Het is bijna zover: aquarium 'inrichten' en vissen kopen...


Owww.... dus dat GIF'je klopt in ieder geval wel...;) Krijg je ze straks thuisbezorgd, of heb je nu reden voor nog een rondje Nederland?
 
Dat ga ik nog even bekijken...ik zei wel tegen Dino dat ik er terug om kom-van dinsdag zouden ze weg mogen en ik heb volgende week toch vrij. Maar ik haat het echt zoo verschrikkelijk om bij jullie rond te rijden met die 100/u toestanden-zeker na vandaag weer. Ik vrees dat ik misschien een bijkomende vis-taks ga krijgen in de vorm van een foto met nummerplaat. Ik kan het echt niet, zo traag rijden. Ga eens vragen wat het ongeveer kost om ze te laten bezorgen.
 
Tja...deze keer was het echt al lang geleden....maar goed, we zijn zo ver nog niet...niet alle camera's werken 24u.
 
Wist je dat hij nieuwe fancys binnen kreeg? Zo val je wel met de neus in de boter. Hoewel wel een zielig gezicht die vissen in die dozen maar na z on transport zal dit wel normaal zijn.

Ja die snelheid is hier echt waardeloos.

Ben erg benieuwd wat voor moois je heb uitgezocht.
 
Tja...ik ben viavia uitgenodigd om te komen kijken hoe de ontvangst van een groot transport en de opvolging ervan eruit ziet. Ik wou dat wel eens zien en daarom ben ik 'even' naar daar gereden. Heb m'n ogen héél goed de kost gegeven en heb ook een drietal- voor mij- héél erg mooie vissen uitgezocht uit de nieuwe lichting. Sneller kan je er dus niet bij zijn. Het waren in elk geval vijf leerrijke uren...

Moet zeggen dat het echt geweldig was om te zien hoe de vissen uit de dozen kwamen. Het 'zielige' viel echt wel mee hoor...80% van de vissen was na 20 minuten al rechtop. Ik heb zelf een oranda die na een autorit van 2 uren, minstens een uur op z'n rug zwom/lag.
Deze vissen kwamen uit China!!

Het water in de zakken was quasi onbevuild en glashelder-ook iets wat niet vanzelfsprekend is.

Het overwennen gebeurt door de zakken in de tempex dozen uit te gieten, allemaal opgesteld onder de aquaria waar de desbetreffende vissen in moeten. Dan wordt er via een luchtdarmpje water vanuit de aquaria(langzaaaaaam dus) in de dozen gevuld, vervolgens om de zoveel tijd een teiltje water uit de doos geschept en dat gaat de riool in. Nadat dit een uurtje heeft plaatsgevonden worden alle vissen in de bakken geschept met een netje. Op al die dozen, 23/24 denk ik zijn er dus 2 of 3 dode vissen geweest, wat ik verbijsterend weinig vind. Ik heb voeger iemand gekend die in de koigroothandel zat en geloof me...daar is véél meer uitval-denk aan zeker 10%.
Er waren verschillende bakken waar de vissen na een anderhalf uur al gewoon nieuwsgierig aan het glas mee kwamen volgen.

En ja het is handel natuurlijk, maar ik weet nu bijna echt wel zeker dat er in de Benelux en ver daarbuiten echt niet veel betere kwaliteit te vinden is qua fgf. Ik weet nu ook waar de mooie vissen die ik bij sommige UK dealers al zag, meestal vandaan komen. Laten we het er op houden dat je als Nederlander gek zou zijn om in het buitenland te kopen. Wist je dat ze zelfs eigen mudponds hebben in het buitenland waar de beste vissen nog een jaartje op kleur en grootte komen. Ik sprak er ook met een paar mensen die ook al 10/20 jaar met fancy's bezig zijn, leerrijk zondermeer...aquaria snel op starten, roofvissen gebruiken om te cullen, stroming gebruiken om te cullen, desinfecteren, karakterverschillen in fgf,....voor een leek als mij toch interessant-ook al ga ik waarschijnlijk nooit ofte nimmer eieren laten uitkomen.
Ik gok trouwens dat een zeer groot deel van de vissen die er vandaag zitten de volgende weken op transport gaan naar andere dealers. Er zijn in ieder geval héél wat filmpjes en foto's richting buitenland vertrokken. De vissen zitten natuurlijk niet zo opeengepakt als bij de groothandels. Ik heb al verkoopbakken gezien waar de vissen veel dichter op elkaar zaten dan in de zakken die vandaag toekwamen, ook in winkels.

Nog een tip als je in de markt bent voor een mooie, tot zeer mooie ranchu, ryunkin of short tail oranda...er zitten er echt héle mooie nu. Longtail oranda's zitten er ook, héle mooie zelfs, maar veel minder in aantal. Ook zitten er en paar speciale vissen: ranchu's mét rugvin(een hele, hele lage weliswaar) blijkbaar een oervorm van de ranchu, ook véél pearlscales,...

Ik ben een blij man vandaag!
 
Laatst bewerkt:
Dat dat transportwater quasi onvervuild was is niet zo moeilijk, en dag voordat vissen op transport gaan worden ze uitgevangen en apart gezet, dan schijten ze zich helemaal leeg door de stress, dan gaan ze een dag later dus op transport en gezien hun darmen leeg zijn blijft alles schoon
 
Ja echt leuk om door een nieuwe voorraad vis te zoeken! Heb ik ook een aantal keren gedaan (en enkele keren voor niets gereden kon niks vinden).
Super benieuwd naar je keuze! :cool:
 
Dat dat transportwater quasi onvervuild was is niet zo moeilijk, en dag voordat vissen op transport gaan worden ze uitgevangen en apart gezet, dan schijten ze zich helemaal leeg door de stress, dan gaan ze een dag later dus op transport en gezien hun darmen leeg zijn blijft alles schoon

Klopt natuurlijk...maar het gaat spijtig genoeg niet altijd zo.
Ik ken de verhalen van mensen uit de vishandel die water zagen dat bijna rose was(van de medicatie), ook bruin en zwart zagen ze al....in het laatste geval waren alle vissen wel dood. Kohaku's die toekwamen op de luchthaven en dagen later nog steeds roze in plaats van shiro hadden.
Ik vond dat de vissen er in ieder geval-gezien de stressfactoren-heel goed uitzagen. Had waarschijnlijk ook veel met het lage aantal per doos te maken. Sommige ryunkin zaten met minder dan 15 in een doos.

Super benieuwd naar je keuze!
Tja...ik heb blijkbaar een ietwat aparte smaak, laten we zeggen dat wat de meesten super vinden, ik niet altijd mooi vind. Ik heb het vaak voor de meer 'quirky' vissen. Dino z'n smaak is bv. compleet verschillend van de mijne. Mij spreken de 'kohaku' fgf(ben de juiste benaming vergeten) niet echt aan, is trouwens met koi ook zo, maar dat terzijde. Ik heb drie vissen uitgekozen met ongeveer dezelfde kleuren: grijs, zwart, rood, oranje...
Maar goed, zolang ik ze maar leuk vind, zeker?
M'n volgende doel is een leuke 'ochiba shigure' oranda...ranchu's genoeg in die kleuren-echt héle mooie gezien. Maar das verre toekomstmuziek...voor deze maand even genoeg uitgegeven. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja het is een heel gedoe voor die vissen voor dat ze hier zijn dat begrijp ik ook wel hoor en zag ook de luchtslangen er al in liggen maar z on foto ziet er toch beetje schokkend uit. maar leuk dat je dit eens gezien heb.

Ik heb ook wel bij Dino besteld en laten bezorgen. Hij zet ze inderdaad eerst apart in aquarium en krijgen geen voer zodat ze het water niet vol poepen. Mijne werden op een ochtend gehaald door bezorger en de volgende namiddag bezorgt in grote tempex doos. Ik durfde bijna niet open te maken bang dat ze dood of lamlendig erbij zouden liggen. Box open en die beesten waren druk bezig met grondelen :oops: Super actief. Als het erg koud is doet hij heat packs erbij zodat je geen bevroren fancys thuis krijg .Bezorgkosten vielen reuze mee. Ik zou meer benzine kosten hebben gehad. Maar belgie weet ik niet maar zal wellicht ook reuze mee vallen. Misschien ook wel handiger om ze te laten bezorgen want dan kan Dino zelf een beetje bepalen wanneer ze voldoende opgeknapt zijn na hun wereld reis.

Uit kiezen bij hem vind ik altijd super moeilijk. Filmpjes sturen voor bezorging is een drama. Ik heb ook een andere smaak dan Dino. Uitleggen wat ik dan mooi vind vooral op kleur tekening snapt hij niet dus uren lang videotjes maken. Die en dan even apart zetten en opname van zwem gedrag etc. Wellicht ben ik ook wel een super zeur piet. Hij is wel een zeer geduldig mens hoor (y)

Gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak maar eigenlijk is alles erg mooi wat daar zwemt. Pearls vind ik ook zo erg leuk :smitten:Hyper ping pong balletjes. Zo leuk gedrag.

Kweken is weer een hele andere tak van sport en ga ik ook niet aan beginnen want wil je dit goed doen ben je onderhand 24 uur met vissen bezig. kwaliteit ei/hom, voer, energie verbruik van vis, hump massa kweken en ga zo maar door. Heb me hier wel eens in verdiept maar gekker dan gek wil ik niet worden hoor. ;)

Ben erg benieuwd wat je heb uit gezocht maar we zullen geduld moeten hebben voor je volgende presentatie.:eek:
 
Zo...ze zitten al in het quarantaine aquarium.
Volgende week ga ik ze bij de anderen voegen, eerst wat observeren in de aparte bak.
En ja, eentje heeft een beschadigde rugvin, maar dat komt wel goed-was trouwens m'n eerste keuze. Ik ben echt tevreden met de visjes.

20210120_180201.jpg


20210120_180208.jpg


20210120_180223.jpg




 
Mooie visjes hoor! Die rugvin komt vast goed, met goede waterkwaliteit gaat dat heel snel. Je hebt ze gauw nog even opgehaald? Dan was je net op tijd...
 
Vanmiddag was er hier weer een Persconferentie, over het instellen van een Avondklok en verdere maatregelen. We gaan niet helemaal op slot zoals tijdens de Eerste Golf, maar de maatregelen zijn wel aangescherpt.

 
Oh ja...zie net dat onze premier morgen ook in Europa gaat voorstellen om niet-essentiële reizen terug te gaan verbieden. Dan zal er wel al gepraat zijn met alle buren denk ik...

Avondklok? Die hebben wij al maanden...super hoor, lekker stil in de straten 's nachts.
 
Bah, vrij waardeloos. Denk eindelijk weer eens mooie foto s en filmpje maar foto tonen duurt erg lang en stopt halve wegen en filmpje krijg ik ook niet draaiend. Maar de kleine onderdeeltjes die ik zie erg mooie oranda s :smitten:
 
Bah, vrij waardeloos. Denk eindelijk weer eens mooie foto s en filmpje maar foto tonen duurt erg lang en stopt halve wegen en filmpje krijg ik ook niet draaiend. Maar de kleine onderdeeltjes die ik zie erg mooie oranda s :smitten:
Andere browser proberen? Ik heb hier een Mac die draait op Safari, maar soms gaat het beter als ik Chrome gebruik. Dat laatste geldt vooral voor podcasts trouwens. Wat ook helpt is het filmpje downloaden.
 
Andere browser proberen? Ik heb hier een Mac die draait op Safari, maar soms gaat het beter als ik Chrome gebruik. Dat laatste geldt vooral voor podcasts trouwens. Wat ook helpt is het filmpje downloaden.
Tja dat doe ik wel even op andermans computer. Mijn laptop staat op paranoide standje :rolleyess: Downloaden al helemaal niet :eek:
 
20210125_183033.jpg


Halamid, vlokreeftjes en gedroogde vlooien...komt goed. Aleen vrees ik dat er nog veel meer kastruimte gaan nodig zijn in de toekomst...als aquariumbezitter krijg je op den duur echt wel wat bij elkaar. ;)
 
Heel herkenbaar hoor, ik heb de plank boven mijn aquarium helemaal vol staan met voer, plantenmest en allerlei hulpstukken. Ik heb trouwens van die kunststof bakjes gehaald die je aan elkaar kunt haken, precies zo lang als de plank breed is. Zo heb ik alles zo efficient mogelijk kunnen indelen, en alles past achter het rolluikje.
 
Tja...sinds het aquarium kennen ze me bij de action als 'die man die steeds maar weer extra plastic voorraadbakken koopt'.
Efficiëntie zal, vrees ik, voor later worden. Sinds covid heb ik bewust weinig bezoek bij me thuis, echter, zo is er dan ook niemand die tegen me zegt dat het eigenlijk tijd wordt om even de rem aan te trekken. :D

Maar goed, de vissen stellen het opperbest, das wat telt. De drie 'new kids on the block' doen het héél goed in de quarantaine, de anderen in de grote bak ook.
 
Goed om te lezen dat je vissen het opperbest doen. Zullen blij wezen met in ieder geval 2 van die potten.

Zo te zien ook al licht hypochondrisch sluier houder :DD ;)

Hoe gaat het met je microscoop? Heb je de cursus al af gerond?
 
Ok, eindelijk nog eens reageren dus...

Het gaat niet echt héél goed met de vissen, heb week geleden al een 6-daagse anti-parasietenbehandeling gedaan en vandaag, na ontdekken van 20 à 25 huidwormen(in één staal ! ) gestart met behandelen daarvoor. Dit doe ik met Bilocil(van bij Dino).

Alles startte met de vis die z'n vin had beschadigd, heb deze met finrepair behandeld en dit leek de goeie kant op te gaan. De twee andere vissen die van bij Dino kwamen, al bij de anderen gezet, alles ok daarmee. Toen begonnen de problemen in m'n aquarium. Drie vissen in het aquarium kregen zwemblaasproblemen(eentje had het eigenlijk altijd wel een klein beetje gehad)...na een volle week erwten(eentje uit de hand gevoerd, omdat ie ondertussen op de rug lag), alledrie in de quarantaine gezet(en vis met vinprobleem in het aquarium, die zag er ondertussen redelijk ok uit). Laag water geprobeerd, nog meer erwten...niks hielp.
Dan maar een spuit genomen en zwemblaas aangeprikt en beetje lucht uit verwijderd, fin/woundrepair eraan en terug in quarantaine. Twee vissen reageerden hier, van goed tot zeer goed op, vis die op de rug zwom, bleef problematisch. Twee vissen terug in aquarium gezet, éne nog paar dagen opgevolgd in quarantaine-zwom terug normaal, niet meer aan de oppervlakte, maar paar dagen later, na constateren van beginnende waterzucht maar geëuthanaseerd. Er was al sprake van buikwaterzucht en eten was er ook niet meer bij...
Wou niet wachten op nog verdere aftakeling-was ondertussen al een kleine maand bezig met de zwemblaasproblemen.

Ondertussen 's morgens nog een vis in het aquarium dood gevonden, niks aanleiding, zwom en at goed...daar sta ik voor een raadsel.

Daarna waren de vissen in aquarium toch ook wat lusteloos gevonden en na observatie ook wat slijmgroei(grijzig van kleur) gezien en beginnen behandelen met costapur-6 dagen. Nu vandaag, week later de huidwormen ontdekt en daarvoor behandeld.


Waarschijnlijk gaat het om een samenloop van verschillende zaken en verschillende vissen die los van elkaar staande problemen hadden-slijmaanwas, zwemblaasproblemen-en daardoor wat in de stress kwamen, vatbaarder werden om zo de rest dan aan te steken.

Eén lichtpuntje: vandaag zat er echt niks, niks anders op de vissen dan huidwormen-ben naar de lfs geweest voor alle zekerheid. Parasieten waren totaal afwezig, is natuurlijk normaal omdat ze vijf dagen gelaeden de zesdaagse anti-parasitaire kuur kregen, maar toch, das toch al iets.
Iets wat ik me nog afvraag, kan Dr.Bassleer voer mee de oorzaak zijn, of er aan meegehopen hebben om de zwemblaasproblemen te triggeren?? Las al vaker dat de voeing vrij vetrijk is en soms zwemblaasproblemen aanzwengelt.
Nu ja, de ene vis die op de rug zwom, heeft eigenlijk steeds 80% aan de oppervlakte gezwommen, die at ook quasi alleen de nog drijvende voeding op, op de bodem at ie bijna nooit.

Dat was het ongeveer, ben dus een tijdje van het ene probleem naar een andere teleurstelling gerold...ik ga er van uit dat de problemen nu wel gaan opgelost geraken. Heb heel de tijd ook met Dino in communicatie geweest. Via hem had ik de ene vis ok al tussendoor behandeld met Japans gele poeder (bekend in de de koiwereld).

