Levendbarenden en andere vissen buiten: 2020


Ik vind het leuk om te zien hoe dit topic veel meer leeft dan de topics van voorgaande jaren! En helemaal dat hij blijkbaar genoeg inspireert tot het aanschaffen van een heuse vijver :p
Ik zat vorig jaar al enorm te twijfelen en jullie hebben me enthousiast gekregen.

Hier 3 vd 4 tobbes klaar, baalde ontzettend want dacht niet van het groene water af te komen. Van dichtbij bekeken en bleek dat dit allemaal draadalg was! Draadalg weggehaald en heb nu 3 kraakheldere tobbes
ervoor terug gekregen. Deze week wil ik de Tanichthys albanubes naar buiten doen, net als de Aphanius mento's die nog steeds in hun wintertobbe in onze loods staan.

En jij maar wachten op dat heldere water ;-)

Leuk! Straks hopelijk weer foto's, die vind ik altijd erg inspirerend. Foto's hebben mij wel enthousiast gekregen.
 
In dat geval deel ik nog een ochtend fototje. Uit het bos nog wat boomstammen met mos verzameld en die er omheen geplaatst.

IMG_1138 (2).JPG
 
Ik ben eens benieuwd. Nu nog bij niemand aan de orde hoop ik, maar niet ondenkbaar dat onze waterplanten vol komen te zitten met bladluis.
Wat dan te doen? Iemand?
 
Planten die last krijgen van luis zijn planten die stress hebben, maw: zich niet goed voelen. Dit kan gebeuren door bv verkeerde standplaats of net verpot. In het eerste geval is van plaats veranderen handig, tweede geval luisjes doodknijpen en afwachten. Wat je ook kunt doen bij planten die luis krijgen op delen die boven water zitten, onder water zetten. Dat houden ze wel een paar dagen vol en de vissen hebben bladluis te vreten :D
 
Planten die last krijgen van luis zijn planten die stress hebben, maw: zich niet goed voelen. Dit kan gebeuren door bv verkeerde standplaats of net verpot. In het eerste geval is van plaats veranderen handig, tweede geval luisjes doodknijpen en afwachten. Wat je ook kunt doen bij planten die luis krijgen op delen die boven water zitten, onder water zetten. Dat houden ze wel een paar dagen vol en de vissen hebben bladluis te vreten :D
Dankjewel :)
Dat laatste idee vind ik geweldig! Zie het al helemaal voor me.
 
Ik houd nu al een dag of 10 de temperatuur van het water in de gaten om te zien hoe die verloopt.
Vrijdag, toen het erg slecht weer was, is de temperatuur overdag gezakt van 19 naar 15 graden. Dat was dus een erg forse val.
 
De H. formosa's heb ik vorig jaar oktober binnen gehaald toen het max 10 graden was. Ze zaten in een ronde tobbe waardoor deze tobbe geen profijt had van andere tobbes om de temperatuur vast te houden. Ik zou er niet zo bang voor zijn, voor een daling van die 4 graden.

Hier de A. mento weer naar buiten (is in de loods blijkbaar wel wat gesneuveld, heb er nog 12 over) en ik heb een trio Tanichthys albanubes naar buiten gedaan. Deze week doe ik de H. formosa's samen met een trio Petruichthys sp. Rosy in een tobbe naar buiten toe. Het enige nadeel aan de tobbe waarin ik ze wil doen, is dat er geregeld een dode muis in drijft.. Nog even een plankje erin leggen, geen zin in botulisme.. Dan heb ik nog een 4e bak waar ik een trio E. hulstaerti in kan doen, maar dat vind ik nog spannend, juist omdat dit geen goedkope visjes zijn :p
 
De H. formosa's heb ik vorig jaar oktober binnen gehaald toen het max 10 graden was. Ze zaten in een ronde tobbe waardoor deze tobbe geen profijt had van andere tobbes om de temperatuur vast te houden. Ik zou er niet zo bang voor zijn, voor een daling van die 4 graden.

Hier de A. mento weer naar buiten (is in de loods blijkbaar wel wat gesneuveld, heb er nog 12 over) en ik heb een trio Tanichthys albanubes naar buiten gedaan. Deze week doe ik de H. formosa's samen met een trio Petruichthys sp. Rosy in een tobbe naar buiten toe. Het enige nadeel aan de tobbe waarin ik ze wil doen, is dat er geregeld een dode muis in drijft.. Nog even een plankje erin leggen, geen zin in botulisme.. Dan heb ik nog een 4e bak waar ik een trio E. hulstaerti in kan doen, maar dat vind ik nog spannend, juist omdat dit geen goedkope visjes zijn :p
Lekker bezig zeg! Dode muizen brrrr, hoe komen die erin?

