Het is bijna zover: aquarium 'inrichten' en vissen kopen...


Wat raar opeens zo'n verwonding, hopelijk komt ze er snel weer bovenop. De waterwaarden waren goed?
 
Alles perfect...
Ik ga bij de volgende ww denk ik toch alle bevestigingen van aan- en afvoerleidingen nog eens bewerken met de dremel zodat er echt nergens ook nog maar één randje te vinden is. Over de afvoer van de planten ben ik nog aan het twijfelen. Niet leuk om naar de bak te kijken nu, ik vraag me gewoon nog steeds af wat er toch kan gebeurd zijn.
En vooral, hoe ik dit kan voorkomen. Ik ben steeds de eerste om mensen te waarschuwen(op fb enzo) ivm. allerlei beeldjes, grotjes en andere spullen waaraan hun vissen zich kunnen kwetsen...en nu geraakt er een vis van mij gekwetst in een bak waarvan ik dacht dat ie toch wel redelijk fancy-proof was.
 
Heeft ze zich misschien vastgezwommen onder een aanzuigkorf in een poging een lekker hapje te bemachtigen? Die van mij zat vast onder het voorste binnenfilter, waar ze zich op haar kant onder had gewurmd met maar een centimeter of 5 ruimte. Die van jou heeft zich blijkbaar op eigen kracht weten te bevrijden ten koste van haar wen.
 
Ja inderdaad achter de korf of filterbuizen. Mijn telescoop had toen een oog beschadigd en uit eindelijk daar door dood in een geheel kaal aquarium, alleen filter pijpen. Onvoorstelbaar waar ze zich aan kunnen verwonden. Heb er ook al menig achter de spraybar buis moeten verwijderen. Ze zijn zo lomp dat ze zich aan alles kunnen bezeren.
 
Vorige week:

20210428_130101.jpg


Vandaag:

20210501_165231.jpg


Ze geneest...das het belangrijkste. Apathisch gedrag is compleet verdwenen, zwemt en eet terug mee met de rest. Heb voor m'n eigen gemoedsrust wat meer ruimte gemaakt in het aquariumdoor drie van de 5 plantenbakken naar het quarantaine/slakkenaquarium te verhuizen.
Ik denk dat vooral de wandhouders van de aan- en afvoerleidingen het probleem geweest zijn, die zijn niet perfect afgerond voelde ik deze week. Heb de hele bak van onder naar boven volledig 'gepalpeerd' met de vingers en das het enige wat ik op uit kom...het voelde lichtjes 'scherp' aan.
 
Wauw, goed werk verricht! Het herstelt inderdaad wonderbaarlijk snel, goed om te zien...

Doctor Surgery GIF by E!


Ja, dat kan net zo'n hoekje zijn geweest, en als ze net daaronder iets lekkers zag liggen kan ze zich inderdaad opengehaald hebben bij het wegzwemmen. Zo'n wen heeft soms ook wel onregelmatigheden, en daar kan net zo'n hoekje aan blijven hangen. Het is ook zacht weefsel, vandaar dat het snel kan scheuren, maar ook snel weer aangroeit denk ik.
 
Ik blijf nu elke week nog één keer behandelen met baktopur direct in 3 liter/30minuten/1 tablet.
Heb er zelfs al aan gedacht om een paar racefiets-binnenbandjes stuk te snijden om dan over de aanzuigbuizen/bevestigingen te trekken...maar ja, heb vroeger steeds gelezen dat enkel de speciale vijver-epdm visproof was, de rest van de rubbers zou wat foute stoffen afscheiden eens in aanraking met water. Heb die gedachte dan ook maar laten varen.
 
Wauw dat ziet er goed uit. Dat had ik niet verwacht. (y)

Nu ben ik niet zo van allerhande technische snufjes maar wellicht een optie om je filterpijpen achter een filtermat te plaatsen. Wat impressies en je kunt zelf wel wat knutselen volgens mij..


Optie A


Optie B


1619901742235.png


Dit is een meloen maar voor je mooie oranda zou een gepeld mandarijntje beter matchen
 
Ik heb zelf een cilindervormige filterspons van een aquael- filter dat ik niet gebruik over de aanzuigkorf van mijn Eheim Powerhead zitten. Je kunt zulke sponzen ook los kopen. Of je snijdt een passende cover van een dik blok grove filterspons.
 
