Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Dat plantje heb ik ook gehad lang geleden, kan echt snel groeien ja, helaas zat er bij mij ook eendenkroos tussendoor.
 
Dat plantje heb ik ook gehad lang geleden, kan echt snel groeien ja, helaas zat er bij mij ook eendenkroos tussendoor.
Ik geloof dat mijn bakje eendenkroos vrij is, nog niks gespot in de afgelopen 3 weken.

Wel een keer Windelov en Anubias besteld bij een zeer bekende webwinkel, vooral de laatste zat onder het kroos. Not amused. Spoelen spoelen en spoelen, en de emmer zat 'vol' met die troep. Krijg je natuurlijk nooit helemaal uit de plantjes.

Skimmer heeft het eruit gehaald. Dus die kaamlaag was toch nog ergens goed voor :D
 
Of die er vanaf de onderkant dan ook zo leuk uitzien... Of de kap open boven het eendje, dat die er net uitsteekt :D
 
Haha, dat zal er grappig uit zien :D
 
Ik moet mezelf gaan censureren.
 
Djuh, die dame springt echt heel frequent en altijd voor het voeren zodra ze het potje voer boven de bak ziet. Bij diepvries nog niet. Is ze eenmaal aan het eten dan springt ze niet meer.

Kan haar helaas alleen voeren als het bakje helemaal open is door de afdekplaat. Oppassen geblazen dus.

Ik had voor dit bakje een koeler willen kopen maar zal eerst een net of gaas moeten vinden dat over de bak kan voordat ik een koeler kan installeren. Is een koeler voor een labyrintvis wel zo handig?

Met koelen is het water natuurlijk altijd iets koeler dan de omgevingstemperatuur, met koelen zal het hier 28-29 graden in huis zijn. Bakje zal dan afkoelen tot 26 of zo, wil er thermosstaatje op. De lucht boven het bakje zal dus warmer zijn dan de watertemperatuur.

Wat vinden jullie?

En ik ga binnenkort toch weer proberen haar te filmen. Haar lijf is blauw aan het kleuren.
 
Heb je een intern of extern filter?
 
Ook met de fan aan?

Ja volgens mij wel want de kamertemperatuur is warmer. De koeler (ventilator type) koelt zelf niet, blaast alleen lucht uit de kamer over het wateroppervlak. Het water koelt dan af door verdamping.

Wat mis ik hier?

Heb je een intern of extern filter?
Extern, Tetra Ex600+
 
Extern, Tetra Ex600+
Dan misschien beter om het filter te koelen, in een koelbox zetten en daar een koel element in, 2x perdag vernieuwen en klaar, wel even de werking monitoren.
 
zou niet te snel gaan koelen bij betta's, i.v.m. dat labyrint orgaan.
ze moeten overigens echt wel wat kunnen hebben aan temperaturen, zolang het niet boven de 31-32 graden uitkomt zou ik het zo laten.
 
Dan misschien beter om het filter te koelen, in een koelbox zetten en daar een koel element in, 2x perdag vernieuwen en klaar, wel even de werking monitoren.
Ik denk niet dat dat gaat passen helaas. Er is amper plaats voor het filter, bakje staat achter een deur die nu al geen 90 graden meer open kan, even geschat 75 graden.
Filter staat tussen die (open) deur en het bakje in.

Heb jij er zelf ervaring mee? Dan zou ik heel graag horen hoe dat was, bv temperatuur stabiel houden.
Ik wuif het idee nog niet weg hoor, meten is weten. Zal de koelbox zeker eens op die plek neer zetten morgen en kijken hoever de deur nog open gaat.

zou niet te snel gaan koelen bij betta's, i.v.m. dat labyrint orgaan.
ze moeten overigens echt wel wat kunnen hebben aan temperaturen, zolang het niet boven de 31-32 graden uitkomt zou ik het zo laten.
Die temperatuur haalt het nooit in huis, tenminste nog nooit geweest behalve toen ik zelf een paar weken afwezig was (en toen ik thuis kwam pfoei!)
Net nog eens opgezocht bij Seriously Fish en die geven aan 22-30 graden. Dat is het nu ook niet geweest, 29 half, maar de warme periode was ook maar een korte. Seriously Fish geeft max 30 aan, ik neem aan daar waar ze in de natuur zouden leven. Dan is er inderdaad ook nog wel speling. Kan me voorstellen dat in die kleine poeltjes de temperatuur flink op kan lopen.

Ik zal ook met de medebewoners rekening moeten houden, ga ze nog eens allemaal opzoeken.



Dankjewel mannen!
 
De koeler (ventilator type) koelt zelf niet, blaast alleen lucht uit de kamer over het wateroppervlak. Het water koelt dan af door verdamping.

Wat ik weet (denk ik) is dat wanneer er koelere lucht over het water wordt geblazen het water makkelijker de warmte kwijt kan maar hoe het precies werkt is mij ook een vraag hoor.
 
Wat ik weet (denk ik) is dat wanneer er koelere lucht over het water wordt geblazen het water makkelijker de warmte kwijt kan maar hoe het precies werkt is mij ook een vraag hoor.
Dan gaan ventilators dus nooit werken als het het in de kamer warmer is dan in het bakje. Hoe kan dan de temperatuur in het bakje steeds wat verder dalen dan de kamertemperatuur? Ik weet niet of je het zo bedoelt, maar dan zou het toch nooit werken?

Ik denk wel dat het beter werkt naarmate de luchtvochtigheid lager is maar zeker ben ik niet.
 
Een ventilator koelt de damp die net boven de wateroppervlakte hangt af, deze koudere damp wordt dus terug geblazen tegen de oppervlakte en daarom koelt het water af, dus in zekere zin klopt het wat John zegt.
Maar met een labyrint vis zou ik wel oppassen, straks wordt ie nog verkouden :D

Leuk dat mevrouw zo springt overigens, wel goed opletten idd.
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel Patrick :)
 
Het een sluit het ander niet uit maar toch is deze eigenwijsneus niet overtuigd. Kan zo snel niks duidelijkers vinden maar...

Koelen door verdamping

Als een vloeistof verdampt is daar energie (warmte) voor nodig. En als die warmte niet geleverd wordt door een externe warmtebron (bv gasvlam) dan wordt de benodigde energie onttrokken aan de vloeistof


Bron: https://www.sciencespace.nl/weer-en-klimaat/artikelen/4932/koelen-door-verdamping
 
Pfff, nu wordt het weer ingewikkeld Nicole:sorry:
 
Pfff, nu wordt het weer ingewikkeld Nicole:sorry:
Voor mij ook hoor John. Zal ik er eens een nieuw topic over openen? Kunnen anderen ook van leren.
 
ik bekijk het volgens het volgende principe:

houd uw hand in een bak met water en houd deze daarna voor een ventilator, koelt lekker.
dus in zo'n bak vol wat zou je dan hetzelfde effect hebben als met je natte hand/voet/been/kontje/pielemuis voor een ventilator.

Heb er overigens geen wetenschappelijke studie van gemaakt maar zo zie ik het :juggle: :D
 
Het een sluit het ander niet uit maar toch is deze eigenwijsneus niet overtuigd.
In het stuk staat dat de verdamping zorgt voor afkoeling, als de damp blijft hangen gaat de afkoeling langzamer of stopt zelfs, en daar komt dan de ventilator in beeld.
Uit eigen ervaring weet ik ook dat de verdamping aanzienlijk sneller gaat als er een ventilator opstaat, ook kan ik me voorstellen dat de damp die boven het water hangt flink afkoelt (effect wat @RichD1011 ook aanhaalt) en dit zal voor nog meer verkoeling zorgen, omdat de koele lucht op/tegen de wateroppervlakte wordt geblazen.

En persoonlijk denk ik dan dat die koele lucht niet zo goed zal zijn voor mevrouw Betta.
 
Laatst bewerkt:
ik bekijk het volgens het volgende principe:

houd uw hand in een bak met water en houd deze daarna voor een ventilator, koelt lekker.
dus in zo'n bak vol wat zou je dan hetzelfde effect hebben als met je natte hand/voet/been/kontje/pielemuis voor een ventilator.

Heb er overigens geen wetenschappelijke studie van gemaakt maar zo zie ik het :juggle: :D
Dat is inerdaad ook mijn verklaring, wetenschappelijk verklaren kan ik niet hoor. Maar ik denk dat dit dan stap 1 is in het verdampings/afkoelingsproces.

