Giebeltje's Goudvis Avonturen


Wat jammer om te lezen. :-( Rest in peace, Roodkapje.
 
Hier ook de groene slang van de action voor water wissels.. en voor bodem reinigen heb ik deze zelf gemaakt..........werkt perfect.........:oo
 

Bijlagen

  • 165841143353363945756700409057.jpg
    165841143353363945756700409057.jpg
    345.4 KB · Weergaven: 88
Vanmorgen vertelde Manlief me dat hij onder het gitaarspelen vaak naar de vissen kijkt, en het was hem opgevallen dat de twee dikke dames voornamelijk samen optrokken, terwijl Roodkapje volgens hem al langere tijd aan het kwakkelen was. Ze zat vaak alleen op zo’n moment. Als ik met de bak bezig was kwam ze meestal met mijn handen spelen, ze zwom tussen mijn vingers door en ik heb haar ook een paar keer door mijn “drijvende voer-ring” gemaakt van een stuk slang, laten zwemmen. Dus een apart beestje was het wel. Enfin, zometeen maar weer even wat water verversen en voeren…
 
Een bijzondere vis was ze. Mooi hoe je over haar schrijft. De interactie die je hebt met je vissen vind ik sowieso heel erg mooi, en bijzonder, en leuk om over te lezen. Dank je voor het delen.
Hoe reageren de andere dames, nu ze er niet meer is?
 
De twee dikke dames zijn wel iets anders dan normaal (een beetje “tam”)maar gaan verder gewoon hun gang. Ze geven niet de indruk “depri” te zijn zoals Giebeltje destijds. Dus ik denk dat het gewoon goed is zo.
 
De twee dikke dames zijn wel iets anders dan normaal (een beetje “tam”)maar gaan verder gewoon hun gang. Ze geven niet de indruk “depri” te zijn zoals Giebeltje destijds. Dus ik denk dat het gewoon goed is zo.
Dat is 'fijn' nieuws, dat de rust er is. Geeft me ook te denken, hoe zou dat werken, zo'n rouwverwerking bij vissen? Is dat voor elke vis (van hetzelfde soort) anders?
Omdat je aan gaf dat ze toch ook al wat kwakkelde de laatste tijd; zouden ze misschien ergens aangevoeld hebben dat haar einde naderde, en daardoor misschien een soort berusting voelen?
 
Dat zou misschien wel kunnen, hoewel het ook scheelt van vis tot vis. Deze twee hadden inderdaad niet zo veel contact met Roodkapje, maar wel met elkaar. Ze zitten elkaar af en toe ook achterna, en het zou me niets verbazen als ze elkaar ook helpen met eitjes leggen😀. Misschien is het wel een lesbo-stel😍. Dus als een van de twee overlijdt verwacht ik wel een andere reactie. Maar goed, deze twee zien er gezond uit en doen het goed, dus hopelijk gaan ze nog heel wat jaartjes mee. Ze genieten dagelijks van de muziek van manlief ( die op zijn beurt ook stiekem van hen geniet😀) en kijken overduidelijk ‘s avonds naar het tv-scherm…
 
Ik duim dat ze nog heeeeeeeel lang bij je mogen blijven!
 
:'(Wat een rot nieuws Nina. Heel veel sterkte. Zo jammer dat dit zo is verlopen. Je was zo blij met je roodkapje en aan je goede zorgen zal het vast niet gelegen hebben.

Ik had het al wat eerder gelezen maar even niet de rust gevonden om te reageren op je rot nieuws............. Ook roodkapje hoort toch bij de AF sluierfamilie en afscheid nemen na al die leuke verhalen is echt geen prettige aangelegenheid op het forum. Dus graag als het mogelijk is geen slecht nieuws familie berichten meer :rolleyes:
 
Hier volgt weer een update van de “zwemmende eierdozen”😀. Zoals jullie hieronder kunnen zien heb ik gesnoeid, zodat de dames nog meer ruimte hebben. Volgens mij is Pepper nog niet uitgegroeid en gaat ze straks Nicolientje voorbij. Ze doen het dus nog steeds goed, leggen regelmatig eieren maar lijken daar verder geen problemen mee te hebben. Ze hebben het volgens mij heel gezellig samen😀.

 
Helaas nu even een minder leuke update: Roodkapje had af en toe dagen dat ze toch wat balansproblemen had, maar even later zwom ze dan toch weer vrolijk rond, tot gisteravond dan. Ze hing op haar kop en taalde niet eens naar de verse watervlooien, die om haar heen krioelden. Vanmorgen was het niet veel beter, ze lag zelfs op de bodem. Haar schubben lagen netjes glad aan en glansden, haar kleur was helder, zowel het wit als het rood, ze had geen rode kieuwen of rode adertjes, zelfs de ogen stonden helder. Geen enkel signaal van ontstekingen, vergiftiging of parasieten ( met het blote oog dan he). Ze had wel een bol buikje, misschien eierproblemen? Ik heb haar wat gemasseerd, maar er was niets te zien. Verstopping misschien? Zacht gekookt doperwtje geprobeerd, geen sjoege. Soms stopte ze met ademen, maar reageerde wel als ze in mijn hand lag. Geen idee dus wat dit kon zijn. Vroeg in de middag is ze gestorven, terwijl manlief gitaar aan het spelen was. Ik heb geen sectie verricht, maar haar een plekje in de tuin gegeven, onder de tuinkabouter met rode puntmuts die naast een paar andere dierengrafjes staat.

