Het Grote "Offtopic"-topic!


Jij maakt hier, misschien onbedoeld, ook mee duidelijk dat de hormonen van die vredesduif nou niet echt op ons werken....:):);)
Wat bedoel je? We mogen toch zeker wel eeb respectvolle discussie aangaan en het on eens zijn met elkaar?
 
In iedergeval schimmels, of dat met bacteriën zo is weet ik niet zeker dat dacht ik in iederval.

"En ook in de groep van collega prof. Gilles van
Wezel is gevonden dat auxine de antibioticumproductie door
bacteriën kan stimuleren"

(Pdf)
Vast familie van Willem van Wezel:ROFLMAO:;)
 
Vast familie van Willem van Wezel:ROFLMAO:;)
Geen iedee dit staat er boven 😜


Richting geven aan plantengroei en -ontwikkeling
Oratie uitgesproken door
prof.dr. R. Offringa
bij de aanvaarding van het ambt van hoogleraar op het gebied van
Ontwikkelingsgenetica van Planten
aan de Universiteit Leiden
op vrijdag 16 maart 2018
 
Ethyleen kan van invloed zijn op plantenhormonen. Licht kan ook invloed uitoefenen op een hormoonhuishouding. Helemaal juist maar het heeft invloed op die hormonen en daarmee op de desbetreffende plant. En dat een plant zijn omgeving kan beïnvloeden is ook juist maar dat doet de plant en niet de hormonen.
Ja de plant kan dmv van hormonen schimmels en bacteriën aantrekken die verschillende functues hebben in de bodem zo zijn er groepen die organische koolstof omzetten in co2 direct bij de wortels. Geef je bemesting in het waterkolom dan leer je belangrijk gedrag van de plant af en creert daar in een bepaalde zin natuurlijke onbalans mee. Tenzij dat de balans is die je zoekt natuurlijk
 
Als ik Ben goed begrijp dan zijn hormonen van invloed bij een plant maar dan voor de betreffende plant zelf en niet richting andere planten of organismen buiten de plant.
Maar ja erg complex en of we dat voor de hobby allemaal moeten willen begrijpen dat betwijfel ik.
Als dat wel zo is dan zet ik ze snel op MP;)
 
Heere.me.jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeetje ik snap dur hullemol niks van. Wa benduh gullieh heul errug off topic bezig. :)
Troost je want je bent niet de enige Andre en daarom zei ik ook ik denk dat dit allemaal niet zo van belang is voor een gemiddelde aquariaan.
 
Als ik Ben goed begrijp dan zijn hormonen van invloed bij een plant maar dan voor de betreffende plant zelf en niet richting andere planten of organismen buiten de plant.
Ja klopt, daar kan ik niet met hem in mee stellen jammer genoeg. Het is niet dat ik hierdoor oorlog wil het is gewoon een goedbedoelde discussie. Ik deel dan ook alleen maar de informatie die ik vind, ik onderbouw het met artikelen en als dat als aanvallend aanschouwd word weet ik ook niet meer hoe ik een gezonde discussie moet kunnen voeren 😂 ik bedoel ik lees graag de andere kant. Ik ben alleen nog nergens tegen gekomen waar anders staat geschreven.
 
ik onderbouw het met artikelen en als dat als aanvallend aanschouwd word weet ik ook niet meer hoe ik een gezonde discussie moet kunnen voeren
Rustig Don en niemand valt je aan volgens mij en Ben verwoord netjes hoe hij denk dat het zit hoor. Soms maakt men ook een geintje en dat is wel duidelijk door de smiley.
 
Rustig Don en niemand valt je aan volgens mij en Ben verwoord netjes hoe hij denk dat het zit hoor. Soms maakt men ook een geintje en dat is wel duidelijk door de smiley.
Ik ben rustig 😂 ik wil gewoon niet dat ben denkt dati k het aanvallend bedoelde ik bedoelde het juist positief. Ik bedoel het zou toch fijn zijn als we allemaal van elkaar kunnen leren ik bedoelde het niet als kritiek. Maar als ben er maar een geintje over maakte dan had ik dat verkeerd begrepen. Ik zag de verdragen al door middengescheurd worden 😂
 
Ik ben rustig 😂 ik wil gewoon niet dat ben denkt dati k het aanvallend bedoelde ik bedoelde het juist positief. Ik bedoel het zou toch fijn zijn als we allemaal van elkaar kunnen leren ik bedoelde het niet als kritiek. Maar als ben er maar een geintje over maakte dan had ik dat verkeerd begrepen. Ik zag de verdragen al door middengescheurd worden 😂
Don, niemand valt iemand aan. Ben is vrij om te denken wat hij wil, net als jij. Het forum, elk forum heeft als basis meningen met elkaar uitwisselen. En dat is wat er gebeurt. Niet meer en niet minder.
 
