Wat is er nieuw

Het Grote "Offtopic"-topic!

Wij hadden vroeger toen we in het buitengebied woonden een haan met kippen, de haan heette Jacco en was een ielig beest gered van de slacht maar wat een felle donder was dat, je mocht nooit bij de hennen in d ebuurt komen want dan vloogtie je aan, leuk beest dat wel

Nou, ik ben ook niet dik... euhh even lezen... en ja... ik heb ook een naam al is dat geen Jacco... eens zien, nee, de slager door hoefde ik niet naar toe om de hier aangegeven reden. Oh, maar een felle donder dat ben ik... Oh, dit gaat over kippen, ik dacht... Laat maar!

Ja die is wel duidelijk maar al weer veel te lang. Nu ik hem open lees ik al kolonies etc. en hele pagina vol. Daar moet je wel even de tijd voor nemen om te lezen. Meer iets van heel kort in 2 minuten te lezen en basis is duidelijk. vissie poept, ademd etc. dan dit, dan bactie s groeien dan dat, dan bactie stabiel dan dat. Vissie erbij gebeurd dat. Zo iets. Ik ben zelf niet zo goed qua schrijven/grammatica etc.

Als ze meer willen weten kunnen ze de zware kost alsnog gaan lezen maar ik heb ook vaak dan zie ik de eerste zinnetje en zie ellenlang epistel dan ben ik al klaar en ga uberhaupt niet lezen.
Maar nu heb je het zelf in Jip en Janneke taal uitgelegd, lijkt me prima om dat steeds te quoten bij nieuwe leden.
Alleen vraag ik me af : Waar is Janneke

Maar nu heb je het zelf in Jip en Janneke taal uitgelegd, lijkt me prima om dat steeds te quoten bij nieuwe leden.
Alleen vraag ik me af : Waar is Janneke

Ja jip en janneke taal. Soms ook hele jonge op forum.

Janneke is met een ui bezig meen ik

Hoe kom jij daar nu weer aan?

Tegenwoordig is me kapseltje niet rood meer maar blond. De rest klopt globaal nog wel.
Staat op die link van Daniël.
Jij hebt blijkbaar alleen de tekst daar gelezen, ik kijk alleen de plaatjes.

Staat op die link van Daniël.
Jij hebt blijkbaar alleen de tekst daar gelezen, ik kijk alleen de plaatjes.

Daar uit blijkt dus al, als ik hem open al niet verder wil kijken. Ik was al klaar met eerste dik gedrukte stukje :sorry:

Ja die is wel duidelijk maar al weer veel te lang. Nu ik hem open lees ik al kolonies etc. en hele pagina vol. Daar moet je wel even de tijd voor nemen om te lezen. Meer iets van heel kort in 2 minuten te lezen en basis is duidelijk. vissie poept, ademd etc. dan dit, dan bactie s groeien dan dat, dan bactie stabiel dan dat. Vissie erbij gebeurd dat. Zo iets. Ik ben zelf niet zo goed qua schrijven/grammatica etc.

Als ze meer willen weten kunnen ze de zware kost alsnog gaan lezen maar ik heb ook vaak dan zie ik de eerste zinnetje en zie ellenlang epistel dan ben ik al klaar en ga uberhaupt niet lezen.
Ik vind dat als je een aquarium wilt gaan houden je ook de tijd ervoor neemt om het goed te begrijpen. Je filters enz zijn de lifesupport voor de visjes maar jij ook.

Biblotheek staat genoeg. moeten ze een boek lenen.

Of loop een kringloop binnen. heb je gelijk alles bij elkaar. aquariums filters, boeken.

Doe maar zo even een quote ivm tag.

Zou jij niet eens een NH3/4, NO2, NO3 verhaaltje kunnen maken die gewoon heel simpel is. Geen hele wetenschappelijke kost. Geen denitrifcatie en nitrificatie en geen hele uitweiding maar gewoon in dummy taal. Kort en duidelijk. Dat als sticky kan worden gebruikt. We moeten zo vaak daarop wijzen en die er nu aanwezig zijn zijn allemaal kaliber zware stof. Er staan er vele in vele post maar nu telkens zoeken waar stond het. Gewoon voor beginners vanaf leeftijd 10 jaar ofzo.

Ik ben tegen. En wel hierom. Wanneer er aan zoiets begonnen wordt zijn er altijd weer slimmeriken die het net afpluizen naar knip en plakbare onderwerpen. Wanneer ze denken iets gevonden te hebben krijgen wij, of we willen of niet, het door onze strot geduwd. Daar gaan weer lieden op reageren die zien dat: A. Er is een onderwerp gekozen en geplakt dat niet van toepassing is. B. Men is het oneens met het geplakte onderwerp en plakt er zelf iets achter wat het liefst nog meer onbegrijpelijk is. C. Als chemicus ben je verplicht om te reageren op dergelijke onzin en je geeft dus een uitleg die alleen een chemicus begrijpt. Hetgeen ons weer terug brengt bij het probleem en de vraag van Michelle hierboven.

Ik ben tegen. En wel hierom. Wanneer er aan zoiets begonnen wordt zijn er altijd weer slimmeriken die het net afpluizen naar knip en plakbare onderwerpen. Wanneer ze denken iets gevonden te hebben krijgen wij, of we willen of niet, het door onze strot geduwd. Daar gaan weer lieden op reageren die zien dat: A. Er is een onderwerp gekozen en geplakt dat niet van toepassing is. B. Men is het oneens met het geplakte onderwerp en plakt er zelf iets achter wat het liefst nog meer onbegrijpelijk is. C. Als chemicus ben je verplicht om te reageren op dergelijke onzin en je geeft dus een uitleg die alleen een chemicus begrijpt. Hetgeen ons weer terug brengt bij het probleem en de vraag van Michelle hierboven.
I get you.
Maar is het nu ook niet zo dat men iets zegt en dan daarop een wederantwoord of een ander antwoord erbij plakt op je comment?

Ik begrijp wel om het te verduidelijken en omdat er zoveel hetzelfde vragen komen en uiteindelijk tot hetzelfde antwoord komt is Michelle haar vraag wel legitiem.

Laat ik beginnen met dat ik vereerd ben dat je mij hier voor vraagt en in aanmerking vind komen. Ik heb er echter toch moeite mee om een tekst te maken die kort is en universeel toepasbaar. Ik kan het principe van de stikstofkringloop, het nut van indraaien en de stappen die je moet nemen niet uitleggen in een paar regels tekst. Er zitten gewoon te veel haken en ogen aan om daar iets van te maken. En persoonlijk vind ik ook niet gepast en een verkeerd signaal afgeven. Ieder die een aquarium met vissen gaat beginnen zal zich gewoon moeten inlezen in de materie en niet 'verwend' worden met een hapklaar stukje tekst en dan denken dat alles in orde is. Dat is te makkelijk en daarmee redt iemand zich misschien de eerste paar maanden maar daarna zal het alsnog fout gaan. En dan zijn ze niet gewend om zelf een oplossing te vinden en leidt dit alleen maar tot frustratie en ongenoegen. Onze hobby vereist nou eenmaal enige kennis en het is maar beter om dit zo vroeg mogelijk door te hebben. Dit heb je wellicht zelf ook gezien toen jij met je sluiers begon. Hoe graag je misschien ook een aquarium wil houden, zo simpel is het allemaal niet.

Ik speel al een tijdje met het idee om een 'how-to' te maken voor het indraaien van een aquarium maar dit zal op een ander niveau zijn dan wat jij nu van mij vraagt. Meer een stappenplan die men kan volgen echter daarbij hoort wel een investering in materiaal (test setjes, poedertjes etc) bij. Tevens begreep ik dat gebruiker @janjdk al bezig is met zijn versie van het indraaien met ammonium chloride, waar ik een groot voorstander van ben, op te schrijven. Hier zou ik eventueel later op in kunnen spelen, indien dit überhaupt nodig is. Ik link graag genoeg naar het werk van anderen waar ik gewoon 100% achter sta en hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden. Vandaar ook dat ik eerder al het linkje deelde waar het naar mijn idee zo simpel mogelijk beschreven is. Korter wordt het, zeker uit mijn handen, niet 😉

Het is namelijk niet zo simpel als een bak vullen met water, wat voer er in en wachten maar. Het lastigste deel van het indraaien is namelijk het voeren van de bacteriën om zo groei te stimuleren en dit is iets wat bij het indraaien vaker fout dan goed gaat. Hoe vaak lees je dat men een aquarium heeft ingedraaid met alleen wat water, een paar korreltjes voer en wat geduld? En dat het daarna dan toch fout is gegaan. Het eerste wat je dan hoort is 'ja maar ik heb toch 3 weken ingedraaid?' Nou ja, nee eigenlijk heb je dat dus helemaal niet gedaan. Dat is niet iets wat ik wil stimuleren en vind dat ieder die een aquarium begint de tijd moet nemen om een en ander uit te zoeken. Wij kunnen daar op dit forum mooi in sturen - een van de hoofdredenen dat ik hier ben - , maar bereik je mijn inziens (en met alle respect hoor) niet door Jip en Janneke voor te lezen.

Oei, oei , oei. De reacties zijn al weer zware kost om te lezen. Ik wilde eigenlijk iets om het voor mij wat makkelijker te maken qua reacties op posts 😀 Belanden we in internetstructuren waar ik al helemaal geen verstand van heb en eigenlijk ook liever zo laat :sorry:

Ik begrijp alle kanten van het geheel wel maar hoe vaak komen er situaties dat het al niet goed van start gaat. Men loopt winkel in, koopt aquariumpje, flesje vis to go, visjes in zakjes en klaar.

Die mensen hebben geen flauw idee wat ze op hun nek hebben gehaald. Een koffertje druppels is vaak niet waar mensen even op zitten te wachten om te moeten aan kopen of kunnen/mogen dit simpel weg niet.

Vaak in posten wil ik dan gewoon een heel simpel/klein tekst gebruiken zodat er enig inzicht is en mensen dan even de tijd geven om zich verder te verdiepen als ze dat willen. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze binnen een week alles snappen van het geheel. Dat hoeft ook niet maar meestal moet er wel bij reactie op een topic even een kleine uitleg gegeven worden.

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat al ze al ziek zijn van de situatie en je dan z on overload aan info krijg afknap.

Maar zoals ik dit lees is dit te moeilijk of geeft moeilijkheden. Zal wel een word documentje maken die ik dan zelf in bericht erin kan plakken. :'(

Neem een bloemenvaas, zet er bloemen in.
ruik na een week het water, heeft zichzelf ingedaait met bacterie,
een bak met veel planten geeft hetzelfde effect.

En is niet te zuipen, na 4 biertjes.

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat al ze al ziek zijn van de situatie en je dan z on overload aan info krijg afknap.
yes vanmiddag weer zo'n voorbeeld met een 40l bak waarin al van alles zat.
mijn onschuldige opmerking kwam volledig verkeerd binnen.

yes vanmiddag weer zo'n voorbeeld met een 40l bak waarin al van alles zat.
mijn onschuldige opmerking kwam volledig verkeerd binnen.

Ja die post ook. Zijn heel veel van zulke posten. Kind van 12 met sluiertjes en wil je niet meteen hele uitwijdingen geven. Primair doel voor mij is sluiers in leven houden en beetje inzicht geven hoe en wat. Later kunnen ze forum gaan zoeken etc.

och sluiers.
Gister in de Intratuin 2 sluiers in een bak van nog geen 30l
Ik wordt er soms zo verdrietig van, en die schatjes zo enthousiast naar me kijken en bedelen, neem me mee.

Ik stuur dus liever direct aan op kennis vergaren en goed oplossen, of indien in het eerste geen interesse is op direct fout laten gaan. Tussenweg vind ik niet de moeite.

Give a man a fish, and you feed him for a day. Teach a man to fish, and you feed him for a lifetime.
Mijn energie gaat naar leren vissen, en niet eenmalig een vis geven. Dagje uitstel en gaat hij toch hemelen, of ik moet blijven voeren. Snap je?

Het enige wat ik vergat om onder bovenstaande tekst én de daaropvolgende te zetten waren deze: 😉😉😉 Misschien haalt dit de droefheid van sommigen ietwat weg....

Ik stuur dus liever direct aan op kennis vergaren en goed oplossen, of indien in het eerste geen interesse is op direct fout laten gaan. Tussenweg vind ik niet de moeite.

Give a man a fish, and you feed him for a day. Teach a man to fish, and you feed him for a lifetime.
Mijn energie gaat naar leren vissen, en niet eenmalig een vis geven. Dagje uitstel en gaat hij toch hemelen, of ik moet blijven voeren. Snap je?
tja dat heb ik met dat gebedel net voor het 6 uur journaal over afrika.
of trap ik nu op iemand z'n korte lontje

och sluiers.
Gister in de Intratuin 2 sluiers in een bak van nog geen 30l
Ik wordt er soms zo verdrietig van, en die schatjes zo enthousiast naar me kijken en bedelen, neem me mee.
Dus je hebt doosje strikje en die 2 naar michelle gestuurd?

Is ook geen kwestie van tussen weg.

Er is toch gewoon een duidelijke basis in kringloop maar dan zonder verder advies te geven. Maar ik denk dat we hier niet uit komen want jij vind bacties interesant en het waarom etc. Niet iedereen heeft dit maar als je de basis begrijp is het al een stuk beter dan niets en kunnen mensen in hun eigen tempo en iq niveau op zoek naar verdere info.

Er is toch gewoon een duidelijke basis in kringloop maar dan zonder verder advies te geven. Maar ik denk dat we hier niet uit komen want jij vind bacties interesant en het waarom etc. Niet iedereen heeft dit maar als je de basis begrijp is het al een stuk beter dan niets en kunnen mensen in hun eigen tempo en iq niveau op zoek naar verdere info.
Ik sta er wel achter je idee.
Maar dan zou ook in mijn idee een topic over uitleg van ziektes en wat je ermee moet/kan.

Dat is wellicht wat voor jou leuk om te schrijven?

Bv subject stip subject cammalus cotti etc.

Ik sta er wel achter je idee.
Maar dan zou ook in mijn idee een topic over uitleg van ziektes en wat je ermee moet/kan.

Dat is wellicht wat voor jou leuk om te schrijven?

Bv subject stip subject cammalus cotti etc.

😀 Ik heb zo maar het idee dat je me niet helemaal begrijp😀

Ik probeer Daniel te strikken om een tekstje te schrijven die ik (en andere luiaards) kan gebruiken zodat het allemaal wat makkelijker en vlotter kan kom jij met z on voorstel:zwaai:

Je denk toch niet dat ik van Lotje getikt ben he. 😎

😀 Ik heb zo maar het idee dat je me niet helemaal begrijp😀

Ik probeer Daniel te strikken om een tekstje te schrijven die ik (en andere luiaards) kan gebruiken zodat het allemaal wat makkelijker en vlotter kan kom jij met z on voorstel:zwaai:

Je denk toch niet dat ik van Lotje getikt ben he. 😎
Je heb mij door.maar goed neemt niet weg dat het een top idee is. En ik voel aan mijn water dat Daniel die deal niet uit de weg wilt gaan.

Hij maakt de kringloopbeschrijving en jij de ziektebeelden

Ik heb het echt geprobeerd en had al meer tekst getypt als in het artikel wat ik in eerste instantie had gedeeld. Nog een keer dan, ik denk dat je zoiets dan bedoelt?

"Het indraaien van een aquarium is nodig om de afvalstoffen van de vissen te verwerken tot minder schadelijke stoffen. Ammoniak komt van de vis af als deze poept/plast en wordt door bacteriën gegeten en verwerkt tot nitriet. Nitriet is ook schadelijk voor de vis en wordt door andere bacteriën gegeten en verwerkt tot nitraat. Dit nitraat is in kleine hoeveelheden onschadelijk voor de vissen en het eindproduct van je filter. Door wekelijks water te verversen kun je dit nitraat weer verwijderen. Het kost enige weken tot de bacteriën in je aquarium gevestigd zijn om dit proces wat we ook wel de stikstofkringloop noemen goed op gang te brengen. Lees hier meer over het indraaien van jouw aquarium [insert link]".

Ik zie niet zo goed wat het nut van het bovenstaande weten is zonder dat je het kunt toepassen, en het kunnen toepassen kost veel meer tijd en kennis. Ook sta ik er niet helemaal achter omdat je op deze manier denkt dat het alleen maar tijd kost om je aquarium in te draaien en dat is niet zo. Maar wellicht zie jij dat anders en heb je er iets aan.

Maar hoe draai je in dan zonder vis?

:engel:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan