Goeden Dag Topic


Status
Niet open voor verdere reacties.
Middag....
Maak er een fijne zondagmiddag van zou ik zeggen.
Zo eens het wekelijks onderhoud aan mijn bakkie doen.
 
Goedemiddag

Marcel, denkjewel voor je input.
Maar de meeste werken door een filter in een bak met water. Waar het filter het water opzuigt.
Ja dat is bij deze ook zo en omdat ik zoveel als mogelijk wil voorkomen dat er schimmels en bacteriën op groeien had ik dus in gedachten dat filter heel vaak te vervangen maar tussen de 19 en 25 euro (en centen) per filter is de lol er natuurlijk snel vanaf.
Doorgaans zijn de filters gemaakt van een soort papier op een metalen structuur.
Het lijtk een soort stof.

71hJt1DDLgL._AC_SL1500_.jpg

Dus bij aanschaf kun je goed kijken naar de prijs van die dingen.
Ja die is dus niet leuk meer.

Mocht je nog een osmose filter in huis hebben, dan kun je er ook beter osmose water in doen. Dan gaan je filters heel lang mee.
Als je filters heel erg duur zijn, kan dit misschien wel goedkoper zijn.
Die heb ik nooit kunnen plaatsen. Ofwel naast de kraan van douche of niet. Ik heb daar nooit aan willen beginnen. Want waar is wil is, is natuurlijk een weg. Ik zou de kosten van zo'n osmose apparaat er zo uit hebben.
Als ik een autootje had dan haalde ik gewoon RO. Met demiwater zeulen is voor mij gewoon niet te doen. Daarvoor ligt het verbruik te hoog.

Na wat nagedacht te hebben, heb ik gekozen voor een ander apparaat. Hiervan zijn de filters aanmerkelijk goedkoper en goed te krijgen. Door het gebruik van zinkpyrithion minder gevoelig voor schimmels/gisten, de andere filters bevatten dit niet. Deze filters mogen ook met citroenzuur ontkalkt worden. Zijn degelijker gemaakt dan bovenstaand filter.

Maar goed, zo'n apparaat zal je tip top moeten onderhouden om het veilig te houden. Goed onderhoud en het feit dat het geen ultrasone verdamper is maken de risico's hopelijk kleiner. Wat ik las is dat de koudwaterverdampers echt veel minder bacteriën en schimmelsporen uitstoten dan de ultrasoon verdampers. Nou moet ik zeggen dat ik er geen hoogstaande studie van heb gemaakt hoor.

Mocht je nog aanvullingen hebben dan hoor ik dat graag van je.
 
Heb hier een simpele aroma diffuser waar ik wel eens gewoon alleen water in doe als ik denk dat de luchtvochtigheid laag is. Is niet te vergelijken met een echte luchtbevochtiger en denk niet een optie voor jou maar wou het toch even vermelden.
 
Heb hier een simpele aroma diffuser waar ik wel eens gewoon alleen water in doe als ik denk dat de luchtvochtigheid laag is. Is niet te vergelijken met een echte luchtbevochtiger en denk niet een optie voor jou maar wou het toch even vermelden.
Ik heb er een, of eigenlijk mijn tweede.

In de eerste gebruikte ik kraanwater en die zag er van binnen niet meer uit, maar het motortje overleed ook spontaan.
In de tweede gebruik ik alleen demi water en hij ziet er na 2 jaar nog uit als nieuw. Hij verdampt 300 ml over ik weet niet hoeveel uren.

Ik heb nooit gemerkt dat die aromadiffuser de luchtvochtigheid om hoog kreeg. Maar goed, de laatste jaren stonden er ook altijd 1 of mee aquariums en zeker die open bakjes tikten wel aan wat betreft luchtvochtigheid. Zat vaak op 65%, "spontaan".

Een luchtbevochtiger kan dat eruit gooien in een uur. Ik heb er een gehad zonder hygrostaat en dat is lastig want je moet zelf in de gaten houden dat de luchtvochtigheid niet te hoog oploopt. De nieuwe die ik besteld heb (kan nog annuleren) heeft wel een hygrostaat en die zou redelijk goed werken. Anders kan ik hem nog altijd op handmatig zetten. Zullen zien.