Ik denk dat ze misschien toch intern wat mankeerde, of toch door haar wen niet helemaal “compatible” was met de twee “bakbeesten” Nicolientje en Pepper. Die zijn inmiddels echt enorm (26 en 23 cm inclusief staart). De twee overgebleven Sluiers zullen het nu voortaan met Bessie de Ancistrus als gezelschap moeten doen, er komt geen derde Sluierstaart meer bij in deze bak. Jammer, het was een leuk visje waar ik echt wel “wat mee had”. Maar zo gaat het soms…

Wat verdrietig giebel :cry:
 
Ja, helaas gaat dat soms zo. Het was een leuk visje. Maar de twee overgebleven dames vermaken zich prima, dus hopelijk doen ze het nog jaaaaaren goed. Mijn Giebeltje is tenslotte ook 17 geworden…
 
Wat een joekels Nina, zeker als je ze samen ziet met Bessie is dat goed te zien. Bessie is maar een ukje tegenover ze. Heel mooi zo samen!
 
Ik vind het echt imposant hoor, hehe, 'Bessie for scale'. Schitterende vissen, daar mag je echt trots op zijn!
 
Oh enne… we zitten nu in Maastricht in ons favoriete hotel, in sixties- sfeer. Maar ook met “Blub de Goudvis”, en dat gaat hier al jaren zo. De bak is wel iets groter dan hij was, maar het kan wel beter natuurlijk…

96D7D5EC-E9A2-43CF-9E3D-92064C56EE67.jpeg
56480E17-C2F6-463A-B601-C313F7D5540F.jpeg
 
OMG :eek:wat ze al niet verzinnen om mensen te entertainen en geld uit je zak te kloppen. Ik neem aan dat je ze moet huren? Hoeveel zullen er in het hotel zijn gaan hemelen.

Als je dan perse iets aparts op je kamer wil hebben en er wat voor wil betalen dan kan ik me betere opties voorstellen.
 
Tja… ik heb het personeel al filmpjes van mijn vissen laten zien, maar die kunnen vooralsnog niets veranderen. Ze zaten eerst nog kleiner🙁. En op de eerder geplaatste foto’s zie je het bordje met de huurprijs ( inderdaad, daar koop je een nieuw visje voor ) . De directie wil het zo, heeft denk ik niet zo’n idee van wat een Goudvis nodig heeft…Maar ze zijn nog niet van me af hoor, ik zal ze eens een mooie mail sturen met wat opties.
 
Zo, alles ingepakt en nog even een filmpje van de “Blubs” gemaakt. Ik denk dat ze wel aan deze behandeling gewend zijn, ze ogen in ieder geval relaxed, ze eten en zwemmen normaal. Volgens mij zitten deze drie hier al wat langer, bij de Oranda met zwart in de staart zag ik ook normale wengroei. We komen al meer dan 10 jaar in dit hotel, dus het zal mij benieuwen hoe ze er volgend jaar bijzitten/zwemmen.

 
Ze zijn ook wel geïnteresseerd in het welzijn van de vissen hoor, voor vertrek sprak ik nog even met de medewerkster die voor ze zorgt. Dit stel zit er nu meer dan een jaar, en vanmorgen kwam er juist een nieuwe bij. Toch schijnen de vissen het wel leuk te vinden om regelmatig uit logeren te gaan, ze kunnen in ieder geval leren om dit zonder grote problemen te doorstaan. Ze had vragen over jaaggedrag, dus ik heb het al een beetje over paargedrag gehad. En uiteraard naar ons forum verwezen😇
 
Ja wel bijzonder dat je zoiets kan "huren" en ik heb dat nog nooit eerder gehoord. Ben benieuwd of men daar veel gebruik van maakt.
 
Ze zien er goed uit! Leuk dat je dit even deelt. :D

En je man speelt mooi gitaar. Heb het filmpje een paar keer herhaald om te kunnen blijven luisteren, haha. Geen idee wat hij zingt, maar het klinkt goed.
 
Zo, ook hier maar weer even een update. Ik denk dat de dames inmiddels wel ongeveer uitgegroeid zijn: Nicolientje zit op ruim 26 cm, en Pepper op ruim 23 cm. Als ik er een moet behandelen voor een wondje of zo moet ik haar met twee handen uit de bak tillen en overzetten in mijn grootste plastic bak. Gelukkig laten beide dames dat prima toe, want ze zijn erg mak. Dan houd ik de dame in kwestie even boven water waar dat nodig is, ik dep het plekje droog met keukenpapier en behandel het met propolistinctuur. Daarna zet ik haar weer terug in de bak. Ze zijn erg relaxed, genieten dagelijks van hun pellets, hun kruiden- of groene thee, hun uurtje muziek en hun maandelijkse cacaokuurtje. Kortom, het gaat nog steeds prima met deze twee. En de cliënten op mijn werk ( VGZ) genieten van mijn filmpjes…

 
Weer even een foto van de dames, nu 28 en 24 cm inclusief staart. Nicolientje is 5 en Pepper 4 jaar oud komende zomer. Ik denk dat ze toch hun hele leven door blijven groeien…
EB79C6EE-6974-45FE-9891-EA0BC74A1E52.jpeg
 

Terug
Bovenaan