Het Grote "Offtopic"-topic!


Ovenschotel prei met gehakt en wat extra roerbakgroente erdoor. Staat nu te garen in de oven.

en morgenavond gaan we uit eten met zn 3en nadat de zoon zn Propedeuse heeft gekregen op school.
Jeetje ik heb meer dan een half uur lopen zoeken bij AH Albert maar die Propedeuse verkopen ze hier niet:ROFLMAO::ROFLMAO:
Ik kreeg alleen strafwerk op school maar wat ze bij je zoon uitdelen dat weet ik niet hoor;)
 
Hmmm, CO2 in de bodem? CO2 waarden in je bak kan wel beïnvloed worden door je bodem bijvoorbeeld door erosie. Een plant zal ook zoveel CO2 opnemen als ze kan gebruiken. Extra CO2 toevoegen heeft dan voor de plant verder geen invloed maar kan voor je dieren natuurlijk wel nadelig zijn. Planten kennen hormonen. Hormonen zijn stofjes die een signaal afgeven om iets te laten gebeuren. Bij mensen kennen we hormonen maar ook bij planten bestaan ze maar hun werkwijze is niet te vergelijken. Bij planten kan een hormoon soort verschillende signalen afgeven. Er wordt steeds meer over ontdekt, ook qua soorten, maar ook is er nog veel over onbekend. Maar een plant zal zeker niet stoppen met het afgeven van hormonen zolang ze leeft. Hormonen zijn signaalstoffen zoals ik al aangaf en dat blijft de plant wel doen ook bij CO2 toevoegingen. Overigens zijn die signalen die een plant af kan gegeven wel te "sturen" in meer of mindere mate zoals mate name bij kwekers bekend is.
Ik doe het even hier want ik kwam net pas je bericht tegen en in het topic zijn ze allang verder.
Hoe ik het begrepen heb stuurt de plant signalen wanneer deze behoefte heeft aan iets. Ze doen dit niet spontaan ze zouden dit gecontroleerd doen.

De hormonen verspreiden zich in de aarde, waar dan de schimmels en bacteriën op zouden komen die vervolgens net zoals nitrificerende bacteriën het organisch materiaal verwerken. Het verschil is dat de plant bepaalde bacteriën aan kan trekken die specifieke stoffen afscheiden.

Voor bacteriën is co2 dan een afvalproduct, ik weet niet of het via het water dan in de plant terrecht komt of dat de bacteriën aan de plant het direct in de plant via de dunne worteltjes kan geven. Maar op die manier houd een plant zichzelf ook in balans.

Als een plant dan altijd zn co2 voldoening heeft gekregen via toevoegingen zou het betekenen dat de plant niet normaal gesproken de hormonen af gegeven heeft voor specifieke bacteriën die co2 als afvalstof afscheiden. Dat betekend dat een plant die dan in eens in een co2 arme omgeving terecht komt zou moeten accommoderen. Daarna zal de bodem anders ingericht moeten worden nu ze in eens dmv andere hormonen andere bacteriën aan gaan trekken

Op die wijze probeer ik mn aquaruims dan nu ook in te richten. Heb nog geen baardalg gezien in iedergeval. Dat zegt niet alles maar weg iets natuurlijk en buiten wat sporenelementen tekorten heb ik ook vrij gezonde en snel groeiende planten dus wat dat betreft kom ik nog goed weg zonder toevoegingen in iedergeval.
Geen fout of goed in iedergeval er zijn meerdere manieren om dingen te laten werken natuurlijk.

Ik weet inderdaad dat de hormonen te sturen zijn ja ik heb onlangs wat tissue culture videos gekeken daar kwam dat ook voorbij. Ik ben nu een proefje aan het doen met een kamer plant. Ik hoop dat de wortelde plant zn hormonen aan 2 bladeren af gaat geven waardoor het blad ook wortels gaat aanmaken (aangezien het blad geen "centrum voor wortelaanmaakhormonen" heeft)

Maar in een aquarium hormonen sturen doen we dat ja?
 
Jeetje ik heb meer dan een half uur lopen zoeken bij AH Albert maar die Propedeuse verkopen ze hier niet:ROFLMAO::ROFLMAO:
Ik kreeg alleen strafwerk op school maar wat ze bij je zoon uitdelen dat weet ik niet hoor;)
Als jij denkt dat je dat bij de Appie kunt kopen snap ik waarom jij hem niet hebt :sorry:;)):DD
 
Stukje van de site van Corne:

Het woordje Rubisco is een acroniem - ribulose-bisfosfaat carboxylase oxygenase = RUBISCO
Rubisco trekt de CO2 (ook O2) aan en word gemengd met bisfosfonaat wat vervolgens word omgezet tot glucose. Zo maakt de plant de suikers die hij nodig heeft voor de groei. Het teveel aan suiker wordt door de plant voor vermeerdering en opslag gebruikt.
Als de plant bemerkt dat er hoge concentraties CO2 beschikbaar zijn, dan reageert de plant door de productie van kostbaar Rubisco te verminderen. Wanneer het een lagere CO2-concentratie detecteert, moet de Rubisco-productie verhoogt worden, maar omdat dit eiwit zo gecompliceerd en zwaar is voor de plant om te produceren, vereist deze productie 2-3 weken om de dichtheid van het blad aan te passen om in overeenstemming te komen met het nieuwe CO2 niveau.
 
Nee joh wat een moeilijke woorden maar ik heb wat verder gezocht en las dat het een certificaat is voor het behalen van een bepaald aantal punten. Tja ik ben niet verder gekomen dan de MEAO en daar hadden we dat soort dingen niet Thea.
Ik had er inderdaad dan ook nog nooit van gehoord en ben op google wezen zoeken nadat ik na oefenen het fatsoenlijk kon uitspreken:ROFLMAO:

Er is overigens nog iets wat me op de tv de laatste tijd opvalt. Elke avond hoor je opeens het woord duiden. Nu is dat opzich geen nieuw woord maar tijden geleden werd dat niet zoveel gebruikt dus wie weet wordt dit het woord van het jaar:DD
 
Stukje van de site van Corne:

Het woordje Rubisco is een acroniem - ribulose-bisfosfaat carboxylase oxygenase = RUBISCO
Rubisco trekt de CO2 (ook O2) aan en word gemengd met bisfosfonaat wat vervolgens word omgezet tot glucose. Zo maakt de plant de suikers die hij nodig heeft voor de groei. Het teveel aan suiker wordt door de plant voor vermeerdering en opslag gebruikt.
Als de plant bemerkt dat er hoge concentraties CO2 beschikbaar zijn, dan reageert de plant door de productie van kostbaar Rubisco te verminderen. Wanneer het een lagere CO2-concentratie detecteert, moet de Rubisco-productie verhoogt worden, maar omdat dit eiwit zo gecompliceerd en zwaar is voor de plant om te produceren, vereist deze productie 2-3 weken om de dichtheid van het blad aan te passen om in overeenstemming te komen met het nieuwe CO2 niveau.
Ik kan me voorstellen dat dit ook zo bij de wortels werkt. Misschien een ander "acroniem" zo ver ben ik nog niet 😂 ik kan me ook voorstellen dat een deel aan overschot van glucose naar opslag en vermeerdering gaat maar een ander deel word door de plant getranspireerd. Niet alleen savonds maar ook overdag vind dit plaats. Het komt er in iedergeval op neer dat je een plant aardig afhankelijk kan maken van co2.

En als je stopt met co2 toevoegen dan zal de plant dus een tijd nodig hebben om zich daar op aan te passen.

Als het zo is dat planten hormonen aan maken wat bacteriën in de bodem aantrekt om co2 te produceren voor de plant. Dan betekent het dus ook dat dat een tijd nodig heeft om ook weer optimaal te werken. Want de plant zal zn energie willen gebruiken om ook co2 te zoeken. Ook vanuit de bodem.

Er zijn mensen die stellen dat je aquarium alleen optimaal in balans kan zijn als je geen co2 toevoegd. Omdat het essentieel is dat de plant in een stabiele ecosysteem zelf in staat moet zijn de voedingsstoffen uit de bodem te halen, of uit het water kolom door middel van een normale dosering (geen ei)

Als je zelf toevoegd om hogere waardes te krijgen (wat essensieel is voor sommige planten) dan moet je afstand nemen van dat stukje stabiliteit en dan ben je zelf degene die de boel in balans te houden. Dan moet je gaan meten, en afstellen, bijvullen en afhevelen. Wat niet stabiel is volgens sommige.
 
Nou gaat lekker vanmiddag en volgens mij gaat er iets mis met het verplaatsen maar ja het is toch het offtopic gedeelte:DD
 
Volgens mij nemen ze co2 op via het blad en dan met bepaalde eiwitten.


Ik kom toevallig dit tegen maar dit is een beetje wat ik bedoel. Dit werkt ook zo met moerasplanten in een aquarium.
Dit is ook wel een belangrijke wetenschap voor onze toekomst terwijl we ons land nog steeds vol gooien met zooi. Net zoals we dus ook onze aquarium vol gooien met bemesters zoals co2
 
Ik doe het even hier want ik kwam net pas je bericht tegen en in het topic zijn ze allang verder.
Hoe ik het begrepen heb stuurt de plant signalen wanneer deze behoefte heeft aan iets. Ze doen dit niet spontaan ze zouden dit gecontroleerd doen.

De hormonen verspreiden zich in de aarde, waar dan de schimmels en bacteriën op zouden komen die vervolgens net zoals nitrificerende bacteriën het organisch materiaal verwerken. Het verschil is dat de plant bepaalde bacteriën aan kan trekken die specifieke stoffen afscheiden.

Voor bacteriën is co2 dan een afvalproduct, ik weet niet of het via het water dan in de plant terrecht komt of dat de bacteriën aan de plant het direct in de plant via de dunne worteltjes kan geven. Maar op die manier houd een plant zichzelf ook in balans.

Als een plant dan altijd zn co2 voldoening heeft gekregen via toevoegingen zou het betekenen dat de plant niet normaal gesproken de hormonen af gegeven heeft voor specifieke bacteriën die co2 als afvalstof afscheiden. Dat betekend dat een plant die dan in eens in een co2 arme omgeving terecht komt zou moeten accommoderen. Daarna zal de bodem anders ingericht moeten worden nu ze in eens dmv andere hormonen andere bacteriën aan gaan trekken

Op die wijze probeer ik mn aquaruims dan nu ook in te richten. Heb nog geen baardalg gezien in iedergeval. Dat zegt niet alles maar weg iets natuurlijk en buiten wat sporenelementen tekorten heb ik ook vrij gezonde en snel groeiende planten dus wat dat betreft kom ik nog goed weg zonder toevoegingen in iedergeval.
Geen fout of goed in iedergeval er zijn meerdere manieren om dingen te laten werken natuurlijk.

Ik weet inderdaad dat de hormonen te sturen zijn ja ik heb onlangs wat tissue culture videos gekeken daar kwam dat ook voorbij. Ik ben nu een proefje aan het doen met een kamer plant. Ik hoop dat de wortelde plant zn hormonen aan 2 bladeren af gaat geven waardoor het blad ook wortels gaat aanmaken (aangezien het blad geen "centrum voor wortelaanmaakhormonen" heeft)

Maar in een aquarium hormonen sturen doen we dat ja?
Hormonen zijn signaalstoffen! Dus welke een boodschap kunnen overbrengen in de plant. Bij een plant kunnen dat door één hormoonstof soort meerdere boodschappen zijn. Die boodschappen worden ontvangen door een receptor, een ontvanger dus, waarna er een reactie kan volgen. Je beweert met een zekere stelligheid dat hormonen zich in de bodem verspreiden en daar iets doen? Nou nee, de boodschap is alleen voor de desbetreffende plant. Die plant kan alleen het signaal begrijpen en er iets mee doen. Vergelijk het maar met een mens. ook wij bezitten hormonen die een signaal afgeven waar dan alleen ons lichaam op reageerd en niet dat van de buurman, bij wijze van spreken. Overigens heeft een hormoon bij mensen, in tegenstelling tot planten, ook maar één boodschap over te brengen.
 
Ik weet niet of je tuin en kamerplanten echt kan vergelijken met de aquariumplanten.
De meeste planten werken hetzelfde wat dat betreft. Maargoed hwt is maar een voorbeeld van wat ik bedoelde er zijn genoeg artiekelen en stukken die schrijven over aquarium planten en deze verschijnselen. Het is toevallig dat die video net uit kwam en ik hm tegen kwam 😄
 
Hormonen zijn signaalstoffen! Dus welke een boodschap kunnen overbrengen in de plant. Bij een plant kunnen dat door één hormoonstof soort meerdere boodschappen zijn. Die boodschappen worden ontvangen door een receptor, een ontvanger dus, waarna er een reactie kan volgen. Je beweert met een zekere stelligheid dat hormonen zich in de bodem verspreiden en daar iets doen? Nou nee, de boodschap is alleen voor de desbetreffende plant. Die plant kan alleen het signaal begrijpen en er iets mee doen. Vergelijk het maar met een mens. ook wij bezitten hormonen die een signaal afgeven waar dan alleen ons lichaam op reageerd en niet dat van de buurman, bij wijze van spreken. Overigens heeft een hormoon bij mensen, in tegenstelling tot planten, ook maar één boodschap over te brengen.
Ik snap wat je bedoelt, wat ik zeg is dat ik zoals ik het begrijp dingen zou uitgesproken worden. Of het zo werkt weet ik niet of het klopt weet ik ook niet maar ik hoor al maanden voorbij komen hormonen die de bodem in trekken

Daarnaast communiceren planten ook onderling dmv hormonen die ze dmv de bodem naar elkaar sturen maargoed ook dat kan 1 groot verzinsel zijn. Ik zal de bioloog die hier voor gestudeeerd heeft een goed aanspreken op zn uitspraken ;P
 
Hormonen zijn signaalstoffen! Dus welke een boodschap kunnen overbrengen in de plant. Bij een plant kunnen dat door één hormoonstof soort meerdere boodschappen zijn. Die boodschappen worden ontvangen door een receptor, een ontvanger dus, waarna er een reactie kan volgen. Je beweert met een zekere stelligheid dat hormonen zich in de bodem verspreiden en daar iets doen? Nou nee, de boodschap is alleen voor de desbetreffende plant. Die plant kan alleen het signaal begrijpen en er iets mee doen. Vergelijk het maar met een mens. ook wij bezitten hormonen die een signaal afgeven waar dan alleen ons lichaam op reageerd en niet dat van de buurman, bij wijze van spreken. Overigens heeft een hormoon bij mensen, in tegenstelling tot planten, ook maar één boodschap over te brengen.
"Ethyleen wordt door alle organen gevormd. In de grond is de ethyleen niet alleen van de wortels afkomstig. Ook bacteria en schimmels maken ethyleen, in de grond kunnen deze organismen dus een hormonale invloed op de plant uitoefenen.
"


Ook dit werkt andersom en de plant kan ook hormonaal de schimmels en bacteriën beïnvloeden. Maargoed dit is maar een klein voorbeeld de boodschap is niet altijd voor desbetreffende plant in iedergeval zoals ik het begrijp. Ook werkt heel de walstad methode en dutch hybride methode met deze wetenschap.

Ook hier staat omschreven hoe een parasietaire plant dmv hormonen in de bodem de gewassen aantast
 
Ik snap wat je bedoelt, wat ik zeg is dat ik zoals ik het begrijp dingen zou uitgesproken worden. Of het zo werkt weet ik niet of het klopt weet ik ook niet maar ik hoor al maanden voorbij komen hormonen die de bodem in trekken

Daarnaast communiceren planten ook onderling dmv hormonen die ze dmv de bodem naar elkaar sturen maargoed ook dat kan 1 groot verzinsel zijn. Ik zal de bioloog die hier voor gestudeeerd heeft een goed aanspreken op zn uitspraken ;P
Elk hormoonsignaal wat verstuurd wordt kan alleen begrepen worden door iets welke dezelfde (receptor-)taal spreekt. Dus plantenhormonen worden niet opgevangen door bacteriën of zoiets.
 
"Ethyleen wordt door alle organen gevormd. In de grond is de ethyleen niet alleen van de wortels afkomstig. Ook bacteria en schimmels maken ethyleen, in de grond kunnen deze organismen dus een hormonale invloed op de plant uitoefenen.
"


Ook dit werkt andersom en de plant kan ook hormonaal de schimmels en bacteriën beïnvloeden. Maargoed dit is maar een klein voorbeeld de boodschap is niet altijd voor desbetreffende plant in iedergeval zoals ik het begrijp. Ook werkt heel de walstad methode en dutch hybride methode met deze wetenschap.

Ook hier staat omschreven hoe een parasietaire plant dmv hormonen in de bodem de gewassen aantast
Ethyleen kan van invloed zijn op plantenhormonen. Licht kan ook invloed uitoefenen op een hormoonhuishouding. Helemaal juist maar het heeft invloed op die hormonen en daarmee op de desbetreffende plant. En dat een plant zijn omgeving kan beïnvloeden is ook juist maar dat doet de plant en niet de hormonen.
 
Elk hormoonsignaal wat verstuurd wordt kan alleen begrepen worden door iets welke dezelfde (receptor-)taal spreekt. Dus plantenhormonen worden niet opgevangen door bacteriën of zoiets.
In iedergeval schimmels, of dat met bacteriën zo is weet ik niet zeker dat dacht ik in iederval.

"En ook in de groep van collega prof. Gilles van
Wezel is gevonden dat auxine de antibioticumproductie door
bacteriën kan stimuleren"

(Pdf)
 
Denk dak binnenkort eens een vredesduif op pad stuur. Misschien heeft die nog wat hormonen over om signalen op te vangen.

:sorry::pp:DD
pigeon GIF
 

Terug
Bovenaan