Wat is er nieuw

Goeden Dag Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Avond binnenkomers. Hier is het 0 graden als ik de laptop moet geloven maar het voelde om 5 uur al kouder aan. Morgenvroeg om 5 uur trek ik mn berenvel maar aan.
Je laptop 0 graden? Zit je in een koelcel..? 🙂
ja ook nog een goedenavond.
 
Ze hebben een druppeltestset van Jotem. De leverancier van de Delta ontharders. er gaat 1 druppel in van Flesje 1, en dan verkleurt het water rood, als het goed is.. maar hij verkleurde gelijk al groen, wat aangeeft dat de Kh minder is dan 1.
bij het resetten/doorspoelen is het water eerst rood, en dan met extra druppels kwam hij op bijna 9 uit.


dit setje kun je als consument niet kopen helaas, heb al gezocht. Maar is dus veel nauwkeuriger tov de Colombo testkoffer (kh). Dus hoe betrouwbaar die dan zijn voor het aquariumwater is dan ook de vraag…
Ik had eerder gedacht dat ze de calcium (GH) zouden meten. Want de KH is carbonaat.
En een zout ontharder doet niks met carbonaat.
 
Goedenavond

Ik wacht op de boodschappen van Picnic. Vorige keer was het ijs ontdooid. Ik kreeg het nu erbij als zijnde een herkansing. Nu 1 graad buiten, als nu het ijs weer ontdooid aan komt vreet ik geen bezemsteel maar ook geen ijs 😉
 
Ik had eerder gedacht dat ze de calcium (GH) zouden meten. Want de KH is carbonaat.
En een zout ontharder doet niks met carbonaat.
De ontharder werkt met hars en dat moet, als het verzadigd is, geregenereerd worden met zout.

stukje tekst van een website hierover:
https://solucalc.com/nl/wateronthar...het hars in een,zijn en vrij van kalkaanslag.
Eerst wordt het water door de harstank geleid om calcium- en magnesiumionen (kalkaanslag) te verwijderen. Deze ionen worden vervangen door natriumionen (zout). Dit is de onthardingsfase. Met andere woorden, het doel is het water te ontharden. Wanneer alle natriumionen in de tank zijn uitgewisseld, is het hars verzadigd. Daarom moet het worden geregenereerd met natriumionen om het water te kunnen ontharden. In een tweede stap regenereert de ontharder zichzelf door de harstank te vullen met pekel. De natriumionen worden aan de hars gebonden, terwijl de calcium- en magnesiumionen in het riool terechtkomen. Dankzij dit filtersysteem werkt de hars als een magneet voor de magnesium- en calciumionen. Zo verwijdert de wateronthardingshars effectief kalkresten uit uw leidingen.
 
De ontharder werkt met hars en dat moet, als het verzadigd is, geregenereerd worden met zout.

stukje tekst van een website hierover:
https://solucalc.com/nl/wateronthar...het hars in een,zijn en vrij van kalkaanslag.
Eerst wordt het water door de harstank geleid om calcium- en magnesiumionen (kalkaanslag) te verwijderen. Deze ionen worden vervangen door natriumionen (zout). Dit is de onthardingsfase. Met andere woorden, het doel is het water te ontharden. Wanneer alle natriumionen in de tank zijn uitgewisseld, is het hars verzadigd. Daarom moet het worden geregenereerd met natriumionen om het water te kunnen ontharden. In een tweede stap regenereert de ontharder zichzelf door de harstank te vullen met pekel. De natriumionen worden aan de hars gebonden, terwijl de calcium- en magnesiumionen in het riool terechtkomen. Dankzij dit filtersysteem werkt de hars als een magneet voor de magnesium- en calciumionen. Zo verwijdert de wateronthardingshars effectief kalkresten uit uw leidingen.
Ja, dat snap ik. Zit ook in de vaatwasser.

Maar dan hoef je toch geen KH (carbonaat) te meten?
Dan zou ik eerder magnesium en calcium meten.

Heb jij nu een ontharder op zout, of koolzuur??
 
Laatst bewerkt:
Heb jij nu een ontharder op zout, of koolzuur??
We hebben een ontharder met hars, en dat zout wordt gebruikt met regenereren.
Deze staat hier in de kast.
IMG_2886.jpeg
 
Je laptop 0 graden? Zit je in een koelcel..? 🙂
ja ook nog een goedenavond.
Tja hoe de laptop dat weet daar ben ik nog niet achter en ik kan echt geen draadje naar buiten vinden:DD

Inmiddels grote witte vlokken voor het raam langs hier.
 
Moge JW en nee hier wat restjes wit op de auto s maar dat is het.
Je hebt vast slecht geslapen na het voetbal van gister.
 
Bedankt voor je bezorgdheid, maar ik heb prima geslapen. Ik heb gewoon geen voetbal gekeken:DD
Haha, ik ook niet hoor:pp
Het niveau van de Nederlandse clubs is gewoon stukken minder dan in veel andere landen en dan is dit het gevolg. Maar goed, ze kunnen nu verder al wordt het wel een treetje lager.
 
Moge Martin. Trek maar handschoenen aan bij het zagen want het is koud buiten:DD
 
Middag Albert en welk deel neem jij na het zagen?
 
Avond allemaal. Het wordt weer een koude nacht.
 
Goedenavond.

Ja, erg fris.

Moet ook wel wennen dat we nu een huis uit 1975 hebben.
Ben vooral nieuwbouw woningen gewend. Daar was het overal ongeveer dezelfde temperatuur.
En in de ochtend vaak maar een hooguit 1 graad kouder.

Maar nu is het op sommige plaatsen toch wel wat frisser. En ook in de ochtend ben je boven zo 3 graden kwijt.
De huiskamer was vanmorgen 19 graden. Dat viel wel mee.

Maar goed, we hebben onder nog nieuwe kozijnen nodig. Hopelijk scheelt dat wat.

Maar als de ac’s aan staan, is het lekker warm hoor.
 
Avond, het is inderdaad lekker fris, koud wil ik het nog niet noemen. Na werktijd de auto bij de garage achtergelaten voor een beurt, leenauto mee naar huis, en die maar even voorzien van een dekentje op de voorruit. Geen zin om veel te krabben morgenvroeg om half 7.
 
GGGGGGGoeoeoeoedddennnnavvvvondddd:br:
Teeeeerrrri.... wat is hier koud en zeer plaatselijk glad:oo
Desalniettemin een fijne avond gewenst:DD
Avond JW en ik zou maar je ski s uit de kast gaan halen:DD

Avond binnenkomers.
 
Avond, voetbalwedstrijdje hoor van PSV. Zelf ook een ‘wedstrijd’ gehad nav een bestelling van Fruitvliegjes die ik vrijdag had besteld bij een webshop. Werd maandag geleverd, en de alle 6 potjes bevatte geen enkel leven. En dan zeggen ze dat ze op dinsdag EN vrijdag nieuwe zendingen hebben te versturen. Had ze met een heatpack besteld à €24,—. En dan versturen ze niet vrijdags, maar op zaterdag, en de levering op maandag, dus mailtje gestuurd en daarin dus uitgelegd dat ik het dan, ondanks dat het risico voor de koper is, vreemd vondt dat ze het pas zaterdags versturen met een weekend voor de deur waarin PostNl niet met zekerheid op zondag zou uitleveren.

na enig protest van hun krijg ik mn geld toch terug. Maar wel de laatste keer dat ik daar onder koude omstandigheden bestel. Ik rijdt wel ff naar Zwolle zaterdag, zolang rek ik het wel met mn voorraadje.
 
Goedemorgen allen ,

Thermometer is van slag, 0° hier:)k
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan