermoed dat de situatie in Hong Kong ook niet echt uitnodigt tot het maken van leuke zakenreisjes. Ik zei al, volgens mij komt Dino daar vandaan. Hij organiseerde destijds ook China-trips voor klanten, maar daar zal ook de klad in zitten nu. We wachten in ieder geval maar af, ik hoop hem toch ooit een keer “live” te spreken.
 
Zondag 1 mei hebben de dames gevierd met alweer een eierenfestijn😀. Gelukkig had ik Elixer van Dino in huis en heb dit meteen toegevoegd na het verwijderen van eitjes en poepjes. Ze zitten weer op hun oude 3-daagse waterwisselschema en zijn nu weer een stuk levendiger dan ze waren. Conclusie: een weekje op alleen 20 liter per dag verversen plus poepjes verwijderen kan net aan, langer vinden ze niet fijn. Binnenkort gaan we dus een weekje weg terwijl Dochterlief voor de vissen zorgt, ik zal haar toch maar instructies geven hoe ze in geval van nood toch een grote waterwissel moet doen😀
 
En anders kunnen ze ook makkelijk een paar dagen zonder eten!
 
Ja, dat is ook weer zo. Ze gaan nu goed op 1 x daags voer en op zondag alleen repashy en diepvriesvoer, en soms sla ik een dagje over. Voordat ik vertrek wil ik wat watervlooien loslaten in de bak, en ik heb nog een opvoerpomp liggen die meer water rondpompt dan mijn powerhead, dus die wil ik vooraf uit gaan proberen als Manlief niet thuis is. En ik wil er ook een luchtsteentje in hangen. Maar dat kan pas op de dag van vertrek, anders wordt er hier eentje gek🤪
 
Zo, ze hebben de vakantie goed doorstaan. Maar het leven gaat door: Nicolientje was vanmorgen weer eitjes aan het leggen, en je kunt hier goed zien waar ze die bos waterpest voor gebruikt… Als je goed kijkt zie je de eitjes vallen😀. Ze zijn natuurlijk wit en dus onbevrucht. Dus morgen weer een grote waterwissel en wat Elixer van Dino om aan te sterken.

 
Leuke video Nina en Antje heeft het er maar weer druk mee;)
 
Ik heb overigens niets aan de pompen veranderd, alleen de drab in de cassettes en onderin weer eens een beetje verwijderd om ze weer iets beter door te laten lopen. Wel om beurten natuurlijk, want ze moeten natuurlijk niet tè schoon hè!
 
Helaas nu even een minder leuke update: Roodkapje had af en toe dagen dat ze toch wat balansproblemen had, maar even later zwom ze dan toch weer vrolijk rond, tot gisteravond dan. Ze hing op haar kop en taalde niet eens naar de verse watervlooien, die om haar heen krioelden. Vanmorgen was het niet veel beter, ze lag zelfs op de bodem. Haar schubben lagen netjes glad aan en glansden, haar kleur was helder, zowel het wit als het rood, ze had geen rode kieuwen of rode adertjes, zelfs de ogen stonden helder. Geen enkel signaal van ontstekingen, vergiftiging of parasieten ( met het blote oog dan he). Ze had wel een bol buikje, misschien eierproblemen? Ik heb haar wat gemasseerd, maar er was niets te zien. Verstopping misschien? Zacht gekookt doperwtje geprobeerd, geen sjoege. Soms stopte ze met ademen, maar reageerde wel als ze in mijn hand lag. Geen idee dus wat dit kon zijn. Vroeg in de middag is ze gestorven, terwijl manlief gitaar aan het spelen was. Ik heb geen sectie verricht, maar haar een plekje in de tuin gegeven, onder de tuinkabouter met rode puntmuts die naast een paar andere dierengrafjes staat.

Ik denk dat ze misschien toch intern wat mankeerde, of toch door haar wen niet helemaal “compatible” was met de twee “bakbeesten” Nicolientje en Pepper. Die zijn inmiddels echt enorm (26 en 23 cm inclusief staart). De twee overgebleven Sluiers zullen het nu voortaan met Bessie de Ancistrus als gezelschap moeten doen, er komt geen derde Sluierstaart meer bij in deze bak. Jammer, het was een leuk visje waar ik echt wel “wat mee had”. Maar zo gaat het soms…
 
Dank je. Tja, het was natuurlijk wel een Oranda, hoewel de lichaamsverhoudingen nog redelijk normaal waren. Maar zwemblaasproblemen komen bij dit soort vissen toch wat vaker voor dan bij gewone Sluierstaarten. Dus helemaal onverwacht was dit niet, al blijft het natuurlijk wel jammer. Ze had een leuke persoonlijkheid en ik heb van haar aanwezigheid genoten bijna twee jaar lang🥰
 
Heel veel sterkte Nina!
 

Terug
Bovenaan