Met salmiak een aquarium biologisch starten in 3 tot 4 weken.


De eerste inwoners zullen twee visjes van hooguit 4cm zijn en ze komen in een systeem met een inhoud van 150 liter.
Ja ik heb geluk dat ik grondwater van het bos heb, maar waar wil je voor indraaien dan?
Want je kan een bak indraaien voor 8 guppen in 9 dagen, als niet sneller, de meer bacteriën de sneller het gaat.

(is dubbel, is grondwater 50/50 vitens)
Hij zit in Groningen, geen idee wat ze daar hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De hardheid van kraanwater "moet" tussen de 6 en de 10/11 zitten.

"moet", wie zegt dat ?

Vooral in de oudere sferen wordt nog al eens beweerd dat je bij zeer lage KH's schommelingen in de PH kan krijgen en dan heb je het eigenlijk over KH <- 2.
kan je vertellen, dat klopt!

maar indien goed (en zeer secuur, niet alleen bij de opstart maar ook daarna) gedaan kan je ook pH 5,5 en KH <-1 stabiel houden.
@MaestroCygni heeft dit al eerder gedaan en bewezen :)

ik meen mij te herinneren dat er hier iemand op t forum was (jaren geleden) met een grote bak (700L+) met een bepaalde soort wildvang maanvis die waardes van PH 5,4 KH <-1 erop nahield.
 
Het lijkt allemaal wellicht wat imponerend maar dat is het uiteindelijk helemaal niet.

Inderdaad, en dat schreef ik al eerder...het stelt helemaal niks voor, maar blijkbaar schrikken mensen van woorden als ammoniumchloride.
Maar blijkbaar schrikken ze van iets dat ze niet kennen, en gewoon voer erin gooien en wachten is simpel en hoef men verder niet te begrijpen....ze krijgen dan een feel good gevoel en denken dat ze het goed doen.
Als dan later alsnog problemen komen gaat de LFS weer geld verdienen...allerlei "oplossingen" terwijl de basis gewoon niet goed gewerkt heeft.
 
Inderdaad, en dat schreef ik al eerder...het stelt helemaal niks voor, maar blijkbaar schrikken mensen van woorden als ammoniumchloride.
Maar blijkbaar schrikken ze van iets dat ze niet kennen, en gewoon voer erin gooien en wachten is simpel en hoef men verder niet te begrijpen....ze krijgen dan een feel good gevoel en denken dat ze het goed doen.
Als dan later alsnog problemen komen gaat de LFS weer geld verdienen...allerlei "oplossingen" terwijl de basis gewoon niet goed gewerkt heeft.
Ja precies, ze hebben liever een bom die afgaat in hun aquarium dan dat ze het meten.

"moet", wie zegt dat ?
Ik...

Nu serieus, als alle officiële tests tussen de 6 en de 11 zitten, kan je dat zeggen ja.
 
Ja precies, ze hebben liever een bom die afgaat in hun aquarium dan dat ze het meten.


Ik...

Nu serieus, als alle officiële tests tussen de 6 en de 11 zitten, kan je dat zeggen ja.
Beetje offtopic geneuzel hier maar als je je eigen lijstje goed bekijkt zie je dat er genoeg gemeentes zijn onder de 6. Almere, Nieuwkoop, Lisse, Hillegom etc. Zutphen zit zelfs op 3.3! Dat hij bovenaan op 6 begint zegt niet dat er niets lagers tussen zit ;)
 
Beetje offtopic geneuzel hier maar als je je eigen lijstje goed bekijkt zie je dat er genoeg gemeentes zijn onder de 6. Almere, Nieuwkoop, Lisse, Hillegom etc. Zutphen zit zelfs op 3.3! Dat hij bovenaan op 6 begint zegt niet dat er niets lagers tussen zit ;)
wettelijk moeten drinkwaterbedrijven in NL een minimale hardheid leveren van 5 DH. zie waterleidingbesluit
Voor hardheid is alleen voorgeschreven dat waterleidingbedrijven drinkwater niet verder mogen ontharden of ontzouten dan 1 mmol/l (5,6 DH). De toetsing hiervan vindt plaats aan de 90 percentiel van de meetgegevens. De totale hardheid wordt berekend uit het aantal mmol Ca2+ plus Mg2+ per liter (zie omrekentabel). Tot 2011 gold het Waterleidingbesluit waarin ook een bovengrens was opgenomen van 2,5 mmol/l (14 DH).
 
wettelijk moeten drinkwaterbedrijven in NL een minimale hardheid leveren van 5 DH. zie waterleidingbesluit
Voor hardheid is alleen voorgeschreven dat waterleidingbedrijven drinkwater niet verder mogen ontharden of ontzouten dan 1 mmol/l (5,6 DH). De toetsing hiervan vindt plaats aan de 90 percentiel van de meetgegevens. De totale hardheid wordt berekend uit het aantal mmol Ca2+ plus Mg2+ per liter (zie omrekentabel). Tot 2011 gold het Waterleidingbesluit waarin ook een bovengrens was opgenomen van 2,5 mmol/l (14 DH).
Ik begrijp dat er in theorie regels voor zijn maar praktisch gezien, als ik mijn kraan open zet en het water meet kom ik op zo'n 4.2-4.5 DH uit. Wat ook ondersteund wordt door het laboratorium van Vitens, zie hieronder snippet van 2019.
Lees ik dit verkeerd of zijn ze dus in overtreding? Je ziet hier ook staan wat janjdk zegt, de min. wet = 5.6.
Screenshot_27.png
 
Klopt, maar...
Is ook van vitten: https://www.vitens.nl/service/veelgestelde-vragen/waterkwaliteit
In het grootste deel van het land ligt de hardheid van het leidingwater rond 8 °DH. DH betekent Duitse Hardheid, en is een maat voor de hardheid van water. Tot 11 ° DH spreken we in Nederland volgens de officiële meting van een gemiddelde hardheid.
Naja iedereen weet dat wat moet en wat er gebeurd twee verschillende dingen zijn.

Zie je maar weer eens hoe veel het kan verschillen van dorp tot dorp in het kippenlandje nederland.
 
Maar blijkbaar schrikken ze van iets dat ze niet kennen, en gewoon voer erin gooien en wachten is simpel en hoef men verder niet te begrijpen....ze krijgen dan een feel good gevoel en denken dat ze het goed doen.
Als dan later alsnog problemen komen gaat de LFS weer geld verdienen...allerlei "oplossingen" terwijl de basis gewoon niet goed gewerkt heeft.
Laten we nu ook niet doen alsof we het altijd verkeerd hebben gedaan. Wat voer erin gooien werkt in 95% van de gevallen prima. Je zult misschien niet je hele bezetting in één keer kunnen plaatsen, maar is dat ook nodig?
De mensen die dagen later naar de LFS gaan zijn de mensen die helemaal niet indraaien, niet de mensen die met voer indraaien.

Ik snap dat deze methode beter is maar dat er dan beweerd wordt dat met voer indraaien niet werkt (of dat het vaak misgaat) vind ik toch bijzonder gezien vrijwel iedereen het met succes heeft gedaan.
 
De mensen die dagen later naar de LFS gaan zijn de mensen die helemaal niet indraaien, niet de mensen die met voer indraaien.

Ik snap dat deze methode beter is maar dat er dan beweerd wordt dat met voer indraaien niet werkt vind ik toch bijzonder gezien vrijwel iedereen het met succes heeft gedaan.
Dit ben ik met Chris eens.
Het is eerder het ongeduld van mensen waardoor ze middeltjes moeten gaan kopen en er vissen dood gaan dan dat indraaien met voer niet werkt.
Ik blijf volhouden dat zes weken indraaien met wat kruimeltjes voer zo nu en dan een prima resultaat geeft. Mijn bak draait nu al ruim 10 jaar. Wat is zes weken op 10 jaar.
 
Laten we nu ook niet doen alsof we het altijd verkeerd hebben gedaan. Wat voer erin gooien werkt in 95% van de gevallen prima. Je zult misschien niet je hele bezetting in één keer kunnen plaatsen, maar is dat ook nodig?
De mensen die dagen later naar de LFS gaan zijn de mensen die helemaal niet indraaien, niet de mensen die met voer indraaien.

Ik snap dat deze methode beter is maar dat er dan beweerd wordt dat met voer indraaien niet werkt (of dat het vaak misgaat) vind ik toch bijzonder gezien vrijwel iedereen het met succes heeft gedaan.
Nooit verkeerd heeft gedaan, nee dat zeker niet, misschien is dat wel de reden waarom we er zo op hameren.
Zolang je het met voer doet ga je altijd wel spikes hebben in ammoniak/um of stikstofdioxide.

Dit ben ik met Chris eens.
Het is eerder het ongeduld van mensen waardoor ze middeltjes moeten gaan kopen en er vissen dood gaan dan dat indraaien met voer niet werkt.
Ik blijf volhouden dat zes weken indraaien met wat kruimeltjes voer zo nu en dan een prima resultaat geeft. Mijn bak draait nu al ruim 10 jaar. Wat is zes weken op 10 jaar.
In die 6 weken had je bak veel beter kunnen lopen en meteen de volle lading aangekund in plaats van te moeten beginnen met guppen of platies.
Niemand heeft ooit gezegd dat het om tijd gaat, het gaat juist om de kwaliteit en die kan je met wat vissen voer NOOIT bereiken.
 
Mijn punt is, als jij niet kan indraaien omdat jou hardheid te laag is kan jij nooit vissen houden...
Wanneer jij die vissen plaatst, is hun lading al te veel voor jou water, lang verhaal kort.

En dan weer terug te komen op die hardheid, ik betwijfel de testen.
Ga beginnen en test je PH, aan einde test je je PH weer, als je PH het zelfde is kan je niet een te lage hardheid hebben.
De éne test is de andere niet, en we zien dat met all die druppel testen.
 
In die 6 weken had je bak veel beter kunnen lopen en meteen de volle lading aangekund in plaats van te moeten beginnen met guppen of platies.
Niemand heeft ooit gezegd dat het om tijd gaat, het gaat juist om de kwaliteit en die kan je met wat vissen voer NOOIT bereiken.
Je kunt met voer toch wel zeker met een klein schooltje van 15 tetra's beginnen hoor. De eerste vissen hoeven niet per se makkelijke vissen te zijn.
 
Nooit verkeerd heeft gedaan, nee dat zeker niet, misschien is dat wel de reden waarom we er zo op hameren.
Zolang je het met voer doet ga je altijd wel spikes hebben in ammoniak/um of stikstofdioxide.


In die 6 weken had je bak veel beter kunnen lopen en meteen de volle lading aangekund in plaats van te moeten beginnen met guppen of platies.
Niemand heeft ooit gezegd dat het om tijd gaat, het gaat juist om de kwaliteit en die kan je met wat vissen voer NOOIT bereiken.
Met 40 jaar ervaring kan ik je vertellen dat het prima gaat.
ik vind deze methode erg intressant maar het is niet de Holy Grail.
 
Het probleem is dat als je weet wat je doet, het met voer te doen is. Met voer indraaien is er in ieder geval een begin van een stabiele stikstofkringloop, al ben ik het met Desperdado eens dat je daarna altijd nog een ammonia / nitriet piek zal krijgen. Er is echter een betere (ja echt, het is beter) methode en die wordt beschreven in dit topic waarbij je dus helemaal geen piek meer krijgt. Dat is waar het hier om gaat.

Als jij met voer indraait, en rustig je visbestand gaat opbouwen zal het in de regel wel goed gaan. Toch belast je de vissen nog met een (al dan niet kleine) nitriet piek wat schadelijk kan zijn. De ammoniumchloride methode is daar een oplossing voor, opmerkingen als 'maar zo deden we het vroeger al' snap ik, al houden ze de voortgang wel tegen.
 
In sommige gevallen, zoals bij het plaatsen van een groep discus die je het liefst in 1x plaatst (ivm kruisbesmettingen door vis uit veschillende groepen te plaatsen) is deze methode zelfs de enige mogelijkheid. Met visvoer een Discus aquarium indraaien waarbij je het gehele Discus bestand in een keer kunt plaatsen is er niet.

Voor een 'simpel' gezelschapsaquarium waar je begint met een groepje platys of tetra's, allicht is de visvoermethode dan ook voldoende, al blijft die niet controleerbaar (tot je de vis plaatst..).
 
Het probleem is dat als je weet wat je doet, het met voer te doen is. Met voer indraaien is er in ieder geval een begin van een stabiele stikstofkringloop, al ben ik het met Desperdado eens dat je daarna altijd nog een ammonia / nitriet piek zal krijgen. Er is echter een betere (ja echt, het is beter) methode en die wordt beschreven in dit topic waarbij je dus helemaal geen piek meer krijgt. Dat is waar het hier om gaat.

Als jij met voer indraait, en rustig je visbestand gaat opbouwen zal het in de regel wel goed gaan. Toch belast je de vissen nog met een (al dan niet kleine) nitriet piek wat schadelijk kan zijn. De ammoniumchloride methode is daar een oplossing voor, opmerkingen als 'maar zo deden we het vroeger al' snap ik, al houden ze de voortgang wel tegen.
Je krijgt echt geen nitrietpiek als je 2 of 3 keer per week een goede hoeveelheid voer gebruikt. Het principe is letterlijk hetzelfde als de opstart met ammoniumchloride. Precies hetzelfde. Je voegt regelmatig een bron van ammonium toe en je meet totdat je ziet dat de bacteriën alles om kunnen zetten. Het verschil is dat je met ammoniumchloride precies ziet hoeveel de bacteriën omzetten. Bij visvoer is dat niet het geval maar dat betekent niet dat ze minder omzetten dat als je met salmiak begint.

Dat het een betere methode is snap ik, maar dat betekent niet dat visvoer niet voldoet.
 
Je krijgt echt geen nitrietpiek als je 2 of 3 keer per week een goede hoeveelheid voer gebruikt. Het principe is letterlijk hetzelfde als de opstart met ammoniumchloride. Precies hetzelfde. Je voegt regelmatig een bron van ammonium toe en je meet totdat je ziet dat de bacteriën alles om kunnen zetten. Het verschil is dat je met ammoniumchloride precies ziet hoeveel de bacteriën omzetten. Bij visvoer is dat niet het geval maar dat betekent niet dat ze minder omzetten dat als je met salmiak begint.

Dat het een betere methode is snap ik, maar dat betekent niet dat visvoer niet voldoet.
Maar met deze (voer) methode heb je geen PH schomelingen dus je hardheid is hoog genoeg, dus wat was je probleem? nog maals?...
 
De methode heeft het over een kh van 5.
ik heb een bak ingedraaid met een onmeetbare kh en een ec < 100.
Gewoon met wat voer.
Dit heeft wel bijna 8 weken geduurd.
Ja en dat is alles wat we zeggen, die 8 weken zouden maar 5 tot 8 dagen duren.
Dan ben je all klaar voor je kleine schooltje met vissen, of als je door gaat naar een maand alles wat je er maar in wil hebben.
Dan kan je niemand wijs maken dat een handje vissen voer hetzelfde gaat doen.
 
Volgens het schema in de inleiding duurt het 31 dagen met een mogelijke verlenging hoe kom je dan aan 5 tot 8 dagen?
 
Ga het zelf maar eens doen, jullie testen toch ook alles wanneer je het met vissen voer doet?
Dan weet je wanneer je een cycle hebt en dan weet je wanneer je genoeg hebt voor wat jij erin doet.

Klein schooltje van 15 tetra's zal niet de zelfde lading hebben als een orca...
 
Het begin verhaal is goed duidelijk en geloofwaardig.
Zaken roepen als het kan in 8 dagen zet nieuwe aquarianen met niet veel geduld op het verkeerde been en dat vind ik persoonlijk erg kwalijk.
 
Het begin verhaal is goed duidelijk en geloofwaardig.
Zaken roepen als het kan in 8 dagen zet nieuwe aquarianen met niet veel geduld op het verkeerde been en dat vind ik persoonlijk erg kwalijk.
En dat is jou probleem, jij vergelijkt dit met vissen voer... kom op zeg *zucht*
Je stopt vissen in een bak waarvan de bak nog lang niet klaar is voor de vissen.
Maar wanneer je weet dat je bak klaar is voor de vissen binnen die dagen is het eng.
Kan ik best begrijpen als vissen voer het enige is wat je ooit gedaan hebt.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar wanneer je weet dat je bak klaar is voor de vissen binnen die dagen is het eng.
Maar het is niet binnen 8-9 dagen klaar voor vissen, dat staat ook duidelijk in de eerste post:

Dag 8 en 9: Zie dag 6
Dag 6:
NO2 meten. Nitriet mag niet hoger komen dan 1 mg/liter bij hoger gaan we 50% waterwissel doen. Na waterwissel en of NO2 is kleiner dan 0.04mg/liter gaan we NH4 meten:
NH4 kleiner dan 1 mg/ltr maar groter dan 0.5 mg/ltr mag er 0.3gram ammoniumchloride toegevoegd worden.
Kleiner dan 0.4mg/ltr mag er 0.7gram toegevoegd worden
 
Maar het is niet binnen 8-9 dagen klaar voor vissen, dat staat ook duidelijk in de eerste post:

Dag 8 en 9: Zie dag 6
Dag 6:
NO2 meten. Nitriet mag niet hoger komen dan 1 mg/liter bij hoger gaan we 50% waterwissel doen. Na waterwissel en of NO2 is kleiner dan 0.04mg/liter gaan we NH4 meten:
NH4 kleiner dan 1 mg/ltr maar groter dan 0.5 mg/ltr mag er 0.3gram ammoniumchloride toegevoegd worden.
Kleiner dan 0.4mg/ltr mag er 0.7gram toegevoegd worden
Als jij eerst met 15 tetras begint net zoals jij begint met hun na dat je het doet met vissen voer kan dit na 8 dagen ZO I ZO, JA
Je kunt met voer toch wel zeker met een klein schooltje van 15 tetra's beginnen hoor. De eerste vissen hoeven niet per se makkelijke vissen te zijn.
Enne weet je wat zo mooi is? deze keer hebben ze geen NH3/4 & NO2 spike.
 

Terug
Bovenaan