Uit eigen ervaring weet ik ook dat de verdamping aanzienlijk sneller gaat als er een ventilator opstaat, ook kan ik me voorstellen dat de damp die boven het water hangt flink afkoelt (effect wat @RichD1011 ook aanhaalt) en dit zal voor nog meer verkoeling zorgen, omdat de koele lucht op/tegen de wateroppervlakte wordt geblazen.
En persoonlijk denk ik dan dat die koele lucht niet zo goed zal zijn voor mevrouw Betta.

Klinkt allemaal logisch. Wat mij betreft is dat apart topic niet meer nodig. Jullie?
Dan blijft de koelbox over als ik dat kan realiseren hier.
 
Wat mij betreft is dat apart topic niet meer nodig
Nee dat denk ik ook niet.

Wat ik een keer zou kunnen doen is; de ventilator laten draaien en dan de luchttemperatuur meten vlak boven het water (in de luchtstroom), en dan zien hoeveel het scheelt met de watertemperatuur.

Edit,
Ik besef me nu alleen dat ik geen losse thermometer meer heb
 
Nee dat denk ik ook niet.

Wat ik een keer zou kunnen doen is; de ventilator laten draaien en dan de luchttemperatuur meten vlak boven het water (in de luchtstroom), en dan zien hoeveel het scheelt met de watertemperatuur.

Edit,
Ik besef me nu alleen dat ik geen losse thermometer meer heb
Dat zou leuk zijn om te weten, maar dat moet je dan doen als de kamertemperatuur hoger is dan de temperatuur van het water.

Stel het me zo voor.
  • Water temp noteren. Meten vlak boven het water.
  • Ventilator aan, meten vlak boven het water
  • Na een tijdje, water temp noteren en weer vlak boven het water meten.
 
maar dat moet je dan doen als de kamertemperatuur hoger is dan de temperatuur van het water.
Ja dat wel, even afwachten op een paar warme dagen dus, 26 graden moet het dan minimaal zijn in de woonkamer (en nee ik ga de kachel niet op 26 zetten:D
 
Djuh, die dame springt echt heel frequent en altijd voor het voeren zodra ze het potje voer boven de bak ziet. Bij diepvries nog niet. Is ze eenmaal aan het eten dan springt ze niet meer.

Kan haar helaas alleen voeren als het bakje helemaal open is door de afdekplaat. Oppassen geblazen dus.

Ik had voor dit bakje een koeler willen kopen maar zal eerst een net of gaas moeten vinden dat over de bak kan voordat ik een koeler kan installeren. Is een koeler voor een labyrintvis wel zo handig?

Met koelen is het water natuurlijk altijd iets koeler dan de omgevingstemperatuur, met koelen zal het hier 28-29 graden in huis zijn. Bakje zal dan afkoelen tot 26 of zo, wil er thermosstaatje op. De lucht boven het bakje zal dus warmer zijn dan de watertemperatuur.

Wat vinden jullie?

En ik ga binnenkort toch weer proberen haar te filmen. Haar lijf is blauw aan het kleuren.
Afhankelijk van de soort koeler die je denkt te gebruiken is het wel oppassen geblazen. Een ventilator gericht op het water lijkt me niet gezond voor een labyrintvis. Ook Corydorassen die ook af en toe wel een hap lucht komen halen zou het slecht kunnen bevallen. Maar zo'n ventilator kan natuurlijk de warme lucht ook wegzuigen.
 
Een waterstofzuiger John

Maar zo'n ventilator kan natuurlijk de warme lucht ook wegzuigen.
:thumbs:

Maar inmiddels heb ik voor mezelf de conclusie getrokken niet met een ventilator te gaan werken. Ik ga kijken hoe ik de koelbox kwijt zou kunnen zonder de deuropening te klein te maken.
 
Ja dat wel, even afwachten op een paar warme dagen dus, 26 graden moet het dan minimaal zijn in de woonkamer (en nee ik ga de kachel niet op 26 zetten:D
Dat valt me wel tegen van je Patrick :D

We wachten af, er komt nog een gelegenheid, is het niet dit jaar dan volgend jaar.
 

Terug
Bovenaan