Wat betreft de diffuser die jij hebt. Houd je hem ook goed schoon? Ik moet bij dit soort apparaten altijd aan een nichtje denken die overleden is aan legionella. De nevel uit de douche op het vakantieadres heeft haar de das om gedaan.


Neem een zeewaterbak die open is en je luchtvochtigheid is nooit te weinig:DD
Klopt! Zelfs met alleen de Cube open was de luchtvochtigheid heel prettig in huis. Er verdampt dan ook best wel wat per dag.
 
Houd je hem ook goed schoon?
Zit beetje kalkaanslag in maar laat het water er nooit in staan. Gebruik hem af en toe en na gebruik vaak weer de kast in.
Maar werkt dus absoluut niet voor jouw woning. Hoop dat je straks veel plezier hebt van je nieuwe luchtbevochtiger.
 
Zit beetje kalkaanslag in maar laat het water er nooit in staan
Weet je, dat vind ik fijn om te horen. Dat ze toen gestorven is aan Legionella heeft veel indruk op me gemaakt.
Ze was ziek dus ze vertrokken iets eerder naar huis (vanuit Italië). Onderweg werd ze als maar zieker. Ik was nog vrij jong, een puber, maar zoals ik het begrepen heb hebben ze eenmaal thuis de huisarts gebeld en die "kwam niet voor een griepje". Bij mijn weten heeft haar man haar toen zelf naar SEH gebracht. Opgenomen en met een week overleden.

De details zullen misschien niet meer helemaal kloppen want het is al erg lang geleden.
 
Goedemiddag

Marcel, denkjewel voor je input.

Ja dat is bij deze ook zo en omdat ik zoveel als mogelijk wil voorkomen dat er schimmels en bacteriën op groeien had ik dus in gedachten dat filter heel vaak te vervangen maar tussen de 19 en 25 euro (en centen) per filter is de lol er natuurlijk snel vanaf.

Het lijtk een soort stof.

71hJt1DDLgL._AC_SL1500_.jpg


Ja die is dus niet leuk meer.


Die heb ik nooit kunnen plaatsen. Ofwel naast de kraan van douche of niet. Ik heb daar nooit aan willen beginnen. Want waar is wil is, is natuurlijk een weg. Ik zou de kosten van zo'n osmose apparaat er zo uit hebben.
Als ik een autootje had dan haalde ik gewoon RO. Met demiwater zeulen is voor mij gewoon niet te doen. Daarvoor ligt het verbruik te hoog.

Na wat nagedacht te hebben, heb ik gekozen voor een ander apparaat. Hiervan zijn de filters aanmerkelijk goedkoper en goed te krijgen. Door het gebruik van zinkpyrithion minder gevoelig voor schimmels/gisten, de andere filters bevatten dit niet. Deze filters mogen ook met citroenzuur ontkalkt worden. Zijn degelijker gemaakt dan bovenstaand filter.

Maar goed, zo'n apparaat zal je tip top moeten onderhouden om het veilig te houden. Goed onderhoud en het feit dat het geen ultrasone verdamper is maken de risico's hopelijk kleiner. Wat ik las is dat de koudwaterverdampers echt veel minder bacteriën en schimmelsporen uitstoten dan de ultrasoon verdampers. Nou moet ik zeggen dat ik er geen hoogstaande studie van heb gemaakt hoor.

Mocht je nog aanvullingen hebben dan hoor ik dat graag van je.
Het grootste nadeel van ultrasoon bevochtigers is dat ze alle mineralen in het water ook de lucht inschieten.
Na een paar dagen heb je een dikke laag witte stof op je meubels van alle opgeloste zouten in het kraanwater.
Die ontkalk patronen werken niet, want dan krijg je gewoon natrium zouten op je meubels.

Ik had zo‘n ding in de tijd dat je ook nog beeldbuis televisies had (zo’n grote kast met een glazen scherm en een hoge pieptoon). Dat ding is statisch geladen.
Op den duur dacht ik, wat is het beeld slecht…..ja, helemaal vol met die mineralen uit de ultrasoon bevochtiger.

Als je bang bent voor schimmels of bacterien. Dan kun je ook hygienemiddel voor luchtbevochtigers toevoegen.
Voordeel is ook de hogere verdamping door oppervlakte spanning verlagers.

Bijv.


Zelf heb ik een Brune, die sproeit vanaf boven over de filter.
 
Na een paar dagen heb je een dikke laag witte stof op je meubels van alle opgeloste zouten in het kraanwater.
Ik ken het ja, en dat gaat hard.
Op den duur dacht ik, wat is het beeld slecht
:DD
Als je bang bent voor schimmels of bacterien. Dan kun je ook hygienemiddel voor luchtbevochtigers toevoegen.
Ik heb die bij BOL even in het mandje gegooid. Kan dit met alle filters gebruikt worden?

 
Ik ken het ja, en dat gaat hard.

:DD

Ik heb die bij BOL even in het mandje gegooid. Kan dit met alle filters gebruikt worden?

Volgens mij wel.

8k heb even naar je philips filter gekeken. Is gemaakt van PET (pet flessen) dus plastic.
Het is poreus gemaakt door gaatjes.
Dus ik denk dat filter ook prima te regeneren is met bijv. azijn of citroenzuur.

Het hygiene middel zorgt voor een betere werking. En minder kans op bacterien.

Het zorgt er ook voor dat kalk niet afzet. Je kunt het dan met warm water makkelijker afspoelen.
 
Dus ik denk dat filter ook prima te regeneren is met bijv. azijn of citroenzuur.
Dat staat inderdaad in de handleiding, citroenzuur. Heb nog een 250 gram of zo liggen.

Het hygiene middel zorgt voor een betere werking. En minder kans op bacterien.
Dat vind ik toch wel een prettig idee. Zal ook helpen voorkomen dat er een biofilm ontstaat dan.
Ik ga het bestellen en neem gewoon de proef op de som. Ik heb een extra filter mee besteld mocht het een fiasco zijn.


Het zorgt er ook voor dat kalk niet afzet. Je kunt het dan met warm water makkelijker afspoelen.
Dankjewel voor de tip. Ik had geen idee van het bestaan van dit soort vloeistof!
 
Dat staat inderdaad in de handleiding, citroenzuur. Heb nog een 250 gram of zo liggen.


Dat vind ik toch wel een prettig idee. Zal ook helpen voorkomen dat er een biofilm ontstaat dan.
Ik ga het bestellen en neem gewoon de proef op de som. Ik heb een extra filter mee besteld mocht het een fiasco zijn.



Dankjewel voor de tip. Ik had geen idee van het bestaan van dit soort vloeistof!
Ik had heel vroeger aclimat luchtbevochtigers. Die waren in samenwerking met Melitta gemaakt. (van de koffie filters)
Maar daar hoorde ook een hygiene middel bij.
Inmiddels zijn die bevochtigers overleden.
En heb toen een Brune gekocht, deze kon het hele huis bevochtigen. Omdat ik toen trappen had die allemaal open waren.

Denk dat ik die in mijn nieuwe woning weer kan gebruiken.
 
deze kon het hele huis bevochtigen. Omdat ik toen trappen had die allemaal open waren.
Had je dan niet dat het in het deel waar de bevochtiger stond, het veel vochtiger was dan elders?


Denk dat ik die in mijn nieuwe woning weer kan gebruiken.
Ik vind het toch wel prettig. Mijn neusslijmvlies wordt zo droog dat als ik een beetje mijn neus snuit, bv als ik buiten ben en die van de kou gaat lopen, er altijd een spoortje bloed bij zit. Heb ik normaal niet.
Met de bevochtiger kan ik dat ondervangen.
 
Had je dan niet dat het in het deel waar de bevochtiger stond, het veel vochtiger was dan elders?



Ik vind het toch wel prettig. Mijn neusslijmvlies wordt zo droog dat als ik een beetje mijn neus snuit, bv als ik buiten ben en die van de kou gaat lopen, er altijd een spoortje bloed bij zit. Heb ik normaal niet.
Met de bevochtiger kan ik dat ondervangen.
Nee, geen last van. Deze stond op de overloop boven. En dat vocht verdeelde zich heel mooi door het huis. Daar was ook alles even warm.

Droge lucht is heel vervelend. Ik krijg jeuk aan mijn benen en droge huid. Ook je neus voelt niet prettig aan.

Ogen heb ik geen probleem mee. Maar mensen met lenzen weer wel.
 
Tja Albert ook PSV was gister beneden hun peil zoals al weken want ja Vitesse is geen echte (sub)topper meer. Maar ja ook Ajax is bagger de laatste tijd en het is wachten op de start van de MotoGP.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan