Het is bijna zover: aquarium 'inrichten' en vissen kopen...


Poelslakjes brengen soms ongenode gasten mee, dus die wil je niet.
Los van het feit dat ze hier nog nooit problemen hebben gegeven, lijkt me dat alleen te voorkomen door totaal geen poelslakjes in je bak te brengen. Eenmaal erin gaat bestrijden lang niet altijd helpen, die ongenode gasten zitten er dan toch al in. En helena's en andere slakken zouden ook best vatbaar kunnen zijn voor diezelfde ongenode gasten. Bovendien kan in principe elk dier ongenode gasten meedragen, om dan enkel poelslakjes die slechte naam te geven doet die nuttige opruimers absoluut geen eer aan.
 
Tja, de Anatome Helena is dé oplossing als je géén(andere) slakken wil...en ze laat je planten met rust.
En nee, ik wil m'n tien mooie appelslakken niet kwijt...meer nog, ik ben nu aan het testen of ik de eitjes kan overhevelen naar m'n quarantainebak om te kijken of ik er daar een paar kan grootbrengen. Daar kan ik dan wel iemand anders blij mee maken.
 
Ik ben vrij zeker dat het stip is hoor, op twee vissen zag ik ook op vinnen én kieuwen stippen.

Manaus bilosil en manacil(stip) heb ik hier staan hoor, maar ik de vorige keer werd me de sera costapur aangeraden(omdat er ook nog twee andere problemen op de vissen zaten) en die heeft echt goed geholpen...daarom toch maar de sera. Ik was wel al van plan om de 100ml of de 500ml versie te kopen, gewoon om klaar te hebben als het nodig mocht zijn. Ik heb nu 18ml nodig per behandelingsdag.

Bedoel je dat de bactopur niet te verkrijgen is, want die is gewoon online te koop hoor, ook in NL winkels. Als het om een ander middel gaat...dan bestel ik het wel ergens in het buitenland.

Ik denk trouwens dat cypricil nog beter werkt dan bilocil omdat het specifiek ontwikkeld werd voor karpers en goudvissen, het is een doorontwikkeling van de bilosil volgens de Manaus website.

Die witte stippen op de kop is zeker geen stip. Is veel te groot. De rest van de vissen zie ik niet op de foto. Stip moet je denken aan grote van zout/suiker korreltjes.

Bij oranda tot een paar jaar zul je altijd witte stippen op de wen zien. Vooral met bodem kunnen zandjes tussen de brains gaan zitten wat meer slijmhuid kan gaan geven. Soms zie je hele flarden los hangen. Vooral na schuur of paai sessies.

Witte stipjes op kieuwdeksel kunnen ook paai pukkels wezen. Dan weet je dat het een mannetje is. Soms zie je ook een rijtje stipjes op de borstvinnen dat zijn ook paai pukkels.

Het is geen ramp een kuurtje maar niet dat je nu bij elk stipje wat je zie ga kuren. :juggle: Je bent niet de eerste die in paniek raakt bij het zien van stip (paaipukkels)

Manacil en bilocil doen prima hun werk. Straks als je microscoop kunt bedienen kun je zien. Eerst zie je bewegend worm en dan dood liggende worm of geen worm.

De bactopur direct kun je gewoon bestellen maar breed spectrum anti biotica voor dieren verder niet zonder recept of uit buitenland. Amerika Fish mox. Is amoxilline. (voor mens maar gebruiken dit ook voor vis. In nederland alleen via huisarts en die geeft dit niet voor je goudvis). Uit china heb je yellow powder en nog veel meer kleurtje powder. Maar iets in huis hebben voor dit euvel is wel van belang. stel vinrot of pop eye, des te sneller je behandel kans op overleving het grootst. Als je dan nog moet bestellen loop je dagen achter wat kansen verminderd. Bacterieel is het moeilijkste qua overlevingskansen.
 
Goed dat ik ff zit op te letten mbt Flobenol. Dino van FGS had mij hiervoor ook gewaarschuwd dat sluiers hier absoluut niet tegen kunnen.
Echter heb je wel een idee hoe je slakken tegen kan gaan?
In mijn fx6 schrok ik hoeveel er nu in zitten maar trekken nu ook door het wattenfilter heen in de bak.

mvg, Erik
Zover ik weet geen ander middel om effectief poelslakken dood te krijgen.


Dat drama heb ik ook gehad met die kl##t poelslakken. Telkens eruit vangen en volgende dag zag ik er weer 10 rond sluipen. Filter open hele plakken slijm met eieren aan de mandjes. Leefde gewoon volwassenen in filter :6

Ik heb eerst diervriendelijk geprobeerd volwassenen eruit en eitjes weg halen maar is geen beginnen aan. Hufters zaten ook in de slangen. Ben er weken zoet mee geweest maar ze bleven maar rond sluipen. Levimasol helpt ook niet.

Ik heb de sluiers in me badkuip gestopt met 1 filter en slakken de nek om gedraaid met flubenol. Vissen in aquarium met "schone" filter en andere filter weer met flubenol laten draaien. NO2 ook meten en verversen omdat het massa graf nogal vervuilde.
 
Ben er nog niet uit hoe dit aan te pakken of er wellicht gebruik van te maken. Mischien een goede reden om toch een sump te overwegen. of een extra fx6.

Was je toen wel echt van je plaag af?
 
Zojuist een vraag gestuurd naar Colombo mbt Lernex. Op een Koi forum gelezen dat dit een alternatief is voor Flubenol.
 
Ben er nog niet uit hoe dit aan te pakken of er wellicht gebruik van te maken. Mischien een goede reden om toch een sump te overwegen. of een extra fx6.

Was je toen wel echt van je plaag af?

Zie niet het verband een sump of een extra filter in kader van slakken bestrijding. Daar sluipen ze net zo hard in.

Ik ben poel slak vrij en hou dit ook graag zo. Zeer hardnekkige slakken die zich echt massaal voort planten bij mij. . Alle dingen te samen hebben het geheel uitgeroeid. De flubenol was de doodsklap.

Volgens mij zijn die poelslakken ook al zeer jong in staat zich te kunnen vermenigvuldigen. Als ik de wat grotere weg had dan had ik het idee dan geen jonkies maar er bleven plakken met eieren komen.
 
Bij een Sump zou je NA de pomp een fijnfilter als deze kunnen monteren:
Dan komen ze via deze weg meer je bak in wellicht. En bij de instroom in de sump is dat wat makkelijker te weren met de filtersok die er in zit daar kunnen ze niet in de slang komen toch?

Best een uitdaging...
 
Bij een Sump zou je NA de pomp een fijnfilter als deze kunnen monteren:
Dan komen ze via deze weg meer je bak in wellicht. En bij de instroom in de sump is dat wat makkelijker te weren met de filtersok die er in zit daar kunnen ze niet in de slang komen toch?

Best een uitdaging...
Met techniek moet je echt niet bij mij wezen. Ik ben al blij als ik zonder gedoe gewoon een filter kan schoonmaken :rolleyes: Techniek is in mijn ogen iets wat nodig is om het geheel goed en gezond te houden maar verder gaat mijn interesse niet. Mijn opstelling voldoet en dat is voor mij genoeg. Soms wat kunst eb vliegwerk als er calamiteiten zijn maar ook dit gewoon liever niet.

Sump, bioloog lees ik wel eens mee met andere bakken maar volgens mij hou je die ook niet echt slak vrij. Ik weet eigenlijk ook niet of ze via een wandeling buiten om overleven.

Ultieme oplossing is gewoon geen poelslak in je aquarium. Nu vind ik sommige slakken ook wel leuk hoor maar geen invasie van onuitgenodigde slakken. Als er een slak welkom is die wil ik dan zelf uit kiezen.
 
Ik heb hier nog nooit gemerkt dat er een hellena een Appelslak groter dan een 4 mm groot heeft gepakt, ik heb ze beiden in mijn bak en veel gekweekt.
Ah ok...dan zou je eigenlijk een Helena kunnen houden om eventuele, ongenode gastslakken te verdelgen en ernaast de appelslakken met rust te laten?
Heb je tips ivm. de appels: ik heb de eitjes nu op een dwarsbalk van de juwel 180 gelegd/gekleefd zodat ze vlak boven het water kunnen uitkomen. Ik las hier ergens dat ze ook onderwater kunnen uitkomen, maar daar waren de meningen toch vrij verdeeld over...

Witte stipjes op kieuwdeksel kunnen ook paai pukkels wezen. Dan weet je dat het een mannetje is. Soms zie je ook een rijtje stipjes op de borstvinnen dat zijn ook paai pukkels.

Het is geen ramp een kuurtje maar niet dat je nu bij elk stipje wat je zie ga kuren. :juggle: Je bent niet de eerste die in paniek raakt bij het zien van stip (paaipukkels)

Er waren er ook te zien op de vinnen, ben echter vergeten of het de borstvinnen waren...kan dus inderdaad zomaar zijn dat ik voor niks aan het kuren ben, maar goed, zooo'n kwaad zal het ook niet kunnen. Ok, ik weet ook wel dat je niet moet behandelen om te behandelen.

En ja, enige paniek is steekt hier steeds wel even de kop op wanneer er iets 'abnormaals' te zien is, maar dat zal dan wel weer op zijn beurt iets 'normaals' zijn bij een beginner zoals ik. ;)
 
Paniek bij iets abnormaals zien is hier ook geweest en nog steeds. Heb vergrootplas met led licht op de kap liggen :cooll: Ik denk alle sluier nerds lichtelijk hypochondrisch
 
Heb je tips ivm. de appels: ik heb de eitjes nu op een dwarsbalk van de juwel 180 gelegd/gekleefd zodat ze vlak boven het water kunnen uitkomen. Ik las hier ergens dat ze ook onderwater kunnen uitkomen, maar daar waren de meningen toch vrij verdeeld over...
Ik heb de trosjes altijd gewoon gelaten waar ze gelegd zijn, of ze onderwater kunnen uitkomen weet ik niet, maar let wel op je hebt zo een 100 baby appelslakken erbij en dat moet je maar net willen.
 
Tja, ik wil ze niet bij de vissen...dus verhuis ik ze naar de quarantainebak. Ik zie wel hoe het de eerste keer loopt...de qb staat toch constant te draaien, dan kan ik er evengoed wat gebruik van maken.

Als ik dit allemaal lees dan zouden appelsakken ook poelslakken opeten, twee vliegen in één klap.
 
of ze onderwater kunnen uitkomen weet ik niet
Hier lees ik toch uit meerdere posten dat het dan over en uit is maar dat hangt wellicht ook af van hoelang ze in het water liggen. Zover ik weet klopt dat als ze wat langer onderwater hebben gelegen.

 
Besef wel dat handel en kweek van appelslakken bij wet verboden is en er best forse boetes opstaan
Ben niet van plan dit op grote schaal te doen hoor...gewoon eens om te testen, de slakjes die ik kan groot brengen, geef ik gewoon weg. Ik heb de mijne ook op de Belgische marktplaats gekocht hoor-denk niet dat de verkoop van appelslakken hoog op de prioriteitenlijst staat van onze politie.
Ik zal trouwens wel zorgen dat ze bij 'verantwoorde' aquarianen terechtkomen. Niet bij idioten die ze in de vrije natuur gaan loslaten.
 
Heb vorig jaar eens een lezing bijgewoond bij een aquarium club over import dieren die inheemse diersoorten verdrijven. Dat is echt schrikbarend en echt niet uit te roeien.
De europese kikker bjvoorbeeld is al bijna verdreven door de amerikaanse of kruisingen daarvan. Apart is wel als je kikkersin je vijver hebt die niet europees zijn dat je vijver wettelijk onteigend wordt en drooggelegd, gemaaid en de kikkers gedood. Zo zijn de konijnen ook "per ongeluk bewust" in spanje uitgezet en echt een plaag, maar ook de leeuwvissen in Amerika die uit aquaria ontsnappen door overstromingen jagen nu langs de hele amerikaanse kust en sloopt dit ecosysteem. En maanvissen in amerikaanse sloten LOL!! En goudvissen die meren stuk vreten, plecos die grond kapot grazen etc. en insecten...

Goed opletten met de slakjes, liever in de vuilnisbak dan doorspoelen :rolleyes: of op laten eten?
 
Heb vorig jaar eens een lezing bijgewoond bij een aquarium club over import dieren die inheemse diersoorten verdrijven. Dat is echt schrikbarend en echt niet uit te roeien.
De europese kikker bjvoorbeeld is al bijna verdreven door de amerikaanse of kruisingen daarvan. Apart is wel als je kikkersin je vijver hebt die niet europees zijn dat je vijver wettelijk onteigend wordt en drooggelegd, gemaaid en de kikkers gedood. Zo zijn de konijnen ook "per ongeluk bewust" in spanje uitgezet en echt een plaag, maar ook de leeuwvissen in Amerika die uit aquaria ontsnappen door overstromingen jagen nu langs de hele amerikaanse kust en sloopt dit ecosysteem. En goudvissen die meren stuk vreten, plecos die grond kapot grazen etc. en insecten...

Goed opletten met de slakjes, liever in de vuilnisbak dan doorspoelen :rolleyes: of op laten eten?
Konijnen zijn endemisch in het Iberisch schiereiland, en juist uitgezet in heel de rest van Europa. Ik neem aan dat je het echter hebt over de gedomesticeerde variant die bovendien myxomatose overdroeg op de wilde konijnen (en zo bijna de Iberische lynx deed uitsterven)?

Nu in België maak ik me minder zorgen om slakken in het riool, simpelweg omwille van de hoeveelheden chloor in het water hier. Het voordeel van minder qualitatief water zal ik het noemen zeker.
 
Hehe... die details zijn me bij die lezing niet bijgebleven geloof dat er 30+ voorbeelden tijdens die lezing voorbij zijn gekomen Maar mij is verteld dat konijnen in spanje zijn uitgezet voor enkel de jacht.
 
Hehe... die details zijn me bij die lezing niet bijgebleven geloof dat er 30+ voorbeelden tijdens die lezing voorbij zijn gekomen Maar mij is verteld dat konijnen in spanje zijn uitgezet voor enkel de jacht.
Hmmm, na wat zoekwerk zou ik die voorbeelden dan toch maar met een korrel zout nemen. Er zitten er zeker terechte bij zoals de koraalduivels in de Caraïben en de Pleco's op talloze plekken (o.m. Florida), maar die konijnen is gewoon fake news dat gretig wordt misbruikt door boeren. Bewijs van een echte plaag vindt ik niet, enkel dat de konijnen daar juist enorm achteruitgaan en op de rode lijst staan. Analoog hebben we hier de visserijlobby die leugens blijft verspreiden over aalscholvers die zogenaamde exoten zijn, wat ze voor de duidelijkheid niet zijn.

Gelukkig voor ons zijn de meeste soorten die wij houden niet in staat om hier langdurig te overleven, behalve dan in extreme situaties zoals in het koelwater van elektriciteitscentrales. Appelslakken zijn daar een prima voorbeeld van, die gaan het hier nooit uithouden. De plekken waar ze problematisch zijn, dat zijn o.m. Florida, Hawaii en Singapore. Zelfde voor Plecostomus, tropische Cichliden, waterhyacinth en zelfs de beruchte lettersierschildpadden (roodwang, geelwang en geelbuik), die vormen geen gevaar in onze wateren. Wat we nu echter hebben is dat soorten worden verboden omdat ze in Zuid-Europa wel schadelijk zijn, en met de Schengenzone het lastig is om ze enkel daar te verbannen. Ironisch genoeg zijn de paar soorten die hier wel schadelijk zijn, zoals goudvissen en een paar uitheemse grondeltjes, dan weer niet aan banden gelegd.
 
Hmmm, na wat zoekwerk zou ik die voorbeelden dan toch maar met een korrel zout nemen. Er zitten er zeker terechte bij zoals de koraalduivels in de Caraïben en de Pleco's op talloze plekken (o.m. Florida), maar die konijnen is gewoon fake news dat gretig wordt misbruikt door boeren. Bewijs van een echte plaag vindt ik niet, enkel dat de konijnen daar juist enorm achteruitgaan en op de rode lijst staan. Analoog hebben we hier de visserijlobby die leugens blijft verspreiden over aalscholvers die zogenaamde exoten zijn, wat ze voor de duidelijkheid niet zijn.

Gelukkig voor ons zijn de meeste soorten die wij houden niet in staat om hier langdurig te overleven, behalve dan in extreme situaties zoals in het koelwater van elektriciteitscentrales. Appelslakken zijn daar een prima voorbeeld van, die gaan het hier nooit uithouden. De plekken waar ze problematisch zijn, dat zijn o.m. Florida, Hawaii en Singapore. Zelfde voor Plecostomus, tropische Cichliden, waterhyacinth en zelfs de beruchte lettersierschildpadden (roodwang, geelwang en geelbuik), die vormen geen gevaar in onze wateren. Wat we nu echter hebben is dat soorten worden verboden omdat ze in Zuid-Europa wel schadelijk zijn, en met de Schengenzone het lastig is om ze enkel daar te verbannen. Ironisch genoeg zijn de paar soorten die hier wel schadelijk zijn, zoals goudvissen en een paar uitheemse grondeltjes, dan weer niet aan banden gelegd.
Appelslakken vormen in zuid-europa een ware plaag (kun je op googlen), dichterbij huis (in NL en BE) zijn voornamelijk de rivierkeeft (clarkiikreeft) en het zonnebaarsje die de inheemse natuur schade toebrengen, de kreeft draagt de kreeftenpest bij zich waardoor inheems ekreeften overlijden en de zonnebaars eet alle eitjes op van inheemse vissen/amfibien
 
Appelslakken vormen in zuid-europa een ware plaag (kun je op googlen), dichterbij huis (in NL en BE) zijn voornamelijk de rivierkeeft (clarkiikreeft) en het zonnebaarsje die de inheemse natuur schade toebrengen, de kreeft draagt de kreeftenpest bij zich waardoor inheems ekreeften overlijden en de zonnebaars eet alle eitjes op van inheemse vissen/amfibien
Wist niet dat ze al zo uitgebreid in Zuid-Europa zaten, maar verbaasd me niet. Die schildpadden en waterhyacinthen zijn ook plagen in Zuid-Europa, maar kunnen zich hier in de Benelux gelukkig niet handhaven.

De zonnebaars is dacht ik nog niet verboden, maar die kreeften staan op de Europese exotenlijst die elke vorm van handel, kweek en import verbiedt. Beide zijn alleszins kouder water gewoon, wat verklaard waarom zij wel een plaag vormen hier i.t.t. die andere soorten.
 
Wist niet dat ze al zo uitgebreid in Zuid-Europa zaten, maar verbaasd me niet. Die schildpadden en waterhyacinthen zijn ook plagen in Zuid-Europa, maar kunnen zich hier in de Benelux gelukkig niet handhaven.

De zonnebaars is dacht ik nog niet verboden, maar die kreeften staan op de Europese exotenlijst die elke vorm van handel, kweek en import verbiedt. Beide zijn alleszins kouder water gewoon, wat verklaard waarom zij wel een plaag vormen hier i.t.t. die andere soorten.
Ja de zonnebaars is ook een verboden excoot inmiddels (in Nl althans, weet niet of dat voor heel Europa geld)
 
Gisterenmiddag nog snel een waterwissel van 80% gedaan en verlichting op z'n plaats gelegd...alles terug peis en vree...
Waarschijnlijk was de witte stip toch niet echt, maar goed dan toch maar de kuur afgemaakt.
Ze zwemmen weer vrolijk rond, het is nu tijd voor rust in de bak, een beetje...

eat sleep swim.png



Enkel nog wat filterproblemen aanpakken en dan hopelijk gewoon genieten van de vissen.

 
Is een waterwissel van 20% per week niet afdoende bij een koudwaterbak met een superfilter?
Denkend aan aquarium 250 liter vol met planten en een biomaster thermo 600?
Bij een tropische aquarium heb ik geen nitriet of nitraat.
Als je dan max 5 ranchu er inzet moet dat toch lukken of zit ik er helemaal naast?
 
Vandaag nog een leuke update doorgevoerd aan de onderkast.



Push to open-snappers geplaatst én een ledlampje per vak, gaat automatisch aan wanneer je de deur opent. En gaat na een halve minuut ofzo weer uit...werkt met een bewegingssensor. Echt handig, zo hoef ik niet persé het licht aan te doen, zodat de vissen niet gestoord worden.;)

En morgen toch nog maar eens richting Voorschoten...
 
Lekker knutselen!
Mooi!!! Ja hoort er ook bij om alles zo makkeljk mogelijk te maken voor jezelf! :petjeaf:
Niet te snel iets uitkiezen in Voorschoten hé. Hoe langer je kijkt hoe moeilijker het wordt LOL!! Veel plezier!
 
Te laat....m'n keuze is gemaakt! ;)

20210115_140136.jpg


20210115_140327.jpg


WhatsApp Image 2021-01-15 at 14.05.46.jpeg


Letterlijk duizenden vissen zijn er vandaag uitgepakt en in de bakken gezet....er waren twee volle pallets om uit te laden.

Vooral ranchus en ryunkins gezien, gelukkig niet de vissen die ik zocht...want waanzinnig veel keus. En als 'size matters'...echt giga vissen gezien vandaag!
 
Laatst bewerkt:
Ja..........................................................................................................maar ze zijn al wel gekocht én betaald......:cool:


En ja....nu wel...

emptying jim thornton GIF by Wheel of Fortune
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan