Ik speel trouwens met het idee om het over een andere boeg te gooien met deze bak. Wat als ik er een trapje in maak naar boven, en bovenop de bak een...... warme zonplek voor een muskusschildpad maak?
Zo gezegd, zo gedaan. Ben een hele tijd bezig geweest met het ombouwen van een nanobak tot een zonneweide voor de schildpad. Ik had het liefst een matje kunstgras o.i.d. erin gelegd voor een frisse look, maar het geld was op. Dus het werd een deurmat met zebraprint die ik nog had liggen. 😋 UV-lamp erboven, wat stenen om evt op te klauteren om nog warmer te zitten. Ik denk uiteindelijk niet dat er veel gebruik van gemaakt wordt, aangezien de normale muskusschildpad geen grote zonaanbidder is.
Als je goed kijkt in de trapopening zie je een nieuwsgierig hoofdje uitsteken.
😉 Hij had al gauw door dat het trappetje ergens heen leidt...
Hier een eerste overzichtje van de Rio 300. Met erboven het schildpaddenhokje.
Hij is nog wat kaal. Ik zit erover te denken om in ieder geval links achterin wat beplanting te zetten. Ik ben alleen bang dat die planten het dan niet zo goed gaan doen... Ik heb expres niet zoveel licht branden, omdat de vissen dat m.i. niet fijn vinden. Vissen komen op de eerste plaats. En elders in het systeem worden nogal wat voedingsstoffen opgenomen door een stukje aquaponics. Waterplanten hebben het dus maar moeilijk.
Er zitten nu 5 bewoners in: de cichlide, garra en zwarte synodontis op de foto (onder), het schildpadje, en sinds vandaag ook de ancistrus. Die begon agressief te doen naar de meervallen die ik nog in de rio 240 heb. Eigenlijk is de rio 300 nu een strafkolonie voor alle bazige/agressieve vissen die ik heb. Plus schillie de schildpad, die tot nu toe met rust gelaten wordt. 👍 De eerste keer dat de cichldie hem zag zwemmen zag je hem wel even kijken van: ....
wutttt? xD Hij wist niet wat ie ervan moest maken.
En omdat dit topic over goudvissen gaat.... (ahum).... De witte goudvis zie ik het einde van het jaar niet halen, ben ik bang. Hij is nog steeds dik, een beetje vierkant haast, alsof hij een legoblokje heeft opgegeten of zo. Beetje overdreven uitgedrukt hoor, maar het klopt in elk geval niet helemaal zoals hij nu in zijn velletje zit. De uitstulping/beschadiging die hij een tijd geleden had, zit er eigenlijk (nadat het eerst weer gladgestreken leek) weer, of nog steeds, en ik zie meerdere verdikkingen op wisselende plekken. Soms zit er ergens een verdikking en gaat die na verloop van tijd weer weg, heel gek... Ik snap eigenlijk niet goed wat het is. Ik weet alleen dat het intern zit en ik er weinig mee kan. Qua gedrag: hij eet nog altijd goed mee. Hij zondert zich wel regelmatig af van de rest en lijkt dan een beetje in zijn eigen wereldje te zitten, zwevend in een hoekje... Hij zwemt niet echt actief meer met het schooltje mee. Ik zou er nu nog niet voor kiezen om hem af te maken, omdat hij er eigenlijk nog best fit uitziet.... voor een dikke goudvis die zich wat suf gedraagt... maar het is denk ik een aflopende zaak. 😐