Gino's vizzle (Gino88)


Oh oeps, verkeerde filmpje geüpload. Bovenstaand filmpje is van een avondsnack i.p.v. hun ontbijt.

Achja, dan moeten we het daar maar even mee doen. ;) In dit filmpje waren ze de restanten van gevriesdroogde wormpjes aan het zoeken. Die blijven drijven, dus vooral de goudvissen eten ervan. De algeneters op hun beurt zwemmen achter de goudvissen aan omdat ze hopen op restjes. ^^ Ondertussen raakt de Heros-cichlide wat gefrustreerd, of zo, omdat de goudvissen telkens het voer voor zijn neus wegkapen. Je ziet hem een keer uithalen naar de grote oranje goudvis, maar het maakt weinig indruk...

Überhaupt is die oranje een aardige karper aan het worden. Ik ben meer gaan voeren de laatste maanden om ook de corydorassen e.d. genoeg te geven, en je zag gelijk hoe dat zijn groeisnelheid opvoerde. Hij weet altijd het meest binnen te krijgen. Zelfde verhaal bij de zwarte goudvis, it's getting big.
 
Laatst bewerkt:
jij had tog een methode om je voer te bewaren in vriezen ofzo? vissen en bak zien er prachtig uit
 
Zou met verversen me hand niet in jouw aquarium durven te steken. Die ben je zo kwijt.

Inderdaad je aquarium ziet er altijd spik en span uit.(y)
 
Thanks! Haha als je je hand in de bak steekt, wordt die inderdaad opgegeten. De grote goudvis komt altijd even kijken of er iets te knagen valt. De rest is wat minder tam helaas / gelukkig. ;) Zal morgen eens proberen hem te meten, Barry.

jij had tog een methode om je voer te bewaren in vriezen ofzo?
Heb inderdaad alles wat niet binnen +- een week wordt gegeten, in de vriezer liggen. Een heel vriesvak vol met van alles en nog wat. xD Als de dierenwinkels een jaar in lockdown gaan, red ik me nog. Geen idee eigenlijk hoe lang alles precies houdbaar blijft.
 
Thanks! Haha als je je hand in de bak steekt, wordt die inderdaad opgegeten. De grote goudvis komt altijd even kijken of er iets te knagen valt. De rest is wat minder tam helaas / gelukkig. ;) Zal morgen eens proberen hem te meten, Barry.
Ik was even een poosje bezig met me af vragen wie Barry is :ROFLMAO:.
Snap die vissen wel. Die denken, ha, fijn, fishfingers, op een bedje van erwten. Even proeven.

Nemen je andere vissen dat gedrag over eigenlijk? Merk je zoiets?

Heb inderdaad alles wat niet binnen +- een week wordt gegeten, in de vriezer liggen. Een heel vriesvak vol met van alles en nog wat. xD Als de dierenwinkels een jaar in lockdown gaan, red ik me nog. Geen idee eigenlijk hoe lang alles precies houdbaar blijft.
Bedoel je hier ook droogvoer mee?
Heeft dat te maken met behoud van vitaminen/mineralen in het voer?
 

Haha. :D

Heb geprobeerd haar op te meten, tussen de snelle bewegingen door. Kom uit op ongeveer 14 cm incl staart. Laatste keer dat ik meette was ze 11 cm of zo. Ze is vooral ook groter van omtrek geworden. :) Een mini-tankje.

De andere goudjes heb ik het nog niet zien (na)doen. Die durven net wat minder.

