Wat is er nieuw

Goeden Dag Topic

:koffie: en om even terug te komen op de brand 🔥 in de meter kast
IMG_20240819_202552.jpg

Rare was dat de aardlek er niet was uit geklapt alleen de hoofdzekering.
Dus of de installatie helemaal goed was :juggle:
Gelukkig is deze vlot hersteld
 
:koffie: en om even terug te komen op de brand 🔥 in de meter kastBekijk bijlage 378956
Rare was dat de aardlek er niet was uit geklapt alleen de hoofdzekering.
Dus of de installatie helemaal goed was :juggle:
Gelukkig is deze vlot hersteld
In belgie heb je keuring nodig van de elektriciteitskast en als ik naar jou kast kijkt dan kun je in belgie alvast naar jou keuring fluiten . Vreemd ook dat je enkel maar 1 aarding hebt in Nederland , terwijl bij ons alles geaard moet zijn .
 
In belgie heb je keuring nodig van de elektriciteitskast en als ik naar jou kast kijkt dan kun je in belgie alvast naar jou keuring fluiten . Vreemd ook dat je enkel maar 1 aarding hebt in Nederland , terwijl bij ons alles geaard moet zijn .
Als ik het goed heb is dat randaarde verhaal wel van toepassing op nieuw gebouwde huizen.
Bij oude huizen is dit niet het geval huis is uit begin 60 jaren en een huurhuis
Ik mag toch hopen dat die daar van doordrongen is.
 
Als ik het goed heb is dat randaarde verhaal wel van toepassing op nieuw gebouwde huizen.
Bij oude huizen is dit niet het geval huis is uit begin 60 jaren en een huurhuis
Ik mag toch hopen dat die daar van doordrongen is.
Vanaf 96 hier verplicht bij nieuwbouw of met renovatie.
 
https://www.elektrobode.nl/kennisbank/een-stopcontact-van-randaarde-voorzien

Randaarde is duidelijk te herkennen maar bij de renovatie in 2022 is dat hier ook niet overal gebeurt. In de douche en keuken zitten wel die je rechts zit met van die ijzeren pinnetjes boven en onder maar de gewone stopcontacten in bv woon en slaapkamer niet.
 
Vanaf 96 hier verplicht bij nieuwbouw of met renovatie.
Verklaart veel John deze is blijven steken in de jaren zeventig compleet met groen hoogpolig tapijt en bijpassend behang.
Man lief was zuinig en zeer eigenwijs.
Reparatie van vloerzeil was hem niet vreemd.
Wij zouden het vervangen voor nieuwe maar hij niet.
 
Was hier ook verplicht door de renovatie dik 12 jaar terug , maar ondertussen heeft ook de brandverzekering dit document al opgevraagd bij montage zonnenpanelen was dit ook alweer noodzakelijk voor de keuring van die installatie enz. Zit wel een strenge regeling op tegenwoordig en ik denk wel terecht ook . Toen wij dit huis kochten in 1999 had je 2 zekeringen in de kast 1 voor de deurbel en 1 voor al de rest in huis . Ondertussen zijn de wensen van de mensen ook aangepast en heb je in iedere kamer een aantal stekkers nodig om aan onze behoeftes te voldoen .
 
Allemaal ook leuk zoiets maar als ik in huis rondkijk dan zijn veel stekkers ook niet geaard zoals bij het aquarium. Daar heb ik in een blok 4 stekkers waarvan 1 maar is geaard.
 
Allemaal ook leuk zoiets maar als ik in huis rondkijk dan zijn veel stekkers ook niet geaard zoals bij het aquarium. Daar heb ik in een blok 4 stekkers waarvan 1 maar is geaard.
Denk dat dit een normaal verschijnsel is hoor . Bij jullie was niks geaard en nu willen ze dat stelselmatig wel verkrijgen en begin met 1 nieuwe stekkerdoos en nog 3 oude stekkerdozen en gaat nog zolang door tot bijna alle electronica is vernieuwd in huis . Gelukkig is jou koffiebonenmaler nog 1 die je met de hand moet gebruiken john .
 
Moge Corne.

https://www.elektrobode.nl/kennisbank/een-stopcontact-van-randaarde-voorzien

Randaarde is duidelijk te herkennen maar bij de renovatie in 2022 is dat hier ook niet overal gebeurt. In de douche en keuken zitten wel die je rechts zit met van die ijzeren pinnetjes boven en onder maar de gewone stopcontacten in bv woon en slaapkamer niet.
Ik zie nu dat bv de afschuimer en de stromingspompjes ook geen geaarde stekker hebben en het osmoseapparaat ook niet. Veel in huis niet behalve de huishoudelijke apparatuur die dan weer wel.
 
Allemaal ook leuk zoiets maar als ik in huis rondkijk dan zijn veel stekkers ook niet geaard zoals bij het aquarium. Daar heb ik in een blok 4 stekkers waarvan 1 maar is geaard.
Is hier het zelfde verhaal John meeste stekkers van apparatuur zijn niet geaardIMG_20240825_101825.jpg
Stopcontacten zijn wel geaard hier zelf gedaan toen ik hier 19 jaar geleden kwam wonen gelijk alles vervangen voor inbouw spullen
 
Moge Corne.


Ik zie nu dat bv de afschuimer en de stromingspompjes ook geen geaarde stekker hebben en het osmoseapparaat ook niet. Veel in huis niet behalve de huishoudelijke apparatuur die dan weer wel.
ik heb een nederlandse aquarium met 2 stekkerblokken zonder aarding . Alles tot aan het aquarium is wel geaard . Voortaan als ik mijn hand in het water steek hou ik eerst met mijn andere hand mijn vrouw vast ....
 
ik heb een nederlandse aquarium met 2 stekkerblokken zonder aarding . Alles tot aan het aquarium is wel geaard . Voortaan als ik mijn hand in het water steek hou ik eerst met mijn andere hand mijn vrouw vast ....
Dan moet je vrouw wel heel gek op je zijn :DD :DD
 
Is hier het zelfde verhaal John meeste stekkers van apparatuur zijn niet geaardBekijk bijlage 378957
Stopcontacten zijn wel geaard hier zelf gedaan toen ik hier 19 jaar geleden kwam wonen gelijk alles vervangen voor inbouw spullen
Hier dezelfde stekkers als ik bij jouw zie Jaap. Voedingen van led, afschuimer en opvoerpomp ook niet geaard. Nou ja in navolging van Stefan ga ik Jessica voortaan eerst ook vasthouden:DD:DD
 
Was hier ook verplicht door de renovatie dik 12 jaar terug , maar ondertussen heeft ook de brandverzekering dit document al opgevraagd bij montage zonnenpanelen was dit ook alweer noodzakelijk voor de keuring van die installatie enz. Zit wel een strenge regeling op tegenwoordig en ik denk wel terecht ook . Toen wij dit huis kochten in 1999 had je 2 zekeringen in de kast 1 voor de deurbel en 1 voor al de rest in huis . Ondertussen zijn de wensen van de mensen ook aangepast en heb je in iedere kamer een aantal stekkers nodig om aan onze behoeftes te voldoen .
Dit huis is uit 1975. Hier ook 3 zekeringen (iedere verdieping 1) en de wasmachine apart.
De kookgroep dubbele zekering 2x 16A was misbruikt door deze te splitsen naar oven en vaatwasser.

Hier de hele meterkast vernieuwd. Nu 11 groepen en 3 aardlek.
Woonkamer, keuken en badkamer hebben inmiddels randaarde. Alles wat nieuw is ook.
De rest is ongeaard.
Doorheen het hele huis zitten wat geaarde stopcontacten op de vreemdste plaatsen welke allemaal op de groep onder zijn aangesloten.
Waarschijnlijk omdat die groep destijds redelijk onbelast was.

Maar het geheel is nooit gekeurd. En enexis kijkt alleen tot de meter.
 
Middag allemaal :petjeaf:
Net 2 zakken aquariumgrind gehaald bij de aquariumbouwmarkt. Vanmiddag krijgt de sumatranenbak een make over:DD
 
supertof en hoe valt hun gedrag mee
 
Op dit moment heb ik er nog 15 in een Vivaline 180, sinds kort samen met een regenbooglabeo. Op zich doen ze lekker hun eigen ding en zijn druk met elkaar. Ik heb veel zichtbrekers en beplanting in de bak, waardoor ze elkaar makkelijk uit de weg kunnen.
 
oh als ze elkaar teveel lastigvallen moet je er gewoon nog de groep groter maken werkt altijd plus is een mooie levende vis
 
Ik had er eerst 20, maar in de afgelopen twee jaar zijn er een paar uitgevallen. Op dit moment gaan ze iig goed met elkaar om.
 
Deze Henny is een dame😊en ik had pijn door het ongewone werk. Maar ja, manlief kan niet zoveel meer, dus ik ben ingesprongen. Inmiddels de vloer goed gezogen en in de primer gezet. Morgenochtend vroeg gaan we egaline gieten. Toen we de andere helft van de garage deden, (waar nu slaap en badkamer zijn ), hadden we een strakke tactiek, we hadden 10 zakken alvast open gemaakt en 10 emmers afgepast water voor elke zak op een rij en twee grote hoge emmers om te mengen. Bas mengde de ene emmer en ik leegde de andere. Met trekker verdelen en met prikrol na. Helemaal mooi geworden. Gaan we morgen weer doen!
Een dame dus. Heel goed. Het leek mij wel een goed voornemen om mijn lief dit eens mee te laten lezen om aan te geven waartoe sommige dames in staat zijn. Ze laat mij overigens ook vaak kennis maken waar zij toe in staat is. Zij kan dit ook beter als ik. Ik doe wel pogingen daartoe maar op de een of andere manier blijft het daarbij. Vrouwen behoren dus wel degelijk tot het sterke geslacht! :engel:🙂😉
 
Mijn aarding blijkt redelijk op peil te blijven richting deze site. Genoeg grond dus om jullie allemaal een fijne dag toe te wensen.
 
Men maakt een verschil tussen natte en droge ruimtes.
Klopt en dan is het denk ik in de droge ruimten wettelijk niet verplicht. Of de woningbouw was lui met de renovatie.

Middag Ben.
 
Nou flinke voorsprong weer voor de numero uno bij de F1 en dit maal is Norris de gelukkige. Maar ja dat heeft het team ook wel verdiend denk ik en weinigen hadden ze zo goed ingeschat dit jaar.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      jessicapilon: moge
      Terug
      Bovenaan