Wat is er nieuw

Goeden Dag Topic

Goedemiddag,

ik was "een paar" orchideeën in de vensterbank water aan het geven, toen ik een Aziatische hoornaar spotte op het kozijn buiten. Meteen contact gezocht met een van de imkers in de buurt die mij verzocht hem te vangen en in te vriezen omdat het waarschijnlijk een koningin is. Kon er niet bij dus helaas.

Ze hebben in mijn gemeente diverse nesten weggehaald afgelopen seizoen (zelfs een werkster uitgerust met zender) maar ws 1 nest gemist. En elk nest is verantwoordelijk voor tot 150 koningen. Dus dat belooft wat voor de imkers seizoen 2025.

Hier is de exoot (foto genomen door het raam):

Aziatische hoornaar.jpeg

Zo jammer dat ze buiten bereik zat.

De Aziaat is te herkennen aan het het deels zwarte lijf en de zwarte "kont". En heeft geel op de poten, dat heeft de Europese hoornaar niet. De Aziaat is ook iets kleiner.

Schermafbeelding 2024-11-28 134600.png

Tot zover deze cursus hoornaars :DD

Maar even serieus, mocht je er een spotten, neem contact op met een imker bij je in de buurt. Zij kunnen iemand inschakelen die een nest, dat wel zo groot kan worden als een skippy bal, kan verwijderen. De werksters verorberen wel 100.000 (geen typfout!) of zelfs meer, insecten per nest. Waarvan een groot deel honingbij is.

Als je mijn pleidooi tot hier hebt gelezen, dankjewel.

Edit: mogen deze afbeeldingen wel hier?

Laatst bewerkt:
Middag Nicole en die was bij mij onder een krant beland.

Ja het is allemaal gespuis dat vliegende omgedierte. Nou ja een lievenheersbeestje dan nog niet.

Middag, terug van de kaakchirurg. Vind het altijd doodeng (tandarts ook)en de pijn begint nu te komen :br:

Middag, terug van de kaakchirurg. Vind het altijd doodeng (tandarts ook)en de pijn begint nu te komen :br:
Marineer je kaak in de paracetamol 😉
Beterschap, ik vind zo'n kaakchirurg ook helemaal niks.

Ja het is dat het moet maar weinig komen daar omdat ze het leuk vinden.

Avond Stefan en het lijkt erop dat we de enigen zijn momenteel.

Nee hoor goede avond beide !
En de rest ook natuurlijk... 😉

Goedemorgen.

Koud, maar zonnig.

Moge Marcel, hier nog geen zon.

Middag! Beetje thuis gewerkt vanochtend en straks nog naar Duitsland wat auto's bekijken :DD

Goedemiddag
Net bijna 2 uur zitten FaceTimen met een een vriendin in Amerika. We hadden allebei niet in de gaten dat we al zo lang aan het kleppen waren 😳 maar het gebeurt ons steeds weer haha.

Avond Lex en ja dat heb ik al gedaan maar dan elke banaan los want dat zal minimaal 36 miljoen moeten opbrengen :DD

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan