Ja, dit vind ik nou echt de meest onzinnige constructie ooit bedacht.
Waarom moet je nu ondernemer worden, voor een nieuw hondenpaspoort.
Dat zou toch echt anders moeten kunnen.
Een nieuwe identiteit (dus een pup) ja dat is logisch. Maar vernieuwen.
Als ik een nieuw paspoort moet hebben, hoef ik toch ook niet eerst te vragen of m’n ouders mij weer aangeven.
Zou wat wezen.
Sterker nog, pups krijgen geen paspoort als de fokker geen UBN heeft. Dus ook de particulier die 1 nestje fokt moet zo'n UBN aanvragen. Het helpt denk ik inderdaad de malafide hondenhandel minder lucratief te maken zolang je geen corrupte dierenartsen hebt. Of zolang men niet via een omweg, via BE, importeert vanuit het Oostblok.
Stichtingen die honden importeren moeten tegenwoordig ook een UBN hebben. Sommige stichtingen proberen dat af te schuiven op de koper van de hond, die dat dan binnen 14 dagen moet doen.
En dat er malafide dierenartsen zijn dat horen we toch wel op zijn tijd in het nieuws.
Maar in mijn geval, ik moet gewoon voor een hond van 8 jaar, die ik al 8 jaar in mijn bezit heb, een nieuw entingsboekje/paspoort hebben omdat het huidige vol is.
De dierenartsen mogen geen nieuw paspoort uitgeven als hun klant geen UBN nummer heeft. Niet als het om pups gaat, maar ook niet voor een volwassen hond die reeds een geldig paspoort heeft.
Met het UBN gekoppeld aan het paspoortnummer kunnen ze zien hoeveel en welke honden in mijn bezit zijn (geweest).
En zo'n UBN is in dit geval 1 jaar geldig.
Nou is het geregeld. Het nieuwe paspoort ligt klaar voor mij in de praktijk en daarmee is het oude paspoort vervallen.
Wat een rompslomp toch.