Wat is er nieuw

Home 80, versie 2.0 van NicoleE

Dat is indd behoorlik balen al die pech zeg NicoleE.

Wat heb je btw met je fusion gedaan?
Afgebroken, kitnaden ingesmeerd met Vaseline en met een paar doeken erover in opslag gezet. Max een anderhalf jaar heb ik gezegd, anders wordt hij verkocht.

Ik krijg weer wat rust over me heen
Vandaag weer NH3/4 en NO2 gemeten en weer zijn beide waardes 0.

Voeren heb ik nog niet gedaan (houd een soort vakantie-rooster aan, als de waardes het toe laten elke derde dag tot na week 3). Als morgen beiden weer 0 zijn ga ik voor het eerst lichtjes voeren.
Normaal voerde ik vrij stevig in dit bakje zodat de Cory's op de bodem ook genoeg kregen.

Zoveel siporax past er niet in de Aquael turbo 500, dus ik verwacht toch wel problemen, al heb ik natuurlijk een bodem die goed is ingedraaid.

Goed dat de waarden 0 zijn Nicole. Ik denk dat je bodem heel veel opvangt en met wat zuinig voeren kan dat denk ik best goedgaan.

Goed dat de waarden 0 zijn Nicole. Ik denk dat je bodem heel veel opvangt en met wat zuinig voeren kan dat denk ik best goedgaan.
Ik had 1 liter siporax en 1 liter van die JBL bolletjes in het filter, dus ga er van uit dat er met deze bezetting in dit bakje maar weinig bacteriën op het filtermateriaal zat. Dit gezien de overkill aan biologische filtermedia.

De bodem is nooit aangeroerd sinds er cory's in zitten. Blijft hartstikke schoon, zelfs onder het hout.
Ik had vrijdag bijna het hout eruit gehaald om de Anubias te snoeien. Héél blij dat ik dat niet gedaan heb want ik denk dat op het hout en planten ook flink wat bacterie heb zitten. En de bodem was dan toch verstoord.

De reden dat ik niet ben gaan snoeien zijn de Oto's. Die vinden in dit bakje erg veel eten dus vond het niet zo slim plantenmassa weg te halen. Het bakje wordt wat wild in mijn ogen.

Afgebroken, kitnaden ingesmeerd met Vaseline en met een paar doeken erover in opslag gezet. Max een anderhalf jaar heb ik gezegd, anders wordt hij verkocht.
Betonlook?

Wat is de VP? Mag ook in PM

Ah oke.dan verkeerd begrepen sorry

Ah oke.dan verkeerd begrepen sorry
Geeft niet, vragen staat vrij toch? En misschien was ik door jouw vraag wel van gedachten veranderd.
Ben van plan hem zelf weer op te zetten, weet alleen nu geen periode te noemen.

Zoveel siporax past er niet in de Aquael turbo 500, dus ik verwacht toch wel problemen,
Ik denk dat dat reuze mee gaat vallen, zo'n hele zware bezetting heb je niet toch? en het bakje is goed ingedraaid ook.
Zelf heb ik ook redelijk wat vissen gehad in een 70 liter bak met een Fluval U4 filter, dat ging ook prima.

Ik denk dat dat reuze mee gaat vallen, zo'n hele zware bezetting heb je niet toch? en het bakje is goed ingedraaid ook.
Zelf heb ik ook redelijk wat vissen gehad in een 70 liter bak met een Fluval U4 filter, dat ging ook prima.
Ja als hij eenmaal ingedraaid is is de turbo 500 wel genoeg vermoed ik zo. Is tot 150 liter. Mijn bezetting is inderdaad laag.
Misschien dat ik de espei er zelfs nog uit haal later in ruil voor een center piece.
Ben benieuwd in hoeverre de bodem kan opvangen dat het externe niet meer meedraait en hoe snel de bacteriën in de siporax zich vermenigvuldigen. :engel:

Komt wel goed, vermenigvuldigen gaat bij sommige soorten best rap lees ik, en zouden er echt minder bacteriën op de Siporax hebben gezeten omdat het naar verhouding veel Siporax was tov de bezetting?
Geen idee of je dat zo kunt beredeneren.

Hele goede vraag....

in dat opzicht zou een bioloog met 50L aan biomateriaal ook absoluut geen nut hebben... toch?
maar geen idee of dat zo werkt :S

Mijn gedachte is dat er nooit meer baccies kunnen zijn dan dat er eten voor ze is.

in dat opzicht zou een bioloog met 50L aan biomateriaal ook absoluut geen nut hebben... toch?
Ligt helemaal aan de bezetting natuurlijk, maar teveel lijkt me altijd beter dan te weinig.
Mijn gedachte is dat er nooit meer baccies kunnen zijn dan dat er eten voor ze is.
Klink logisch ja, is daar geen formule voor, hoeveelheid media voor een bepaald gewicht/aantal aan vis?

Ligt helemaal aan de bezetting natuurlijk, maar teveel lijkt me altijd beter dan te weinig.

Klink logisch ja, is daar geen formule voor, zoveel liter media voor een bepaald gewicht/aantal aan vis?
Ik ben zoiets nooit tegengekomen, maar moet daar bij zeggen dat ik me nooit verdiept heb in een bioloog. Ik kan het nog net spellen.

We zijn wel aardig off topic, maar ik vind dit wel een interessante discussie dus laat maar even gaan.
Ik link straks wel in mijn handtekening naar dit topic zodra we weer on topic zijn :engel:

NH3/4 = 0
NO2 = 0

Lichtjes gevoerd

NH3/4 en NO2 zijn nog steeds 0.

Ik ga straks even nieuwe testsetjes halen, kan het bijna niet geloven namelijk.

Ik ga straks even nieuwe testsetjes halen, kan het bijna niet geloven namelijk.
Waarom niet? Je hebt een goed ingedraaide bak met niet te grote bezetting en voert momenteel niet/weinig.
Zie je iets van veranderd gedrag aan je vissen?

Waarom niet? Je hebt een goed ingedraaide bak met niet te grote bezetting en voert momenteel niet/weinig.
Zie je iets van veranderd gedrag aan je vissen?
Nee ik zie niks bijzonders. Het is echt het ongeloof.

Als het je geruststelt of het echt heel zeker wilt weten dan gewoon nieuwe testjes kopen🙂
Maar denk dat een goedlopend aquarium tezamen met iemand die weet wat ze doet wel wat kan hebben en niet zomaar crashed.

Met bacteriën mogen we natuurlijk ook niet vergeten dat deze exponentieel vermenigvuldigen. In een opstartende bak begin je met bijna niets, dus duurt het heel lang om tot een goede bacteriecultuur te geraken. Hier zal in je bodem en het resterend filtermateriaal waarschijnlijk wel 5% of meer van de bacteriën zijn behouden. In een aantal verdubbelingen zit je dus al terug op 100%. Als we dit vergelijken met een opstart van een maand, dan zat je waarschijnlijk al in de laatste dagen.

Met bacteriën mogen we natuurlijk ook niet vergeten dat deze exponentieel vermenigvuldigen. In een opstartende bak begin je met bijna niets, dus duurt het heel lang om tot een goede bacteriecultuur te geraken. Hier zal in je bodem en het resterend filtermateriaal waarschijnlijk wel 5% of meer van de bacteriën zijn behouden. In een aantal verdubbelingen zit je dus al terug op 100%. Als we dit vergelijken met een opstart van een maand, dan zat je waarschijnlijk al in de laatste dagen.
Dat het mogelijk zo snel zou gaan had ik me niet gerealiseerd. Ik had proberen op te zoeken hoe snel de bacteriën zich vermenigvuldigen maar ik kom niet ver omdat ik geen idee heb wat de juiste zoekwoorden zijn. Jij? Engels mag ook, daar kan ik me prima mee redden. Zoekwoord suggestie en dan kan ik zelf opnieuw Googlen.

Gisteren normaal gevoerd en dat is best veel zodat de Cory's op de bodem ook genoeg hebben. Was granulaat.

Ik meet nog dagelijks en het was vandaag weer 0-0.
Morgen of overmorgen maar eens diepvries voeren.

Zitten nu in de tweede week dus ik blijf voor de zekerheid meten, wellicht vang ik een NO2 piek af, dan kan ik handelen.
Tot nu toe gaat het soepeler dan ik had verwacht.

NH3/4 en NO2 nog steeds 0.
Zondag zijn er twee weken voorbij.

Er staat een beetje schuim op het water, weliswaar minimaal maar het is niet te ontkennen.
Wat dit zegt over de waterwaardes weet ik niet (iemand?) Dus ik blijf extra alert.

Realiseer ik me nu, ik heb geen last gehad van een witte waas de afgelopen 2 weken.

Schuim op je water wil zeggen dat er veel eiwitten in je water zit, verversen is dan aan te raden
Mooi, alle tijd voor vanavond. Ik ga dus na het eten en lopen met de honden verversen. Goeie plens, 50% en morgenvroeg nog een keer. Dan zit ik op 75% verversing.
Enig idee waar die eiwitten vandaan kunnen komen? Ik zag het schuim vanmiddag voor het eerst, had toen pas twee keer gevoerd en de laatste keer al weer een paar dagen geleden.

Voorbode van NH3/4-NO2 piek? Dat eiwit moet immers afgebroken worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Eiwitten in het water kan een overschot zijn van dode bacterien of dode vissen of een teveel aan dierlijk voer

Eiwitten in het water kan een overschot zijn van dode bacterien of dode vissen of een teveel aan dierlijk voer
Thanks, ik ga zo eens vissen tellen, mis op het eerste gezicht niets.
Voer kan het bijna niet zijn, maar uitsluiten kan ik het natuurlijk niet.

Dode bacteriën lijkt me dan nog de meest voor de hand liggende verklaring.

Ik ga gauw tellen als me dat lukt, dadelijk gaat het licht uit.

Nou, was ik al bang voor. Behalve de espei is niets te tellen, tenzij ik zou voeren.

Ik zie steeds een paar Cory's en Oto's maar weet doordat ze zich aan het zicht kunnen onttrekken (onder en tussen planten/hout) helemaal niet of ik ze dubbel tel. Het bakje is simpelweg te groen hiervoor.

Dit maakt het ook bijna onmogelijk om dode exemplaren met het oog te vinden.
Ik weet dat ik ze moet voeren allemaal tellen kan, maar ik heb net vandaag gevoerd en was niet van plan de komende dagen te voeren. Voer erg spaarzaam de eerste 4 weken. Ik kan morgen hooguit een paar korreltjes in de bak gooien omdat ik verwacht dat ze dan toch allemaal tevoorschijn zullen komen. Valt te proberen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan