Knutselen aan de Fluval FX6 van mechanisch biologisch naar biologisch of toch sump? on-/zin van media


Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
948
Leeftijd
51
Hoi!

Voortbordurend op het vorige draadje beschreef ik dat ik een voorfilter in mijn aquarium heb gebouwd.

Ter herinnering, mijn 500L sluierbak heeft 7 Ryukins met erg veel grof vuil productie en elke 4 dagen 60% waterwissel om de afvalstoffen af te voeren en de (anti)groeihormonen.
Het mechanische gedeelte doet de JBL901 waar een gravelvac op is aangesloten en die wordt elke 4 dagen tijdens de waterwissel geleegd naar het riool. Het zand wat er in blijft zitten kiep ik weer terug dus een redelijk goed werkend systeem voor grove mechanisch gedeelte echter wil ik onder de JBL een aftap maken om direkt het grof vuil in een emmer te kunnen tanken. Heb ik eerder gedaan en werkt goed maar ben er niet meer zeker van of ik deze had gebruikt en kan dit pas met betere winkeltijden "voelen"

In deze 901 zit nagenoeg alleen een bakje filterwatten met daaronder fijn schuim en verder eigenlijk niets dus kan daar nog media in.

Aan de FX6 heb ik een groot garnalenfilter gebouwd met schuimblokken en een mediazak eromheen getrokken om eitjes en vuil tegen te houden en ben daar erg content mee. Ook een extra pot met filterwatten neemt het overige fijnfiltratie en polijsten over en hierdoor komt de filterschuim in de fx6 te vervallen.
In de buitenmand kan dus andere media in en heb hiervoor eerder stroken gemaakt om de mandjes aan de buitenkant af te dichten zodat er media in kan.

Echter nu komt de uitdaging.
Met wat opmeten en rekenen kom ik op ongeveer 7 liter extra media volume en om zoveel mogelijk bacterien te huisvesten kan ik dus van Mechanisch/biologisch media meteen overgaan naar biologisch.
Kwa vorm en poreusiteit denk ik dat Biohome Ultimate of Biohome Plus er goed ik kan, echter vraag ik me af of de poreusiteit van de Biohome ongeveer gelijk staat aan filterwatten?

Doordat ik 4daags/60% waterwissels doe lijkt me een full cycle niet interessant en heb gelezen dat dit ook in een potfilter of sump bijna niet haalbaar is en streef ik ook niet na echter vraag ik me steeds meer af of media in een biologisch filter wel zin heeft of dat een Hamburg matten/filter watten opbouw een logischere keus is. Hierdoor zou ik de mechanische filters uit de manden kunnen zagen en de fx6 kunnen vullen met nog meet schuim/watten of media dan de 7 liter die ik er nu ik kan doen.
Zoals je nu ziet wordt het water in de pvc pot zover gepolijst dat de slakken in de fx6 gedecimeerd zijn en het schuim schoon is.

Het schuim is dus overbodig geworden maar twijfel of die 7L extra media beter kan of dat dit ook anders opgebouwd kan worden.
Op dit moment kan ik ook zeggen dat de 4.5kg Biohome in mijn 901 kan en dat de fx6 een compleet schuimfilter/filterwatten kan worden.
Ook het Biohome watten zijn van een behoorlijke dichtheid en het debiet neemt niet af hierdoor twijfel ik of filterwatten ook meer oppervlak heeft dan Biohome of een andere media.

Het voorfilter heeft itt de foto nu ook extra fijnschuim om het verzadigen te vertragen is nu wat losser in geperst en lijkt te werken en kan ik elke 2 weken even schoonspoelen. Als ik filterwatten ipv media in mijn fx6 stop is er dus ook een enorme polijst capaciteit maar ook nog wat meer voeding voor de bacterien om te koloniseren wat normale media weer niet opvangt.

Nu heb ik 4.5kg media er in en kan dus nog 7 liter toevoegen.
Wat zouden jullie doen met dit filterschuim in mijn fx6? media er in of toch iets anders?

Hetzelfde geldt dus ook voor een sump daar vraag ik me ook af of dit net zo goed opgebouwd kan worden met schuim en geperste watten ipv media en zie op dit moment dus ook niet direkt de voordelen om naar een sump over te stappen. De waterwissels zijn met een FX6 ook een no-brainer.

Dus hoe een fx6 het beste te maximaliseren met biologische fltering! (??)
 

Bijlagen

  • 20210210_153700.jpg
    20210210_153700.jpg
    454.5 KB · Weergaven: 149
  • 20210212_091147.jpg
    20210212_091147.jpg
    233 KB · Weergaven: 147
  • 20210224_164858.jpg
    20210224_164858.jpg
    104.4 KB · Weergaven: 127
  • 20210225_162852.jpg
    20210225_162852.jpg
    298.2 KB · Weergaven: 120
  • DSC03432.JPG
    DSC03432.JPG
    140.7 KB · Weergaven: 116
  • DSC03445.JPG
    DSC03445.JPG
    129.2 KB · Weergaven: 130
  • DSC03449.JPG
    DSC03449.JPG
    151.8 KB · Weergaven: 112
  • DSC03447.JPG
    DSC03447.JPG
    185.6 KB · Weergaven: 117
  • DSC03451.JPG
    DSC03451.JPG
    182.5 KB · Weergaven: 122
  • DSC03500.JPG
    DSC03500.JPG
    189.4 KB · Weergaven: 128
Laatst bewerkt:
En ja, het is ook een optie om enkel de binnenbakjes te behouden en fijn filterschuim te snijden in de vorm van de emmer of vol te kiepen met media zakken of een combinatie.
Het aanpassen van de fx6 is dus veel praktischer en goedkoper als een opbouw van een nieuwe sump. Heb nog niet uitgerekend maar moet eens de fx6 vullen met water en letterlijk de liters eens onderzoeken wat er echt in zit.
 
Even een combireactie op beide topics.

K1 is toch ontworpen om te botsen en oude bacterien er af te schuren? Lukt dat in een HOB?
Yes, K1 is in de eerste plaats bedoeld als medium voor een bewegend bedfilter. Op die manier toegepast is het misschien wel het meest efficiënte filter dat we kennen. Wellicht dat bewegend zand nog beter is, zolang je dat gaande weet te houden. (Valt de stroom uit, dan lijkt me dat bij zand een risico m.b.t. verstikking van de baccies.)

Maar ook ingezet als statisch medium schijnt het prima te zijn. :) Zie ook het linkje hieronder. Dat is waarom ik het (naast bewegend) ook op die manier ben gaan inzetten.

Bewegend in een HOB zou ook wel eens kunnen werken. Lijkt me alleen wat meer herrie geven? Tik tik tik tikkerdetik

Wellicht dat fijnschuim ook voor jouw werkbaar kan zijn die kan je nog makkelijk uitspoelen als dit nodig is.
True. Ik heb nu in een bioloog wat fijn schuim zitten en een laagje in een van de potfilters geloof ik. Ik moet zeggen dat ik wat huiverig ben voor extra onderhoud vanwege het snellere dichtslibben. Maar misschien dat dat meevalt door vooraf extra fijn te filteren. :) Ben daarvoor ook aan het experimenteren met een filtersok.

Dus hoe een fx6 het beste te maximaliseren met biologische fltering! (??)
Heb je daar nog een linkje van?

Onder "in depth discussion" zie je een mooi schemaatje. Deze pagina en een aantal pagina's er omheen (de hele filtersectie) bevat veel info. :)

Hey! Erik! :D
 
Super linkje!
Weer een bevestiging dat de Hamburg matten filter superieur is. Toch weer een 80jaar oud ontwerp! Kan ik de Biohome gaan uitfaseren dus...
ff brainstormen... Wellicht filterwatten in de binnenbakjes, buitenbakjes wegzagen en dan schuimplaten in vorm snijden dan heb je de perfekte bio filter toch?
 
Kwam er net pas achter dat er een overdruk gat voor de pomp in de fx6 bak zit...
Die pompt dus gefilterd water vanaf de bodem vd emmer het binnengekomen "vieze"water in een spiraal langs de want van de emmer omhoog en verdeelt het vuil dus over de schuimmatten.

Super systeem echter hierdoor kan je niet de schuim mandjes er af zagen en de gekregen ruimte vullen met schuim dan zou het onderste gedeelte allen gefilterd water krijgen en een hele rare spoeling waardoor ik vrees dat de helft van het schuim niet gebruikt wordt. Ook als de restdruk niet verdeelt kan worden zou die dus het aquarium in gaan of de motor overbelasten.

Dan zou een andere potfilter of sump een makkelijkere oplossing zijn als ik er meer dan 11kg media in zou willen maar als ik de oxidizing test lees zou ook 11Liter schuim superieur zijn aan media.

effe denken hoe ik dit ga doen hoor...
 
Je wilt meer media. Maar waarom? Heb je fluctuaties? Bacteriecultuur ontwikkelt zich naargelang de belasting. Ergo: bij een overdaad aan media wordt de cultuur verdeeld over de aanwezige media en ontstaat er niet meer cultuur. Bacteriën moeten ook eten.
 
DE fx6 staat bekend om zijn klein biologisch volume. Er zit 4.5kg Biohome is is niet genoeg voor 7 Ryukins...
 
Heb wat moeite om door je lap tekst heen te komen.. maar wat is er mis met de sponsen die erin zitten + de rest opvullen met biohome oid?

Men onderschat nog wel eens de biologische werking van matten/sponsen.
 
Je wilt meer media. Maar waarom? Heb je fluctuaties? Bacteriecultuur ontwikkelt zich naargelang de belasting. Ergo: bij een overdaad aan media wordt de cultuur verdeeld over de aanwezige media en ontstaat er niet meer cultuur. Bacteriën moeten ook eten.
Voor nitrificatie is een overdaad aan media niet nuttig nee, daar heb je helemaal gelijk in. Wat wel zo schijnt te zijn (ik kan dit niet hardmaken of zelfs maar goed uitleggen) is dat je, door meer media te gebruiken, minder (oorzaken van) ziekteverwekkers in het water krijgt, en helderder water. En dan dat laatste schijnbaar niet eens zozeer door een toename aan mechanische filtratie, maar door een groter aanbod van oppervlak aan weet-ik-veel-welke organismen die allerlei organische stof verder afbreken.

Nogmaals ik kan dit niet hardmaken. Ik heb het maar van een zekere, hier recent reeds genoemde bron. :DD Ik ben zelf in ieder geval, net als @Erikdebrabander, de filtercapaciteit aan het uitbreiden omdat ik toch wel benieuwd ben naar mogelijke voordelen.

@Erikdebrabander die FX6 is een supermooi filter. Wat je er ook in weet te stoppen uiteindelijk, de boel zal er niet op achteruit gaan. ;) Ik had graag meer meegedacht over de vulling ervan maar moet zeggen dat ik nog niet zo bekend ben met de indeling/werking.
 
Hoi Mafkees en Richard,

Wat Gino beschrijft is correct. Voor amoniakafbraak dacht ik net te weinig filteroppervlak te hebben wat Pondguru ook onderbouwd voor zwaar belaste bakken dat hij de dubbelle capaciteit media aanbeveelt.
Voor de bacteriecultuur wordt dit een heel ander verhaal dit moet veel meer ruimte hebben om een gezonde bak te houden. En de ruimte in de fx6 voor media is beperkt.

De link van Gino beschrijft ook goed het probleem van media en de voordelen van de HMF filters die al 70 jaar bestaan alleen de test gaat tot 30ppi.
Ik heb dit filtervlies op mijn media zitten wat toch een redelijke dichte structuur heeft itt watten:
en dit is mijn debiet:


Nu vraag ik me af:
WTF waarom heb ik Biohome er in zitten en geen 30PPI?
En waarom geen filtervlies ipv 30PPI?
En waarom zou ik er uberhaupt nog media in elk filter willen hebben?
En wat doe ik in de mechanische gedeelte het medium schuim voegt niets toe zoals je ziet en zal ik daar ook maar filterwatten in doen.

Het nadeel van filtervlies blijkt dus ook te zijn dat het krimpt als het nat wordt. Ik had die schijf ook strak op maat geknipt en enkele weken later is hij gekrompen. Daarom heb ik die bovenop de fx6 ook ruimer uitgeknipt om krimp tegen te houden die zit op de bak geperst door de grove schuim bovenop welke aangedrukt wordt door de deksel. Anders had ik wellicht het hele middengedeelte gevuld met filtervlies en daarom ben ik ook overgestapt naar filterwatten in mijn voorfilter.

Zoals het er nu naar uitziet zou ik mijn hele fx6 met filterwatten vol kunnen persen zonder debiet in te leveren en krijg ik een hogere PPI als 30PPI schuim en bouw ik inderdaad een overcapaciteit aan oppervlak maar aangezien 7 Ryukins een enorme troep produceren lijkt me dit ook wenselijk. Het is ook algemeen bekend dat deze kweekvorm wat ziektegevoeliger is.

Hierdoor ben ik qua huiswesting veel analytischer geworden dan vroeger met mijn tropische bak dus ook als de HMF filter opbouw een super optie is dan kan je nog steeds de lat hoger leggen zonder dat het ook meteen duurder hoeft te zijn.

En daarom dit draadje want dit geld voor elke potfilter echter de fx6 heeft circulaire mechanische filtratie en een axiaal (vertikaal naar beneden) biologische filtratie waardoor ombouwen wat lastiger is, echter dat de pomp onderin zit is voor mij een gouden oplossing echt ideaal. Nooit opstart problemen in dit huis.
 

Bijlagen

  • 20210227_145344.jpg
    20210227_145344.jpg
    162.9 KB · Weergaven: 94
  • 20210225_162852.jpg
    20210225_162852.jpg
    298.2 KB · Weergaven: 94
  • DSC03487.JPG
    DSC03487.JPG
    138.2 KB · Weergaven: 83
  • Screenshot_20210228-102219_Video Player.jpg
    Screenshot_20210228-102219_Video Player.jpg
    315.3 KB · Weergaven: 105
Laatst bewerkt:
Net weer even wat geknutseld voor mijn gravelzuiger. Op deze steun komt mijn jbl901 "gravelvac" te staan en bij een waterwissel ga ik ook meteen de troep uit de jbl aftappen.
Als de in en uitlaat van de slangen onder waterniveau staan heb je een spoelfunktie. Als je de inlaatkraan dicht draait gaat de stroming door de mediabakken ook tegengesteld en voer ik een boel fijn troep af.

Heb ooit eens een afvoerplug van een wasbak onder een JBL401 gemaakt en werkt super echter had geen goede standaard om de pot te dragen. Nu wel.
Dit is mijn grof mechanisch filter die er voor zorgt dat ik met relatief weinig filterschuim kan werken en dan ook veel filterwatten in kan zetten.

Moet nog drogen en wil over een paar dagen de gatenzaag in de JBL gaan zetten en afmonteren.
Aan de onderkant kan geen kraan die komt aan het einde van de slang. Onderop zou door zand ophoping krassen op de O-ringen kunnen komen.
Heeft zich dus al eerder bewezen.
 

Bijlagen

  • 20210228_142935.jpg
    20210228_142935.jpg
    185.3 KB · Weergaven: 108
  • 20210228_142959.jpg
    20210228_142959.jpg
    315.7 KB · Weergaven: 99
  • 20210228_143012.jpg
    20210228_143012.jpg
    268 KB · Weergaven: 78
Laatst bewerkt:
Je groot voorfiltersysteem is mss goed om alle grove vuil uit je bak te halen, het haalt het niet (direct) uit de waterkolom.
Maw, het zorgt er nog altijd voor evenveel vervuiling, je ziet het enkel niet meer.
Als je dus je mechanische filtering zou aanpassen naar een trommel of vliesfilter lijkt me de kans zeer groot dat je nood aan extra biologische filtering zal verdwijnen.
 
Leuk om je zo creatief te zien met je PVC-creaties. Zelfs in potfilters gaan lopen boren om de waterstromen te verleggen. xD Zo ver heb ik het zelf nog niet aangedurfd. Geeft wel weer inspiratie voor aquaristieke frankenstein-builds...
 
Hoi Mafkees en Richard,

Wat Gino beschrijft is correct. Voor amoniakafbraak dacht ik net te weinig filteroppervlak te hebben wat Pondguru ook onderbouwd voor zwaar belaste bakken dat hij de dubbelle capaciteit media aanbeveelt.
Voor de bacteriecultuur wordt dit een heel ander verhaal dit moet veel meer ruimte hebben om een gezonde bak te houden. En de ruimte in de fx6 voor media is beperkt.

De link van Gino beschrijft ook goed het probleem van media en de voordelen van de HMF filters die al 70 jaar bestaan alleen de test gaat tot 30ppi.
Ik heb dit filtervlies op mijn media zitten wat toch een redelijke dichte structuur heeft itt watten:
en dit is mijn debiet:


Nu vraag ik me af:
WTF waarom heb ik Biohome er in zitten en geen 30PPI?
En waarom geen filtervlies ipv 30PPI?
En waarom zou ik er uberhaupt nog media in elk filter willen hebben?
En wat doe ik in de mechanische gedeelte het medium schuim voegt niets toe zoals je ziet en zal ik daar ook maar filterwatten in doen.

Het nadeel van filtervlies blijkt dus ook te zijn dat het krimpt als het nat wordt. Ik had die schijf ook strak op maat geknipt en enkele weken later is hij gekrompen. Daarom heb ik die bovenop de fx6 ook ruimer uitgeknipt om krimp tegen te houden die zit op de bak geperst door de grove schuim bovenop welke aangedrukt wordt door de deksel. Anders had ik wellicht het hele middengedeelte gevuld met filtervlies en daarom ben ik ook overgestapt naar filterwatten in mijn voorfilter.

Zoals het er nu naar uitziet zou ik mijn hele fx6 met filterwatten vol kunnen persen zonder debiet in te leveren en krijg ik een hogere PPI als 30PPI schuim en bouw ik inderdaad een overcapaciteit aan oppervlak maar aangezien 7 Ryukins een enorme troep produceren lijkt me dit ook wenselijk. Het is ook algemeen bekend dat deze kweekvorm wat ziektegevoeliger is.

