Juwel meterbak van Zwits


uit mijn eerdere 3 nestjes, allemaal op 22-23 graden was 80 % man.
 
Dat kan, er zijn natuurlijk nog veel meer dingen die meespelen daarbij. Zou wel benieuwd zijn wat er dan uit zou komen bij bv. 20 graden bij jou :)

Maargoed, dit is een foto-topic, dus kom maar op met foto's van het jonge grut! :D
 
Helaas, trouble in paradise...
Het meest ervaren vrouwtje dat eigenlijk constant nestjes heeft, is haar kleintjes kwijt..

bornDxmhN9wDUOIc9ewe8qEBYEn2YTFE.jpeg


bornDxmhN9wDUOIc9ewe8qEBYEn2YTFE.jpeg


helaas zijn ze de volgende dag allemaal verdwenen. Daarna ging het mis.

Het was altijd koek en ei in de bak, het mannetje had 2 vrouwtjes en was met het ene vrouwtje wat meer bezig dan de ander, maar het was allemaal in harmonie.
Het mannetje is nu constant dit vrouwtje wat haar jonkies verloren heeft aan het opjagen. de hele dag door. het andere vrouwtje heeft nu sowieso eitjes, ik zie haar regelmatig bewaaieren. Het mannetje gaat af en toe bij haar kijken, maar voor de rest doet hij niks anders dan het andere vrouwtje opjagen.

Het vrouwtje eet nog wel goed, maar moet zich constant verstoppen voor het mannetje. het is gewoon sneu om te zien, maar ik weet niet zo goed wat ik er aan kan doen. ik hoop dat wanneer de eitjes uitkomen het mannetje hier meer mee gaat bemoeien en dan het vrouwtje weer met rust laat. ik denk niet dat nog een vrouwtje introduceren een optie is, deze word dan later de pispaal omdat het territorium al ingedeeld is en mijn echinodorus de bak eigenlijk in twee�n deelt.

Man achter het vrouwtje aan
bornDxmhN9wDUOIc9ewe8qEBYEn2YTFE.jpeg


man vervelend aan het doen
bornDxmhN9wDUOIc9ewe8qEBYEn2YTFE.jpeg


vrouwtje zit hier veilig, maar geen leuk gezicht
bornDxmhN9wDUOIc9ewe8qEBYEn2YTFE.jpeg


vrouw laat zich vandaag weer iets meer zien, maar moet nog steeds schuilen. staartvin beschadigd
bornDxmhN9wDUOIc9ewe8qEBYEn2YTFE.jpeg



Toch nog even een vrolijke noot, een otocinclus zoekplaatje en een van de weer wat grotere jongen uit een vorig nestje.

bornDxmhN9wDUOIc9ewe8qEBYEn2YTFE.jpeg

bornDxmhN9wDUOIc9ewe8qEBYEn2YTFE.jpeg


bornDxmhN9wDUOIc9ewe8qEBYEn2YTFE.jpeg
 
Hoi Zwits,

Mijn oto's doen dit nou ook heel vaak.
Jammer van de trouble in paradise, als het buiten de bak dan maar wel goed gaat :D

John.
 
Buiten de bak met mijn harem geen problemen :p al bijna 8 jaar samen.

Vandaag weer even goed in de gaten gehouden, mannetje jaagt haar nog wel iets op maar het vrouwtje durft ook gewoon weer bij hem in de buurt te zwemmen. ik denk dat dit wel goed afloopt.

Gister weer eens levend voer gegeven, dat waren ze toch even niet meer gewend :p normaal zweeft het zo voorbij hun bekkies in, nu moesten ze er toch echt achteraan zwemmen, mooi gezicht :)
 
rust is inmiddels weder gekeerd.
Mannetje laat het vrouwtje (op paaringsdrang na :p) weer met rust.
kijkt toch wel weer wat prettiger.
 
Goed om te lezen dat de rust weer is wedergekeerd!
Die Trifasciata man bij mij kan er ook wat van hoor. Nu zit 1 vrouwtje constant in een hol en komt het mannetje af en toe eens langs. Voor de rest probeert hij het andere vrouwtje maar te paaien.
Voor zo ver ik kan zien komt ze gelukkig wel voldoende aan haar rust toe!
 
Ik had dat gedrag bij mijn Mikrogeophagus altispinosus. Ook na het mislukken van een nest.
Is bij mij niet meer goed gekomen, had het een paar weken aangekeken maar vrouwtje had geen leven meer.
Ik heb ze toen weggedaan naar iemand met een grotere bak...

Gelukkig is het bij jou wel goed gekomen..
 
Het maakt niet uit dwerg of groot bijna alle cichliden vertonen dit gedrag.
Wanneer de kleintjes weg zijn word krijgt meestal het vrouwtje de schuld.
Ik heb wel eens de fout gemaakt om alle kleintjes bij de ouders weg te halen, heeft het vrouwtje wel de kop gekost.
 
oei dat is zonde! (MsFelix & Memmo )

@MsFelix: hoe groot was de bak waar je ze in had?


Het bewuste vrouwtje zat altijd rechts in de bak, maar deze zit nu opeens links.
Haar staartvin is weer aan het genezen en het mannetje laat haar weer met rust.
Is nu opeens het andere vrouwtje verdwenen! ze verstopt zich al vaker de laatste dagen, maar vandaag was ze echt onvindbaar, zelfs met voeren. ik hoop dat ze gewoon een nestje heeft en goed verstopt zit, maar ik moet het nog zien.
Toen het ene vrouwtje "gepest" werd door het mannetje deed zij daar ook aan mee en zocht de confrontatie met het vrouwtje op, terwijl ze normaal het meer onderdanige vrouwtje was.

ze zal wel weer tevoorschijn komen.

volgende nestje is volgens mij weer in de maak:
KlQ0hnNs4rXTwpj-kktk6ZNoMgHOW190.jpeg


paar foto's van een paar overgebleven jongen, het zijn er niet zoveel als de vorige keer... (nu 4 ipv 32 :p)
KlQ0hnNs4rXTwpj-kktk6ZNoMgHOW190.jpeg

KlQ0hnNs4rXTwpj-kktk6ZNoMgHOW190.jpeg


kleur begint te komen bij dit mannetje
KlQ0hnNs4rXTwpj-kktk6ZNoMgHOW190.jpeg


baby helena hoog in de bak
KlQ0hnNs4rXTwpj-kktk6ZNoMgHOW190.jpeg


bakken (overbelicht zie ik) naast elkaar
KlQ0hnNs4rXTwpj-kktk6ZNoMgHOW190.jpeg
 
Het vrouwtje wat een poosje spoorloos was is weer terecht. heeft een aantal dagen slecht gegeten en had witte ontlasting. ook een plek bij haar staart en kop. dit lijkt inmiddels weer op te knappen en ze eet weer goed.

Het andere vrouwtje heeft weer een nestje, zoals je al kon zien op de foto in de post hierboven.

vrouwtje dat weg was:
lt2G0h8lvMgFLakH0li7yxY1Okb39miZ.jpeg

lt2G0h8lvMgFLakH0li7yxY1Okb39miZ.jpeg


nestje
lt2G0h8lvMgFLakH0li7yxY1Okb39miZ.jpeg

lt2G0h8lvMgFLakH0li7yxY1Okb39miZ.jpeg

lt2G0h8lvMgFLakH0li7yxY1Okb39miZ.jpeg


lt2G0h8lvMgFLakH0li7yxY1Okb39miZ.jpeg

lt2G0h8lvMgFLakH0li7yxY1Okb39miZ.jpeg


lt2G0h8lvMgFLakH0li7yxY1Okb39miZ.jpeg
 
Alles gaat hier z'n gangetje, klein beetje penseelalg maar dat is geen probleem. bak draait super. Het nestje van mn caca vrouwtje is wel mislukt, zwemmen er nog maar iets van 3 rond en zijn nog erg klein. lijken maar niet te willen groeien.
het andere vrouwtje knapt weer op, eet goed en zwemt veel meer.

DR0rz_EGcAxUYrKqDQQFcZvYPYjkOmjt.jpeg

DR0rz_EGcAxUYrKqDQQFcZvYPYjkOmjt.jpeg

DR0rz_EGcAxUYrKqDQQFcZvYPYjkOmjt.jpeg


vrouwtje heeft nog een paar jonkies die ze beschermd
DR0rz_EGcAxUYrKqDQQFcZvYPYjkOmjt.jpeg

DR0rz_EGcAxUYrKqDQQFcZvYPYjkOmjt.jpeg

DR0rz_EGcAxUYrKqDQQFcZvYPYjkOmjt.jpeg

DR0rz_EGcAxUYrKqDQQFcZvYPYjkOmjt.jpeg

DR0rz_EGcAxUYrKqDQQFcZvYPYjkOmjt.jpeg

DR0rz_EGcAxUYrKqDQQFcZvYPYjkOmjt.jpeg

DR0rz_EGcAxUYrKqDQQFcZvYPYjkOmjt.jpeg

DR0rz_EGcAxUYrKqDQQFcZvYPYjkOmjt.jpeg

DR0rz_EGcAxUYrKqDQQFcZvYPYjkOmjt.jpeg
 
Dank je Lurensz en John :thumbs:

Deze bak gaat in de toekomst wel iets veranderen. de echinodorus is nu echt heel groot, wat de caca's en oto's zeker kunnen waarderen door er in te schuilen en naar voedsel te zoeken. maar voor het geheel van de bak oogt het wel te lomp. ik heb nog een paar stukken hout liggen en ander zand, wat nog in de bak moet. dit zand is eigenlijk iets te fijn en het is slecht schoon te houden. maar dit komt allemaal pas zodra de 5 overgebleven caca jongen op een verkoopbare leeftijd zijn. Uitvangen is altijd een drama, dus kan ik dit gelijk combineren met de verbouwing.

schiet trouwens wel mooi op met de caca jongen, zijn al weer een stuk gegroeid en de vinnen kleuren steeds meer. zal binnenkort even kijken of ik dit vast kan leggen.
 
Dank je Pla.
gewoon 1m/2v.. en zoals het nu lijkt zwemmen er nog 4m 1v caca jongen rond.

lees bij sommige dat ze 3 of 4 vrouwtjes bij 1 man houden, snap niet hoe ze dat voor elkaar krijgen (in een meterbak iig) want ookal maak je goeie zichtbrekers e.d., zoeken de vrouwen elkaar alsnog op.
 
Effe hele topic doorgelezen, maar fantastisch. En leuk al die verhalen over de kleintjes met die mooie foto's erbij. Bedankt! :)
 

Terug
Bovenaan