Ojee... jullie zijn mij kwijt bij deze discussie ;)
Confused Looking For GIF by Looney Tunes
 
ik ben heel nieuwsgierig naar het volgende: in sommige posten wordt gezegd dat planten lekken. Ik heb daar echt nog nooit van gehoord. Is er iemand die veel van waterplanten weet en mij dit kan uitleggen? Wat zijn lekkende planten, wat lekken ze dan en waarom lekken ze dan?
 
ik ben heel nieuwsgierig naar het volgende: in sommige posten wordt gezegd dat planten lekken. Ik heb daar echt nog nooit van gehoord. Is er iemand die veel van waterplanten weet en mij dit kan uitleggen? Wat zijn lekkende planten, wat lekken ze dan en waarom lekken ze dan?
@Cornelius zal daar beslist meer over weten. Volgens mij gaat het over lekken van suikers.
 
ik ben heel nieuwsgierig naar het volgende: in sommige posten wordt gezegd dat planten lekken. Ik heb daar echt nog nooit van gehoord. Is er iemand die veel van waterplanten weet en mij dit kan uitleggen? Wat zijn lekkende planten, wat lekken ze dan en waarom lekken ze dan?
1696633389691.png

Transpiratie heet het eigenlijk dit doen ze vooral snachts maar ook overdag als ze te veel hebben en het kwijt moeten.

Als ik bij mij snoei, dan schieten er de hele dag bellen uit de snoeipunten, omdat de plant daar gewond is, net zoals wij bij een wond bloeden, lekken zij hun suikers en co2, een blad wat ongezond groeit is aan de randen het meest kwetsbaar, vervolgens kunnen daar de stoffen niet goed meer vast gehouden worden. Dan krijgt je soms blad een baardje. Dat is wat je misschien gelezen hebt van mij in iedergeval.

Over het transpireren heeft de plant controle en over het lekken niet, net zoals je over ventilatie controle hebt en tocht vaak onwelkom is en niet altijd is te controleren. Het is uiteindelijk het zelfde.
 
Laatst bewerkt:
Als ik bij mij snoei, dan schieten er de hele dag bellen uit de snoeipunten, omdat de plant daar gewond is
Wat je bedoeld hier is denk ik dat planten die genoeg licht en voeding krijgen veel zuurstof produceren en dat dit niet gelijk in het water meer kan worden opgelost en dan zie je belletjes aan het bad ontstaan. Het geproduceerde zuurstof kan dan gewoonweg niet allemaal worden opgelost in het water.

Althans dit is wat je dus vaak ziet bij goede groei maar ook als je een blad of steen eraf haalt kan een plant daar wat lekken inderdaad maar dat is niet iets wat wij snel of goed zien volgens mij.
 
Dit bedoel ik nou. Nou snap ik t nog niet. De een zegt dit, de ander dat. @benvo, mocht je tijd en zin hebben, zou jij het mij willen uitleggen?
 
@Cornelius zal daar beslist meer over weten. Volgens mij gaat het over lekken van suikers.
Als planten lekken komt dit door beschadiging van de oppervlaktecellen, ofwel de buitenste rand van het plantweefsel wat voornamelijk opgebouwd is uit koolstof.
Daaronder bevinden zich aaneengeschakelde ruimtes (vacuole) waarin zich opgeloste stoffen zoals glucose en reservevoedingsstoffen zich bevinden. Het is een soort intern transportsysteem zodat belangrijke stoffen die de plant nodig
vrij kunnen rondreizen intern de plant. Als die buitenste laag beschadigd raakt, zwak of ziek is, dan gaat de plant lekken. Dwz de inhoud van de vacuole komt vrij in het water.

Dat gebeurt niet alleen bij beschadigingen, je ziet het bv ook bij oud blad. Het is genetisch zo bepaald dat de oudste/ onderste bladeren na verloop van tijd steeds minder gaan assimileren. (logisch want daar heb je ook steeds minder licht)
Dan gaat de plant zoveel mogelijk beschikbare stoffen weghalen uit dat blad om er vervolgens geen (reserve) voeding naar heen hoeft te sturen. Dan gaat het blad langzaam afsterven en alle resterende stoffen komen daarmee in het de waterkolom.
Ook dat is een vorm van lekken. Vandaar ook dat oude bladeren gevoeliger zijn voor alg als nieuw blad.

Dit niet te verwarren met diffusie want daar worden alleen gassen door de oppervlaktecellen geperst. Dit zie je als het assimilatieproces sneller gaat dan de plant kan verwerken. Tijdens de fotosynthese reactie word water en koolstofdioxide
door de plant opgenomen en in glucose omgezet, terwijl zuurstofgas hierbij vrij komt.
Soms word de concentratie zuurstof in de vacuole te hoog en de plant gaat dit door de oppervlakte heen persen. Dan krijgen we allemaal mooie belletjes aan de plant.
 
Wat je bedoeld hier is denk ik dat planten die genoeg licht en voeding krijgen veel zuurstof produceren en dat dit niet gelijk in het water meer kan worden opgelost en dan zie je belletjes aan het bad ontstaan. Het geproduceerde zuurstof kan dan gewoonweg niet allemaal worden opgelost in het water.

Althans dit is wat je dus vaak ziet bij goede groei maar ook als je een blad of steen eraf haalt kan een plant daar wat lekken inderdaad maar dat is niet iets wat wij snel of goed zien volgens mij.
Het is niet alleen puur o2 wat er uit de plant komt, een plant transpireert meer dan alleen zuurstof en co2 😋

Wat cornelius zei is wat ik zei volgens mij 😂 alleen hij zegt het in andere woorden en uitgebreider of zie ik het nou verkeerd en mis ik wat?
 
Nou ja Corne legt ook uit wat de assimilatie is en dat je dat dan heel duidelijk soms kan zien. Ik heb nog nooit gezien bij een blad wat afsterft dat daar belletjes of iets degelijks uitkomen dus het lekken bij een oud en stervend blad zie je niet volgens mij.
Maar of je dat lekken moet kunnen zien kan Corne misschien vertellen maar ik zie dat niet bij een dood blad en wellicht heb ik een betere leesbril nodig.
 
Wat cornelius zei is wat ik zei volgens mij 😂 alleen hij zegt het in andere woorden en uitgebreider of zie ik het nou verkeerd en mis ik wat?
Het is niet vervelend bedoelt Don, maar als je ernaar vraagt wil ik wel uitleggen waarom ik Cornelius wel begrijp.

Jij schrijft heel veel en daar waar ik verstand van heb beoordeel ik. Dan kom ik erachter dat je soms iets stellig schrijft wat niet klopt.
Van de onderwerpen waar ik niet genoeg van weet zie ik dat anderen je dan corrigeren.

Ik merk dat wat jij schrijft waar kan zijn, maar het kan ook jou interpretatie zijn of je brainstormt en zet dat op het forum alsof dat zo is.
En als er dan iets is waar ik weinig over weet, weet ik dus niet of wat jij zegt klopt of gewoon op is geschreven.
Das niet erg, maar ik kan daar niet veel mee. En dan vraag ik een secondopinion.🤷🏻‍♀️
 
Laatst bewerkt:
Het is niet vervelend bedoelt Don, maar als je ernaar vraagt wil ik wel uitleggen waarom ik Cornelius wel begrijp.

Jij schrijft heel veel en daar waar ik verstand van heb beoordeel ik. Dan kom ik erachter dat je soms iets stellig schrijft wat niet klopt.
Van de onderwerpen waar ik niet genoeg van weet zie ik dat anderen je dan corrigeren.

Ik merk dat wat jij schrijft waar kan zijn, maar het kan ook jou interpretatie zijn of je brainstormt en zet dat op het forum alsof dat zo is.
En als er dan iets is waar ik weinig over weet, weet ik dus niet of wat jij zegt klopt of gewoon op is geschreven.
Das niet erg, maar ik kan daar niet veel mee. En dan vraag ik een secondopinion.🤷🏻‍♀️
Dat kan ik begrijpen was echt even bang dat ik iets miste 😂 bedankt voor de uitleg!
Cornelius zn bewoordingen en uitleg zijn ook wat betrouwbaarder en vollediger natuurlijk. Ik lees maar na wat er op internet staat, zo leer ik van jou ook wijze lessen 😊
 
Laatst bewerkt:
link naar referentie bericht

@don1262, ik ben even aan het meedenken.

Ik ben het eens met @Friesian. Je vervuilt topics met het associëren en zoeken naar het zoeken.
Het is niet erg dat je onderzoekt, maar ook ik probeer inmiddels door al jouw teksten in topics te vinden wat wel relevant is. Kun je nagaan dat als iemand een probleem hier post. Dat is echt niet goed. Zo krijgen mensen geen goed advies.

Mijn idee: wil je een topic openen waarin je jouw ideeën zet als je zo aan het onderzoeken bent?
Dat is leuk om mee te lezen voor anderen, maar zorgt er ook voor dat als er een topic is met een vraag niet zo wordt vervuild met niet relevante teksten.

Mocht je uiteraard kort en bondig en relevant advies hebben, dan zet je dat in het topic. En anders ga je los in je eigen topic. Is dat wat?

Wat ook leuk daarvan is, is dat je een verzameling theorieën krijgt, eigenlijk net zoiets als een fotoalbum, maar dan een theorieën album.
 
Dat heb jij fantastisch mooi verwoord nathaliepip, ik heb zelf niet zo goede uitspraak over kunnen verwoorden maar ik denk 100% dat je hiermee een ,,heet hangijzer,, voor velen van ons verlost hebt.
Als ik de macht had dan zou ik jou en je gezelschap alles vd restauratie bij vivaria gratis schenken
 
Tja het mag geen naam hebben maar ik vind toch dat de waardering naar de eerste uit moet gaan!
 

Terug
Bovenaan