Wat is er nieuw

Juwel meterbak van Zwits

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zwits
  • Startdatum Startdatum
zucht, weer wat reacties weg uit mijn topic.
wordt er zo zachtjes aan wel behoorlijk flauw van dat het forum zo vaag doet de laatste weken...

maar goed, nogmaals mijn dank voor de complimenten, erg fijn om te horen.

@Seabait: hij is wel fors, misschien ietsje groter dan gemiddeld. hij heeft ook wel behoorlijke vinnen waardoor hij ook wat groter lijkt, maar 10 cm is hij wel.

Mooi hoor Zwits. Ook die foto's van de Oto's. Leuk visjes zijn dat. Wij hebben er ook een stel. Soms zie je ze dagen niet en dan zijn ze er ineens weer.

Wel een vraagje: wat is die plant met die ronde blaadjes die vanuit het midden schuin naar links-boven groeit?? Mooi plantje.

Dank je Pla! :thumbs:

ik zie mijn oto's eigenlijk altijd wel ergens hangen, leuke visjes.
het plantje wat je bedoeld is denk ik hydrocotyle leucocephala, erg makkelijk (klimop)plantje. wanneer hij te lang wordt knip ik hem weer op lengte en steek ik hem weer in de grond. wortels in de grond maakt hij eigenlijk niet, maar het blijft prima zitten. groeit behoorlijk snel!

Dank je Memmo!

daar heb je wel gelijk in. in deze bak is het ook nog geen plaag 🙂

De overgebleven kleine Caca's komen nu ook op het punt dat het bijna problemen gaat opleveren. deze gaan dus binnenkort verhuizen. hierbij een paar kiekjes van de jongen. allemaal van dezelfe ouders, toch allemaal erg verschillend!

31a12PRQRz5LGKXG85G433dyRnWJhkdj.jpeg

Mijn beide bakken staan inmiddels naast elkaar. bij deze een foto ervan, staat ook in mijn andere album.
De bak is inmiddels alweer gesnoeid en schoongemaakt, op de foto nog niet.

Mooi hoor Zwits.
Behalve die mooie Caca's en de Otocinclusjes, wat heb je nog meer rondzwemmen in je bak?

Dank jullie wel! 🙂

de Caca jongen gaan er binnenkort uit.
Een van de vrouwtjes heeft nog steeds een nestje, maar ik geloof niet dat er veel meer dan 10 van over zijn.

@Pla:
Visbestand van deze bak is

1m/2v Apistogramma cacatuoides
(5 overgebleven jongen)
12 Hemmigrammus bleheri
6 Otocinclus

en nog wat vuurgarnaaltjes en helena's die ik van mijn andere bak hier in heb gedaan.

Echt genoten van je update, prachtige foto's wederom :thumbs:

Mini's, nu een paar weken oud

rhZ2Mvhrfy0BW66UI3x6rxqj-76Il8_n.jpeg

rhZ2Mvhrfy0BW66UI3x6rxqj-76Il8_n.jpeg

het is er ietwat smerig in het hoekje, maar ja, bodem afzuigen wil niet met rondzwemmende kleintjes.

waardeloze foto, maar 1 van de kleintjes begint al behoorlijk op papa te lijken!

0MF_w8eeaeNNFbLAOtgmKwPTYI4bl7_n.jpeg

ja bij deze erg duidelijk h�!
bij de anderen veel minder, die lijken er bijna helemaal niet op.. zelfs een "orange flash" van deze man.
maar goed, kan nog steeds veranderen.. is bij mijn volwassen man ook gebeurd, was eerst erg grauw met geel.

Toen ik hem net had zag hij er zo uit:

dko7.jpg

Complete omslag!

Het zijn echt mooie vissen die Caca's! 🙂

Leuk hoor. Hoe reageren pa en ma op zoon?

pa (en Ma(s)) zijn wel wat gewend, dit waren de 5 overblijvers die het kleinst waren toen ik jongen heb uitgevangen.
ze zaten eerder met 32 jongen 😉
maar het is nog geen complete chaos, maar wel tijd dat ze vertrekken.

Ja, bijzonder he. Bij mij reageren de ouders ook veel milder op de jongen (ook als ze volwassen zijn). Alsof ze het accepteren. Pa reageert ook op de mannetjes eigenlijk niet.

Inderdaad, bij mij reageert pa totaal niet op de jonkies (zodra ze vrijzwemmen dan, in het begin beschermt hij het nestje) en alleen ma jaagt ze wel eens weg. gaat inderdaad vrij mild.

de laatste jongen zijn inmiddels weg, naar vismeneer. je merkt dan toch dat de bak iets rustiger wordt en de Caca's dit kunnen waarderen. maar goed, het mannetje cacatuoides heeft het alweer druk.

De jongen van het nestje zijn gaan vrijzwemmen, heb er zo nog maar een stuk of 4 gespot maar het kunnen er meer zijn.
Mevrouw heeft daarna een record tijd weer een nieuw nestje gemaakt, deze eitjes zijn inmiddels alweer uitgekomen (echt enkele dagen nadat de jongen zijn gaan vrij zwemmen). alw��r een nieuw nestje dus.

pa druk aan het beschermen
PR6JYp9qw_7eY_VFKmUU5z97N4w1cwOV.jpeg

nieuwe nestje

jongen van het vorige nestje

andere vrouwtje boos

pa nog een keer

ruiten een beetje smerig, sorry 😛

Mooi spul, jonge caca's.

Bij mij houdt het laatste nestje nu 2 weken stand. Ze groeien alleen nog niet erg hard.

Hey fozzy,

groeien gaat niet heel erg hard, maar ligt er wel aan wat je ze voert natuurlijk.. ok de temperatuur een paar graden opschroeven versnelt het proces. daarna wel weer naar beneden zetten uiteraard, anders jaag je ze door hun levensverwachting heen.

Leuk weetje over het opgroeien: uit de onderzoeken van R�mer blijkt de ideale temperatuur om op te groeien voor A. cacatuoides in het bereik 26 - 27 graden C. te liggen, minst optimaal zijn de ranges 20 - 21 graden C. en 29 - 30 graden C. Temperaturen onder de ideale range zijn beter dan temperaturen boven de ideale range. Het effect hiervan is bij mannen groter dan bij vrouwen. Invloed van de pH waarde is laag.

~ Ivo

Is weer genieten van je foto's en vooral van je Caca...schitterend.
Info van Ivo wordt genoteerd en opgeslagen...hahaha, wie weet kom deze mij ooit ook eens van pas.

Het zijn wel mooie bedrijvige visjes hoor 😀

Mooi hoor Zwits. Die Caca's zijn wel lekker bezig.

Bedankt voor alle leuke reacties! doet de mens goed!

Mascha&Ivo zei:
Leuk weetje over het opgroeien: uit de onderzoeken van R�mer blijkt de ideale temperatuur om op te groeien voor A. cacatuoides in het bereik 26 - 27 graden C. te liggen, minst optimaal zijn de ranges 20 - 21 graden C. en 29 - 30 graden C. Temperaturen onder de ideale range zijn beter dan temperaturen boven de ideale range. Het effect hiervan is bij mannen groter dan bij vrouwen. Invloed van de pH waarde is laag.

~ Ivo

bij mij kweken de Caca's constant op 22(a 23) graden. het zijn dan ook geen wildvang. Zoals ik gelezen heb is de PH/KH waarde wel van invloed op het geslacht van de jongen.

De nieuwe jongen zaten even niet in hun vaste hoekje van het aquarium, maar op een stuk hout. voor mij de ideale kans om het hoekje even schoon te maken en een paar kiekjes te maken natuurlijk. foto volgt nog.

Zeker is de pH van invloed, maar veel minder dan de temperatuur. Er is trouwens ook nog verschil met op welke temperatuur wordt afgezet en eitjes uitkomen (koeler = meer vrouwen), de eerdere opmerking ging puur over lengte en massa groei bij de kleintjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan