Het Grote "Offtopic"-topic!


Goudvissen en vooral die sluiers zijn gewoon misbaksels, om het maar even te zeggen hoe het is. Het zijn misvormde vissen en door al die misvormingen, doorkweek en weet ik het hebben ze verminderde controle over de zwemblaas. Bij lucht happen hebben ze dus juist hun zwemblaas nodig om dit te compenseren maar sommige kunnen dit niet, en dobberen dan als een verloren eendje door het water.

Waarom mensen nog beginnen aan deze vissen is mij volstrekt onduidelijk maar waar ik kan zal ik helpen. Als je mijn kennis niet wilt gebruiken prima, maar ik vertel zeker geen sprookjes.
Een verkoper zal een koper zelf de verantwoording geven goed met zijn product om te gaan en zoals hij ze aan je verkoopt is zinkend voer geen must en lucht happen geen probleem. Hoe de nieuwe eigenaar ermee omgaat tijdens de ontwikkeling van het dier heeft de verkoper geen invloed op dus als de zwemblaas verdrukt wordt NA de verkoop ligt niet aan het beestje IMO.
Dan ga ik er van uit dat de kweker de zwakkere er al uit geselecteerd heeft en niet op de markt brengt itt wat ik vaak in de LFS en tuincentra zie.Daar is er geen een qua bouw hetzelfde dus intern ook niet denk ik. En daar betaal ik dus ook meer voor om dit risico kleiner te maken.
Yep, Als de balans niet goed meer is kan zinkend voer een oplossing zijn..

Als er lucht in de darmen zit van een sluier zou die niet moeten tollen, tenminste die van mij doen dit niet maar de ontlasting drijft met bellen er in bij eten van drijvend voer. Gaat goed bij Demekin, Oranda en Ryukin.
Zinkend voer eten ze ook graag hoor. Lucht happen doen ze ook wel eens. boeren kunnen ze ook :giggle:.

nb. Iedereen die op een leercurve zit zou niet direct een stelling van een ander voor waar moeten aannemen maar ook breder orienteren. Dat er hier een aantal forumleden zijn die hun visie de enigste goede optie zien is alleen in de manier hoe zij hun hobby uitoefenen. Het vermogen om te kunnen relativeren en zelf kennis te ontwikkelen in plaats van blind overnemen is voor mij de enigste manier om duurzaam deze hobby te kunnen doen.
Dus ik doe ermee wat ik wil ;) (y)
Sluierstaarten nemen in de vissenwereld een aparte plek in. Waar het bij " normale" vissen een kwestie is van " survival of the fittest", dwz. de vis met het best aan de situatie aangepaste eigenschappen blijft in leven en heeft kans om zich voort te planten, is het bij sluiers de mens die bepaalt welke vis blijft leven en welke niet. Ik heb begrepen dat door goede sluierkwekers vanaf het moment dat de visjes 7 of 8 mm zijn wordt geselecteerd op de gewenste vorm, zodat van het oorspronkelijke aantal uitgekomen eitjes er uiteindelijk zo'n 30 visjes overblijven. Deze visjes worden met zorg grootgebracht en worden voor flinke bedragen verhandeld. Wie zo'n "HQ - sluierstaart" wil aanschaffen, betaalt daar soms honderden euro's voor. Ja, ze zijn geselecteerd op vorm en kleur, en dat is naar de smaak van de eigenaar ( en over smaak valt nog steeds niet te twisten;)). Ze krijgen ook speciaal voor sluierstaarten ontwikkeld voer, drijvend dan wel zinkend, al naar gelang het model van de vis. Soms duurt het wel vier jaar voordat ze geschikt voor de verkoop worden geacht. De afgekeurde visjes worden, als het goed is, " geculld', dus afgevoerd en vernietigd.

Sommige kwekers echter verkopen hun afgekeurde visjes aan handelaren en daarom zitten er zoveel misvormde sluierstaartjes bij de LFS. Voor een paar euro zijn ze te koop, en dat maakt dat men gemakkelijk een sluierstaart aanschaft als men met een aquarium wil beginnen. En de fabrikanten van aquariums spelen daar op in door " starterkits" aan te bieden, ook niet te duur maar wel veel te klein natuurlijk. Bakjes van 20 l met een mooie foto van sluierstaarten op de verpakking. Laagdrempelig dus, en niet veel beter dan de bekende vissenkom. Door het gebrek aan kennis van zowel de verkoper als de klant worden de visjes meestal niet meer dan een paar maanden oud, en overlijden door hoge ammoniak- en nitriet waarden die voor bacteriele infecties en andere ellende zorgen. Visje dood, maar niet getreurd, voor een paar euro heb je weer een nieuwe. Totdat de klant het zat is en het aquariumpje naar de zolder of de rommelmarkt verhuist. Sluierstaarten als wegwerpartikel.

Degene die een sluierstaart in de LFS koopt kan mazzel hebben en er een gezonde, hoewel niet optimaal volgens de standaard gevormde, sluierstaart aan overhouden. Maar ook vissen die van binnen al niet goed gevormd zijn, waardoor ze zwemblaasproblemen ontwikkelen. Of het zijn kruisingen, waardoor een vis plotseling andere eigenschappen blijkt te hebben of ander voer nodig heeft. En een vis die een poos onder slechte omstandigheden heeft geleefd kan dus van binnen helemaal vergroeid zijn en problemen krijgen met zwemmen en eten.

Kortom, wie een sluier uit de LFS koopt of adopteert kan allerlei verassingen tegenkomen. Het is vaak gewoon een kwestie van uitproberen op welk voer zo'n vis het het beste doet, hem verder een zo goed mogelijk leven geven en het vervolgens accepteren als zo'n vis het door interne afwijkingen tenslotte niet redt. Helaas. Er valt dus nog een hoop te verbeteren op het gebied van sluierstaarten.

In het geval van Blub zou ik voor de doperwten en voor zinkend voer gaan. En hopen dat ze het gaat redden. Ze heeft in ieder geval al vanaf oktober een 110 l bak voor zichzelf alleen.

Dit even uit een ander topic gehaald ( @VoorBlub Zwemblaasprobleem Goudvis) om dat niet verder te vervuilen. Ooit schafte ik mijn eerste goudvis aan in de naieve veronderstelling dat dit onder de categorie " zo natuurlijk mogelijk" viel. Nou was Giebeltje een ijzersterke vis die het 17 jaar heeft volgehouden, maar " natuurlijk" is toch wat anders... Inmiddels heb ik de vorm en schoonheid van sluierstaarten toch weten te waarderen, maar het is inderdaad een totaal andere tak van sport en zeker niet iets dat je als beginner snel onder de knie hebt. Op een verantwoorde manier sluierslaarten houden is niet echt gemakkelijk...
 
Laatst bewerkt:
Dit even uit een ander topic gehaald ( @VoorBlub Zwemblaasprobleem Goudvis) om dat niet verder te vervuilen. Ooit schafte ik mijn eerste goudvis aan in de naieve veronderstelling dat dit onder de categorie " zo natuurlijk mogelijk" viel. Nou was Giebeltje een ijzersterke vis die het 17 jaar heeft volgehouden, maar " natuurlijk" is toch wat anders... Inmiddels heb ik de vorm en schoonheid van sluierstaarten toch weten te waarderen, maar het is inderdaad een totaal andere tak van sport en zeker niet iets dat je als beginner snel onder de knie hebt. Op een verantwoorde manier sluierslaarten houden is niet echt gemakkelijk...
Ik denk dat mijn mening wel duidelijk is. Voor mij zijn sluiers echt een stap te ver, in wat wij als mensen hebben gemaakt. Die beesten hebben zoveel beperkingen dat we ze wat mij betreft mogen verbieden. Dat komt wellicht nog als we als mensheid wat volwassener gaan worden maar of ik dat nog zal mee maken, ik denk het niet.
 
Ik denk dat er, net zoals bij de fok van andere dieren zoals honden en katten, een sort standaard moet zijn waaraan kwekers zich houden. Maar dit is natuurlijk wel een wereldwijde activiteit, en bovendien een die al honderden jaren bestaat. En als de dollar regeert...
 
Je ogen worden zwaarder en zwaarder, je voelt je helemaal veilig, je kunt je ogen niet langer openhouden, slaap Willem, slaaaaaaaaaap..........

En net op dat moment schiet ik steeds terug wakker.
I took it too far and i AM the monkey now!
 
Niet alles wat op Facebook staat is een feit.

Oh-God-Why.jpg


Zeer ontgoochelend, hoe is dat kunnen gebeuren?
Er zijn geen zekerheden meer in het leven, zoveel is zeker...
 
Wist niet dat Malawi's dat konden, bijzonder hoor :DD

We zeggen niet voor niets "Malawi-vicious" in plaats van "Malawi-visjes".
Zijn echte voodoo-beestjes hoor!
Afhankelijk van de soort hebben ze gemiddeld drie levens dacht ik...
:juggle:
 
Ik denk dat mijn mening wel duidelijk is. Voor mij zijn sluiers echt een stap te ver, in wat wij als mensen hebben gemaakt. Die beesten hebben zoveel beperkingen dat we ze wat mij betreft mogen verbieden. Dat komt wellicht nog als we als mensheid wat volwassener gaan worden maar of ik dat nog zal mee maken, ik denk het niet.
+1
Wij mensen doen dat overigens niet allen met vissen. Met name honden worden hier ook aan geslachtofferd. Oke, we laten de staarten en de oren er tegenwoordig weer aanzitten, waarom die er überhaupt af moesten weet niemand, maar we zijn nu met de echte misvormingen bezig, mopshonden, Chihuahua noem het maar op. Oh ja, kale katten ook prachtig toch?
 

Terug
Bovenaan