Juwel 120 van Jurjen13


Tel de garnalen (of baby kraamkamer
3E5D97CE-2132-4836-AAE7-3DD7F6D59A2E.jpeg


En er komen er nog meer aan:
BC52B95C-0B60-46C3-82B0-6D1BF398BDE6.jpeg
 
Vandaag het voorfilter van mijn filter uitgespoeld, blijken er ruim 20 baby garnalen in te zitten!
IMG_3719.jpeg


Iemand suggesties hoe ik dit kan voorkomen?
 
Nou dan weet je meteen waar dat voorfilter goed voor is....
Stukje panty voor de inlaat? Dan zul je waarschijnlijk wel om de haverklap dat schoon moeten maken vrees ik....
 
Ook in 13 en 17mm en op google kun je meer formaten vinden:

 
Ook in 13 en 17mm en op google kun je meer formaten vinden:

Volgens mij moet de 16mm op mijn Oase pomp passen, die heeft 16/22 slangen
 
Volgens mij moet de 16mm op mijn Oase pomp passen, die heeft 16/22 slangen
Kan je als tip meegeven dat als je er 1 aanschaft het verstandig is om het rubber die erop zit om over de buis te schuiven even in heet water te leggen. Dan wordt ie soepel en schuift die wat makkelijker erop.
 
Dank je, ben er ook erg tevreden mee. Alleen een beetje draadalg op het hout momenteel, maar dat poets ik wekelijks weg.

Deze week krijg ik er nog een nieuwe plant bij: Otellia ulvifolia, een plant uit Afrika die je eigenlijk niet in de winkel ziet, ben erg benieuwd hoe die het gaat doen. Moet er alleen nog even een plekje voor verzinnen.
 
Dank je, ben er ook erg tevreden mee. Alleen een beetje draadalg op het hout momenteel, maar dat poets ik wekelijks weg.

Deze week krijg ik er nog een nieuwe plant bij: Otellia ulvifolia, een plant uit Afrika die je eigenlijk niet in de winkel ziet, ben erg benieuwd hoe die het gaat doen. Moet er alleen nog even een plekje voor verzinnen.

Die draad algen op het hout storen mij niet mits je het onder controle houd, ze geven juist een natuurlijke look, ik vindt het een leuke bak om te zien.(y)
 
Dank je. Klopt, het stoort mij verder ook niet, zolang ik het bij kan houden met de wekelijkse poetsbeurt.
 
Kleine update, vandaag mijn langverwachte nieuwe plant gekregen, de Otellia ulvifolia, een hele mooie plant uit Afrika met licht doorschijnend blad met bruine vlekken. Niet te vinden in de winkel maar gelukkig heb ik via internet iemand kunnen vinden die hem in z’n aquarium had en er eenxetekje van kon maken.

Ik kreeg van hem er ook een aantal potamogeton schweinfurthii stekjes bij. Deze ken ik verder niet, maar las wel dat deze heel lang kan worden. Voorlopig maar in het aquarium gezet om te kijken wat het wordt.

Mijn bak oogt nu een beetje leeg, kunnen we het weer langzaam zien groeien de komende tijd!



IMG_3754.jpeg
IMG_3753.jpeg
 
Mooie planten en ik denk dat de dc wat lichter mag want ik zie ook draadalgen op het hout.
 
Dank je. Klopt van de draadalg. Het stoort me niet enorm, maar heb wel de co2 toevoer iets hoger gezet. Helemaal weg hoeft het niet van mij
 

Het is lente! 13 jonge A. Wildekampis zwemmen rond in het kweekbakje. Nu nog duimen dat het mannetjes en vrouwtjes zijn…
 
Kleine update, vandaag mijn langverwachte nieuwe plant gekregen, de Otellia ulvifolia, een hele mooie plant uit Afrika met licht doorschijnend blad met bruine vlekken. Niet te vinden in de winkel maar gelukkig heb ik via internet iemand kunnen vinden die hem in z’n aquarium had en er eenxetekje van kon maken.

Ik kreeg van hem er ook een aantal potamogeton schweinfurthii stekjes bij. Deze ken ik verder niet, maar las wel dat deze heel lang kan worden. Voorlopig maar in het aquarium gezet om te kijken wat het wordt.

Mijn bak oogt nu een beetje leeg, kunnen we het weer langzaam zien groeien de komende tijd!



Bekijk bijlage 358706Bekijk bijlage 358707
Goede aanvulling voor deze bak. Als je wat over hebt van de Potamogeton mag je mij een seintje geven! ;p
 
Een update van mijn experiment met het laten groeien van mos op hout mbv de yoghurt methode.

Deel 1 is mislukt, op een hele zonnige warme dag heeft het toch te lang in de volle zon gestaan waardoor het overgrote gedeelte toch verdroogd is. Ook misschien te fijn geblenderd en er te dik opgesmeerd, wie zal het zeggen.Zelfs met iedere dag sproeien helaas:
hout out.jpeg


Maar niet getreurd, we geven niet op, door naar poging 2. Nieuw mos besteld, hout weer schoon gemakt en deze keer heb ik het ets anders aangepakt. Ik heb de yoghurt er los op gesmeerd (op de foto is een eetlepel yoghurt, ziet er heftiger uit dan dat het is. Vervolgens het mos niet in de blender gedaan maar in kleine plukjes uit elkaar getrokken en dat vervolgens in de yoghurt geduwd, ik had toch genoeg:
hout met nieuw mos.jpeg
poging 2.jpeg


Nu maar weer afwachten en weer iedere dag luchten en met water besproeien...

Verder kreeg ik ook nog een heel klein plukje van een andere mos bij mijn bestelling, Distichophyllum sp. Deze heb ik op een klein stukje gaas vastgeboden met visdraad en in mijn aquarium gelegd, eens kijken of het wil aanslaan:
Distichophyllum sp.jpeg


Verder gaat alles rustig z'n gangetje in het aquarium, niks nieuws te melden.
 
Zo, voor het eerst een 1.5week op vakantie dus bij terugkomst wel wat alg in het aquarium, dus ik kon weer aan de bak voor het onderhoud. De lelie had ook goed doorgegroied, dus die is ook weer terug gesnoeid.
De Otellia groiet goed door, weer een aantal nieuwe bladeren er bij. De Potamogeton lijkt ook aan te slaan, zie niet heel veel groei, maar het verslijmd of verkleurd niet.

De valisneria groeit als een malle. Dat is ook de bedoeling, maar hoe kan ik deze het beste snoeien, iemand tips? Bladeren afknippen op lengte, of helemaal bij de wortel?

Kh=9
Ph=7 dus de CO2 toevoer lijkt nu ook goed te zijn. Draadalg is ook wel wat minder als voor de vakantie lijkt het.
Alleen de bellenteller loopt dus iedere week leeg, is dit normaal of is dit vreemd? Volgens de een kan ik beter glycerol gebruiken in de bellenteller en de andere zegt dat ik " best wel een klein bellentellertje heb"... Weet nog niet precies wat wijsheid is, wellicht toch maar iedere week bijvullen voorlopig.
IMG_4086 kopie.jpg


Verder zijn nitraat en fosfaat beide 0, dus die kunnen weer aangevuld worden.

Inmiddels ook langzaam begonnen met verzamelen van spullen voor het toekomstige aquarium, eerste aankoop is binnen:
IMG_4087.JPG


Vanavond eens een overzichtsfoto plaatsen, als er minder reflectie is.
 
Ziet er mooi uit. Begrijp ik dat je een juwel intern filter uit een draaiende al hebt gehaald? Kan je me daar (mag ook in een privé bericht) meer info over geven? Ik zit hier behoorlijk tegen aan te hikken…
 

Terug
Bovenaan