Ik hoop volgende week ook een paar formosa naar buiten te doen, maar zal voor de zekerheid toch even NH3/4 en NO2 meten. Verwacht geen problemen maar ik voel me daar beter bij.
 
Die zullen er wel in springen, eruit kunnen ze niet. Hebben hier sowieso een woelmuizenplaag op het platteland :-|
En doen waar je je goed bij voelt!
 
De eerste Heterandria zwemmen nu in de kuip. Het vangen met het omgekeerd flesje (fuik) is hier nog nie zo'n succes. De drie die ik uitgezet heb (2v/1m) heb ik in korte tijd met rustig wachten met het netje eruit kunnen halen. Morgen, als de rust wedergekeerd is evt nog een poging.

Het flesje blijft liggen tot het licht uit gaat en er morgen weer in als dat nodig is.
 
Na een paar weken is het water in mijn vijver helaas helemaal groen geworden. Zo groen dat je niet verder dan een paar centimeter kunt kijken.
Wellicht toch te veel voedingsstoffen doordat ik al mijn vijverplanten heb verpot met nieuwe vijveraarde?

Ook de vlotvarentjes die ik uit een aquarium heb gehaald zijn helemaal dor en bruin geworden. Wellicht snachts te koud? Of de stortregen die ik laatst gehad heeft die ze stuk gemaakt heeft? Ik weet het niet maar ik heb ze nu allemaal verwijderd.

Wat ik met dat groene water moet.. Gister heb ik maar een 90% waterverversing gedaan en nu is het weer helder. Als dit echter weer zo groen wordt wellicht toch maar kijken naar een klein filtertje met UV lamp.
 
Ook de vlotvarentjes die ik uit een aquarium heb gehaald zijn helemaal dor en bruin geworden. Wellicht snachts te koud? Of de stortregen die ik laatst gehad heeft die ze stuk gemaakt heeft? Ik weet het niet maar ik heb ze nu allemaal verwijderd.
Hier ook koud en had stortregens maar ze doen het nog. Niet dat ze er prachtig bij staan.
Had verwacht dat ik weinig regen op het balkon zou krijgen maar het water in de kuip is zeker een cm of 8 gestegen.
 
Hier ook koud en had stortregens maar ze doen het nog. Niet dat ze er prachtig bij staan.
Had verwacht dat ik weinig regen op het balkon zou krijgen maar het water in de kuip is zeker een cm of 8 gestegen.
Wellicht toch een andere reden dan.. Drijfplantjes blijven voor mij altijd wat mysterieus. Soms doen ze het geweldig en in een andere bak kwijnen ze binnen een week weg. Ik zal het over een aantal weken gewoon nog een keer proberen :)
Voor nu heb ik alleen watersla er in en die doen het ok, maar staan er ook niet geweldig bij. Ze hebben wel wat nieuwe stekken gemaakt dus dat is fijn.
 
Ik heb zo'n beetje al besloten dat dit jaar mijn laatste poging wordt.
Vijfde keer.
Vijfde keer een drama.
Het grote draadalg gevecht is weer begonnen.

De waterpest is bijvoorbeeld als zodanig niet meer herkenbaar.
Is gewoon een soort groene suikerspin.

Ben er klaar mee.
 
Ik heb zo'n beetje al besloten dat dit jaar mijn laatste poging wordt.
Vijfde keer.
Vijfde keer een drama.
Het grote draadalg gevecht is weer begonnen.

De waterpest is bijvoorbeeld als zodanig niet meer herkenbaar.
Is gewoon een soort groene suikerspin.

Ben er klaar mee.
Jammer, maar wel begrijpelijk.
 
Voor nu heb ik alleen watersla er in en die doen het ok, maar staan er ook niet geweldig bij. Ze hebben wel wat nieuwe stekken gemaakt dus dat is fijn.
Die gaan hier ook goed (2 stuks met uitlopers). Eentje staat er minder florisant bij maar die was om te beginnen al een beetje mank, hing op zijn zij en had beschadigd blad.

Ik hoef in de Home geen drijfplanten te proberen, heb al zoveel soortjes gehad uiteindelijk gaat alles dood. De Salvinia natans heeft het een tijd goed gedaan maar dat was ook plots afgelopen.
Vijfde keer een drama.
Het grote draadalg gevecht is weer begonnen.
Ben er klaar mee.

Ik zou ook de moed verliezen, under statement. Tegenslag op tegenslag, dan verlies je al gauw de motivatie.
 
Idd balen die draadalg. Moet zeggen dat ik er een beetje last van heb maar ik heb bovenin die drijfplant wat zo snel vermeerderd kan niet op zijn naam komen.2 x per week moet ik het weghalen. Maar water is voor de rest wel kraak helder. Dit schrijf ik vooral toe aan de gele lis die ik heb staan
 
Bij deze mijn kuip. 80 cm op 50 cm, deels ingegraven voor de koeling. Standplaats voornamelijk schaduw, uurtje volle zon. Ik heb de kuip 3 weken geleden gevuld met leidingwater en heb dagelijks gedurende de eerste week een koffielepel goede bacterien toegevoegd. Op de bodem ligt 3 cm vijversubstraat, wat de eerste 2 dagen het water troebel maakte omdat ik het niet gespoeld had. Na een week de planten toegevoegd, waterviolier, pontederia cordata, watersla, waterlelie en salvinia. Ze staan in mandjes met vijveraarde afgedekt door fijn grind. Voorlopig gaat alles goed, helder water en de planten groeien prima, vooral de waterviolier. Alleen de watersla doet het wat minder?
 

Bijlagen

  • 7ED0474B-3B87-426F-8D10-67145DCF6E60.jpeg
    7ED0474B-3B87-426F-8D10-67145DCF6E60.jpeg
    581.1 KB · Weergaven: 283
  • 61D2AAE0-AF8E-4B8F-88CB-3BA794B83ADB.jpeg
    61D2AAE0-AF8E-4B8F-88CB-3BA794B83ADB.jpeg
    199.9 KB · Weergaven: 288
Bij deze mijn kuip. 80 cm op 50 cm, deels ingegraven voor de koeling. Standplaats voornamelijk schaduw, uurtje volle zon. Ik heb de kuip 3 weken geleden gevuld met leidingwater en heb dagelijks gedurende de eerste week een koffielepel goede bacterien toegevoegd. Op de bodem ligt 3 cm vijversubstraat, wat de eerste 2 dagen het water troebel maakte omdat ik het niet gespoeld had. Na een week de planten toegevoegd, waterviolier, pontederia cordata, watersla, waterlelie en salvinia. Ze staan in mandjes met vijveraarde afgedekt door fijn grind. Voorlopig gaat alles goed, helder water en de planten groeien prima, vooral de waterviolier. Alleen de watersla doet het wat minder?
Staat er erg mooi bij!
 
Gisteren heb ik 11 goudkleurige chinese danio’s in de kuip losgelaten, ik had er 10 gekocht maar het bleken er 11 te zijn. Ze hebben een uurtje aan het water kunnen wennen, waarbij ik om het kwartier wat vijverwater toegevoegd heb aan het bakje. Na een half uur sprong er eentje spontaan uit het bakje de kuip in, die kon de verleiding blijkbaar niet weerstaan en ging meteen op verkenning. De rest volgde een half uurtje later hun vrijheid tegemoet!

Hoe vaak moet ik ze voeren eigenlijk?
A1A61BEB-3B75-445E-B729-2F305713C573.jpeg
 
Ik heb er ook 10 chinese danios in zitten alleen dan wildkleur en ik voer ze eigenlijk nooit. In het begin twee keer wat voer gegeven maar ze keken er niet naar om. Ik vermoed dat ze in de vijver genoeg watervlooien, vliegjes, larven etc kunnen vinden en dat was ook eigenlijk mijn plan. Laat ze maar lekker natuurlijk hun ding doen, daar worden ze groot en sterk van :)
 
Nieuwe foto. In drie weken tijd is er niet zo heel veel veranderd. Ik heb 1x een bijna volledige waterverversing gedaan omdat het water groen was geworden en ik heb alle vlotvarentjes eruit gehaald. De temperatuur van het water valt mij heel erg mee, blijkbaar isoleert de grond behoorlijk want het water is nu 20c.

Van (22 mei) dit:
22-05-2020 (2).JPG

Naar (26 juni) naar dit:
IMG_1214 (2).JPG
 
Laatst bewerkt:
Wat een verschil, is heel erg mooi aan het worden :thumbs:
 
Ik heb zo'n beetje al besloten dat dit jaar mijn laatste poging wordt.
Vijfde keer.
Vijfde keer een drama.
Knip

Ben er klaar mee.

Menno, ik weet niet of je op Facebook zit, maar als dat zo is moet je even lid worden van Bijzondere vijvervissen en kijken naar de foto en de filmpjes van Remco Beuving. Hij heeft een vijver met een ruit, echt prachtig om te zien. Ik moest aan jou denken toen ik het zag, misschien kan het je op de een of andere manier inspireren. Hoop ik! :)
 
Menno, ik weet niet of je op Facebook zit, maar als dat zo is moet je even lid worden van Bijzondere vijvervissen en kijken naar de foto en de filmpjes van Remco Beuving. Hij heeft een vijver met een ruit, echt prachtig om te zien. Ik moest aan jou denken toen ik het zag, misschien kan het je op de een of andere manier inspireren. Hoop ik! :)
Dank je voor de tip.
Het is echter geen vijver maar een aquarium.
Het zal wel met teveel licht in combinatie met teveel of te weinig voedingsstoffen te maken hebben.
Maar hoe en wat daar kom ik maar niet achter.

Ik heb al van alles geprobeerd
Tot black out aan toe.
 
Dank je voor de tip.
Het is echter geen vijver maar een aquarium.
Het zal wel met teveel licht in combinatie met teveel of te weinig voedingsstoffen te maken hebben.
Maar hoe en wat daar kom ik maar niet achter.

Ik heb al van alles geprobeerd
Tot black out aan toe.
Ja, klopt, dat is ook de tip. Jij bent wel handig, misschien is het een idee om zoiets te maken in plaats van je aquarium. Misschien is het een idee om groter te gaan.
 
Ja, dat zou mooi zijn.
"Tussen wens en werkelijkheid staan wetten in de weg en praktische bezwaren" (Willem Elsschot).
Het eerste valt wel mee, het tweede is des te meer van toepassing.

Een vijver betekent bij ons een tuinverbouwing.
En daar heb ik noch de financiële middelen noch de zin in om het te doen voor.
 
Ja, dat zou mooi zijn.
"Tussen wens en werkelijkheid staan wetten in de weg en praktische bezwaren" (Willem Elsschot).
Het eerste valt wel mee, het tweede is des te meer van toepassing.

Een vijver betekent bij ons een tuinverbouwing.
En daar heb ik noch de financiële middelen noch de zin in om het te doen voor.
En siergras begreep ik! Ik snap het, herkenbaar.
 
En siergras.
Oók nog eens.

Nou, dan weet je het wel, hè??
 
@DanielHoogland, ziet er erg mooi uit! De danio's zullen het er naar hun zin hebben vermoed ik zo :D

@Guppeman, erg vervelend dat het een terugkerend probleem is.. Een simpele tobbe op de grond zie je niet zitten?

Ik zal hier van de week ook eens een foto maken van mijn 4 tobbes, heb nu 2x een Tanichthys albanubes uit het draadalg moeten 'redden' omdat deze zichzelf klemgevreten had.. De Aphanius mento doen het fantastisch, het dominante mannetje is alweer gitzwart met neon-blauw van kleur :D
 
@Guppeman, erg vervelend dat het een terugkerend probleem is.. Een simpele tobbe op de grond zie je niet zitten?
Nah...
Dan zie ik alleen maar van die grijze ruggetjes zwemmen.
 
Kleine update

De warme dagen liggen achter ons en de kuip heeft het geweldig goed doorstaan! Het water is nog altijd mooi helder, de danio’s zijn heel levendig, ik denk zelfs dat een vrouwtje zwanger is en de planten hebben een serieuze groeispurt gehad. De watersla is zich zelfs te goed aan het vermenigvuldigen en om toch iets meer licht in de kuip te krijgen ( ik zag geen visjes meer ) heb ik ze wat uitgedund en meteen maar even een vaas gevuld...
 

Bijlagen

  • 16DF2518-573C-47AD-A736-FE6A7938269A.jpeg
    16DF2518-573C-47AD-A736-FE6A7938269A.jpeg
    438.3 KB · Weergaven: 219
Ik laat de watersla nog even gaan en dan haal ik wellicht het hout eruit, dan vinden de evt. jonkies beschutting in de wortels van de watersla. Ik sta dus elke dag een 'lege' kuip te voeren, omdat ik de indruk heb dat er nog niet genoeg leven in de kuip zit om de visjes van voedsel te voorzien.
Er zit redelijk wat waterpest in. De eerste lichting heeft het niet gered, deze doet het prima. Fijn voor het zuurstofgehalte als het dadelijk echt warm gaat worden, en tevens mooie schuilplaats voor de visjes.
Nog geen algen, ik moet het afkloppen.

En een les geleerd. Het stuk hout dat er vanaf het begin in ligt, nu 6 weken, drijft nog steeds, het is net een ijsschots. Klein deel bovenwater en de rest eronder. Koppig ding.

de danio’s zijn heel levendig



Ik moet zeggen dat ik hier geen enkel visje meer heb gezien, misschien eentje. Maar de zwarte kuip is donker door de planten en het hout dus wellicht zie ik ze daarom niet. Ook is het water erg verkleurd door het hout. Wel een reden om volgend jaar te kiezen voor een witte kuip ;)
 

Terug
Bovenaan