Das het verhaal van de laatste maand, we blijven verder werken, komt goed, dat zei Dino daarstraks ook nog. ;)
 
Hoi aquabelg, het zit je niet mee he. ik heb recentelijk meer vervelende berichten over dat dr. Bassleer gelezen. Ik was er in geinteresseerd omdat ik zo natuurlijk mogelijk voer zocht. Door de negatieve berichtgeving, inderdaad over zwemblaasproblemen, en doordat ik erachter kwam dat dit voer wordt gemaakt met Skandinavische wilde vis ben ik verder gaan kijken, en heb nu kennisgemaakt met Dino's eigen merk Kingyo. Ik probeer nu twee drijvende en een zinkende pellet uit. Ik denk dat ik zelf voor de zinkende pellets ga, daar heeft hij er ook meer typen van. Tot nu toe voerde ik zinkende pellets van Hikari en Voer-voor-vis, maar in de eerste zit genetisch gemanipuleerde soja en in de tweede tarwe. Ik heb een hybride fantail met wat ryukin bloed, een hybride ryukin met wat fantail bloed en een redcap oranda. Het zijn alledrie grondelaars.

Heel veel sterkte met je ziekenboeg.
 
Wat een drama bij je! Gelukkig kan je goed relativeren wanneer medicatie geen zin meer heeft.
Enkele weken geleden ging ik nieuw voer halen en had Dino me ten zeerste geadviseerd on Bassleer niet meer te gebruiken en had enkele vergelijkbare berichten in zijn mobiel kunnen lezen... heb wat ik nog over had meteen afgevoerd. Achteraf vond ik ook de prijs van Bassleer verdacht goedkoop en (later) redernerend uit zijn youtube interviews is dit voer hoofdzakelijk ontwikkeld om kortstondig een boost aan import vissen te geven om ze verkoopbaar te maken en zou de voerprijs voor de handelaar wellicht belangrijker zijn dan de kwaliteit...

Schrik er wel van dat dit bij jouw thuis wellicht de oorzaak kan zijn van de ellende...Wellicht zijn alle problemen op dit voer te herleiden? Lastig te zeggen.
Kingyo vinden ze bij mij lekker. Het drijvende liever dan de zinkende pallets maar het komt wel op.
Ik denk dat de drijvende pallets wellicht fijn zijn bij een bak met veel bodemplanten en een zinkende bij een zandlaagje. Bij een zandlaagje merk ik dat ze tijdens het grondelen goed het zand opstuiven dus het fijnstof wordt makkelijker door de stroming meegevoerd de filter in en krijg je een schone bodem.
Eigenlijk moet je ze allebij proberen dat drukt ook de verzendkosten.

Hoeveel visjes heb je nu nog in je bak zitten? Ik dacht even dat je ze allemaal verloren bent!
Wellicht het water ook onder de microscoop leggen en even niks nieuws erbij zetten.

mvg, Erik
 
He he, eindelijk :rolleyes: Weet niet of ik nu blij moet worden dat je weer even on line ben. Ik wilde graag een leuke foto reportage en kom je met zulk kl##t nieuws:eek:

Tjeetje wat ontzettend balen Murphy is dus in Belgie :cry: Geen leuk begin van je nieuwe hobby.

Je gaf toch al kingyo voer? Of basleer?

Het is vaak een op een stapeling van ellende. Fancys verzwakken, je moet dan geluk hebben om dat te door breken. Ze zullen weer afweer/imuunsysteem moeten opbouwen.

Ik heb ook z on tijd van achter elkaar ellende gehad, 2 nieuwelingen van dino kort achter elkaar dood, later nog 2 gekocht, weer 1 dood en een paar maanden later alsnog nummer 4 ook dood en nog wat van me beginners vissen erbij dood. Op het oog gezonde en fitte visjes. Ik was er helemaal klaar mee. Ik kan me indenken waar je nu allemaal mee bezig ben met verversen, meds en ellende en dat is zwaar werk en niet iets om blij van te wezen. Elke dag opstaan en eerst kijken of alles nog leeft, eet en rond zwemt.

Ik zit zelf te denken aan verschillende soorten bacterieen die niet matchen maar in goudvis wereld kan ik hier verder niets over vinden. Bij discus vissen kun je ook beter sommige uit bepaalde herkomst land niet bij elkaar zetten. vim bacterieen die ze bij zich dragen.

Ik wens je nu dan even een tijdje wat meer geluk zodat je even rust krijg en van je vissen kunt genieten want daar ben je nog niet aan toe gekomen.

Sterkte en vergeet ons niet he :deal::engel:
 
Kleine update...alles gaat terug al een tijdje z'n gewone gangetje: wekelijkse ww, vissen doen het goed, water is goed, planten iets minder.
Dat uit zich in rafelige uiteinden, slijmerige algengroei op de bladeren. Ze krijgen om de 14 dagen bij de ww elks in de plantenbak twee capsules voedingsspul(van hier op het forum welgekende adres).

Tot eergisteren...drama.
Mijn grote rood-witte vrouwtjesoranda zat bovenaan ver weg van de anderen, toen ik haar beter bekeek zag ik dat er grote stukken wen weggescheurd waren, echt tot op het bot. Ik weet bij god niet hoe het komt, er staan 5 glazen accubakken in het aquarium waarvan de randen compleet onscherp zijn gemaakt, er zitten drie aanvoeren en twee afvoeren in de bak alook twee uitvoermonden voor de luchtpomp-alles voor zover ik weet, redelijk ongevaarlijk om kwetsuren te veroorzaken. Ik denk dat er heel heftig paaigedrag moet voor gezorgd hebben datze zich toch ergens vastgezwommen heeft-ik kan niks anders bedenken.
Heb eergisteren de vis even in slaap gebracht en de loshangende flappen weggeknipt/weggesneden en de wonde met fin- and woundrepair gedaan-doe ik nu om de twee dagen samen met een baktopur direct behandeling van 30 minuten in 3 liter water. Ik hoop echt dat ze er op die manier terug bovenop komt, het is een leuke tamme vis die steeds meezwemt aan het glas, onmiddelijk komt als je voert, soms zelfs al wat uit de hand komt halen....en nu ver van de anderen gewoon ergens gaat hangen. Ze ziet er qua gedragingen niet echt ziek uit, maar haar gedrag was hiervoor veel opener, hopelijk komt ook dat terug.

Ik ben nu ernstig aan het overwegen om alle planten te verwijderen, laatst had ik een van de vissen die vast zat(echt waar) tussen de planten, ik dacht ook al aan het scenario dat ze vast zat en ze zich zo losgewrikt heeft dat de bladeren van de Valisneria's de kwetsuren veroorzaakten....ik weet het echt niet. Misschien dan toch maar die webcam installeren??


Waarschuwing: op de foto's ziet het er echt verschrikkelijk uit!

Voor:

20210308_155243.jpg
20210308_155210.jpg


Na:

20210422_133920.jpg
20210422_133931.jpg
20210422_133951.jpg
20210422_140305.jpg
 
Jemig, dat ziet er inderdaad heftig uit. Gelukkig heb je zelf de know-how om de wen bij te snijden. Het zou goed kunnen dat ze zich klem heeft gezwommen, ik had er vanmorgen ook een die zich had vastgezwommen onder de filter. Bij mijn Redcap gelukkig afgezien van een schubje niks beschadigd. Ik heb zelf net mijn plastic plant weer teruggezet op de plek waar ze achter lekkere brokjes was aangegaan, zodat er geen vis meer tussen past. Mijn planten staan allemaal aan de achterkant van de bak en tussen de stenen. Het voer komt aan de voorkant terecht hier in de bak.

Met goede voeding en niet teveel stress komt het hopelijk goed met de wen van je vis. Fin & Woundrepair is wel fijn spul om in huis te hebben, dat heb k hier ook staan.
 
Tjeetje wat een ellende :'(

Hoop dat je mooie oranda er boven op komt Ziet er echt wel ernstig uit en zo diep.

Kan niet goed zien wat donker is door de wound en fin repair maar zwart weefsel is necrose en halen ze bij mensen weg. Bij mensen wonden zien we liever rood bloederig weefsel dan zwart of geel weefsel.
 
Er is geen zwart weefsel hoor...foto is vrij snel na het aanbrengen van de woundrepair genomen. Nu ja, ik hou het gewoon goed in de gaten...
Als het echt, echt foutgaat is er nog altijd kruidnagelolie-daar heb ik, spijtig genoeg wel al wat ervaring mee.

:(
 

Terug
Bovenaan