Ik was een beetje aan het rommelen aan een van de JBL-filters net, omdat ik de stroming wat tegen vind vallen de laatste tijd. De filtermedia gecheckt; die waren zo schoon als wat. De filterslangen oogden ook prima, die zijn echt nog niet verstopt. Ik snapte het niet helemaal, maar goed... schouderophalend het filter weer aangesloten. Probleem: hij wilde daarna niet meer opstarten. De vulknop deed het niet. Alright, dan maar handmatig gaan vullen. Begon dat ding terwijl ik daarmee bezig was te lekken. Ik zal de mandjes wel weer verkeerd hebben gestapeld... dus weer opengemaakt etc etc.... prima prima. Uiteindelijk met water gevuld en weer aangesloten. Nog steeds niks: hij pruttelde wat maar kreeg het water niet naar boven gepompt. Pomp scheef houden hielp ook niet en gaf alleen maar weer lekkage. What the f...
Was een tweedehandsje van MP, dus ja....
Misschien dat ik hem nog wel een keer aan de praat krijg hoor. En ik heb in principe reserve-onderdelen liggen. Maar ik ben er voor nu eigenlijk wel klaar mee. xD Sowieso komt een dezer dagen HOPELIJK (da's weer een verhaal apart) de Rio 350 binnen, en dan wil ik een ander potfilter gaan gebruiken, voor beide bakken samen: een fluval 407 die ik nog heb staan. Dus nu ik toch al aan het klussen/klooien was, ben ik maar begonnen met dat filter alvast aansluiten. Kan gelijk de media erin die over is van de kapotte JBL.
Het slagveld ziet er nu zo uit. Na deze post ga ik weer verder hobby'en....
Afgelopen weekend had ik de rio 240 al verhuisd van de rechtermuur (foto boven) naar de muur tegenover de andere bak:
Die verhuizing is zowaar zonder calamiteiten verlopen. Tel je zegeningen. 😂
👍Het kleine bakje gaat ook nog weg. Dan is er straks ruimte voor de Rio 350, en hopelijk ook nog voor een stoel ernaast zodat ik kan zitten terwijl ik kijk.....
😉
Ondertussen heb ik ook het substraat binnen voor de nieuwe bak:
Kost flink veel werk om uit te spoelen, pfffft... ben al even bezig. Voor de verandering heb ik gekozen voor grof zand, van 1-2 mm. Het is bijna grind maar net niet helemaal.
🙂 Ben benieuwd hoe dat gaat staan en of de cichlide (de vis in het midden op foto 2) ook met dít substraat de boel zal gaan lopen verbouwen. Vind het er in ieder geval goed uitzien zo op het oog. Alleen: ik heb het besteld als zijnde "roodachtig", en dat staat ook op de verpakking, maar het is zoeken naar de rode steentjes hoor. 😂 Ik vind het niet schokkend anders van kleur dan filterzand...
PS
Om toch nog enigszins on-topic te blijven: met de witte goudvis gaat het goed. Het plekje is mooi aan het helen. Zijn buik lijkt nog steeds wel dikker dan 'ie voorheen was... en ik weet vrij zeker dat dat niet is omdat dit mannetje opeens een eitjes-bevattend vrouwtje is geworden. Daar ligt dus nog een vraagteken.