Levendbarenden en andere vissen buiten: 2020


Ik gebruik zelf een Y koppeling als ik maar 1 leiding nodig heb, want als je 1 kant onbelast laad, dan gaat hier de meeste lucht de pomp uit (weg van de minste weerstand). Dus als je er 1 hebt met 2 uitgangen, doe er een y koppeling bij voor luchtslang en koppel ze samen naar 1 leiding, is mijn advies.

edit

zoiets

 
Als je maar 1 sponsfilter gaat aansluiten is die Eheim 100 wel voldoende en die heeft maar 1 uitgang. Ik begreep net van Steven dat je per spons zo'n 60 l/u moet rekenen.
 
Ik gebruik zelf een Y koppeling als ik maar 1 leiding nodig heb, want als je 1 kant onbelast laad, dan gaat hier de meeste lucht de pomp uit (weg van de minste weerstand). Dus als je er 1 hebt met 2 uitgangen, doe er een y koppeling bij voor luchtslang en koppel ze samen naar 1 leiding, is mijn advies.

edit

zoiets

Snap het. Ik dacht dat er twee membranen in die pompen zitten. Goed advies, dankjewel (y)
 
Oeps....
Gister de vissen van de binnenbak in het buitenaaquarium overgezet.
Met één schep van het netje had ik het halve guppenbestand te pakken.
Eenmaal de buitenbak bekijkend miste ik er toch eentje.
Een mannetje die normaal niet bij zijn moeder weg te slaan was.

Goed kijken...
Niets.
Toch nog eens in de binnenbak kijken...
Niets.
het mysterie van het verdwenen gupje.

Tot ik vanmorgen de binnenbak ging opruimen.
En daar lag hij. Op het tafeltje.
Een mooi gemummificeerd guppeventje. :cry:
 
Kuip draait sinds vandaag met sponsfilter. Tot nu toe alleen hout erin, verzwaard met stenen omdat die stukken nog in moeten wateren.

Morgen hoop ik waterpest op te halen, wordt anders pas volgende week.
Temperatuur buiten volgens Weerplaza 22 graden. Water temp = 18,7 graden.

Benieuwd hoe dat morgen vroeg is.




FB0D332D-B293-4FA3-9C6C-641DCD7C9354_opt.jpg
 
Laatst bewerkt:
Iemand die weet of er cichliden soorten zijn die goed buiten te kweken zijn? lijkt me wel leuk opzich... en in de winter kan ik ze makkelijk naar binnen halen.
 
Ik heb geen idee Richard.

Nog een aanvulling op de kuip van mij. Het water lijkt heel erg laag te staan maar dat komt door de foto van boven. Er mag nog wel een cm of 5 bij, maar nu lijkt het alsof de kuip maar halfvol is.
 
Iemand die weet of er cichliden soorten zijn die goed buiten te kweken zijn? lijkt me wel leuk opzich... en in de winter kan ik ze makkelijk naar binnen halen.

Apistogramma borelli schijnt buiten kweekbaar te zijn omdat ze bekend staan tegen de wat lagere temperaturen te kunnen. Sowiezo cichliden die in de koudere wateren voorkomen kunnen (makkelijker) buiten worden gekweekt/gehouden.

Kijk maar eens naar deze video's:
Dit zijn afrikaanse cichliden

Dit is Apistogramma borelli
 
Iemand die weet of er cichliden soorten zijn die goed buiten te kweken zijn? lijkt me wel leuk opzich... en in de winter kan ik ze makkelijk naar binnen halen.
Gymnogeophagus balzani komt uit gebieden waar het redelijjk koud wordt en er wordt zelfs aangeraden om ze een paar maanden per jaar redelijk koel (17-18C) te houden. Ik denk dat deze het buiten goed zou doen, maar ze zijn groot dus niet voor een kuip geschikt. En misschien wordt het in de zomer té warm.
 
Kuipje is aan het indraaien. Vandaag een paar bosjes waterpest gekocht, verse van de kweker, mooier kan niet. De stengels liggen er nu los in, dus drijven. Krijgen ze het meeste licht dus ik denk dat ik het zo maar even moet laten?

Ik verwacht eigenlijk wel dat het met deze temperaturen gaat groeien (water was vandaag 22,7 graden), heb er dus een kleine hoeveelheid nitraat en fosfaat bij gedaan omdat het zo'n snelle hongerige groeier is.

Ik zit me nu wel al over het hoofd te krabben hoe ik een aantal formosa (m/v) uit het Home bakje krijg zonder de boel af te breken. Denk dat dat niet gaat lukken. Dus slopen dat interieur.




De twee ronde bakken heb ik vervangen door een kleine voorgevormde vijver van Ubbink (250L), die kon ik in de buurt zo ophalen bij iemand en vond dat toch iets netter staan. Dus we beginnen opnieuw.

Modderfoto:
Bekijk bijlage 299088
Daar ga je veel plezier aan beleven! :thumbs:
 
Ik heb het bosje waterpest ook drijven alleen ik dacht dat deze juist van wat koelere temperaturen hield? Ik kan het fout hebben hoor, waterpest gaat bij mij vaak dood :)

Ook ik heb nitraat (10 ppm) en fosfaat (1 ppm) toegevoegd, leek me wel handig om toch wat macro's te hebben nu we nog zonder vis zitten. En tevens heb ik een beetje tenso micro toegevoegd.
 
Bij mij gaat waterpest ook altijd dood of het wordt heel rap kaal en bruin aan de onderkant.
Als micro's heb ik Aquatic Nature Aquaplant 24. Dagelijks 1 drupje, is voor 50 liter, moet genoeg zijn.

Gisteravond was het water 22.7 en na een nacht met 12.5 graden is het afgekoeld tot 17.9 graden. Gisteren overdag was het overdag buiten overigens 27 graden.

De temperatuur fluctueert dus best veel. In graven kan ik hier niet, en ik overweeg nu als alternatief de kuip in een paar lagen bubbelfolie in te gaan pakken als alternatief? Wat vinden jullie? Lijkt me geen gek idee.

Overigens liep het sponsfilter niet vanmorgen. Was bij het pompje losgekomen. Had het er toch echt stevig opgedrukt dacht ik.
 
Laatst bewerkt:
Oh wow dat is inderdaad een behoorlijke fluctuatie. Ik had niet verwacht dat het bij een balkonbak zo snel zou gaan. Ik heb hier af en toe gemeten en dat was tussen de 10 (in het begin vorige week) en 16 graden. Warmer is het water niet geweest. Vanmorgen in de vijver even getest en het is nu 14 graden.

Het is natuurlijk een zwarte bak.. misschien heeft het nut als je de buitenkant wit maakt? Ik denk niet dat bubbelfolie zal gaan helpen. Misschien een parasol erboven zodat de zon hem niet direct mee pakt?
 
Het is natuurlijk een zwarte bak.. misschien heeft het nut als je de buitenkant wit maakt? Ik denk niet dat bubbelfolie zal gaan helpen. Misschien een parasol erboven zodat de zon hem niet direct mee pakt?
Er schijnt geen zon, op een paar smalle streepjes na gedurende een uurtje later in de avond. En dat zonnetje dat er al op schijnt komt van opzij/laag. Balkon ligt NNO. In de ochtend bereikt de zon de kuip niet. De watertemperatuur loopt dus enkel op door de omgevingstemperatuur.

Ik dacht dat noppenfolie zou kunnen helpen omdat ze het ook gebruiken om de wortels van kuipplanten tegen vorst te beschermen.

Ik denk dat ik onduidelijk ben geweest. Het was buiten overdag 27 graden dus niet het water. Maar blijft staan dat het water zo'n 5 graden afkoelde vannacht.

Nadeel van noppenfolie is natuurlijk ook dat de warmte langer blijft hangen en dat is wat we niet willen als het erg warm is buiten. Ik denk dat aan meerdere lagen folie, dus dik inpakken.
Inpakken utpakken inpakken uitpakken is natuurlijk wel heel erg omslachtig.

Of er vis in komt weet ik nog steeds niet zeker. Eerst maar verder kijken wat de temperatuur doet.
 
Ik pak tijdens deze relatief koude nachten mijn aquarium in met bubbeltjesplastic.
De temperatuur is gezakt van 20 graden naar 16,5.
 
Bij mij gaat waterpest ook altijd dood of het wordt heel rap kaal en bruin aan de onderkant.
Ik heb wel eens horen zeggen dat er 2 varianten van zijn, 1 voor koudwater en 1 voor warmwater, mogelijk kan dat een verschil maken.
 
Ik had het verkeerd gelezen inderdaad, zie nu dat het water 22.7c is geworden en niet 27c. Nog vind ik die temperatuur vrij hoog maar niet zo schrikbarend.

Je zou inderdaad bubbelfolie kunnen proberen, als het puur om de omgevingstemperatuur gaat zal dit iets isoleren en de temperatuur stabieler maken (gok ik).
 
Wat betreft de folie, ik ga het proberen. Worden we allemaal wat wijzer van denk ik.

Ik pak tijdens deze relatief koude nachten mijn aquarium in met bubbeltjesplastic.
De temperatuur is gezakt van 20 graden naar 16,5.
Die temp is toch al een stuk minder gezakt dan bij mij en zo te zien ook minder opgelopen - maar ik weet natuurlijk niet hoe warm het bij jullie gisteren was.


Ik heb wel eens horen zeggen dat er 2 varianten van zijn, 1 voor koudwater en 1 voor warmwater, mogelijk kan dat een verschil maken.

Inderdaad. Waterpest van de LFS ging hier dood, van de lokal dierenwinkel ging het soms dood en soms niet. Terwijl zij excellente planten hebben, veel beter dan bij mijn LFS. Helaas een te klein assortiment.
Online ook besteld bij een van de grotere online shops. Ook deze waterpest ging dood. Had vooraf gevraagd of dit de warmwatervariant was.
Hier wort dit alles verkocht onder de naam Elodea densa.
 
Ik heb het dit keer bij een tuincentrum gekocht, bij de vijver afdeling. Het ziet er wel meer compact uit dan wat ik normaal voor het aquarium koop.
Het kaartje wat erbij zat is helaas niet super duidelijk er staat namelijk alleen op "Elodea".

IMG_1109.JPG
 
DanielHoogland en NicoleE, ik ben erg benieuwd hoe allemaal uitpakt bij jullie! Allemaal aquarium techniek toegepast op een bak buiten :DD ik begin me al een beetje zorgen te maken of mijn "simpele" filterloze variant nog wel verantwoord is..
 
DanielHoogland en NicoleE, ik ben erg benieuwd hoe allemaal uitpakt bij jullie! Allemaal aquarium techniek toegepast op een bak buiten :DD ik begin me al een beetje zorgen te maken of mijn "simpele" filterloze variant nog wel verantwoord is..
Ik ben zelf ook erg benieuwd! Voor mij is een vijver helemaal nieuw dus geen idee of ik er goed aan doe. Ik ben overigens niet van plan om nitraat en fosfaat te blijven doseren dit was enkel om het nieuwe water even een jumpstart te geven voor de drijfplantjes die vaak toch wel wat nitraat lusten. In de toekomst laat ik de natuur gewoon z'n werk doen en kijk wel hoe het uitpakt. De sponsfilters zijn vooral bedacht om wat stroming in het water te houden al zullen ze - denk ik - voldoende zijn voor de nitrificatie. Of dit perse moet of überhaupt een voordeel in vijvers is durf ik niet te zeggen, ik handel nu nog puur op mijn gevoel en inderdaad volledig op mijn aquarium kennis. ;)
 
Laatst bewerkt:
De heterandria's laten zich makkelijk vangen door een opengesneden flesje waarvan de bovenkant omgekeerd terug in de fles is geduwd vangen. Beetje voer erin en ze zwemmen zo naar binnen. De mannen eerder dan de vrouwen, dus wel wat tijd geven of in meerdere vangsessies uitvangen.
 
De heterandria's laten zich makkelijk vangen door een opengesneden flesje waarvan de bovenkant omgekeerd terug in de fles is geduwd vangen. Beetje voer erin en ze zwemmen zo naar binnen. De mannen eerder dan de vrouwen, dus wel wat tijd geven of in meerdere vangsessies uitvangen.
Dank je, had daar nog niet aan gedacht omdat ze zo klein zijn.
Ik heb zelfs nog wel ergens zo'n flesje liggen dat ik ooit gebruikte om cory's te vangen. Ik vries iedere week wel wat nauplien in, mooi lokaas.
 
DanielHoogland en NicoleE, ik ben erg benieuwd hoe allemaal uitpakt bij jullie! Allemaal aquarium techniek toegepast op een bak buiten :DD ik begin me al een beetje zorgen te maken of mijn "simpele" filterloze variant nog wel verantwoord is..
Ik denk het wel hoor @Forpus

Ik heb het sponsfilter erin gehangen omdat ik graag wat beweging in de kuip had en in plaats van een luchtsteentje is een sponsfilter er natuurlijk snel aan gehangen. Het kan hier zo warm worden dat ik toch zou moeten gaan beluchten voor oppervlakte beweging.

Moet toegeven dat ik het ook gedaan heb omdat ik me niet zeker voel, tegen beter weten in hoor. Ben ervan overtuigd dat met een kleine populatie kleine visjes je heel goed wegkomt zonder filter en meer dan genoeg planten. Dat zeg ik niet uit ervaring hoor.


Erg veel plantengaat het hier niet gebeuren omdat ik er heel sterk rekening mee houd dat de kuip tijdens een hittegolf naar binnen zal moeten. Nog geen idee hoe een en ander vorm moet krijgen hoor.
Gewoon een jaar experimenteren (niet met de vissen) en de levende have gaat er pas in als ik me zeker voel en er op vertrouw dat ik goed kan inspelen op de te verwachten warmte.
 
Vandaag een bezoekje tuincentrum gedaan en nog wat plantjes gehaald. Hoe werkt dat met zo'n oeverrand in de vijver? Haal ik de planten uit de mandjes en vul die rand met vijveraarde en plant ze dan? Of kun je de plantjes ook in de mandjes laten staan?

IMG_1112.JPG
 
Vandaag een bezoekje tuincentrum gedaan en nog wat plantjes gehaald. Hoe werkt dat met zo'n oeverrand in de vijver? Haal ik de planten uit de mandjes en vul die rand met vijveraarde en plant ze dan? Of kun je de plantjes ook in de mandjes laten staan?

Bekijk bijlage 299168
Ik meen te weten dat ze van die mandjes met van die gaatjes moeten met een stuk jute erin tegen het wegspoelen van de vijveraarde. niet in dichte potten. Voor de rest geen idee.
Leuk met die kiezel!
 
Ik meen te weten dat ze van die mandjes met van die gaatjes moeten, niet in dichte potten. Voor de rest geen idee.
Leuk met die kiezel!
Thanks! Ja ze zitten nu in die speciale vijvermandjes (daar kwamen ze in) en staan gewoon los in de oeverrand.
Het kiezelpad wil ik nog wat verder door laten lopen naar links maar natuurlijk net te weinig gekocht. Wordt vervolgd :)
 
Ik pak tijdens deze relatief koude nachten mijn aquarium in met bubbeltjesplastic.
De temperatuur is gezakt van 20 graden naar 16,5.
En voor vannacht heb ik er ook een verwarming in hangen die op 17 gr staat afgesteld.
 

Bijlagen

  • P5234191.JPG
    P5234191.JPG
    238.7 KB · Weergaven: 226
Dat is nog een hoop werk zo'n aquarium buiten! Wel tof dat je het zo goed aanpakt. Ik neem aan dat Guppen wat gevoeliger zijn voor lagere temperaturen, is 17 graden wat jou betreft het minimum?

Net even gekeken maar mijn vijver is vandaag de hele dag op 14c blijven hangen terwijl het buiten wel 20c was. Wellicht de grond die nog isoleert?
 
Net even gekeken maar mijn vijver is vandaag de hele dag op 14c blijven hangen terwijl het buiten wel 20c was. Wellicht de grond die nog isoleert?
De temp onder de grond zal minder fluctueren vermoed ik. Overdag zal die in deze tijd van het jaar minder oplopen. Gedurende de nacht minder afkoelen. Dit zal resulteren in een constantere temperatuur van het water.
De vijver was toch 240 liter? Dat volume zal in zijn totaal ook minder afkoelen / opwarmen dan een 70 liter.
Denk maar aan het laten afkoelen van een flinke pan soep vs die soep in een kleine kom.
Het oppervlak van het water zal ook een rol spelen. Ik denk dat hoe groter het oppervlak, hoe sneller het afkoelt vermoed ik.
 
Het gaat inderdaad om zo'n 250L. Het water was vanmorgen 12c dus het koelt toch wel wat af en vandaag zal er geen zon zijn om e.e.a weer te verwarmen.

Zo te zien heeft de watertemperatuur een grotere relatie met de bodemtemperatuur dan de omgevingstemperatuur en dat is natuurlijk niet zo gek want daar zit ook het grootste oppervlakte wat contact maakt. Nu ik er over nadenk weet ik dat dit in de natuur natuurlijk ook zo is. Als zeiler heb ik wel gemerkt dat ook al is het een mooie lentedag met 25c in het zonnetje, het water zelf is dan nog ijskoud ;)
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien heeft de watertemperatuur een grotere relatie met de bodemtemperatuur dan de omgevingstemperatuur en dat is natuurlijk niet zo gek want daar zit ook het grootste oppervlakte wat contact maakt
Ik weet niet hoe goed een paar lagen noppenfolie isoleren maar wat jij schrijft zou kunnen betekenen dat het inpakken van de kuip met die folie wel enig effect moet hebben.
Ik heb nog een halve rol liggen, ga die er vandaag eens omheen draaien, max 2 laagjes vermoed ik, meer heb ik niet in huis.

Buiten 16,5° - Water 14,3°
 
Ja ik denk ook dat het helpt met isoleren en Guppeman heeft dit zo te zien vaker gedaan en die is heus niet gek ;).
 

Terug
Bovenaan