Handige tips om te onthouden:


Leuk ding Ben maar in hoeverre is de temp van dat apparaat betrouwbaar want ja als die meer afwijkt dan wat men zegt dan............................... :eek:
Eigenlijk moet je die ook testen op nauwkeurigheid:DD;)
 
Leuk ding Ben maar in hoeverre is de temp van dat apparaat betrouwbaar want ja als die meer afwijkt dan wat men zegt dan............................... :eek:
Eigenlijk moet je die ook testen op nauwkeurigheid:DD;)
Nee, die dingen zijn betrouwbaar. Die nauwkeurigheid blijkt meteen wanneer je het ding op je voorhoofd richt en aldus je eigen temperatuur opmeet, bijvoorbeeld. Als daar verschillen in zouden zitten van 5 graden zoals ik hier wel eens lees op diverse topics zou zo'n ding on-verkoop baar zijn.
 
Nee, die dingen zijn betrouwbaar. Die nauwkeurigheid blijkt meteen wanneer je het ding op je voorhoofd richt en aldus je eigen temperatuur opmeet, bijvoorbeeld. Als daar verschillen in zouden zitten van 5 graden zoals ik hier wel eens lees op diverse topics zou zo'n ding on-verkoop baar zijn.
Heb je ook een temperatuur meter in je kont gestopt als referentie kader? Om de nauwkeurigheid te meten? :D:ROFLMAO::sorry::deal::oopss:
 
Die dingen worden gebruikt ook om een lichaamstemperatuur te meten. Stel dat ze een afwijking zouden hebben van bijvoorbeeld 2 graden? (De afwijking is in werkelijkheid 0,2 graad.) Dan zouden ze al nutteloos zijn en onverkoopbaar blijken. Een lichaamstemperatuur van 38 graden geeft al een verhoging aan maar als dat in werkelijkheid al 40 graden zou zijn? Het apparaat wordt overigens ook in ziekenhuizen gebruikt zo mocht ik zelf ervaren. Maar mochten jullie meer zien in een meter in je achterste, be my guest! :):):)
 
Wat ik begrepen heb van iemand die professionele oppervlakte temperatuur meters gebruikt is dat het sterk van het materiaal en structuur van de oppervlakte afhangt hoe betrouwbaar de meter is.
Ik kan me voorstellen dat hetmeten van huid een heel andere instelling nodig heeft dan het meten van oppervlakte van water.
Een ouderwetse geijkte thermometer van glas is een veel betere referentie, ik ben wel benieuwd naar de verschillen die gemeten worden met een glas thermometer en een oppervlakte thermometer.
 
Ook tussen de glasthermometers die we gebruiken zien we verschillen. Je zal inderdaad moeten werken met een betrouwbare referentie.
 
Ik vraag me af wat voor nut geeft het om de temperatuur tot op minder dan een graad te kunnen bepalen
 
Minder dan een graad is inderdaad niet zo belangrijk voor een aquarium maar sommige thermometers wijken wel een graad of 3 af en dan kan het wel een probleem zijn. Als voorbeeld: Stel jij denkt het water op 24c te hebben maar het is werkelijk 21c, dat gaan je kardinaaltjes echt niet leuk vinden.
 
Ik vraag me af wat voor nut geeft het om de temperatuur tot op minder dan een graad te kunnen bepalen
Net zo veel nut als een oppervlakte thermometer gebruiken om een andere thermometer af te stellen?
Als het verschil 2 graden is, is het wellicht wel nuttig om de juiste temperatuur te weten.
 
Wat ik zelf doe bij aankoop is de temp op de thermometers vergelijken. Je zult dan zien dat de meerheid ongeveer dezelfde temperatuur aangeeft. Degene die daarvan afwijken laat ik links liggen.
 
Wat ik begrepen heb van iemand die professionele oppervlakte temperatuur meters gebruikt is dat het sterk van het materiaal en structuur van de oppervlakte afhangt hoe betrouwbaar de meter is.
Ik kan me voorstellen dat hetmeten van huid een heel andere instelling nodig heeft dan het meten van oppervlakte van water.
Een ouderwetse geijkte thermometer van glas is een veel betere referentie, ik ben wel benieuwd naar de verschillen die gemeten worden met een glas thermometer en een oppervlakte thermometer.
Daarom zit er op deze meter een knop die bepaalt wat er gemeten kan worden. Je voorhoofd heeft een andere stand dan wanneer ik het water meet.
 
