Kwakkelende witte goudvis van 13 jaar


Het word steeds gekker bij jouw. Een bloebende kwakkel :ROFLMAO: Maar laten we het er maar op houden dat hij gewoon even darm probleempjes heeft. Wel handig als hij een sprintje moet trekken, bloepstraal motor erbij
Nooit een saai moment hier ;). Maar je hebt gelijk, het wordt eens in de zoveel tijd weer wat gekker met hem. Maar dat hij alternatief gedrag vertoont is al jaren geleden begonnen, niet iets van de laatste tijd. Dat maakt het ook zo lastig om te herkennen of hij een nieuw 'probleem' onder de leden heeft/ontwikkelt, omdat hij al jaren, wel, kwakkelt :DD.
Toch, de winden, dat is echt sinds de erwten. Wat ik niet heel raar vind, als die erwten helpen om de darmen door te laten werken, klinkt het wel logisch dat ze daar dan mogelijk een effect op hebben.

Maar zoveel vissen, zoveel karakter, dat zei jij en @Giebeltje eigenlijk ook al (en @Gino88 in het oblongi-topic), de enige met wie je 'm echt goed kan vergelijken is misschien gewoon de vis zelf.

Kopstaander is een vis die met kop naar beneden hangt en staart omhoog. Niet een beetje maar letterlijk steekt de staart bijna boven water.
Dank je voor de mooie toelichting! Mooi uitgelegd waarom hij op zijn kop staat!

Bij kwakkel zal ook het happen van lucht gevolgen hebben net als die bij mij. Door lucht in lichaam zijn ze gewoon wat minder stabiel. Maar wellicht gaat dit wel allemaal over als hij straks uit de medicatie is en weer wat hersteld is.
We gaan het zien. Ik hoop vooral dat blijkt dat die levamicil iets voor hem kan verbeteren. Heb 'm de laatste twee dagen niet meer tegen de pomp in zien zwemmen. Ik hoop dat dat betekent dat ie dat niet meer nodig heeft ter verlichting van mogelijke kieuwproblemen.

Momenteel ligt ie nog te slapen/rusten. Ook weer zo'n voorbeeld van alternatief gedrag, vroeger hing hij dan vlak boven de bodem in een hoek, zoals mijn andere vis, toen ook nog wel eens een tijdje dat ie een soort hangmat maakte in de waterpest, en sinds een jaar of 2 is het echt pleco-style, buik plat op de bodem, vinnen gespreid naar de zijkanten, en met zijn staart bewaart hij balans. Vermoed dat dat samen hangt met zijn blindheid, dat hij daardoor meer houvast heeft of trillingen beter voelt, en dus ook eerder wakker wordt bij 'gevaar'? En mogelijk kost het ook minder energie, omdat hij ergens op leunt.

Daarover gesproken. Hij ligt op afgerond fijn grind van de Hornbach (dus geen scherpe hoeken, klein kiezeltje, kan ie makkelijk grondelen). Is dat voor hem de beste optie? Of doe ik er verstandig aan om eens te kijken naar zoiets als filterzand? Ik was me al wat aan het inlezen erover, ook voor mijn andere bak, wellicht start ik er nog een topic over ook. Maar in dit specifieke geval was ik even benieuwd naar jullie mening erover.
 
Op dit moment is Fishie herstellende, als je nu de bodem zou vervangen verstoor je het evenwicht in de bak. Ik zou het zelf even zo laten, omdat hij er ook aan gewend is.
 
Op dit moment is Fishie herstellende, als je nu de bodem zou vervangen verstoor je het evenwicht in de bak. Ik zou het zelf even zo laten, omdat hij er ook aan gewend is.
Duidelijk. Dank je wel! Ga ik ook doen!

En excuus, ik had zelf even iets duidelijker moeten zijn, ik zat op termijn te denken. Dus na het kuren en herstellen wanneer er weer een soort 'balans' is ontstaan bij de goudvis. Zo'n beetje tussen dat ie stabiel is en er eventueel een nieuwe bewoner bij komt.
Het is niet dat ik er nu ontevreden over ben, over de huidige situatie, en Fishie denk ik ook niet. Maar als filterzand een betere optie is, langere termijn, dan is dat misschien iets om nu alvast te overwegen.
Met name voor er een nieuwe vis bij komt, omdat dat waarschijnlijk ook meer belasting/onbalans gaat geven wanneer ik de bodem wissel met twee vissen in plaats van één in de bak, was mijn gedachtengang. Maar ik ben nog lerende en weet heel veel niet! Dus corrigeer me gerust!

En ik zal vast een aantal factoren vergeten, dus ik ben heel blij dat jullie me hiermee helpen door jullie kennis met me te delen! Ben jullie er echt heel dankbaar om!
 
@Giebeltje bedoeld denk ik niet de balans van kwakkel/Fishie maar van je aquarium.

In je bodem zitten veel bacties die je nodig heb voor balans voor je biologisch evenwicht. Bodem eruit halen kun je beter nooit in 1 keer doen en altijd erna een flinke verversing en meten. Zit veel vuil in je bodem en kan NH3/4 pieken geven.

De bactie nerd word wel gemist in zulk soort posts. @DanielHoogland nam vaak dit soort posts in behandeling gezien bacties nogal een wetenschappelijk inzicht behoeven maar je zult het moeten doen met de dummie uitvoering of wellicht iemand anders die zich geroepen voelt om dit onder werp toe te lichten. It s too much and too boring for me :sorry:
 
@Giebeltje bedoeld denk ik niet de balans van kwakkel/Fishie maar van je aquarium.
Had ik begrepen!

Ik heb het denk ik nodeloos ingewikkeld gemaakt, sorry, ik heb mijn vragen niet echt duidelijk verwoord zie ik net! Mijn geest kwakkelt ook af en toe.
Ik zat eigenlijk met twee vragen:
- Wat is beter voor kwakkel: een filterzandbodem, of is de grindbodem waarop hij nu zit gewoon perfect voor hem?
- Als dat filterzand eigenlijk beter (gezonder) voor hem is, wat is dan het beste moment om de bodem te wisselen?

Omdat hij veel op de bodem ligt (daar slaapt hij) vroeg ik me af of een filterzandbodem een meerwaarde heeft (is het gezonder of aangenamer voor hem om daar op te liggen?) Of is het juist beter om grind te hebben?

En omdat de bodem eruit halen rommelt met de balans in de bak, wat je hier ook aan geeft @michelle1, dacht ik, dat áls het een beter idee is om hem op filterzand te zetten, dat ik dat waarschijnlijk beter kan doen voordat er nieuwe vis bij komt, omdat meer vis = meer afvalstoffen, en meer afvalstoffen = meer bacteriën nodig om dat om te zetten, dus gunstiger om te wisselen als er zo min mogelijk vis in zit.

maar je zult het moeten doen met de dummie uitvoering of wellicht iemand anders die zich geroepen voelt om dit onder werp toe te lichten. It s too much and too boring for me
Hehe nou, ik vind de adviezen en tips die je hebt gegeven helemaal niet de dummie-uitvoering, tenzij je bedoelt dat ik de dummie ben, en daar heb je gelijk in ;). Je weet het mij (de dummie) heel erg aardig uit te leggen allemaal, dus ik ben heel tevreden!
En voel je volledig vrij om dit onderwerp van je af te schuiven, ik ben je al superdankbaar voor je vele mooie adviezen, zeer groot gelijk dat je deze even niet doet hehe.
Eerlijk gezegd, ik begrijp nu van je dat het een heel complex verhaal wordt over bacteriebiotopen, en ik vind het zowel interessant, als ook helemaal prima om het hierbij te laten ;).

Ik ga mijn vragen nog wel even in een bodemtopic zetten of iets dergelijks als ik er op een bepaald moment nog grondiger op in wil gaan (sorry die woordgrap moest ook even :DD).

Voor nu laat ik mijn vrind gewoon grondelen in het grind!


Met kwakkel gaat het verder wel redelijk. Hij is suffig en duffig en passief en ik vermoed door de levamicil, dat die dat veroorzaakt. Eet nog wel (enthousiast). Schuurt af en toe. Grondelt ook nog wel, maar allemaal wat minder vitaal allemaal. Dit is nu al 3 dagen op rij, dat hij zo is, en ik overweeg een beetje om misschien morgen al die levamicil er uit te halen. Ligt er een beetje aan hoe ik 'm aan tref morgen. Waterwaarden zijn perfecto. Dat scheelt. We gaan het zien! Wordt vervolgd.
 
Fishie is nog steeds overwegend superzielig. Hij zit nu in dag 5 van de levamicil. Kan het kwaad als ik hem vandaag er uit haal, in plaats van morgen?
 
Fishie is nog steeds overwegend superzielig. Hij zit nu in dag 5 van de levamicil. Kan het kwaad als ik hem vandaag er uit haal, in plaats van morgen?
Ik heb besloten om hem er nu alvast uit te halen. Heb het idee dat dat medicijn hem nu meer stress geeft dan dat het nog iets voor hem op lost.
 
Zal geen probleem zijn om Fishie uit de medicatie te halen. Hij moet nu voldoende hebben gehad om alles qua worm om zeep te helpen. Is altijd een afweging maken wat naar jouw gevoel zegt, tot zover is het te doen. Hij moet ook niet zo erg gaan verzwakken want dan gaat hij het ook niet redden want dan krijg je weer andere ellende die hem een handje helpt.

Als de kool/zeoliet klaar is dan goed voeren en de diploral erbij doen en duimen dat hij weer aansterkt.

De bodem als het grind fijn is en niet scherp lijkt me dit prima. Filterzand vinden ze ook prima maar niet te dik doen want dat geeft kans op bodem rot. Ook sommige plantjes is wat moeilijker met filterzand volgens mij.

Ik heb vele bodem bedekking en scapes gehad maar ik ben er al heel lang klaar mee. Mijne hebben een glazen bodem die regelmatig een groene glans krijgt en gaat ook prima. Geen idee welke bodem beter is in het kader van gezondheid. Zijn plussen en minnen voor de vissen aan alle soorten bodems. De glasplaat is voor mij een groot pluspint met eieren/hygiene dus dat heeft bij mij de door slag gegeven. Planten maak ik me verder niet druk om. Let wel ik heb 2 filters zodat de bodem bij mij niet van belang is in het bactie/biologisch evenwicht. Een bodem bedekking speelt wel mee in het bactie verhaal. Dus soms is een bodem ook weer op dat gebied beter en soms ook weer op een ander gebied niet. Zijn allemaal minnen en plussen en teveel factoren die je kunt afwegen.

Als er een discussie op dit gebied ontstaat ben ik eigenlijk weg omdat ik mijn eigen afwegingen maak en sommige graag hun afweging willen promoten. Als je alle factoren erbij neemt word dit een ellenlang verhaal waarna je er wellicht niets meer van snap :juggle: Elk soort vissie is ook weer anders en elk goudvissie is ook anders

Een en ander hangt ook af wat voor vriendje/vriendinnetje in gedachten heb. Een telescoop of blaas oog zou ik minimaal aan inrichting nemen. Alles soorten met wengroei en nog wat zwakkere soorten zou ik ook op bare bottom houden.
 
@michelle1 dank je wel voor je verhaal over de bodems! Je hebt me een paar dingen genoemd om over na te denken en te overwegen! Dank je wel!
Ik heb een dummy vraag. Wat is wengroei?

De patiënt maakt het op het moment redelijk. Je zag 'm gisteren gewoon opknappen naarmate er vers water in kwam, dus ik ben blij dat ik dat gedaan heb.
Ik heb gisteren flink water ververst. Eerst zo'n 70-75% er uit, toen aangevuld, toen nog eens zo'n 70% er uit, en toen weer aangevuld. Ze adviseren er 80% uit te halen.
Vervolgens ben ik vergeten om de kool er in te doen:oopss:. Dus die stap heb ik overgeslagen, dom.
Wel diploral/voogle/filtermedium toegevoegd. Aangezien ik er heel veel water uit gehaald heb, is het wijs om nu toch nog even een poosje over kool te filteren, of zeggen jullie och, kan geen kwaad dat ik niet over kool/zeoliet gefilterd heb?
 
Wengroei. De kop met "bobbels" De vissen van @aquabelg, oranda s, heeft dit ook. @Giebeltje heeft een red cap.

In me foto boek staat er oon eentje die wen rot kreeg en is geeuthaniseerd. Op de kop groeit veel slijmhuid en tussen de bobbels (wen) Blijft veel vuil of zandjes zitten wat wen rot kan geven.

Maar die kopjes :smitten: zijn gewoon fantastisch (vind ik dan)


IMG_0121.JPG


Zeoliet/kool trekt ook weer alles wat je verder heb toegevoegd eruit. Zou voor nu even zo laten en voor je volgende verversing dagje of 2 erin doen dan moet je na die verversing wel z on beetje alles eruit hebben.
 
Aaaaah wat een fantastische foto!!! Wat een vis. Prachtig!! :smitten:
Dank je voor je uitleg ook! Wat treurig dat je vis wenrot kreeg. Naar om mee te moeten maken, en verdrietig om zo'n beslissing te moeten nemen.

Dank je wel voor het kool/zeoliet-advies! Ga ik doen.
 
Hier ben ik weer met een status update, en voor wie het leuk vindt, een meedenkertje!

Fishie en de drie oblongi-musketiers maken het goed. Fishie is nog wat aan het bekomen van al het kuren, hij rust veel, en ik geef 'm geen ongelijk. Maar hij eet goed, grondelt goed, ik heb het idee dat hij goed aan het herstellen is.

Als ik 'm zo zie, dan denk ik dat hij langzamerhand wel toe begint te raken aan wat (goudvis)gezelschap in de bak. Dus dat ben ik nu wel serieus aan het overwegen, mede op aanraden van @michelle1 . Een goed moment lijkt me na 7 februari, dan zijn mijn 130 posthoornslakken klaar met levamicilkuren, en is mijn quarantainebak weer vrij om een nieuwe vis in aan te kijken.

Maar dan de lastige vraag, wat voor een (goud)vis zou goed passen?

Vinden jullie het leuk om hierover alvast mee te denken met mij?

De korte beschrijving:
Fishie is hartstikke blind, 13 jaar oud, een mannetje, kwakkelt, en inclusief staart een cm of 15, 17, gok ik zo.
Tijdens zijn fittere episodes en als hij hikari ruikt, dan zwemt ie alles en iedereen omver, maar tijdens zijn crashes hangt ie op de bodem en moet hij vooral niet teveel opgejaagd/verjaagd worden.
Hij zit (voorlopig) in een rio 180. Heel misschien dat dat in de toekomst verandert (naar een grotere bak), maar in principe zou een vis die nu in deze bak komt er ook voor langere tijd in moeten kunnen blijven wonen.
Hij krijgt hikari sinking baby pelets, en af en toe erwtjes, zit op 23 graden, op afgerond fijn grind.

Opvanger/kneusje/jonkie, dat is me eigenlijk om het even. Ik vind het vooral belangrijk dat de vissen aan elkaar gewaagd zijn, en dus samen in balans, en niet samen in conflict.
Een gewone goudvis lijkt me niet zo'n goed idee. Alhoewel Fishie zelf een 'gewone' goudvis is, lijkt me dat onverstandig vanwege de beperkte ruimte.
Ik heb geen ervaring met sluierstaarten, dus welke soorten er wel of niet bij passen, daar hoor ik erg graag jullie mening over. @Giebeltje noemde eerder een rustige opvangsluier, dat vond ik klinken als iets wat goed bij Fishie past.
Toch, een jonge (kleine) enthousiasteling zou misschien ook wel kunnen werken.

Waar ik een beetje bezorgd over ben, is dat het botst, en dat ik dan weer met één of twee gestreste vissen zit. Hebben jullie tips waarmee ik zo'n soort situatie zou kunnen ondervangen? Dus, bepaalde karaktertrekken/soorten waar ik op moet letten, dingen die ik even moet navragen bij een eventuele vorige eigenaar? En, kan ik het beste een mannetje of vrouwtje nemen?

Gedachten, tips, aanraders en afraders, ik hoor het allemaal graag! Dank vast voor het meedenken!
 
En, kan ik het beste een mannetje of vrouwtje nemen?
Een vrouwtje (als je die keus zou hebben) zal in de regel net wat rustiger zijn naar jouw vis toe. Mannetjes willen wel eens de medevis najagen of "bespringen", ook buiten de eigenlijke paartijd om en ook als de andere vis geen vrouwtje is. Dat is onrust waar jouw oude vis niet op zit te wachten denk ik. :)
 
Waar woon je ?

Wat Gino88 al aangeeft beste een vrouwtje.

Ik weet niet hoe je hier leden kunt vinden. MSCLoraine of loraine zo iets heeft volgens mij ook opvangers. Misschien dat zij er eentje wil schenken aan fishie. Volgens mij heeft ze een zwembad vol en zal ook een beetje de karakters en geslacht kennen. Bij jonkies is het geslacht moeilijk te bepalen.

Een ryukin zou ook een optie wezen dat zijn een beetje hoog zwemmers. Maar geen garantie dat deze doet wat hij hoort te doen ;)) Tis natuurlijk ook wat jij mooi vind.
 
@LoraineMSH was degene met het zwembad voor de Sluiers. Ik vond een post van haar in het “voor en na foto’s” topic. Ze is hier vorig jaar mei voor het laatst gezien.
 
Laatst bewerkt:
@LoraineMSH was degene met het zwembad voor de Sluiers. Ik vond een post van haar in het “voor en na foto’s” topic. Ze is hier vorig jaar mei voor het laatst gezien.
OOh dat schiet niet op al zo lang hier niet meer op forum. Maar misschien krijgt ze mail nav jouw tag (y)
 
Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties! Superfijn!

Een vrouwtje (als je die keus zou hebben) zal in de regel net wat rustiger zijn naar jouw vis toe. Mannetjes willen wel eens de medevis najagen of "bespringen", ook buiten de eigenlijke paartijd om en ook als de andere vis geen vrouwtje is. Dat is onrust waar jouw oude vis niet op zit te wachten denk ik. :)
Eens! Goede tip! Ik vermoed dat zijn voormalige tankmaat ook een mannetje was, want dat gedrag wat je beschrijft zag ik inderdaad ook. En was voor Fishie niet echt ideaal inderdaad.

Waar woon je ?
Regio Haaglanden.

@LoraineMSH was degene met het zwembad voor de Sluiers
Dank je wel @Giebeltje voor het vinden! En @michelle1 voor de doorverwijzing. Dat klinkt trouwens echt gaaf, een zwembad vol sluiers!
Ik bedenk me nu wel, als zo'n sluier al in een lekker groot zwembad leeft met allemaal andere sluiers, in hoeverre doe ik die sluier dan een plezier om die bij mij in een veel kleinere bak te zetten en soort van uit te huwelijken aan mijn (lieve maar ook bejaarde) blinde goudvis?
Die vis zal alle liefde van me krijgen, maar ruimte en een grote school soortgenoten kan ik gewoon niet zo optimaal geven als iemand met een sluierzwembad. Ik wil zo'n vis ook niet downgraden, alle vissen moeten voordeel hebben van de situatie vind ik.

Een ryukin zou ook een optie wezen dat zijn een beetje hoog zwemmers. Maar geen garantie dat deze doet wat hij hoort te doen ;)) Tis natuurlijk ook wat jij mooi vind.
Fishie kan haar niet zien, dus uiterlijk is minder van belang denk ik in dit geval ;)). Dit wordt dus letterlijk een blind date straks.
Ik vind het vooral heel belangrijk dat de vis die erbij komt het naar haar zin zal hebben. Want een gestreste vis gaat Fishie ook stress opleveren. En gestreste fishies vind ik niet fijn om naar te kijken ;).
Dus liever een relaxte lieve lelijkerd, dan een mooi probleemgeval.
 
Ik heb gewoon de Colombo test koffer.
Die voldoet voor wat wij doen met onze bakken.
Veel leden hier gebruiken deze koffer of de wesdijk kloon maar die is niet meer te krijgen dacht ik.

Bekijk bijlage 316144

Bekijk bijlage 316146

Klopt bij u de spuit of reageerbuis ook niet, wanneer ik 5ml in de spuit doe kom ik bijna 3mm. hoger uit dan de maat (5ml) op het buisje? (sorry voor het topic even te vervuilen met mijn vraag)
 
Klopt bij u de spuit of reageerbuis ook niet, wanneer ik 5ml in de spuit doe kom ik bijna 3mm. hoger uit dan de maat (5ml) op het buisje? (sorry voor het topic even te vervuilen met mijn vraag)
Ik heb even gekeken hoe het bij mij zit. Als ik hier 5ml op zuig met het spuitje en dat in het testbuisje doe, kom ik op 6 a 7 ml uit (volgens de testbuismaatgeving).
Als ik het spuitje tot 5 ml vol zuig en leeg maak in een easylife maatbekertje krijg ik precies 5 ml.
Dus waarschijnlijk klopt de maatgeving op de testbuisjes dus niet.
 
Klopt bij u de spuit of reageerbuis ook niet, wanneer ik 5ml in de spuit doe kom ik bijna 3mm. hoger uit dan de maat (5ml) op het buisje? (sorry voor het topic even te vervuilen met mijn vraag)
Ja is een algemeen probleem.
Ik gebruik een 10mm spuit van de dierenarts @Nanoe en daarvan neem ik de 5 of 10 ml en zie inderdaad dat het streepje op het glas niet helemaal overeen komt.
Volgens mij is daar al een topic van.
En de fabrikant zegt dat het niet zo nauw luistert.
Ik zou iig altijd uit gaan van de spuit en niet van het glaasje.
 
Ik heb even gekeken hoe het bij mij zit. Als ik hier 5ml op zuig met het spuitje en dat in het testbuisje doe, kom ik op 6 a 7 ml uit (volgens de testbuismaatgeving).
Als ik het spuitje tot 5 ml vol zuig en leeg maak in een easylife maatbekertje krijg ik precies 5 ml.
Dus waarschijnlijk klopt de maatgeving op de testbuisjes dus niet.

Ja is een algemeen probleem.
Ik gebruik een 10mm spuit van de dierenarts @Nanoe en daarvan neem ik de 5 of 10 ml en zie inderdaad dat het streepje op het glas niet helemaal overeen komt.
Volgens mij is daar al een topic van.
En de fabrikant zegt dat het niet zo nauw luistert.
Ik zou iig altijd uit gaan van de spuit en niet van het glaasje.


Beide bedankt dus ik hou de spuit aan ;)
 
Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties! Superfijn!


Eens! Goede tip! Ik vermoed dat zijn voormalige tankmaat ook een mannetje was, want dat gedrag wat je beschrijft zag ik inderdaad ook. En was voor Fishie niet echt ideaal inderdaad.


Regio Haaglanden.


Dank je wel @Giebeltje voor het vinden! En @michelle1 voor de doorverwijzing. Dat klinkt trouwens echt gaaf, een zwembad vol sluiers!
Ik bedenk me nu wel, als zo'n sluier al in een lekker groot zwembad leeft met allemaal andere sluiers, in hoeverre doe ik die sluier dan een plezier om die bij mij in een veel kleinere bak te zetten en soort van uit te huwelijken aan mijn (lieve maar ook bejaarde) blinde goudvis?
Die vis zal alle liefde van me krijgen, maar ruimte en een grote school soortgenoten kan ik gewoon niet zo optimaal geven als iemand met een sluierzwembad. Ik wil zo'n vis ook niet downgraden, alle vissen moeten voordeel hebben van de situatie vind ik.


Fishie kan haar niet zien, dus uiterlijk is minder van belang denk ik in dit geval ;)). Dit wordt dus letterlijk een blind date straks.
Ik vind het vooral heel belangrijk dat de vis die erbij komt het naar haar zin zal hebben. Want een gestreste vis gaat Fishie ook stress opleveren. En gestreste fishies vind ik niet fijn om naar te kijken ;).
Dus liever een relaxte lieve lelijkerd, dan een mooi probleemgeval.

Zover ik weet vangt Loraine ook kneusjes op en wellicht heeft ze iets rond zwemmen wat de perfect match is met Fishie. Maar we zijn een jaar verder dus ik weet verder niet hoe het zit bij haar.

Maar Haaglanden heb jij even mazzel. Rij eens even langs bij Fancy fish store te voorschoten. Dino de eigenaar is hel aardig en heeft HQ sluiers maar ook wel eens wat ander aanbod of je kunt hem vragen als hij iets weet of in de gaten kan houden. Hij maakt ook afstrijkjes en nog veel meer.

Laat al je pasjes thuis en niet meer dan 50 euro cash meenemen anders loop je kans failliet te gaan na bezoek winkel ;)
 
Je kunt ook via zijn website contact zoeken, heb ik ook gedaan. Hij verkoopt ook artikelen via de website. https://www.fancygoldfishstore.nl/

Joh, hij woont daar vlak bij. Hij moet er gewoon eens heen gaan al koop je niets maar om te kijken naar al die super vissen. Hij heeft ook buiten koi en vijvergoudvissen hoewel ik niet weet of hij dat nu ook heeft gezien het winter is. Heb er ook wel grote roggen gezien en arowana beesten of hoe ze ook heten, en mesvissen. Volgens mij kan hij hele aparte vissen buiten Fancy s leveren als je geduld heb. Weet niet of hij dit nu nog doet maar die roggen waren echt zo mooi :love:

Ik ben al lang niet geweest maar vroeger had hij ook wel eens nestjes van "gewone" doch wel mooie goudvissen van amateur kwekers. Hij kent natuurlijk ook een hoop goudvissen nerds dus wie weet weet hij iemand die in zijn maag zit met een kneusje. Tuurlijk zal hij liever een HQ verkopen maar is een erg sympatiek persoon dus als je de situatie voor legt zal hij wel mee denken.
 
Roggen, dat vind ik ook hele gave vissen, Mauie's Viskwekerij in Krommenie heeft een enorme binnenvijver met roggen en schildpadden. Ik heb mijn dochter en kleinzoon daarheen verwezen toen ze vissen in hun bak wilden (zijn guppen geworden trouwens).

Ja, als je dichtbij Dino zit... dan zou ik er ook langs gaan. Helaas moet ik met het OV als ik er heen wil, of meerijden met iemand, maar in verband met de gezondheid van mijn man kan dat nog even niet. Hopelijk over een poosje wel, er zijn nog andere spullen die hij heeft die ik wel wil kopen. Vissen niet, mijn bak is vol...
 
:DDverwijzen naar een vijver met roggen en dan................guppen:DD

Sommige guppen vind ik ook heel mooi hoor maar het contrast kan bijna niet groter :ROFLMAO:
 
Joh, hij woont daar vlak bij. Hij moet er gewoon eens heen gaan al koop je niets maar om te kijken naar al die super vissen.
Geen fietsafstand, maar te doen! En ik ben een 'zij' :DD. En ook zeker van plan om daar langs te gaan, dus dat gaat gewoon gebeuren binnenkort! Ben heel benieuwd! Heel veel zin in ook!
Ik ga hem de casus gewoon eens voorleggen, en hoop dat Dino iets voor me weet. Ik zal de groeten doen van jullie!

Laat al je pasjes thuis en niet meer dan 50 euro cash meenemen anders loop je kans failliet te gaan na bezoek winkel
Ik ben heel blij dat je me deze waarschuwing al geeft :DD 💸.

Dank jullie allebei ook weer @michelle1 en @Giebeltje voor jullie reacties. Heel fijn! Blij mee!

Nog even een patiëntenupdate maar.
Met Fishie gaat het weer een beetje mwah. Vandaag en gisteren zit er weinig actie in hem. Eten enzovoorts gaat goed, maar voor de rest is hij gewoon erg inactief en ik vermoed dat hij ook last heeft van zijn darmen.
Ik geef het wat tijd, vermoed dat ie een redelijke optater gehad heeft van de kuur. Ververs zo weer even wat water, en dan kijken we hoe hij zich ontwikkelt.
Heb het vermoeden dat een soortgenoot hem ook weer een beetje kan activeren, want nu 'hoeft' hij eigenlijk niet zo veel. Als ik de klep van de bak open doe en een beetje aandacht geef (lees: hij denkt dat ie eten krijgt) komt er ook weer een heel stuk leven in. Dus ik denk dat jullie advies om een vis bij te plaatsen een heel goed idee is. Dank jullie wel.
 
Grappig zo n forum; een autoloze zij :DD Heb je de hele tijd als een hij gezien maar nu ik dit zo lees, denk ik, ja, een zij, met goed gevoel voor humor en veel vissen liefde. (om me in te dekken, niet dat mannen dit niet hebben hoor :eek: straks een ban ivm seksisme/discriminatie)

Heb er niet bij na gedacht dat je moest fietsen. Misschien is OV een optie. Of een chauffeur regelen. Tis ook zo wat om met een grote zak met visje tussen de snelbinders te moeten fietsen.

Ja Fishie heeft nu even rust nodig. Zoals je al aangaf is hij nooit de actiefste geweest en zal dit ook nooit meer gaan worden. Zolang hij alert blijft op zijn bediende met voer is het een goed teken.
 
Heb je de hele tijd als een hij gezien maar nu ik dit zo lees, denk ik, ja, een zij, met goed gevoel voor humor en veel vissen liefde. (om me in te dekken, niet dat mannen dit niet hebben hoor :eek: straks een ban ivm seksisme/discriminatie)
Hehehe. Dank je wel voor je mooie complimenten! Dat vind ik lief van je!
Wie iets zegt of typt, is voor mij niet zo belangrijk. Of iemand denkt dat ik een m(ens), v(is), of o(ngewervelde) ben, eigenlijk ook niet (om even in aquathema te blijven;)) ).
Wát er gezegd wordt, of getypt, dat vind ik wel belangrijk! Want zeker in het geval van dit forum hebben geheel onbekenden de moeite genomen/nemen nog steeds om mij belangeloos te helpen met iets wat mij erg dierbaar is (ha, letterlijk), en dat vind ik gewoon enorm aardig. Dan ben je een leuke m/v/o, als je dat doet, vind ik!
Dus dank je wel @michelle1 en alle anderen hier die ons hebben geholpen. Jullie zijn geweldig.

Zolang hij alert blijft op zijn bediende met voer is het een goed teken.
Ja precies :ROFLMAO:. Dat is het ook echt hoor, voor Fishie ben ik bediende. Die weet inmiddels gewoon dat ie toch wel eten krijgt. Die anticipeert gewoon al op neerdalende korrels als de klep open gaat, dan zit ie zo 'in de lucht' al te happen naar hikari. Spoiled.

Voor mijn andere bak ben ik nog Fish God King, en heers ik over mijn koninkrijk vol Finions. Daar hebben ze ook echt een heel ritueel voor me opgericht en ontwikkeld met druk voor het glas komen zwemmen als ik dichter dan een meter in de buurt ben enzo, om de "oogst te bespoedigen" denk ik, dat ze dan denken dat ze daarmee meer kans krijgen om me zo gunstig te stemmen dat ik het letterlijk eten laat regenen voor ze. Sukkels :DD.
Ja ok soms werkt het wel een beetje ;).
 
Hi allen. Ben ik weer met een update.

Met Fishie gaat het zo-zo. Hij is de laatste week bijzonder inactief, zelfs voor zijn doen. Dan hangt ie een beetje op de bodem, en hij reactiveert eigenlijk alleen indien a. eten of b. ik een beetje contact met hem maak. De laatste dagen reageert ie niet eens echt meer als ik de klep van de bak open doe, maar als ik er dan twee of drie korrels hikari in strooi (en ook niet eens met de klep open) begint ie op een bepaald punt ineens met grondelen, ik vind het bijna bizar hoe goed hij zo'n miniscuul korreltje kennelijk kan ruiken. Dat grondelen doet ie nog redelijk 'normaal', hij zwemt ook helemaal niet schommelend of iets dergelijks dan, hij zwemt gewoon niet als het niet nodig is lijkt het wel.

Verder heb ik een lichtelijk vermoeden dat hij misschien toch last kan hebben van iets bacterieels. Zijn staartvin lijkt heeel lichtjes wat te rafelen, en dat in combinatie met zijn ogen en zijn gedrag, het zit me gewoon niet helemaal lekker.
Ik heb even een foto bijgevoegd. Hij is nu twee weken uit de levamicil, ik had verwacht dat hij nu wel wat zou zijn opgeknapt van de kuur, maar ik vind 'm passiever dan voor de kuur.

Dat brengt me een beetje naar een what-to-do-next. Ik wil hem dolgraag binnenkort een tankmate geven, want ik heb een sterk vermoeden dat het hem enorm goed zal doen om een soortgenoot te hebben die 'm ook wat motiveert en activeert. Dat gezegd hebbende, het lijkt me geen goed idee om dat te doen als hij nu mogelijk iets onder de leden heeft.

En als hij iets onder de leden heeft, ik kom nu op 'bacterie' vanwege een optelsommetje (uitpuilende) ogen, heel erg licht rafelende vin, en de rode aders in de vinnen die noch erger worden, nog verdwijnen. Is dat een logische aanname van mij? Of zie ik iets over het hoofd?

@Gino88 , ik tag je even in deze omdat ik vandaag las dat je ervaring hebt met sera bakto tabs met je goudvissen. Ik zit eigenlijk een beetje te overwegen om dat ook met Fishie te proberen, in plaats van baktopur direct (dan zal ik Fishie namelijk moeten overzetten naar m'n quarantainebak als ik mijn cultuur wil sparen, dat kan vanaf zondag, maar ik weet niet of ik het Fishie wil aandoen om hem te verhuizen). Raad je het me af, of aan, om dit met die tabs te proberen?

En wat zout toevoegen aan het water, heeft dat zin? Ik kan Fishie dan in zijn eigen bak laten zitten en de drie c. oblongi (als zij dat niet goed verdragen) verhuizen naar mijn rio 450 (dat zal dan permanent zijn want ik ga ze daar niet meer terug kunnen uitvangen denk ik, en dat vind ik zelf overigens prima en ik gok de oblongi ook).

Of is het beter om gewoon even niet meer te behandelen nu, en het te laten voor wat het is? En gewoon een leuke vriendin voor hem regelen? Het kan net zo goed gewoon de ouderdom zijn die nu op speelt, hij is tenslotte ook al 13,5 inmiddels denk ik.


Ik merk dat ik een beetje vast loop op wat en hoe ik het nu het beste kan doen, er ontbreekt me gewoon de ervaring (met andere zieke goudvissen) waardoor ik het niet goed kan vergelijken of herkennen, dus alle advies en andere gedachten erover zijn ontzettend welkom. Super bedankt alvast weer voor het meedenken.

Edit. Was ik toch helemaal de poo vergeten. Die is momenteel wit en doorzichtig en slierterig met in het midden wat 'normale brokjes'.
 

Bijlagen

  • kwakkeling.jpg
    kwakkeling.jpg
    253 KB · Weergaven: 77
Laatst bewerkt:
Best lastig, dit. Ik denk dat Fishie wel hoogbejaard is. Wat ik zo van zijn/haar staart kan zien ziet er niet zo gek uit, die borstvin ook niet. Wat zijn je waterwaarden momenteel?

Wat de medicatie betreft, daar weet @michelle1 het meeste van. En @Olympus weet ook veel, hij heeft zelf ook oudere Goudvissen in zijn vijver zitten.
 
Ik heb niet alles gelezen.
Lees wel dat je al wat medicijnkuurtjes hebt gedaan.
Ik denk dat vers water en even een periode van geen medicijnen zal helpen, tenzij wat er onder de leden is accuut is.
 
Vis ziet er prima uit behalve het blinde oog natuurlijk, dat zal niet meer veranderen.
Even rust in de bak kan heel erg helpen.
Ik heb in het verleden zelf vaak zitten rommelen met medicijnen en daar werd het allemaal niet beter van. Vers water, rust geven, vaste onderhoudsroutine doen vaak wonderen.
 
Best lastig, dit. Ik denk dat Fishie wel hoogbejaard is. Wat ik zo van zijn/haar staart kan zien ziet er niet zo gek uit, die borstvin ook niet. Wat zijn je waterwaarden momenteel?
Dank je wel @Giebeltje ! Ik heb tot nu toe gemeten met de colombo koffer:
NO2: 0
NO3: 10 mg-ish (aan de lichte kant)
NH3: 0
pH 7,5

Ik ververs de laatste tijd eens in de drie of vier dagen ongeveer 60%.
Laatste wissel was dinsdag.
 
Dat lijkt me wel prima, ik denk dat je vinrot dan kunt uitsluiten. De mogelijke bacteriele infectie aan de ogen is denk ik ook lang geleden gebeurd. Gewoon dit verversbeleid volhouden, en eens kijken of je een leuk opvangertje kunt vinden. Als gezelschap, en straks ook opvolger van Fishie.
 

Terug
Bovenaan