Het Grote "Offtopic"-topic!

Het een sluit het ander ook niet perse uit natuurlijk. Maar niemand betwijfeld dat de hollandse school een vorm van aquascapen is, maar een hercreatie van de natuur zal niet het eerste zijn waar de meeste mensen aan denken.

Dat weet ik niet.

Zoals ik het lees online is aquascapen een vorm van aquarium houden/inrichten, net als een biotoop dat is, een Hollandse plantenbak of iets dergelijks.

Wanneer ik de vergelijking maak met sport, zou aquascaping een vorm van sport zijn, niet de overkoepelende benaming sport zelf.

Wat je nu zegt is dat het niet uitmaakt of je aquascaping ziet als overkoepelend woord, waarbij je (hooguit) de stuntelaars en kitsch-liefhebbers uitsluit, of dat je het ziet als aparte tak van sport.

Op die manier is het logisch dat iedereen er zijn eigen invulling aangeeft, en is de benaming in praktische zin zinloos geworden.

Maar dat is mijn mening :)
 
Dat weet ik niet.

Zoals ik het lees online is aquascapen een vorm van aquarium houden/inrichten, net als een biotoop dat is, een Hollandse plantenbak of iets dergelijks.

Wanneer ik de vergelijking maak met sport, zou aquascaping een vorm van sport zijn, niet de overkoepelende benaming sport zelf.

Wat je nu zegt is dat het niet uitmaakt of je aquascaping ziet als overkoepelend woord, waarbij je (hooguit) de stuntelaars en kitsch-liefhebbers uitsluit, of dat je het ziet als aparte tak van sport.

Op die manier is het logisch dat iedereen er zijn eigen invulling aangeeft, en is de benaming in praktische zin zinloos geworden.

Maar dat is mijn mening :)

er zijn mensen die zeggen dat een goede hollandse bak natuurlijk moet ogen, waarbij wordt bedoelt dat het als geheel in balans moet zijn en een zekere rust uitstralen. Een diorama scaper kan dat misschien nog wel begrijpen maar voor een biotoop scaper betekend natuurlijk weer iets anders. context en indivuele beleving heeft nou eenmaal altijd invloed op definities.

er valt best iets voor te zeggen dat aquascapers allemaal op hun eigen manier pogen een stukje natuur te maken. Maar dat heeft ook geen duidelijke grenzen.
mijn definitie van planmatig nastreven van een visueel einddoel. evenmin. hoelang is iets nog planmatig, en hoe belangrijk is dat als je ook met improvisatie iets kunt maken dat heel sterk lijkt op iets wat zorgvuldig gepland is.

is een realistisch portret kunst? is een impresionistisch landschap kunst? is een abstract werk kunst? is een compositie van gekleurde vierkanten kunst? is het leeggieten van een emmer verf over een doek kunst? is ieder oppervlak met verf erop kunst?

je kunt daar verschillend over denken maar je hoeft het er niet over eens te zijn voor je het er over kunt hebben.
 
er zijn mensen die zeggen dat een goede hollandse bak natuurlijk moet ogen, waarbij wordt bedoelt dat het als geheel in balans moet zijn en een zekere rust uitstralen. Een diorama scaper kan dat misschien nog wel begrijpen maar voor een biotoop scaper betekend natuurlijk weer iets anders. context en indivuele beleving heeft nou eenmaal altijd invloed op definities.

er valt best iets voor te zeggen dat aquascapers allemaal op hun eigen manier pogen een stukje natuur te maken. Maar dat heeft ook geen duidelijke grenzen.
mijn definitie van planmatig nastreven van een visueel einddoel. evenmin. hoelang is iets nog planmatig, en hoe belangrijk is dat als je ook met improvisatie iets kunt maken dat heel sterk lijkt op iets wat zorgvuldig gepland is.

is een realistisch portret kunst? is een impresionistisch landschap kunst? is een abstract werk kunst? is een compositie van gekleurde vierkanten kunst? is het leeggieten van een emmer verf over een doek kunst? is ieder oppervlak met verf erop kunst?

je kunt daar verschillend over denken maar je hoeft het er niet over eens te zijn voor je het er over kunt hebben.
Als ik sommige aquarianen bezig zie en hoor dan raad ik hen toch een nieuwe hobby aan zoals bv bloemschikken . Welke vorm je dit dan noemt kunst of iets anders zal mij worst wezen .
Tot daar mijn onnuttige bijdrage aan jullie gesprek .
 
Als ik sommige aquarianen bezig zie en hoor dan raad ik hen toch een nieuwe hobby aan zoals bv bloemschikken . Welke vorm je dit dan noemt kunst of iets anders zal mij worst wezen .
Tot daar mijn onnuttige bijdrage aan jullie gesprek .
kantklossen schijnt ook erg rustgevend te zijn
 
Ervaring?

Dat is alweer oud, John. Stefan doet nu aan breien, hij heeft net zijn eerste sjaal af.
schijnt he, schijnt.

maarehm Stefan heeft dus al een sjaal af terwijl jouw pannenlap nog niets eens halfverwege is.....
 
Laatst was je al halve dag bezig met de soldeerbout tot je vrouw vroeg wanneer je de stekker ervan in het stopcontact ging steken .
Ben moet die nieuwe bril ook eens wat meer consequent opzetten denk ik want laatst dacht ie al dat er een zebra op de weg liep maar ja toen stond ie gewoon voor een zebrapad:LOL:
 
jessicapilon schreef: Ik til de emmer meestal met rechts op en hou dan mn linkerhand onder de straal zodat het niet te hard de bak ingaat en je kan hiervoor ook een lege ijsbak gebruiken.
John heeft 2 linkerhanden dus hij tilt de emmer met zijn rechter linkerhand. :DD
 
Laatst was je al halve dag bezig met de soldeerbout tot je vrouw vroeg wanneer je de stekker ervan in het stopcontact ging steken .
The joke's on you! Die stekker zit standaard in het stopcontact, zoals van al mijn onmisbaar gereedschap. Altijd klaar om te gebruiken *winkwink nudgenudge*
 
Ik draai ze er altijd met de hand in en uit of delegeer dat maar het toezien daarop is ook best een inspannend werkje:deal:
 
Steve Irwin Danger GIF

Steve Irwin... grappig hoe die het altijd had over DANGER DANGER...

Quote: that's a tiger!, it can snap a persons neck with one slap of its claw... im gonna touch it!

Uiteraard heel erg dat de man is overleden aan de gevolgen van zijn dieren expedities.. maar hij zocht het ook wel op natuurlijk.
 
Ja de danger heeft hem jammer genoeg het leven gekost maar ja hij haalde er echt een kick uit denk ik .
 
Vond hem wel prettig om zien maar als je rodeo wil ga rijden op stierhaaien da moet je je wel vragen stellen natuurlijk . Een pijlstaartrog was hem net te snel af .
 
Ja zoiets kan lang goedgaan maar een keer even te traag of niet oplettend genoeg en de rapen zijn gaar. Ook in dit geval met tragische afloop maar goed het heeft veel mooie tv beelden opgeleverd.
 
Ik zag hem graag, keek eigenlijk altijd wel als hij weer op TV was. Dochtertje Bindi vond ik trouwens erg schattig :)
 
Terug
Bovenaan