Bedoel je hier ook droogvoer mee?
Heeft dat te maken met behoud van vitaminen/mineralen in het voer?
Ja, alles. Bij droogvoer is het natuurlijk vooral van belang dat er niet te veel / niet te vaak zuurstof bij komt. Ik probeer kleine verpakkingen op te gebruiken i.p.v. één grote pot tig keer te openen. Ik neem verder aan dat de lage temperaturen van zo'n vriezer ook nog iets doen. De boel kan beter maandenlang dáár liggen "rotten" dan simpelweg op het plankje bij het aquarium. ^^
 
Heb inderdaad alles wat niet binnen +- een week wordt gegeten, in de vriezer liggen. Een heel vriesvak vol met van alles en nog wat. xD Als de dierenwinkels een jaar in lockdown gaan, red ik me nog. Geen idee eigenlijk hoe lang alles precies houdbaar blijft.
hahah zal ook eens proberen heb soms potje die lang in gebruik wel handig om dat vers te houden. meshien dome vraag maar krijg je dan geen ijs kristallen in het bakje met voer ?
 
Kom uit op ongeveer 14 cm incl staart. Laatste keer dat ik meette was ze 11 cm of zo. Ze is vooral ook groter van omtrek geworden. :) Een mini-tankje.
Hehehe, snelle rakkers/rakkerinnen zijn het ook. 14 cm, dat begint al zoetjesaan richting een magicarp te gaan!

Bij droogvoer is het natuurlijk vooral van belang dat er niet te veel / niet te vaak zuurstof bij komt. Ik probeer kleine verpakkingen op te gebruiken i.p.v. één grote pot tig keer te openen. Ik neem verder aan dat de lage temperaturen van zo'n vriezer ook nog iets doen. De boel kan beter maandenlang dáár liggen "rotten" dan simpelweg op het plankje bij het aquarium. ^^
Goed punt. Hier wordt alles tig keer geopend. Misschien ook eens even dingen overhevelen naar kleinere potjes. Dank voor de uitleg!
meshien dome vraag maar krijg je dan geen ijs kristallen in het bakje met voer ?
Goeie vraag! +1
 
Met granulaat/pellets/tabletten geen ijsvorming gehad. Wel met "nat" voer zoals garnalen en repashy, dat vriest dan aan elkaar. Maar dat is niet meer dan logisch. 🙃
 
Ik zag afgelopen week bij de LFS een eenzame Corydoras arcuatus zitten. Dat vind ik een mooie soort, dus ik heb besloten om hem zijn eenzaamheid bij mij voort te laten zetten. ;)

20211219_220045(0).jpg

Hij is goed opgevangen door de groep C. leopardus. Zij leren hem momenteel de kneepjes van het vak. Hij volgt ze overal.

Het is wel echt een jonkie; ik had me eerlijk gezegd een beetje verkeken op zijn (gebrek aan) grootte. Met maar een paar cm is hij verreweg de kleinste vis in de bak. Denk wel dat dit goed gaat, al doen de andere vissen soms nogal ruw en dan wordt ie aan de kant gebonjourd...

Ik zal binnenkort weer eens wat fotootjes maken van de goudvissen. 🙃 3 van de 5 heb ik hier inmiddels een jaar rondzwemmen. Tijd dus om een tussentijdse balans van de goudvissenproef op te maken.
 
^^

De enige vis die ik ervoor aanzie dat ie deze cory zou kunnen opeten is een kamdoornmeerval.... die nog ergens in deze bak zit. Maar die zit permanent ondergedoken en heeft al maanden niks gegeten... op misschien wat slakjes na.

Ik denk dat ik er haast wel op kan vertrouwen dat die cory harder groeit dan de honger van die meerval kan bijbenen... als die laatstgenoemde nog leeft en zo. Het zijn maar gekke beesten. Doen nooit wat. Eten soms lange tijd niks. Maar ze kunnen zomaar hun baasje overleven...
 
Merry krismes!!!!! Namens de goldy gang.

20211225_144616.jpg


Zelfs lonely black goldy, eersteklas ADHD'er, heb ik bereid gevonden te poseren! Hij rust hier uit op de bodem. Het kostte me een hoop vissenvoer om hem zover te krijgen...

20211225_145036.jpg


Ook zijn garra-vriend wenst jullie fijne feestdagen!

20211225_144941.jpg
 
Jij ook fijne kerst Gino.

De zwarte is wel erg mooi hoor. Hij lijkt iets wat verdwaasd te kijken maar dat zal vast door het riante kerst diner zijn :DD
 
Fijne Kerst Gino! Die zwarte is inderdaad prachtig. Hoe groot is-ie nu? En die witte cichlide heeft zich bij de goldfish- gang aangesloten?
 
Fijne Kerst Gino! Die zwarte is inderdaad prachtig. Hoe groot is-ie nu? En die witte cichlide heeft zich bij de goldfish- gang aangesloten?
Thanks! Ik vind die zwarte ook mooi. Echt jammer dat het zo'n zenuwepees is (je wordt haast zélf zenuwachtig als je hem ziet zwemmen) en ook dat hij na elke waterwissel zo druk doet met paren. Anders had ik hem graag gehouden. :-/ Pure speculatie dit, maar als het een hybride is zou dit gedrag misschien wel eens kunnen komen door wat ze noemen "hybrid vigor". Daardoor willen bepaalde eigenschappen nog wel eens versterkt aanwezig zijn... Ergens ook weer sneu voor zo'n beest want hij is nauwelijks geschikt voor een normaal aquarium met zoveel energie.

Laatste keer dat ik hem probeerde op te meten was hij ergens rond de 14 of 15 cm. Als ik hem veel gevoerd had afgelopen jaar, was hij vast al 20+ geweest. ^^'

Die cichlide is inderdaad een pseudogoudvis. :D Ik vind het ergens fascinerend om te zien hoe zulke totaal verschillende vissen (ook met de siamese algeneters erbij en zo) zo in harmonie met elkaar omgaan. Ze snappen op de een of andere manier van elkaar dat ze "mede-vissen" zijn. Het enige is dat ik met voeren moet oppassen dat ik niet te veel voer geef in het territorium van de cichlide (een bepaalde hoek in de bak). Daar wordt hij claimerig van en dan sneuvelt er wel eens een vin van een goudvis. Op dat aspect na, accepteren ze elkaar totaal. :) Zwemmen vaak samen door de bak.
 
Mijn andere mannetje (...) is een stuk minder "alpha" dan de zwarte; af en toe wel achter een vrouwtje aanhobbelen maar er zit geen passie in. xD Hij houdt het al gauw weer voor gezien.
Ik heb dit nog niet gezegd, of ik mag mijn woorden alweer terugnemen. :D





Dit is al een paar uur aan de gang, soms ook aan de andere kant van de bak tussen de javavarens. Alle vissen eten deze morgen kaviaar. :p

Ik vroeg me al wat dingen af de laatste tijd...
- Hoe komt dat vrouwtje soms ineens zo slank;
- Waarom ziet ze eruit alsof ze knauwen heeft gehad;
- Waar overleeft de severum-cichlide op als hij zo weinig eet.

En deze morgen: waarom staat er schuim op het wateroppervlak, want dan moet de watersamenstelling veranderd zijn. --> Homvocht neem ik maar aan?

Volgens mij hangen hier dingen samen. :DD

Ik ga de eitjes niet proberen te redden nu, heb even de "facilities" niet om jonkies groot te brengen. Maar het gebeuren biedt hoop op een goudvisrijke toekomst....

En terwijl ik dit typ vliegt eitjeswolk nummer zoveel het water door.
 
Protientjes :chef:

Met al dat ei en hom gedoe heb je NO2 gemeten? Ben benieuwd wat het op jouw liters doet.
 
Free foodddd. Zo komt een gedeelte van wat die grote goudvis altijd aan eten naar binnen slokt, toch nog bij de andere vissen terecht.

Nee heb niet gemeten, ik geloof het eigenlijk wel. Op 800 liter (500 + bak eraan van 300) denk ik dat de boel gewoon in het systeem wegebt zeg maar...
 
De vissen hebben er zin in en zo te lezen jij ook. Waterpest is ook een goede mop. Trek je zo plantje over in het bakje als ze nog niet hebben opgevreten. Gewoon een paar bosjes met een zuignap aan te raam plakken en dan snappen ze het wel. Zou het niet ophangen bij hout of andere scherpe delen.

Ben benieuwd naar je kweekpogingen. Dat schijnt nogal een intensieve klus te wezen.
@Willemina en iets met huub die met de ryukin hebben kweekervaring. Kunnen je misschien van tips voorzien hoe hun dit hebben aangepakt. Ik weet alleen verversen, verversen en veel te veel verversen. Heb al genoeg te verversen :rolleyes:

Je kunt ook nog kijken het vrouwtje in de 240 als ze eieren heeft en dan je zwarte ADHD er er even bij om te bevruchten?
 
Thanks voor de tip Michelle. ^^ Het eerste idee is om de waterpest/spawning mop in zo'n Ziss breeder box geval te doen, in de grote bak gehangen. Die circuleren schijnbaar goed en dan kunnen de jonkies meeliften op het water van de grote bak. Straks even bij de LFS kijken of ze nog zo'n breeder hebben staan. :)

Ik heb artemia-eitjes liggen, ga ik eens kijken of ik daarmee uit de voeten kan. En er ligt nieuw babygranulaat. Als de jonkies dan beginnen te groeien, kunnen ze naar een "tussenbakje" dat ik nog wel heb staan. En daarna naar de Rio 240.

Als er nou echt veel eitjes uitkomen, ga ik de jonkies flink uitselecteren hoor, dat moet wel. Ik heb nog een extra bak staan zo nodig, maar kan natuurlijk niet tientallen goudvissen extra huisvesten op de lange termijn.
 
Als de jonkies dan beginnen te groeien, kunnen ze naar een "tussenbakje" dat ik nog wel heb staan. En daarna naar de Rio 240

20220115_135434.jpg

Eigenlijk staat die al gewoon klaar. Waarom niet het bioloog (als het die naam waardig is) van de Rio 240 gebruiken. :p Ziet er niet uit, ik weet het, maar het water is daar gegarandeerd fris... Denk dat ik de lamp daar maar alvast laat branden om wat algen te kweken.

 
Je kunt ook nog kijken het vrouwtje in de 240 als ze eieren heeft en dan je zwarte ADHD er er even bij om te bevruchten?
Had op zich gekund. 🙃 Maar hoe mooi die zwarte ook is, ik vind hem eerlijk gezegd echt te druk. Dusdanig dat het voor mij niet fijn meer is om naar te kijken. Daar wil ik dan ook geen jonkies van. ^^'

De bedoeling is uiteindelijk toch om vissen te houden en te kweken die qua formaat en karakter in een (groot) aquarium kunnen. Het mannetje dat ik nu gebruik is daar een goed voorbeeld van: kerngezond, levendig maar niet overdreven druk, handzaam formaat. Zoiets moet je dan hebben denk ik. Er zullen uiteraard mensen zijn die enkel XXL-goudvissen okee vinden en de rest afkeuren. --> "Daar zal wel iets mis mee zijn." Dat mag. Het is in tegenspraak met de natuurlijke variatie in grootte bij deze soort (en überhaupt de realistische gemiddelde eindgrootte), maar het mag. ;)

Voor de zwarte goudvis heb ik trouwens een mooi adresje gevonden. :) Die verhuist naar een forumlid in het buitenland! Komt te zwemmen in een vijver, zodra het weer dat toelaat.
 
Het kweken blijft leuk hoor hier laat ik ze gewoon hun eitjes afzetten tussen de planten dat gaat prima als ze klaar zijn haal ik de plant eruit en leg die in een afgedekte bak met een zwarte handdoek erop dus in het donker verwarming erin op 25 graden zo gaat het hier al een aantal jaren prima
Na het uitkomen hou ik babyschema aan om de 3 uur voeren verversen en vuil hevelen met luchtslangetje
En veel mos en waterpest erin ik voer gepuureerde artemia en de venodigde babyvoer ook de 1e 2 weken liqyfry no 1dit gaat zo van 6 uur in de ochtend tot 11 uur in de avond en met de tropische vissen doe ik hetzelfde
 
Bedankt voor je uitleg, @Willemina. 🙃

Heftig schema. Voor zoiets uitgebreids heb ik helemaaaaaal geen tijd. En ik denk als ik de Ziss breeder* gebruik, dat het water delen met de grote bak + goede doorstroming me veel onderhoud zullen besparen. Ik kan dan doordeweeks 3x per dag voeren. Geeft misschien niet de allerbeste overlevingskans maar dat is okee. De temperatuur van m'n bak is lager dan de genoemde 25 gr dus dan zou de groeisnelheid (en daarmee de voedselbehoefte) sowieso wat minder moeten zijn. Ik ben blij dat de eitjes nú gelegd worden en niet in de zomer; anders had ik er meer bovenop moeten zitten.

Gepureerde artemia is ook een goede tip! Moet sowieso nog even een artemiasetje regelen en dan zou het moeten gaan lukken!

*Heb net bij de Zoo&Zo het allerlaatste exemplaar van de BL-3T gevonden, yessssss. Precies wat ik zocht. ^^ Ze hadden er een hele hoop van de serie-2 staan (ik moest daartussen graven naar de overgebleven nr. 3) maar die lijken me minder geschikt.
 
Laatst bewerkt:
Succes met alle plannen! Ben erg benieuwd hoe het zal verlopen! Spannend! Fijn dat het gelukt is ook om je zwarte goudvis straks ergens te kunnen plaatsen waar hij qua compatibiliteit met soortgenoten beter zit. Begrijp je keus ook wel om er niet mee te kweken.
 
Straks raakt de vijver van die andere persoon helemaal overspoeld met zwarte, hyperactieve goudvismutanten... :eek:

We gaan het zien met die jonkies. Ik zat nog te denken over het voeren: ik heb in de vriezer nog wat potjes Repashy staan... Repashy blijft vrij lang stabiel in het water, dus waarom niet proberen om een stukje in de breeder box te leggen voordat ik naar mijn werk ga. Hebben ze tussendoor wat te knabbelen. Het kan niet heel sterk vervuilen zou je denken, met de continue doorstroming. :book:
 
Waterpest is ook een goede mop. Trek je zo plantje over in het bakje als ze nog niet hebben opgevreten. Gewoon een paar bosjes met een zuignap aan te raam plakken en dan snappen ze het wel. Zou het niet ophangen bij hout of andere scherpe delen.
Ik heb in het verleden gehad dat waterpest "onbetrouwbaar" was als plant / na een tijd deels begon weg te rotten en ik heb eigenlijk niet zo'n zin om dat in de gaten te houden. ^^' Ik heb voor deze eerste poging maar een katoenen mop in de bak gehangen. Kijken of ze dat ook snappen.

Alleen... op de verpakking stond in grote letters katoen, maar in de kleine lettertjes staat weer dat hij voor 1/3e uit plastics bestaat. Dus de witte sliertjes en deeltjes die ik nu van die mop in mijn bak heb zweven zijn allemaal deels plastic. Jippie. :ROFLMAO: Waar ben ik aan begonnen.

Ik heb ook een flesje methyleenblauw in huis gehaald om te gaan inzetten tegen beschimmeling van de eieren. Gevolg dáárvan is weer dat ik de breeder box met de eitjes beter in een aparte bak kan houden totdat de visjes uit hun ei zijn.... want methyleenblauw kan ook je filterbacteriën een opdonder geven.

:juggle:
 
Dat is inderdaad een hele uitzoekerij Gino. Plasticdeeltjes in je bak? En die mop was speciaal voor breeding? Dat lijkt me niet erg gezond…misschien de fabrikant ervan op de hoogte stellen?

Ik ben heel benieuwd hoe dit avontuur gaat verlopen😀
 

Terug
Bovenaan