Nog even een update: het gaat 'héél' erg goed met de gekwetste vis, ze herstelt onvoorstelbaar goed en snel, de wen is al terug voor minstens 80% dicht gegroeid.
Bedankt allemaal voor het meedenken, die 'overtrek'sponzen heb ik hoor, maar ik vrees dat de aanzuigkorf niet de boosdoener is, eerder één van de bevestigings-zuignappen. Ik kan alleen maar hopen dat het een ongelofelijke samenloop van omstandigheden was...want tenzij je met bodemdrains kan werken heeft ieder aquarium aanzuig- en uitloopleidingen. Ik vrees dat de filtercapaciteit met zo'n sponzen/filtermatten sterk gaat dalen...en das toch ook weer eg ongewenst denk ik dan. Misschien dat ik het eens uitprobeer met de grootmazigste matten in m'n assortiment(als die dan weer niet té grof zijn voor de vissen). Pfff, moeilijke keuzes hoor.

Heb vandaag toch nog maar een vis gereserveerd die ik op fb zag, volgens Dino heb ik "plaats zat' zoals hij het zo mooi uitdrukte. Waarschijnlijk in de loop van de week, z'n nieuwe winkel een bezoek brengen. Heb mezelf beloofd om er deze keer echt maar ééntje mee te brengen. :rolleyes:
Hopelijk is ie zo mooi als op het filmpje...en blijft ie dat ook...
 
Heb vandaag toch nog maar een vis gereserveerd die ik op fb zag, volgens Dino heb ik "plaats zat' zoals hij het zo mooi uitdrukte. Waarschijnlijk in de loop van de week, z'n nieuwe winkel een bezoek brengen. Heb mezelf beloofd om er deze keer echt maar ééntje mee te brengen. :rolleyes:
Hopelijk is ie zo mooi als op het filmpje...en blijft ie dat ook...
De big zwarte met witte uit einde staart?
 
Yepp...ik vind hem/haar zooo mooi, zag em toen ik daarstraks aan het werk was en heb hem meteen gereserveerd. Ik was blijkbaar niet de enige met interesse, er waren al verschillende mensen die gereageerd hadden, maar het feit dat ik hem zelf(tikje illegaal) kom ophalen én dat het niet m'n eerste vis is die ik bij hem koop gaf de doorslag. Het wordt niet de goedkoopste vis die ik ooit kocht, maar ja zoals je zei, hij is dan ook big. Met wat geluk geeft ie me elke dag een big smile...
 
En een filterbehuizing in de bak van een juwel filter? Puur vanwege de behuizing en daarin dan je externe filters wegwerken. Heb je geen hoekjes enzo waar ze klem kunnen zwemmen, maar wel de voordelen van een extern filter
 
Yepp...ik vind hem/haar zooo mooi, zag em toen ik daarstraks aan het werk was en heb hem meteen gereserveerd. Ik was blijkbaar niet de enige met interesse, er waren al verschillende mensen die gereageerd hadden, maar het feit dat ik hem zelf(tikje illegaal) kom ophalen én dat het niet m'n eerste vis is die ik bij hem koop gaf de doorslag. Het wordt niet de goedkoopste vis die ik ooit kocht, maar ja zoals je zei, hij is dan ook big. Met wat geluk geeft ie me elke dag een big smile...

Goeie smaak. Ik zag de filmpjes en ik vond deze ook fantastisch mooi. Die staart is echt waanzinnig en dat kopje :love:

Het kost wat maar dan heb je ook wat, moet je maar bedenken. Tikje jaloers zal ik zijn als hij bij jou in Belgie rond zwemt. :rolleyes:
 
En een filterbehuizing in de bak van een juwel filter? Puur vanwege de behuizing en daarin dan je externe filters wegwerken. Heb je geen hoekjes enzo waar ze klem kunnen zwemmen, maar wel de voordelen van een extern filter
Das een goeie, heb hier nog wel een volledige binnenfilter liggen die toch niet gebruikt wordt, vrees echter wel dat ik de aanzuigopeningen niet zo diep kan maken als waar ze nu staan, de juwel behuizingen komen niet erg diep. Wel eentje om over na te denken! (y)

Tikje jaloers zal ik zijn als hij bij jou in Belgie rond zwemt.
Ja joh...die Belgen komen echt alle mooie vissen wegkopen bij Dino...toen ik gisteren met hem belde zei ie me dat er net een paar Belgen bij hem vertrokken waren...
Maar alle gekheid op een stokje: ik zou me nog geen zorgen maken in Nederland...de mooiste vissen in Europa zitten vlakbij in Voorschoten...en het zijn er véél.;)

Het enige waar ik op moet gaan letten is dat ik fb niet al te vaak opensla op z'n pagina. Ik keek gistern tijdens m'n werk even op fb, iets wat ik echt maar 2 à 3 keer doe per week en daar zag ik het filmpje, heb 5 seconden nagedacht, ongeveer 1 minuut later een appje gestuurd en 10 minuten later gebeld om de vis te reserveren.
Wanneer ik het fimpje vandaag pas had opgemerkt, was ie waarschijnlijk al naar UK vertrokken.
 
Dino "visje kopen?" zei bij mij dat ik ook plaats zat heb :ROFLMAO: maar de filtratie is even een ander ding om serieus rekening mee te houden dus echt niet te snel vissen erbij kopen anders kan je hier ook in vast lopen het maakt dan niet veel uit hoeveel liter er in je bak zit. Zo kan het dus ook zijn dat bijvoorbeeld met 50L/sluier je te weinig wateroppervlak krijgt om zuurstof op te kunenn nemen en een potfilter verbruikt ook zuurstof... Hierdoor neig ik steeds meer om naar Koi filtratie te gaan als bv wet/dry filters.
Het is dus niet zomaar gezegd dat er bij een ruime bak veel vis in kan en ben hier dus al langer mee aan het stoeien.

Wel een hele mooie heb je uit gekozen zeg!!:love:
Ben er vrijdag nog geweest maar persoonlijk zou ik nog even wachten met ophalen. Hij heeft voor de vissen een heftige verhuizing gehad en ze moeten echt bijkomen zie je goed...
 
Ik kijk geen filmpjes meer van Dino want dat is zo moeilijk om me in de hand te houden en wat te kopen :rolleyes: Dus eigenlijk ook wel blij dat jij die zwarte al heb gekocht want was de enige waar van ik dacht. Ik wil hem................

In 2019 heb ik 2 x 2 orandas bij hem gekocht en maanden van ellende/ziekte tot gevolg. Allemaal dood en nog 2 van me beginners vissen erbij dood. Buiten de enorme kosten post leert z on drama me wel af om er weer eentje te bestellen. Er heen gaan om te kijken is echt een no go want dan weet ik het wel ..............

Ik ga duimen dat goliath het bij jou super gaat doen (y)
 
Is dat het bovenste filmpje op zijn FB? De vis met oranje kop en staart met witte band? Dat is inderdaad een beauty. Maar neem je tijd, zoals @Erikdebrabander al zegt. Ik hoop in de toekomst een keer bij Dino te gaan kijken, maar dan moet het wel weer safe zijn i.v.m. Corona. En ik heb momenteel een volle bak met 4 gezonde vissen en een flinke voorraad Kingyo voer, dus ik ga daar hoogstens een klein boodschapje doen...😀
 


Fancy Goldfishstore

Gisteren om 02:27·

Those are huge fishes. Tank is 3,5m. Just on stock

Volgens mij uit dit filmpje. Met beetje rood op de kop, die einde in het filmpje even hangt. Tenminste die bedoel ik dus wie weet is het toch een ander :DD Hoop het niet want begint te kriebelen :br:
 
Ja die dus 😍😍😍! Oh, als ik een 500 liter bak had... Maar ik ben heel tevreden met de mijne hoor, ik geniet iedere dag van mijn visjes...
 
Ben benieuwd! Fijn dat de wen zich herstelt.

Over FG store, heb wel eens gekeken maar veel te duur voor mij :ROFLMAO:
Dat heb je als je teveel hobby's hebt.
Dan maar gratis vissen opvangen :koffie:
 
Ik vrees dat we toch dezelfde bedoelen...

Deze dus:

Black red oranda.png


Zo rond 0.50 zie je hem/haar duidelijk in beeld zwemmen



Ik ga nog wel even overleggen met Dino over de ophaaldatum, als hij vindt dat het beter is om 14 dagen te wachten, dan doen we het zo.

Filtering: Tja, ik droom ook van een 10 kuub aquarium met bodemdrains en eronder in de kelder een drumfilter, tricklefilter, nog wat eiwitafschuimers én 5 kuub japanse matten...laten we zeggen, een koivijvertje in glas...maar goed, dat kan nu even niet.

De uitvoeringsbesluiten daarover blijven virtueel ergens hangen omwille van een gebrek aan ruimtelijke en financiêle inbreng-ik blijf mezelf wijsmaken dat het veelal de afwezigheid van een kelder de doorslaande factor is.;)

Ik denk dat ik qua filtering, zwemruimte en waterwissels, niet slecht zit (as we speak/write net bezig om 600 liter te wisselen) en daarom geloof ik dat een achttal vissen mogelijk moet zijn in deze omgeving.

Van het huidige bestand zijn er nog twee waar ik aan twijfel, als ik daar in de toekomst een héle goeie thuis voor vind, dan mogen ze van mij verhuizen-maar echt enkel en alleen als ik er een goeie thuis voor vind.
 
Mooie vis! Je weet dat het zwarte van tricolors weggaat in een aquarium?
kan natuurlijk ook later pas gebeuren
 
Tja...dat risico zit er steeds in...
M'n eerste vis van Dino, was rood met een tikje zwart...na twee maanden was ie bijna zwart met rood.
Van aka bekko naar hi utsuri zullen we maar zeggen.;)
 
Ik wist bijna wel zeker dat het die was maar de reactie van @Giebeltje met oranje kop bracht mij aan het twijfelen. Smaken verschillen nu eenmaal maar dit is ook voor mij de knaller van allemaal. Waanzinnig mooi visje.

Mijn bankrekening sloeg een zucht van opluchting bij het lezen van je bericht. Problem solved....................:rolleyes:
 
Het mooiste is dat we er hier met z'n allen van kunnen genieten als je weer een foto/film-update maakt... hoe groot is deze eigenlijk? Ik heb begrepen dat het opfokken van jumbo-vissen wel een paar jaar duurt, veel tijd, aandacht en energie kost en dat de prijs daarom hoog is.
 
Dino schreef me: 20 + ...ik ga er vanuit dat ie ergens tussen de 20 en 25cm zal zijn.

Maar het kan echt nog veel groter hoor. Heb hier foto/filmpje van een oranda van 30/40 cm(!!!) die ook van Dino kwam, spijtig genoeg heeft de eigenares er niet lang kunnen van genieten. Ze is er na al die tijd nog steeds het hart van in.
Waanzinnige vis als je hem vanop de bodem naar het oppervlak ziet bewegen in ongeveer vier zwemslagen...echt niet normaal. Was wel een vis die nu denk ik, ruim boven de 500 zou kosten...
Maar als ik er ooit zo eentje vind, van goeien huize, die me natuurlijk ook qua kleurstelling aanspreekt ga ik me waarschijnlijk toch ook niet kunnen bedwingen. Wat moet het machtig zijn om zo'n vis te zien bewegen.
 
Ik ben altijd huiverig geweest bij het kopen van grote vissen. Heb het idee dat ze gewoon niet veel kunnen hebben. Zo'n enorme oranda is gaaf maar vaak worden die varianten niet ouder dan 5 jaar.. en ze zijn vaak al minimaal 2 jaar met die lengte.
Vind het altijd zo sneu als mensen hun halve spaargeld uitgeven aan een prachtige vis en deze dan snel dood gaat :confused:. Is niemand z'n schuld natuurlijk maar alleen om die reden zou ik het al niet aandurven
 
Tja...ik zag ooit kohaku's van 85+ en die zaten ook al jaren bij iemand in de vijver. Nooit problemen gehad, en dat waren ook vissen van toonaangevende Japanse bloedlijnen, die op een paar jaar jumboformaat haalden...
Ik heb ooit meegeweest als chauffeur en tolk met een bevriende fokker om een hond op te halen in UK, een reutje van 8 of 9 maanden die toen (meer dan 15 jaar geleden) 5000 pond kostte, wat toen toch een stevige prijs was voor zo'n jonge hond. Een jaar later was ie dood...
Er is altijd de factor geluk bij hoor.

Ik heb honden gefokt die 1.5 werden en een nestzusje 10 -er zijn zo veel factoren die meespelen.
 
Een langgerekte koi is wel heel wat anders dat een bolle sluierstaart natuurlijk, maar ik snap je punt.

Hopelijk blijft je verdere ellende bespaard nu na die wen en kan je lang blijven genieten van ze! Wat voor bakgrootte is het eigenlijk?
 
Ja klopt...gaat elke dag beter met haar. Ben nu wel gestopt met de baktopur direct behandeling, enige probleem wat ik nu nog zie zijn de zandkorreltjes die soms tussen de wen dwarrelen. Hopelijk geeft dat later geen ontsteking ofzo. Michelle waarschuwde daar al vaker voor. Nu snap ik dus waarom.

Nu ja, ik ben echt blij dat ze al zo ver staat...toen ik het de eerste keer zag was ik werkelijk de wanhoop nabij.
 
Dat kan ik me levendig voorstellen. Tja, Sluiers en ontstekingen... ik geef ze hier maandelijks een 5-daags kuurtje van pellets gedrenkt in Kingyo vitaminedruppeltjes bestoven met cacaopoeder, tot nu toe gaat het goed...
 

Terug
Bovenaan