Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Ik denk dat @benvo meer de expert is maar met 1000 lumen op 60 liter zit je net op 16 lumen per liter en dat is denk ik geen vetpot en dan doel ik meer op rode planten. Qua lumen zit je een beetje op het nivo van de oude 60cm met 15W TL denk ik.
Maar goed balen dat je weer langer moet wachten.
 
Ik collecteer hier nog eens voor potjes geduld! Meubel kan nog wel eens een week op zich laten wachten. Schijnt veel vraag te zijn naar de nieuwe lijn en er komt klaarblijkelijk maar eens per week een vrachtwagen met spul van Aquatlantis naar Nederland.

Aangezien ik nog steeds geen plan voor de beplanting heb niet zo heel erg, maar toch.

Ik heb een aantal planten opgeschreven die ik mooi vind. Of ze haalbaar zijn in de Cube 60 met de Style LED 8 (=1000 lumen) kan ik totaal niet inschatten. Beplanting wordt dus een soort van trial and error, maar daar leer ik van.

Wat ik mooi vind en wel iets van wil gebruiken, niet allemaal maar een selectie uit onderstaand lijstje.

  • Hydrocotyle leucocephala (Japan?) = Braziliaanse klimop.
  • Vesicularia ferriei (Weeping moss)
  • Rotala colorata
  • Pogostemon stellatus Octopus
  • Phyllanthus fluitans
  • Hygrophila polysperma = Belgisch groen
  • Staurogyne repens
  • Nesaea pedicullata golden (schijnt erg veel licht nodig te hebben, dus denk ik niet geschikt)
  • Ludwigia palustris mini Super Red
  • Cryptocoryne parva (heb ik zelf veel van)
  • Althernathera reineckii mini
  • Rotala rotundifolia
  • Anubias nana (heb ik)

Ik moet nog eens goed kijken naar bladvorm en kleur en waar wat zou kunnen staan. En proberen in te schatten of de planten uit dit lijstje überhaupt haalbaar zijn.
Eerst nog een goed alle plantjes online bekijken en op basis daarvan een indeling proberen te maken. Er zal wat in komen wat met minder licht uit komt, maar ook die meer licht vragen, enkel om er achter te komen wat kan met de standaard verlichting.
(Een upgrade van de verlichting zit altijd in mijn achterhoofd.)

Mocht er iets tussen zitten waarvan jullie zeggen 'echt niet doen' hoor ik het graag :)
Pogostemon stellatus, Rotala colorata, Staurogyne repens, Nesea pedicullata, Ludiwigia palustris Super red, Alternanthera reineckki mini zullen het alleen doen met zeer veel licht. Dat zal je dan moeten aanpassen boven je bak.
 
Ik denk dat @benvo meer de expert is maar met 1000 lumen op 60 liter zit je net op 16 lumen per liter en dat is denk ik geen vetpot en dan doel ik meer op rode planten. Qua lumen zit je een beetje op het nivo van de oude 60cm met 15W TL denk ik.
Maar goed balen dat je weer langer moet wachten.
ja dat denk ik ook van dat rood. Probeer de grenzen wat op te zoeken om de (on)mogelijkheden te leren kennen, maar daar zullen zich sommige planten meer voor lenen dan andere?


Pogostemon stellatus, Rotala colorata, Staurogyne repens, Nesea pedicullata, Ludiwigia palustris Super red, Alternanthera reineckki mini zullen het alleen doen met zeer veel licht. Dat zal je dan moeten aanpassen boven je bak.
Thanks :)

Dat zijn dus eigenlijk de rode planten. Dan kan ik ze beter meteen schrappen anders gaat het op frustratie uit draaien. Vooralsnog pas ik de verlichting nog niet aan, maar de planten op de verlichting. Ga ik het ervaren als te beperkend komt er wel subiet ander licht maar ik wil eerst even deze combi ervaren.

Spray paint :!

Kunstplantjes :!


Laat me denken aan mijn eerste bakje. Voor een beginner zag dat er mooi en vol uit wat betreft planten, een groene oase zonder algjes. Maar 1 hoek joh... dat wilde maar niet daar (achteraf denk ik circulatie). Daar had ik een plastic plant tussen de andere verstopt en geen hond die dat door had. Nou waren dat ook geen aquariumkenners maar toch :DD
 
Spray paint :!

Kunstplantjes
Leuk icm wat plastic vissen en dan zou ik gaan voor een groepje Nemo s :DD :DD


 
Leuk icm wat plastic vissen en dan zou ik gaan voor een groepje Nemo s :DD :DD


Zoiets heb ik vroeger gehad, een haai. Zo zal mijn voorliefde voor aquaria wel begonnen zijn.
 
maar met 1000 lumen op 60 liter zit je net op 16 lumen per liter en dat is denk ik geen vetpot
Bruto is de cube 60 slechts 55 liter :S , kom ik net achter :DD
Daarbij is de cube hoger dan een standaard 60 liter bakje dus op de bodem zal daar het licht ook zwakker zijn dan in een 60 lang.