Hierdoor ben ik qua huiswesting veel analytischer geworden dan vroeger met mijn tropische bak dus ook als de HMF filter opbouw een super optie is dan kan je nog steeds de lat hoger leggen zonder dat het ook meteen duurder hoeft te zijn.

En daarom dit draadje want dit geld voor elke potfilter echter de fx6 heeft circulaire mechanische filtratie en een axiaal (vertikaal naar beneden) biologische filtratie waardoor ombouwen wat lastiger is, echter dat de pomp onderin zit is voor mij een gouden oplossing echt ideaal. Nooit opstart problemen in dit huis.

Misschien is dit iets voor je. I.p.v. het gekrompen filtervlies. Tante Ali verkoopt het en het blijkt prima spul te zijn. Ik gebruik het al een poos. Het heeft een soort open honingraat structuur waardoor het stevig is met prima filter eigenschappen en niet vervormd. (Even scrollen om dit te zien)
 
Je groot voorfiltersysteem is mss goed om alle grove vuil uit je bak te halen, het haalt het niet (direct) uit de waterkolom.
Maw, het zorgt er nog altijd voor evenveel vervuiling, je ziet het enkel niet meer.
Als je dus je mechanische filtering zou aanpassen naar een trommel of vliesfilter lijkt me de kans zeer groot dat je nood aan extra biologische filtering zal verdwijnen.

Het grove vuil verpulverd vanzelf en zorgt ervoor dat dit een enorme belasting wordt voor de fijnfilters want dan kan het door de grove en medium schuim.
Door dit bij elke waterwissel letterlijk uit je waterkolom te tappen en de spoelfunktie haal je dus een groot deel van de mechanische vervuiling die op kan lossen weg en belast je je filtersysteem minder.

Het mechanisch vuil kan ik zo uit mijn waterkolom halen en zo met een kleinere hoeveelheid filterwatten het water polijsten voordat het in de fx6 biologisch wordt afgebroken.
Dus de mechanische belasting is weggefilterd voordat het de potfilter ingaat maar de biologische filtering kan nu wel met fijnschuim zwaar worden opgeschaald maar omdat de filterwatten niet meer zouden moeten verstoppen zou alle fx6 mandjes hiermee gevuld kunnen worden. Volgens mij kan daar geen media of schuim tegenop omdat de dichtheid van watten groter is als schuim en watten ook mandjes beter kunnen opvullen itt media.

Tenminste, zo zit het in mijn hoofd :eek:. En zoals ik het artikel interpreteer zou ik met 30PPI schuim 26x meer amoniak af kunnen breken dan de Biohome die ik nu heb maar ook meer bacterien kunnen houden. Het omgekeerde kan ook: 26 x fx6 neerzetten wat dan 26x4.5kg biohome is OMG....

@Gino,
PVC is zo lekker makkelijk te bewerken en bij de KOI shop en Praxis kan ik alles maken wat ik kan verzinnen. Duurt alleen even voordat ik een oplossing heb wat ook werkt hoor. Ik denk dat de schuimblokken in mijn bak ook nog eens opnieuw ingericht moeten worden (later).

@Ben,
Mooi doek! Daar kan je wel wat leuke dingen mee maken. Waar heb jij die in zitten in een pot of sump?
 
Het grove vuil verpulverd vanzelf en zorgt ervoor dat dit een enorme belasting wordt voor de fijnfilters want dan kan het door de grove en medium schuim.
Door dit bij elke waterwissel letterlijk uit je waterkolom te tappen en de spoelfunktie haal je dus een groot deel van de mechanische vervuiling die op kan lossen weg en belast je je filtersysteem minder.
Maar tussen je waterwissels in ligt het daar maar wat te vervuilen (lees amonia te produceren).
 
Net weer even wat geknutseld voor mijn gravelzuiger. Op deze steun komt mijn jbl901 "gravelvac" te staan en bij een waterwissel ga ik ook meteen de troep uit de jbl aftappen.
Als de in en uitlaat van de slangen onder waterniveau staan heb je een spoelfunktie. Als je de inlaatkraan dicht draait gaat de stroming door de mediabakken ook tegengesteld en voer ik een boel fijn troep af.

Heb ooit eens een afvoerplug van een wasbak onder een JBL401 gemaakt en werkt super echter had geen goede standaard om de pot te dragen. Nu wel.
Dit is mijn grof mechanisch filter die er voor zorgt dat ik met relatief weinig filterschuim kan werken en dan ook veel filterwatten in kan zetten.

Moet nog drogen en wil over een paar dagen de gatenzaag in de JBL gaan zetten en afmonteren.
Aan de onderkant kan geen kraan die komt aan het einde van de slang. Onderop zou door zand ophoping krassen op de O-ringen kunnen komen.
Heeft zich dus al eerder bewezen.
geniaal gedaan weer en ziet er mooi uit vraag me af of daar genoeg ruimte is voor het vuil om op de bodem te valen en meschien de stroming te sterk is
 
Maar tussen je waterwissels in ligt het daar maar wat te vervuilen (lees amonia te produceren).
Theilling of clarisea zou idd mooier zijn om al het vuil uit het water te krijgen.
Heb je meteen een lagere NO3
 
Maar tussen je waterwissels in ligt het daar maar wat te vervuilen (lees amonia te produceren).
Ja ik kan natuurlijk ook een continu waterverversing op mijn bak zetten, maar het is even makkelijker om ipv bij elke waterwissel (60%/4 dagen) de jbl leeg te spoelen, maar dat kan dus ook vaker. emmer er naast. kraantje open, wc dumpen, klaar.
Of je moet ze een luier geven en elke dag verschonen :ROFLMAO:

Zelfs met een sump krijg je het mechanisch vuil niet zo makkelijk uit je waterkolom als ik het ga doen .

Heb ook nog 45, 60,75,90PPI gevonden
 
Theilling of clarisea zou idd mooier zijn om al het vuil uit het water te krijgen.
Heb je meteen een lagere NO3
Niet voor een potfilter toch? te duur in onderhoud, voor fijn vuil, niet voor dikke drollen die blijven niet aan de rol kleven dus blijft in je waterkolom.

Moet ook relativeren dat het ongeveer 1 eetlepel poep per dag is voor 500L, maar 4 lepels per WW maar dat verzamelt wel snel in een potfilter als je dit er lang in laat zitten.
En het zand wat ik er uit zuig heb ik weer terug dat spoel ik schoon in de emmer.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik kan natuurlijk ook een continu waterverversing op mijn bak zetten, maar het is even makkelijker om ipv bij elke waterwissel (60%/4 dagen) de jbl leeg te spoelen, maar dat kan dus ook vaker. emmer er naast. kraantje open, wc dumpen, klaar.
Of je moet ze een luier geven en elke dag verschonen :ROFLMAO:

Zelfs met een sump krijg je het mechanisch vuil niet zo makkelijk uit je waterkolom als ik het ga doen .

Heb ook nog 45, 60,75,90PPI gevonden
Het verversings regime zegt niks over het vuil dat in je filter blijft hangen.
Als jij dagelijks je voorfilter schoon maakt zal je zien dat de NO3 daalt
Niet voor een potfilter toch? te duur in onderhoud, voor fijn vuil, niet voor dikke drollen die blijven niet aan de rol kleven dus blijft in je waterkolom.

Moet ook relativeren dat het ongeveer 1 eetlepel poep per dag is voor 500L, maar 4 lepels per WW maar dat verzamelt wel snel in een potfilter als je dit er lang in laat zitten.
En het zand wat ik er uit zuig heb ik weer terug dat spoel ik schoon in de emmer.
Nee zijn idd niet geschikt voor potfilters
 
Niet voor een potfilter toch? te duur in onderhoud, voor fijn vuil, niet voor dikke drollen die blijven niet aan de rol kleven dus blijft in je waterkolom.

Moet ook relativeren dat het ongeveer 1 eetlepel poep per dag is voor 500L, maar 4 lepels per WW maar dat verzamelt wel snel in een potfilter als je dit er lang in laat zitten.
En het zand wat ik er uit zuig heb ik weer terug dat spoel ik schoon in de emmer.
de Theiling is een automaat, hij draait het vlies van 80 micron vanzelf omhoog als die verzadigd raakt, in de praktijk is dat binnen 1 week het vlies is vervangen bij 9 grote discussen.
Waarom plakken dikke drollen niet aan het vlies ? dan is de doorstroomsnelheid te laag, cq de theiling te groot en dan kan je beter naar een clarisea of kleinere theiling kijken.
 
Op filmjes zie ik alleen maar een lichte bevuiling waardoor de Theiling geactiveerd wordt en dat was niet direkt wat ik zocht.
Als die rol in een week op is gaat dat wel erg hard toch?
 
valt mee, ik doe met een volle rol 2 maanden.
Het opdraaien wordt geactiveerd door de vervuiling....hoe meer het vlies verzadigd raakt hoe minder er doorheen kan stromen, hoe hoger het water nivo stijgt waardoor de sensor zal aanspreken en het vlies een stukje doordraait....en zo herhaald zich dat dagelijks.
 
Dat valt dan best mee!

Heb ik meteen een vraag die je wellicht ook kan beantwoorden.
Waar blijft je opbouw van je biofilm in een sump? die moet er toch ook zijn voor een gezond water?
Normaal zie je die in slangen groeien maar dat is niet op de media te zien.

Ik begin te twijfelen of er in mijn voorfilter wel watten mag zitten als ik in de potfilter een grote bacterie kolonie wil krijgen maar zit niet te wachten op het "grof vuil"
Wellicht is dit ook de reden dat JBL geen filterwatten gebruikt

Ben er net ook achter gekomen dat 45PPI niet veel voordelen geeft tov 30PPI het oppervlak is weinig groter.
Dus wellicht zou ik van filterwatten af moeten stappen of in het laatste mandje?
 
Net even de fx6 (weer) open gemaakt en de inhoud van de mandjes eens opgemeten voor schuim (niet voor media in de buitenring daar had ik de ribben niet meegerekend)

Voor schuim kom ik op een binnenbakje 16,5cm diameter en 9cm hoog op een volume van1,93L en schuim strook in de buitenring kom ik op 38x5x9cm is 1,71L
6x 1,71+ 3x1,93=16,05 liter.

Dat is even een stuk meer als 11kg(= 13,75L) biohome wat ik uitgerekend had.
In het super linkje is zijn de verschillen van Biohome vs 30PPi ook enorm (ligt maar net welke tabel je als referentie aanhoudt)
https://aquariumscience.org/index.php/7-1-3-1-ammonia-oxidizing-test/

Net nog in de vorige post de 30PPI vs 45PPI bekeken en de oppervlaktewinst is niet echt veel meer.

De 30PPI in de mand blijkt dus wel de gelige biofilm te hebben en ben ik alleen maar blij mee zolang het debiet goed is!
De noppen 30PPI hou ik er in en doe ik in de plaats van de zwarte medium schuim dan heb ik iets extra vulling tussen de verstevigingsribben en meet instroom oppervlak.
Hierdoor kan ik de middel en fijne nopenschuim van totaal 4cm dik naar 5cm vullen wat neer komt op een 3cm dikke 30PPI tegen de binnenmand aan.
Binnenin kan dan 6x 5cm dikke schijven van 17cm. ipv9cm wordt dit dus 10 maar zal geen probleem zijn.

Onder de mandjes bij de pompingang kan er nog een schijf van 3cm en bovenop kan het filtervlies komen te vervallen en ook nog schuimplaat.

Zal dan tegen de 17L vulling komen.
Dus een plaat 5cm en 2 van 3cm zoeken en dan ben ik er wel klaar mee...
 
Het grove vuil verpulverd vanzelf en zorgt ervoor dat dit een enorme belasting wordt voor de fijnfilters want dan kan het door de grove en medium schuim.
Door dit bij elke waterwissel letterlijk uit je waterkolom te tappen en de spoelfunktie haal je dus een groot deel van de mechanische vervuiling die op kan lossen weg en belast je je filtersysteem minder.

Het mechanisch vuil kan ik zo uit mijn waterkolom halen en zo met een kleinere hoeveelheid filterwatten het water polijsten voordat het in de fx6 biologisch wordt afgebroken.
Dus de mechanische belasting is weggefilterd voordat het de potfilter ingaat maar de biologische filtering kan nu wel met fijnschuim zwaar worden opgeschaald maar omdat de filterwatten niet meer zouden moeten verstoppen zou alle fx6 mandjes hiermee gevuld kunnen worden. Volgens mij kan daar geen media of schuim tegenop omdat de dichtheid van watten groter is als schuim en watten ook mandjes beter kunnen opvullen itt media.

Tenminste, zo zit het in mijn hoofd :eek:. En zoals ik het artikel interpreteer zou ik met 30PPI schuim 26x meer amoniak af kunnen breken dan de Biohome die ik nu heb maar ook meer bacterien kunnen houden. Het omgekeerde kan ook: 26 x fx6 neerzetten wat dan 26x4.5kg biohome is OMG....

@Gino,
PVC is zo lekker makkelijk te bewerken en bij de KOI shop en Praxis kan ik alles maken wat ik kan verzinnen. Duurt alleen even voordat ik een oplossing heb wat ook werkt hoor. Ik denk dat de schuimblokken in mijn bak ook nog eens opnieuw ingericht moeten worden (later).

@Ben,
Mooi doek! Daar kan je wel wat leuke dingen mee maken. Waar heb jij die in zitten in een pot of sump?
In een JBL 1502.
 
Ah 1502, daar kan ik ook iets mee :ROFLMAO:
Spoelfunktie onder gezet. Als ik de IN kraan dicht zet spoelt hij nu achteruit schoon.
 

Bijlagen

  • 20210302_175419.jpg
    20210302_175419.jpg
    195.9 KB · Weergaven: 81
  • 20210302_181536.jpg
    20210302_181536.jpg
    123.2 KB · Weergaven: 64
  • 20210302_182914.jpg
    20210302_182914.jpg
    197.4 KB · Weergaven: 73
Haha wauw, het is je weer gelukt!
 
Net schuim gesneden. Morgen de schijven zagen op de figuurzaagmachine.
Daarna in delen bij waterwissels in de fx6 gaan stoppen.
de stroken zijn nu 3cm dik ik kon alleen 2cm of 5cm vinden. Als ik de noppen niet in de fx6 had was ik voor de 5cm gegaan en sleuven er in gesneden voor de buitenribben.
De noppenschuim is ongeveer 2.5cm dus heb er 2cm van de 5cm af gesneden.
 

Bijlagen

  • 20210304_181143.jpg
    20210304_181143.jpg
    243.6 KB · Weergaven: 66
  • 20210304_193152.jpg
    20210304_193152.jpg
    230.1 KB · Weergaven: 82
Enten is begonnen. 1 mandje per keer.
30PPI blijkt net zo open te zijn als een winkelwagen!

Als alle 3 de mandjes zo zijn gaat de Biohome er uit en komt er nog eens 5cm 30PPi op Wellicht ook over de mandjes een laag en onder bij de pomp ook nog eens. In de buitenring op de bodem een restje JBL kogels.
De noppenschuim doet goed wat mijn bedoeling was :cool:
 

Bijlagen

  • 20210305_131716.jpg
    20210305_131716.jpg
    352.2 KB · Weergaven: 77
  • 20210305_143358.jpg
    20210305_143358.jpg
    199.6 KB · Weergaven: 69
  • 20210305_151722.jpg
    20210305_151722.jpg
    471.9 KB · Weergaven: 57
  • 20210305_151744.jpg
    20210305_151744.jpg
    305.8 KB · Weergaven: 97
  • 20210305_152340.jpg
    20210305_152340.jpg
    527.9 KB · Weergaven: 56
  • 20210305_152605.jpg
    20210305_152605.jpg
    323.8 KB · Weergaven: 83
Ik zie dat je in de buitenste mediaring twee lagen noppenschuim hebt zitten, in elkaar geschoven. Was dat een eerdere "mod" van je? :) Lijkt een beetje op hoe Pondguru het doet. (Sterker nog, het hele filter van vóór de huidige verbouwing doet aan zijn FX6-filmpje denken. :DD)
 
Dat was inderdaad de Biohome fx6 kit die er in zit :petjeaf: Blijkt dus niet goed genoeg te zijn voor sluiers. Twijfelde hier al aan omdat ik eigenlijk de dubbelle media nodig zou hebben maar nu kon ik het ook beter onderbouwen en met deze kleine veranderingen zou wellicht een sump niet nodig zijn. Had ook al langer het vermoeden dat media eerder een marketing produkt is terwijl er veelvuldig gebruik van schuim in aquariumwinkels gebruikt wordt dus een HMF theorie is zo verkeerd nog niet.
 
Als ik kijk naar een van de oudere aquariumzaken hier in de buurt, Hardeman, dan heeft die ook vrijwel alleen spons en schuim draaien. Zo iemand weet na tig jaar in het vak wel wat werkt en wat niet. Ook qua kosten om de boel draaiende te houden.

Heb zelf recent mijn HMF verwijderd, na 1,5 jaar dienst. Hij werkte altijd goed, maar ik probeer (ook met het oog op de goudvissen) de ruimte wat efficiënter in te richten. Dus ik verleg het zwaartepunt meer naar de externe filtratie. Dat kent natuurlijk ook nadelen: een vergrote kans op lekkages, een hoger stroomverbruik. Maar ik zal nimmerrrrr het geliefde filterschuim afzweren hoor! En de K1 micro.
 
HMF is wel een super concept. Had er ook wat info voor sump gezien best leuk om iets mee te doen. Met een 60L bak kan je ineens enorm veel filtratie opbouwen echter moet er wel een zeeffilter oid op geknutseld worden.
Wellicht een ander keertje eens in verdiepen. Vond het toch ook wel zonde hoeveel afval ik kreeg van 3 platen die ik nodig had is toch 50x50x5cm 3x dus 12,5L kan veel beter gebruikt worden maar deze upgrade was voor mij ook gunstiger dan een sump bouw.
 

Terug
Bovenaan