Wat blijf ik toch blij met mijn te kalibreren thermometer......... En die hoeft ook niet de kop te kosten........ en hier twijfel ik 0 aan.........
 
Wat blijf ik toch blij met mijn te kalibreren thermometer......... En die hoeft ook niet de kop te kosten........ en hier twijfel ik 0 aan.........
Dat is het mooie, ook mijn thermometer laat ik kalibreren.
 
Wat blijf ik toch blij met mijn te kalibreren thermometer......... En die hoeft ook niet de kop te kosten........ en hier twijfel ik 0 aan.........
Ben ik toch benieuwd welke thermometer je hebt
 
Ben ik toch benieuwd welke thermometer je hebt

Voltcraft

IMG_20200627_191815.jpg


Maar ook Inkbird heeft een oplossing
 
De (te) warme dagen, ze zijn er weer. Dan kan het nodig worden om je bak te koelen. Maar de allereerste vereiste is dan natuurlijk om te weten; hoe warm is het eigenlijk precies in mijn bak? Er zijn op deze site al verschillende topics de revue gepasseerd met problemen over de afwijkende waardes die verschillende thermometer aangaven. Welke is nu de juiste? Het blijkt dat er een mogelijkheid is om daar achter te komen. Een mogelijkheid die eigenlijk ook niet eens zo duur is. Onderstaand plaatje laat een digitale thermometer zien die een afwijking heeft van 0,2 graad. Acceptabel dus. Zelf heb ik zo'n ding gekocht en de offset van mijn eigen thermometer, die twee graden afweek, aangepast. Nu is te zien dat op mijn eigen meter en de nieuwe digitale meter een waarde wordt aangegeven van respectievelijk 28 en 27,8 graden. (Die 2/10 graad zal ik trouwens ook nog even aanpassen. Dan is het helemaal precies.
Bekijk bijlage 301926Bekijk bijlage 301927Bekijk bijlage 301928
Toevallig meet ik zelf ook met een IR thermometer de temperatuur van mijn aquarium. Ik heb een thermometertje (klasiek) in de bak hangen maar vergelijk deze dus met regelmaat met mijn infrarood thermometer. :petjeaf:
 
De (te) warme dagen, ze zijn er weer. Dan kan het nodig worden om je bak te koelen. Maar de allereerste vereiste is dan natuurlijk om te weten; hoe warm is het eigenlijk precies in mijn bak? Er zijn op deze site al verschillende topics de revue gepasseerd met problemen over de afwijkende waardes die verschillende thermometer aangaven. Welke is nu de juiste? Het blijkt dat er een mogelijkheid is om daar achter te komen. Een mogelijkheid die eigenlijk ook niet eens zo duur is. Onderstaand plaatje laat een digitale thermometer zien die een afwijking heeft van 0,2 graad. Acceptabel dus. Zelf heb ik zo'n ding gekocht en de offset van mijn eigen thermometer, die twee graden afweek, aangepast. Nu is te zien dat op mijn eigen meter en de nieuwe digitale meter een waarde wordt aangegeven van respectievelijk 28 en 27,8 graden. (Die 2/10 graad zal ik trouwens ook nog even aanpassen. Dan is het helemaal precies.
Bekijk bijlage 301926Bekijk bijlage 301927Bekijk bijlage 301928

Leuk ding Ben maar in hoeverre is de temp van dat apparaat betrouwbaar want ja als die meer afwijkt dan wat men zegt dan............................... :eek:
Eigenlijk moet je die ook testen op nauwkeurigheid:DD;)

Ik zal het op mijn werk even doorgeven dat ze voortaan maar zo’n prul van Ali moeten kopen.
Want die zijn op 0,2 graden geijkt.

Dan zijn die 25 verschillende thermometers van 200-400 euro per stuk nergens meer voor nodig.

Waar ik heen wil. Ik vind jou claim omtrend die thermometer op zijn zachtst gezegd nogal dubieus.
 
Wauw...
IJken
Kalibreren.
Thermo's van 200-400 euro...
Echt?
Heeft iemand die?
Ik wist niet eens dat die bestonden. :oops: :D

Ik heb al decenia een glazen drijfthermometertje van 3,95.
Vroeger in guldens nu in euro's.
Leg ik even in de vriezer samen met een andere thermometer => komt aardig overeen.
Leg ik even bovenop de kamerthermostaat. => komt aardig overeen.

Klaar.

0.2 graden nauwkeurigheid....
Ik moet de eerste vis die daar mee zit nog meemaken.
Een graad nog niet eens.
Of misschien zijn die er wel, maar toch niet in de bak van de gemiddelde aquariaan, vermoed ik.
 
Wauw...
IJken
Kalibreren.
Thermo's van 200-400 euro...
Echt?
Heeft iemand die?
Ik wist niet eens dat die bestonden. :oops: :D

Ik heb al decenia een glazen drijfthermometertje van 3,95.
Vroeger in guldens nu in euro's.
Leg ik even in de vriezer samen met een andere thermometer => komt aardig overeen.
Leg ik even bovenop de kamerthermostaat. => komt aardig overeen.

Klaar.

0.2 graden nauwkeurigheid....
Ik moet de eerste vis die daar mee zit nog meemaken.
Een graad nog niet eens.
Of misschien zijn die er wel, maar toch niet in de bak van de gemiddelde aquariaan, vermoed ik.
Ik werk op een laboratorium.

Hieronder een lijst van alle gecertificeerde thermometers. En waar ze voor worden gebruikt.
Prijzen staan in de link.

ASTM: American society for testing and materials.

 
Een hele flauwe... Heb je een vraag of zit je ergens mee, stel je vraag op dit forum :p.

Nee eentje waar ik met m'n opstart de fout in ging omdat ik er half aan dacht. Wil je stenen in het aquarium plaatsen maar wil je weten of deze niet de hardheid beïnvloeden, test deze even met een paar druppels huishoudazijn. Bruist 't niet (of belvorming) dan bevat 't waarschijnlijk geen kalk. Dit laatste kan betrouwbaarder gezegd worden wanneer er met een sterker zuur getest wordt.
 
Ik zal het op mijn werk even doorgeven dat ze voortaan maar zo’n prul van Ali moeten kopen.
Want die zijn op 0,2 graden geijkt.

Dan zijn die 25 verschillende thermometers van 200-400 euro per stuk nergens meer voor nodig.

Waar ik heen wil. Ik vind jou claim omtrend die thermometer op zijn zachtst gezegd nogal dubieus.
Je weet dat veel mensen de nauwkeurigheid verwarren met de resolutie?
 
Ik zal het op mijn werk even doorgeven dat ze voortaan maar zo’n prul van Ali moeten kopen.
Want die zijn op 0,2 graden geijkt.

Dan zijn die 25 verschillende thermometers van 200-400 euro per stuk nergens meer voor nodig.

Waar ik heen wil. Ik vind jou claim omtrend die thermometer op zijn zachtst gezegd nogal dubieus.
Let even op: ik heb (nog) nergens een claim gelegd. Die afwijking van 0,2 graad wordt gewoon op de site aangegeven. Naast een resolutie van 0,1 graad. Wat ik wel graag zou willen weten is waarom dit een prul uit China is? Je hebt er dus al ervaring mee? Wat ik wel heb gezegd dat ik dit apparaat betrouwbaar acht doordat het ondermeer gebruikt kan worden als koorts thermometer. Wanneer er in zo'n apparaat een afwijking zit van een paar graden wordt het meteen waardeloos voor het doel waarvoor het gebruikt wordt en daardoor ook onverkoopbaar. Wanneer ik het op mijn voorhoofd richt geeft het een temperatuur aan van 36,7 evenals mijn oor thermometer. Dat het ding zo precies is als een lab product geloof ook ik niet maar dat ben ik ook niet nodig voor mijn bak. Maar misschien is het een idee om een zo'n ding naast een van die 25 verschillende thermometers van 200 tot 400 euro te leggen om te zien of ze voor ons doel, het aquarium bruikbaar zijn?
 
Wanneer ik het op mijn voorhoofd richt geeft het een temperatuur aan van 36,7 evenals mijn oor thermometer.

In dat geval zal hij redelijk betrouwbaar zijn en al helemaal bij onze hobby.
 
Wat een gedoe om een thermometer ;)

Het enige waar je bij een IR thermometer wat mij betreft rekening mee moet houden is dat deze de oppervlakte meet. Richt je hem van voren op je aquarium dan meet je de temperatuur van het glas. Richt je hem van boven direct op het water dan meet je de temperatuur van het bovenste laagje water (ook al zie je het licht er wel doorheen schijnen).
 
Wat een gedoe om een thermometer ;)

Het enige waar je bij een IR thermometer wat mij betreft rekening mee moet houden is dat deze de oppervlakte meet. Richt je hem van voren op je aquarium dan meet je de temperatuur van het glas. Richt je hem van boven direct op het water dan meet je de temperatuur van het bovenste laagje water (ook al zie je het licht er wel doorheen schijnen).
Dat is juist. Nu meet je trouwens overal in je bak alleen de ter plekke warmte met elke meetvorm. Ook wanneer ik, bijvoorbeeld, mijn DS18B20 sensor verplaats in andere waterlagen of dichter bij de heater zijn er verschillen. Bij het ding wat ik heb zit er, naast nog wat instellingsmogelijkheden, dan nog wel een knop op die oppervlakte meting aangeeft of wanneer je het ding op je voorhoofd richt. De consternatie over thermometers heb ik kennelijk aangericht, niet met die bedoeling overigens. Wel om een andere achtergrond zoals ik al eerder aangaf. Namelijk over het grote aantal topics die inmiddels de revue passeerden over onderlinge afwijkingen bij leden aanwezige thermometers. Met zo'n apparaatje dat voor een redelijke prijs beschikbaar is zou je wat eenheid kunnen realiseren in je gebruikte materialen.
 
Let even op: ik heb (nog) nergens een claim gelegd. Die afwijking van 0,2 graad wordt gewoon op de site aangegeven. Naast een resolutie van 0,1 graad. Wat ik wel graag zou willen weten is waarom dit een prul uit China is? Je hebt er dus al ervaring mee? Wat ik wel heb gezegd dat ik dit apparaat betrouwbaar acht doordat het ondermeer gebruikt kan worden als koorts thermometer. Wanneer er in zo'n apparaat een afwijking zit van een paar graden wordt het meteen waardeloos voor het doel waarvoor het gebruikt wordt en daardoor ook onverkoopbaar. Wanneer ik het op mijn voorhoofd richt geeft het een temperatuur aan van 36,7 evenals mijn oor thermometer. Dat het ding zo precies is als een lab product geloof ook ik niet maar dat ben ik ook niet nodig voor mijn bak. Maar misschien is het een idee om een zo'n ding naast een van die 25 verschillende thermometers van 200 tot 400 euro te leggen om te zien of ze voor ons doel, het aquarium bruikbaar zijn?
Die nauwkeurigheid zal dan misschien ook alleen gelden voor het meetbereik van koorts.
36 - 40 graden.

Wat dus helemaal niet betekend dat deze ook klopt bij zeg 25 graden.

Daarnaast is deze afgesteld op het meten van koorts via huidoppervlak. Dat is heel wat anders dan een aquarium ruit, of water oppervlak.

Dus die claim zal misschien waar zijn, voor het specifieke doel. Koorts meten.

En wat die Chinezen allemaal op hun site zetten dat is allemaal copy paste.

Net zoals ze een uv steriliser verkopen tegen covid19 voor op de flitser van je telefoon..............
 
Die nauwkeurigheid zal dan misschien ook alleen gelden voor het meetbereik van koorts.
36 - 40 graden.

Wat dus helemaal niet betekend dat deze ook klopt bij zeg 25 graden.

Daarnaast is deze afgesteld op het meten van koorts via huidoppervlak. Dat is heel wat anders dan een aquarium ruit, of water oppervlak.

Dus die claim zal misschien waar zijn, voor het specifieke doel. Koorts meten.

En wat die Chinezen allemaal op hun site zetten dat is allemaal copy paste.

Net zoals ze een uv steriliser verkopen tegen covid19 voor op de flitser van je telefoon..............
Er zit een aparte knop op het apparaat voor het meten van het voorhoofd en voor oppervlakte metingen. Bij oppervlakte metingen is het meet bereik ook groter. Of dit ding mij gaat bevallen zal de toekomst uitwijzen. Er zijn inderdaad zaken, rommel die niet klopt maar ik dit wel erg erg generaliserend. Ook in Nederland worden op braderieën geneeskrachtige stenen verkocht. Op onze TV zie toekomstvoorspellers en mensen die beweren magneten te hebben die er voor zorgen dat ziektes bij je vandaan blijven. Hier kan je ook magneten om je waterleidingbuizen zetten die kalkaanslag voorkomen. Gelukkig betekend dat niet dat er ook niet iets goeds is op te merken. Zo gaat dat ook bij materialen die uit China komen. Op 5G gebied bijvoorbeeld is Huawei aanzienlijk verder dan dat men hier is. Veel zaken die je hier koopt worden daar gemaakt. Allemaal troep, nee dat is gewoon niet waar net zo als dat hier ook niet zo is.
 
Ik heb geen verstand van thermometers, maar heb hier wel een andere tip:
Heb je het idee dat (zelfs na een flinke snoeibeurt) het aquarium steeds wat te donker blijft? Ga even goed met een vochtige doek over de lamp heen.Omdat hij altijd naar beneden hangt zie je niet hoe snel de lamp vies wordt van de aanslag. Het verschil is zo groot, net alsof er een nieuwe lamp bij hangt.
 
Net zoals ze een uv steriliser verkopen tegen covid19 voor op de flitser van je telefoon..............
*Zoekt heel China af naar een UV sterilisator voor op de fliter van mijn smartphone*
*Kan het nergens vinden*
*Vraagt zich af waar je dat gezien hebt*

:juggle:

Ik heb geen verstand van thermometers, maar heb hier wel een andere tip:
Heb je het idee dat (zelfs na een flinke snoeibeurt) het aquarium steeds wat te donker blijft? Ga even goed met een vochtige doek over de lamp heen.Omdat hij altijd naar beneden hangt zie je niet hoe snel de lamp vies wordt van de aanslag. Het verschil is zo groot, net alsof er een nieuwe lamp bij hangt.
Mag ik even iets toevoegen aan jouw geweldige tip? Spuit even wat azijn op de doek waar je de lamp mee schoon wilt vegen. Dit haalt kalkaanslag nog gemakkelijker weg!
:book:
 
Iedereen kent wel het probleem van het willen vangen van een vis zonder het aquarium af te breken. Vooral in rots aquaria is dat een groot probleem. Ik wilde graag een muilbroedende Paracyprchromis Nigripinnis vangen om het kroost te redden, maar deze vissen zijn razendsnel en schuilen in de holen en kieren. Uiteindelijk heb ik de vis gevangen met deze constructie.

IMG_20200726_085941.jpg

Het lijkt ingewikkeld maar het is eenvoudig te maken als je een kruisnet/totebel hebt.

Je gebruikt alleen het net en maakt van stevig ijzerdraad een kleiner kruis met aan de uiteinden haakjes. Het centrum van het net bevestig je aan deze haakjes. Daarna maak je visdraad vast in de hoeken. Het koord om de rand kort je wat in en ook daar maak je visdraad aan vast. Ik heb nog een kruis gemaakt waarmee je hem omhoog haalt. Het net leg je op de bodem met de randen plat. De vissen wennen al snel aan het vormloze geheel. Als de juiste vis er boven zwemt moet je de kap open hebben. Met een snelle ruk haal je dan het net op. De vissen zien het nylon niet en de vier randen sluiten meteen de vis in.

Uiteraard is dit geen oplossing voor een klein aquarium of voor een plantenbak. Je moet ruimte hebben om het net te kunnen plaatsen en zonder schade te kunnen ophalen. Maar voor Tangayika of Malawi is het bruikbaar.
 

Terug
Bovenaan