Een bericht dat ik las op een facebook pagina en ook hier van nut kan zijn, ik heb het maar vertaald:
De ezel zei tegen de tijger: Het gras is blauw.
De tijger antwoordde: Nee, het gras is groen.
De discussie werd verhit en de twee besloten de kwestie aan arbitrage voor te leggen, en om dat te doen benaderden ze de leeuw.
Voordat hij de open plek in het bos bereikte waar de leeuw op zijn troon zat, begon de ezel te schreeuwen: "Uwe Hoogheid, is het niet waar dat het gras blauw is?"
De leeuw antwoordde: "Het is waar, het gras is blauw".
De ezel snelde naar voren en vervolgde: “De tijger is het niet met me eens en spreekt me tegen en irriteert me. Straf hem alsjeblieft".
De koning verklaarde toen: "De tijger zal gestraft worden met 5 jaar stilte".
De ezel sprong op van vreugde en vervolgde zijn weg, tevreden en herhalend: "Het gras is blauw"..
De tijger accepteerde zijn straf, maar hij vroeg de leeuw: "Majesteit, waarom hebt u mij gestraft, het gras is tenslotte groen?"
De leeuw antwoordde: "In feite is het gras groen".
De tijger vroeg: "Dus waarom straf je me?"
De leeuw antwoordde:
Dat heeft niets te maken met de vraag of het gras blauw of groen is. De straf is omdat het voor een dapper, intelligent wezen als jij niet mogelijk is om tijd te verspillen met ruzie maken met een ezel, en bovendien om mij met die vraag te komen lastig vallen
De ergste tijdverspilling is ruzie maken met de dwaas en fanaticus die niets geeft om waarheid of realiteit, maar alleen om de overwinning van zijn overtuigingen en illusies. Verspil nooit tijd aan discussies die nergens op slaan... Er zijn mensen die ondanks al het bewijsmateriaal dat hen wordt gepresenteerd, niet in staat zijn om het te begrijpen, en anderen die verblind zijn door ego, haat en wrok, en het enige dat ze willen is gelijk hebben, ook al zijn ze dat niet.
Wanneer onwetendheid schreeuwt, zwijgt intelligentie. Uw rust en kalmte zijn meer waard.