Prima voor Cryptocoryne Parva denk ik zo. Dat wordt de Home dus uitkleden. :). Biets ik daar ook nog een Anubias nana en wellicht een klein hoger soortje voor midden/achter. Naam vergeten helaas.
 
Ja de oude 60cm bakjes zijn inderdaad lager en daar zul je ook rekening mee moeten houden.
 
Net bij een bekende webshop eens door hun aanbod voor voorgrond en middenzone planten gegaan. Ik had gehoopt dat er meer keuze was voor planten die weinig tot normale lichtbehoefte hebben. Niets is minder waar, tenzij ik kies voor Crypto's, Varens, Anubias etc. Daar ben ik nou wel op uitgekeken.

Knoop door gehakt en er komt ander licht boven het bakje. Dan pas ik de planten aan op die hoeveelheid licht. Geeft toch heel wat meer mogelijkheden. Ik las op het forum dat Corne de Chihiros A361 als mogelijkheid noemde, daar ga ik me eens in verdiepen.
 
Denk er dan ook aan dat de hoeveelheid voeding weer op het licht moet zijn aangepast en de vraag van je planten ;)
 
Denk er dan ook aan dat de hoeveelheid voeding weer op het licht moet zijn aangepast en de vraag van je planten ;)
Yep :)

Voeding ook in huis, van poedertjes. Co2 ook in huis natuurlijk. Dan nog balans vinden en opnieuw naar de tekentafel wat betreft planten. Maar eerst maar eens kijken welke lamp het gaat worden.
 
Ik neem het forum maar als uitgangspunt
 
Kom je dan weer op Chinese meuk? Om het ff ondankbaar te zeggen? Ik zocht op die type welke je noemde, maar zie overal uitverkocht staan. Dan zou ik, persoonlijk, voor Dennerle of JBL LED balken gaan en er boven zetten.
bijvoorbeeld deze. https://www.aquaplantsonline.nl/ver...cal-led-50-24-watt-voor-aquaria-48-65-cm.html Of https://www.aquaplantsonline.nl/ver...-natur-24-watt-550-590-mm-ledverlichting.html.
maar daar moet je weer van alles bij aanschaffen om het werkbaar te krijgen, en dat kost weer knaken extra.
 
Kom je dan weer op Chinese meuk? Om het ff ondankbaar te zeggen? Ik zocht op die type welke je noemde, maar zie overal uitverkocht staan. Dan zou ik, persoonlijk, voor Dennerle of JBL LED balken gaan en er boven zetten.
bijvoorbeeld deze. https://www.aquaplantsonline.nl/ver...cal-led-50-24-watt-voor-aquaria-48-65-cm.html Of https://www.aquaplantsonline.nl/ver...-natur-24-watt-550-590-mm-ledverlichting.html.
maar daar moet je weer van alles bij aanschaffen om het werkbaar te krijgen, en dat kost weer knaken extra.
Ik denk dat mijn vorige berichtje uitleg behoeft.

Maar eerst maar eens kijken welke lamp het gaat worden.

Nee hoor, vooralsnog geen Chinese meuk, vandaar dat ik schreef dat ik me erin ga verdiepen. Ik schreef enkel dat ik dat als suggestie op het forum had gelezen, misschien dat je het anders hebt gelezen of ik me niet goed verwoord heb? Maar Chinees hoeft niet perse meuk te zijn IMHO, en als dat zo is kom ik er hopelijk toch achter als ik me er in aan het verdiepen ben? Ik wil het niet zomaar over boord gooien, maar ik weet er op dit moment zoveel van dat ik niet eens weet hoeveel lumen die verlichting zou geven.

Ik heb me er al zover in verdiept dat ik nog niet eens naar de specs heb gekeken, laat staan dat ik naar andere opties heb gekeken. Ik heb de beslissing om er andere verlichting op te zetten dan ook pas gisteravond vlak voor het naar bed gaan genomen.

Ik heb de links die je gaf nou open staan om te bekijken, even zoeken of ze er ook in max 38 cm zijn. en dan er serieus verder naar kijken.

Ik vind het fijn dat je meedenkt. Ik heb vandaag nog geen tijd gehad om me er verder in te verdiepen, maar nu heb ik een beginnetje.
 
O ja, natuurlijk. De Cube is ca 38cm.. raar he, ik dacht ff aan 60breed. Nee, dan valt JBL geloof ik al af, Dennerle heeft ze wel in 38 breed. Goed om niet gelijk zomaar wat aan te schaffen dan nu, want het is weer een investering die je moet doen.
 
O ja, natuurlijk. De Cube is ca 38cm.. raar he, ik dacht ff aan 60breed. Nee, dan valt JBL geloof ik al af, Dennerle heeft ze wel in 38 breed. Goed om niet gelijk zomaar wat aan te schaffen dan nu, want het is weer een investering die je moet doen.
O ja, natuurlijk. De Cube is ca 38cm.. raar he, ik dacht ff aan 60breed. Nee, dan valt JBL geloof ik al af, Dennerle heeft ze wel in 38 breed. Goed om niet gelijk zomaar wat aan te schaffen dan nu, want het is weer een investering die je moet doen.
Ik zit naar de 38-45 cm te kijken, ik zou moeten bellen om te weten of dit met of zonder voetjes is. Ik moet zeggen dat ze wat betreft lumen lijken tegen te vallen? 1680 lumen waar de Style LED 8 er 1000 heeft. Twee style LED, wat ik ook wel op JoepTjoep (niet perse goed) tegenkom, staat dan voor 2000 lumen.

Ik kan het niet inschatten maar gevoelsmatig is 1680 niet veel meer dan de 1000 van de Style LED 8. Ook daar zal ik me nog in moeten verdiepen. Kom ik op 28 lumen per liter, maar ik heb totaal geen referentie punt., dus geen idee of dit voldoende is voor planten die normaal tot veel licht behoeven, zeker met in mijn achterhoofd dat het bakje relatief hoog is.
Het moet kunnen met de cubes, maar ik heb geen idee wat voor licht de mensen hier boven hebben hangen. Research :)

Er kunnen er natuurlijk ook twee van Dennerle op ;)
 
al eens gekeken bij buy at john ?
 
Ik dacht dat je een grapje maakte en 'onze' John bedoelde ;)
Ik heb er naar gekeken maar voor mij blijken deze niet geschikt, tenzij ik een grove rekenfout maak.
Ik zie ook nergens staan welke LED hij in de balken gebruikt.

Heb jij zelf ervaring met deze webshop?

Die leds geven 20 lumen per cm ledbalk (volgens opgave op de website), dat is voor een 38 cm bakje 20 x 38 = 760 lumen max. Helaas kom ik daar bij lange na niet met uit. Met 1000 lumen van de Style LED 8 zit ik waarschijnlijk al gebonden aan bv crypto en anubias en daar ben ik onderhand echt wel op uitgekeken.
Met 1,25 Watt per 5 cm zit ik net op 7 lumen per Watt terwijl mijn streefwaarde denk ik zo rond de 30 moet zijn. Daar zal misschien iemand nog wat zinnigs over kunnen zeggen - want tot nu toe is het internetwijsheid.
 
Als je het dan echt mooi, en goed Wil hebben dan betaal je een beste prijs. Met Daytime matrix
 
Ik zit naar de 38-45 cm te kijken, ik zou moeten bellen om te weten of dit met of zonder voetjes is. Ik moet zeggen dat ze wat betreft lumen lijken tegen te vallen? 1680 lumen waar de Style LED 8 er 1000 heeft. Twee style LED, wat ik ook wel op JoepTjoep (niet perse goed) tegenkom, staat dan voor 2000 lumen.

Ik kan het niet inschatten maar gevoelsmatig is 1680 niet veel meer dan de 1000 van de Style LED 8. Ook daar zal ik me nog in moeten verdiepen. Kom ik op 28 lumen per liter, maar ik heb totaal geen referentie punt., dus geen idee of dit voldoende is voor planten die normaal tot veel licht behoeven, zeker met in mijn achterhoofd dat het bakje relatief hoog is.
Het moet kunnen met de cubes, maar ik heb geen idee wat voor licht de mensen hier boven hebben hangen. Research :)

Er kunnen er natuurlijk ook twee van Dennerle op ;)
Veel van de gekende merken komen ook gewoon uit China. Zo zijn er goede balkjes in verschillende lengtes van bij voorbeeld Twinstar maar ook van de tegenhanger Chihiros te koop die wel degelijk goed van kwaliteit zijn. Er zijn hier ook wel verschillende leden die hier gebruik van maken. Als voorbeeld een Chihiros A601 van 60 cm. voor 40,82 euro. (Ze zijn er ook korter en voordeliger.)


Controller erbij voor 12,15?

 
Als je het dan echt mooi, en goed Wil hebben dan betaal je een beste prijs. Met Daytime matrix
Ik was daar al geweest en na het kiezen van de, laat ik het accessoires noemen, heb ik de pagina weer heel snel gesloten :DD. Heel erg mooi spul, prachtig zelfs maar inderdaad ook een beste prijs maar wat een lichtopbrengst!
Als ik mezelf nou had bewezen met een plantenbakje zou ik het misschien nog gerechtvaardigd vinden maar dit gaat me toch echt te ver :oops: (maar stiekem vind ik het er ook nog eens gelikt uit zien!)

I want (maar gaat op haar handen zitten hehe)
 
Klopt Ben , Benjamin die hier vroeger op het forum zat moest regelmatig voor zijn werk naar china . Bepaalde printplaten die in NL gemaakt worden worden ook in china gemaakt zelde kwaliteit zei hij enkel pakje voordeliger . Meestal had je in NL een mooier omhulsel erbij .
 
Ik was daar al geweest en na het kiezen van de, laat ik het accessoires noemen, heb ik de pagina weer heel snel gesloten :DD. Heel erg mooi spul, prachtig zelfs maar inderdaad ook een beste prijs maar wat een lichtopbrengst!
Als ik mezelf nou had bewezen met een plantenbakje zou ik het misschien nog gerechtvaardigd vinden maar dit gaat me toch echt te ver :oops: (maar stiekem vind ik het er ook nog eens gelikt uit zien!)

I want (maar gaat op haar handen zitten hehe)
Ik snap het. Is inderdaad super spul, maar nogal aan de prijs.
 
Veel van de gekende merken komen ook gewoon uit China. Zo zijn er goede balkjes in verschillende lengtes van bij voorbeeld Twinstar maar ook van de tegenhanger Chihiros te koop die wel degelijk goed van kwaliteit zijn. Er zijn hier ook wel verschillende leden die hier gebruik van maken. Als voorbeeld een Chihiros A601 van 60 cm. voor 40,82 euro. (Ze zijn er ook korter en voordeliger.)


Controller erbij voor 12,15?

En ook een flinke lichtopbrengst zag ik, meer dan genoeg in elk geval 57 lumen liter voor de a361 :oops:. Vind het wel verwarrend, ik lees hoofdzakelijk positieve geluiden over de prestaties van de Chihiros en wat dan door mijn hoofd speelt is dat ik als beginner daar wel eens dik tevreden mee zou kunnen zijn. Of mee zou moeten zijn wellicht. Het is voor mij immers een leerproces waarbij ik helemaal onder aan de trap sta.
Met dat in mijn achterhoofd is ook waarom ik iets als de Daytime Matrix veel te hoog gegrepen vind. In dit leerproces ben ik de zwakste schakel en daar verandert de beste lamp niks aan.

Niet dat ik niet meer dan dit wil uitgeven maar dan is het voor mij wel belangrijk dat ik daar duidelijk een plus in zie.


Ik snap het. Is inderdaad super spul, maar nogal aan de prijs.
Ja wat ik net als reactie op Ben schreef. Voor mij wordt dit een leerproces, zoveel nieuwe dingen. CO2, totaal ander licht, plantjes die ik nog nooit heb uit moeten zoeken, een kleiner bakje dan ik ooit heb gehad... Ik blijf de zwakste schakel in dit proces. Misschien moet ik voor dat geld na verloop van tijd wel een upgrade incalculeren op een moment dat het nodig blijkt en ook gerechtvaardigd voelt.

Nah... weet nou even niet goed hoe ik erin sta. Gelukkig alle tijd om er over te brainstormen.
Ondertussen nog meer research doen. Ik ga daarvoor eerst het internet afstruinen, ik wil de verschillende lampen wel eens online bekijken. Maar wat een prachtig spul die Daytime Matrix ook is...
 
Ik moet nog eens goed kijken naar bladvorm en kleur en waar wat zou kunnen staan
Ik zocht altijd plaatjes op en dan plakte ik alles bij elkaar met paint of photoscape bijvoorbeeld, dan zie je ongeveer wat het wordt
 
Ik zocht altijd plaatjes op en dan plakte ik alles bij elkaar met paint of photoscape bijvoorbeeld, dan zie je ongeveer wat het wordt
Zo handig was ik ooit maar no way dat me dat nu nog gaat lukken. Alles kan ik natuurlijk met geduld en er voldoende tijd in steken ;)
Wel een goed idee zo!
 

Wat een ontzettend mooi systeem is dit, ik weet niet of dit is wat ik zoek maar ik ga de website van Aqualumix morgen eens op mijn gemak bekijken.
De eenvoud van die controller vind ik geweldig. Aansluiten kan iedereen.
 
Zo handig was ik ooit maar no way dat me dat nu nog gaat lukken.
Naah, zo moelijk is dat niet, download Photoscape maar eens, reuze makkelijk programma.
 
Naah, zo moelijk is dat niet, download Photoscape maar eens, reuze makkelijk programma.
Die heb ik staan maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het programma geen kans heb gegeven :rolleyes: ;)
 

Terug
Bovenaan