G
Goudvisfan
Guest
Ik heb perongeluk 0,7 aangehouden ondanks dat ik netto 110 liter ongeveer heb. Wat nu??
Het is niet zo'n groot probleem, het wordt op den duur omgezet alleen zal het iets langer duren. Je kunt ook een (50-70%?) waterwissel doen en opnieuw meten. In welke fase zit je nu? Begin je er net mee of was je al bijna bij het einde?Ik heb perongeluk 0,7 aangehouden ondanks dat ik netto 110 liter ongeveer heb. Wat nu??
NH4 meten, als die boven de 1.5 mg/ltr is water verversen. Stel je meet 2 mg/ltr dan kun je 25% water verversen om op 1.5 uit te komen etc.Ik heb perongeluk 0,7 aangehouden ondanks dat ik netto 110 liter ongeveer heb. Wat nu??
Er staat dat je nitriet op dag 6 onder de 0.1 moet zijn dus ik zie geen probleem.Ben nu bij dag 6 en opeens is m'n nitriet van 0,4 naar 0,05 gedaald. En m'n nitraat is ook omlaag gegaan van 3 naar 1. Weet niet hoor maar dat lijkt niet normaal. Heb gewoon afgelopen dagen normaal NH4 gehad, sommige dagen beetje moeten toevoegen. Klopt dit?
Dag | Ammonia | Nitriet | Nitraat | Opmerkingen |
0 | Bacteriën: hele inhoud toevoegen. UVC uit. Temperatuur 28 C. Meet de Nitraatwaarde en KH | |||
1 | Start, 0.7 gram salmiak toevoegen per 180 liter aquariumwater Ammonia meting 1 tot 1.5 mg/ltr. | |||
2 | Ammonia meten, er zal nog geen daling te zien zijn | |||
3 | Ammonia meten: Minder dan 1 mg/ltr maar groter dan 0.5 mg/ltr mag er 0.3 gram salmiak toegevoegd worden. Minder dan 0.4 mg/ltr mag er 0.7 gram salmiak toegevoegd worden. | |||
4 | Ammonia meten: Minder dan 1 mg/ltr maar groter dan 0.5 mg/ltr mag er 0.3 gram salmiak toegevoegd worden. Minder dan 0.4 mg/ltr mag er 0.7 gram salmiak toegevoegd worden. | |||
5 | Ammonia meten: Minder dan 1 mg/ltr maar groter dan 0.5 mg/ltr mag er 0.3 gram salmiak toegevoegd worden. Minder dan 0.4 mg/ltr mag er 0.7 gram salmiak toegevoegd worden. Nu ook nitriet meten, zie je nitriet stijgen dan is dat een goed teken, het ammonium wordt omgezet naar nitriet. | |||
6 | Nitriet meten. Nitriet mag niet hoger komen dan 1 mg/liter bij hoger gaan we 50% waterwissel doen. Na waterwissel en/of nitriet is minder dan 0.04 mg/liter gaan we ammonia meten: Ammonia minder dan 1 mg/ltr maar groter dan 0.5 mg/ltr mag er 0.3 gram salmiak toegevoegd worden. Minder dan 0.4 mg/ltr mag er 0.7 gram salmiak toegevoegd worden | |||
7 | Nitriet meten. Nitriet mag niet hoger komen dan 1 mg/liter bij hoger gaan we 50% waterwissel doen. Na waterwissel en/of nitriet is minder dan 0.04 mg/liter gaan we ammonia meten: Ammonia minder dan 1 mg/ltr maar groter dan 0.5 mg/ltr mag er 0.3 gram salmiak toegevoegd worden. Minder dan 0.4 mg/ltr mag er 0.7 gram salmiak toegevoegd worden | |||
8 | Nitriet meten. Nitriet mag niet hoger komen dan 1 mg/liter bij hoger gaan we 50% waterwissel doen. Na waterwissel en/of nitriet is minder dan 0.04 mg/liter gaan we ammonia meten: Ammonia minder dan 1 mg/ltr maar groter dan 0.5 mg/ltr mag er 0.3 gram salmiak toegevoegd worden. Minder dan 0.4 mg/ltr mag er 0.7 gram salmiak toegevoegd worden | |||
9 | Nitriet meten. Nitriet mag niet hoger komen dan 1 mg/liter bij hoger gaan we 50% waterwissel doen. Na waterwissel en/of nitriet is minder dan 0.04 mg/liter gaan we ammonia meten: Ammonia minder dan 1 mg/ltr maar groter dan 0.5 mg/ltr mag er 0.3 gram salmiak toegevoegd worden. Minder dan 0.4 mg/ltr mag er 0.7 gram salmiak toegevoegd worden | |||
10 | Nitriet meten. Nitriet mag niet hoger komen dan 1 mg/liter bij hoger gaan we 50% waterwissel doen. Na waterwissel en/of nitriet is minder dan 0.04 mg/liter gaan we ammonia meten: Ammonia minder dan 1 mg/ltr maar groter dan 0.5 mg/ltr mag er 0.3 gram salmiak toegevoegd worden. Minder dan 0.04 mg/ltr mag er 0.7 gram salmiak toegevoegd worden | |||
11 | Rustdag, ammonia en nitriet meten, geen actie, ook geen waterwissel. Meet in de avond. Vanaf deze dag gaan we kijken hoe goed het nitriet daalt. | |||
12 | Nitriet meten en kijken of er een daling komt tov dag 10. Is nitriet gedaald tot 0.04 mg/liter dan weer 0.7 gram salmiak toevoegen. Is nitriet hoger dan 0.04 mg/liter mag er geen salmiak toegevoegd worden. Geen waterwissel doen, afwachten totdat nitriet daalt. | |||
13 | Nitriet meten en kijken of er een daling komt tov dag 10. Is nitriet gedaald tot 0.04 mg/liter dan weer 0.7 gram salmiak toevoegen. Is nitriet hoger dan 0.04 mg/liter mag er geen salmiak toegevoegd worden. Geen waterwissel doen, afwachten totdat nitriet daalt. | |||
14 | Nitriet meten en kijken of er een daling komt tov dag 10. Is nitriet gedaald tot 0.04 mg/liter dan weer 0.7 gram salmiak toevoegen. Is nitriet hoger dan 0.04 mg/liter mag er geen salmiak toegevoegd worden. Geen waterwissel doen, afwachten totdat nitriet daalt. Voeg nogmaals een flesje bacteriepreparaat toe. | |||
15 | Nitriet meten en kijken of er een daling komt tov dag 10. Is nitriet gedaald tot 0.04 mg/liter dan weer 0.7 gram salmiak toevoegen. Is nitriet hoger dan 0.04 mg/liter mag er geen salmiak toegevoegd worden. Geen waterwissel doen, afwachten totdat nitriet daalt. | |||
16 | Rustdag, meet ammonia en nitriet | |||
17 | Inmiddels moet er een balans zijn dat ammonia en nitriet dalen. Voeg 0.7 gram salmiak in de ochtend toe en meet in de avond. Is nitriet dan minder dan 0.05 mg/ltr mag er avonds weer 0.7 gram salmiak toegevoegd worden. In de ochtend dag 18 weer 0.7 gram salmiak toevoegen. | |||
18 | Voeg 0.7 gram salmiak in de ochtend toe en meet in de avond. Is nitriet dan minder dan 0.05 mg/ltr mag er avonds weer 0.7 gram salmiak toegevoegd worden. In de ochtend van dag 18 weer 0.7 gram salmiak toevoegen. Meet wel ook nitriet, komt deze hoger dan 1 mg/liter dan geen salmiak toevoegen, pas verder gaan als deze minder is dan 0.05 mg/liter | |||
19 | Voeg 0.7 gram salmiak in de ochtend toe en meet in de avond. Is nitriet dan minder dan 0.05 mg/ltr mag er avonds weer 0.7 gram salmiak toegevoegd worden. In de ochtend van dag 18 weer 0.7 gram salmiak toevoegen. Meet wel ook nitriet, komt deze hoger dan 1 mg/liter dan geen salmiak toevoegen, pas verder gaan als deze minder is dan 0.05 mg/liter | |||
20 | Voeg 0.7 gram salmiak in de ochtend toe en meet in de avond. Is nitriet dan minder dan 0.05 mg/ltr mag er avonds weer 0.7 gram salmiak toegevoegd worden. In de ochtend van dag 18 weer 0.7 gram salmiak toevoegen. Meet wel ook nitriet, komt deze hoger dan 1 mg/liter dan geen salmiak toevoegen, pas verder gaan als deze minder is dan 0.05 mg/liter | |||
21 | Voeg 0.7 gram salmiak in de ochtend toe en meet in de avond. Is nitriet dan minder dan 0.05 mg/ltr mag er avonds weer 0.7 gram salmiak toegevoegd worden. In de ochtend van dag 18 weer 0.7 gram salmiak toevoegen. Meet wel ook nitriet, komt deze hoger dan 1 mg/liter dan geen salmiak toevoegen, pas verder gaan als deze minder is dan 0.05 mg/liter Maar geen salmiak in de ochtend toevoegen, alleen in de avond. | |||
22 | Meet ammonia en nitriet in de avond, beiden zullen nu 0 moeten zijn. Is dit niet het geval voeg nogmaals een flesje bacteriepreparaat toe en ga naar dag 12. Is wel alles 0 volgt er een waterwissel van 80% en kan er gestart worden met toevoegen van planten en vissen. Plantenbestand mag in 1 keer toegevoegd worden maar begin rustig met aantal verlichtingsuren. Vis bestand rustig opbouwen, doe niet meer dan ¼ van je gewenst bestand per 2 weken en pas 14 dagen na plaatsen van de planten, dit omdat de planten zich eerst nog moeten aanpassen. | |||
23 | Wil je grote vissen toevoegen? Zoals discus dan moet de biofilm zwaarder belast gaan worden. Voeg 1 gram salmiak in de ochtend toe en meet in de avond. Is ammonia dan minder dan 0.5 mg/ltr mag er avonds weer 1 gram toegevoegd worden. In de ochtend dag 24 weer 1 gram toevoegen. | |||
24 | Is nitriet gedaald tot 0.04 mg/liter herhaal dag 23 maar dan ipv 1 gram gebruik je 1.2 gram. Is nitriet hoger dan 0.04 mg/liter mag er geen salmiak toegevoegd worden. Geen waterwissel doen, afwachten totdat nitriet daalt. | |||
25 | Is nitriet gedaald tot 0.04 mg/liter herhaal dag 23 maar dan ipv 1 gram gebruik je 1.2 gram. Is nitriet hoger dan 0.04 mg/liter mag er geen salmiak toegevoegd worden. Geen waterwissel doen, afwachten totdat nitriet daalt. | |||
26 | Is nitriet gedaald tot 0.04 mg/liter herhaal dag 23 maar dan ipv 1 gram gebruik je 1.2 gram. Is nitriet hoger dan 0.04 mg/liter mag er geen salmiak toegevoegd worden. Geen waterwissel doen, afwachten totdat nitriet daalt. | |||
27 | Rustdag wel ammonia en nitriet meten. Meet ook nitraat, bij groter dan 50 mg/liter voer dan waterwissel uit van 50% | |||
28 | Voeg in de ochtend 1.4 gram salmiak toe. Is nitriet avonds gedaald tot 00.4 mg/liter dan avonds weer 1.4 gram salmiak toevoegen. | |||
29 | Rustdag wel ammonia en nitriet meten | |||
30 | Voeg in de ochtend 1.4 gram salmiak toe. Is nitriet avonds gedaald tot 0.04 mg/liter dan avonds weer 1.4 gram salmiak toevoegen. | |||
31 | Alle waarden 0? Voer een waterwissel uit van 80%, het filter is klaar. De waarden nog niet op dag 31 op 0, ga dan naar dag 24 en doorloop nogmaals tot dag 31. Uiteindelijk kunnen de bacteriën dan 1.4 gram ammonium per dag verwerken. Dat staat ongeveer gelijk met 10 vissen van 15 cm. |
heb je goed ververst ?Hallo allen, ik heb net de ammoniumchloride cyclus met succes doorlopen. Erg interessant om op deze manier het aquarium op te starten.
Mijn aquarium is dus klaar voor planten en uiteindelijk vissen. Nu vroeg ik mij alleen af met hoeveel licht uren ik mijn bak op moet starten en met hoeveel uur dit dan uit te breiden? Ik wil niet gelijk een algen explosie krijgen, maar toch ook wat licht voor de planten hebben. Planten zijn o.a. Echinodorus. Alvast bedankt!
heb je goed ververst ?
planten hebben licht nodig, bedenk echter dat nagenoeg alle planten die je koopt boven water zijn gekweekt. ze moeten zich dus opnieuw aanpassen aan onder water en veelal zie je dat de nieuwe bladeren anders van vorm zijn. De oude kun je dan wegknippen.
Ik ben met echinidorus op gestart met 5 uurtjes eerste 5 dagen, daarna iedere dag half uurtje erbij tot aan 8 uur per dag...vervolgens een week op 8 uur. en per week een uur erbij tot aan 10 uur per dag.
Maar het zijn die niet alleen de lichturen, ook de verlichttingstserkte moet je opbouwen als je dat kan...dimfunctie. Eerste week 50% vermogen. tweede week 75% en derde week 100%
Ik ga er wel van uit dat je alle planten in 1 keer koopt en plaatst
ai fout van mij, tuurlijk speelt de temperatuur van het wisselwater een rol. ik ging er gemakshalve van uit dat iedreen het doet zoals ik....slang op de thermostaatkraan en inderdaad instellen op 28 graden.
Voor 1 mg/l ammonium te oxideren wordt 7.14 mg/l alkaliniteit (zoals CaCO3) verbruikt.
maar indien goed (en zeer secuur, niet alleen bij de opstart maar ook daarna) gedaan kan je ook pH 5,5 en KH <-1 stabiel houden.
Zolang je het met voer doet ga je altijd wel spikes hebben in ammoniak/um of stikstofdioxide.
Het probleem is dat als je weet wat je doet, het met voer te doen is. Met voer indraaien is er in ieder geval een begin van een stabiele stikstofkringloop, al ben ik het met Desperdado eens dat je daarna altijd nog een ammonia / nitriet piek zal krijgen. Er is echter een betere (ja echt, het is beter) methode en die wordt beschreven in dit topic waarbij je dus helemaal geen piek meer krijgt. Dat is waar het hier om gaat.
maar het is volstrekt onzinnig om te starten met ammonium, in welke vorm dan ook en planten en licht.
Je geeft zelf al aan, en dat staat ook in de handleiding, de ammoniumconcentratie mag niet te hoog worden....maar je vind meten een nadeel .....hmmmm
Is leren meten een nadeel ? ik zie dat als kennisopbouw, herkennen van kleurverschillen, lekker aktief bezig zijn met het nitrificatieproces, bezig zijn met de hobby.
Wie zegt dat alternatieve methoden of klassieke vergeten worden ? het is allemaal 1 pot nat, het verschil is echter het eenvoudiger te maken.
de ammoniumchloride methode wordt al jaren bij commerciële viskweek toegepast, het is niet een kwestie van geval apart te bekijken....dat zal een methode je wel verplichten als je meerdere parameters mee introduceert...zoals verlichting en planten.
Zou niet weten waarom, heb het altijd zo gedaan zonder problemen. Ik zeg niet dat het moet, je kan perfect opstarten zonder planten en zonder licht, heb ik ook nog gedaan. Heb nooit een verschil gemerkt. Zolang je controle houdt over hetgene dat er wel toe doet. De foutieve manieren van opstarten waarbij je wel problemen krijgt heb ik hierboven kort aangehaald.
Zou niet weten waarom, heb het altijd zo gedaan zonder problemen. Ik zeg niet dat het moet, je kan perfect opstarten zonder planten en zonder licht, heb ik ook nog gedaan. Heb nooit een verschil gemerkt. Zolang je controle houdt over hetgene dat er wel toe doet. De foutieve manieren van opstarten waarbij je wel problemen krijgt heb ik hierboven kort aangehaald.
Klopt, daarom vind ik 1,2 ppm al vrij hoog. Het vergt slechts een kleine vergissing, zo blijkt als je dit topic leest, of je komt op 3 ppm uit. Meten kost tijd en geld. Niet iedereen zal dat ervoor over hebben. Ieder moet voor zich uitmaken hoe hij of zij het doet. Als je er over wilt bijleren kan je het zeker doen. Ik heb hetzelf ooit ook nog gedaan, elke dag mijn waterwaarden gemeten tijdens het opstartproces om erover bij te leren. Maar na de zoveelste keer stop je daarmee, zeker als aquaristiek niet je enige hobby is.
Jij misschien niet. Maar ik lees het tussen de regels door als ik de antwoorden van anderen in dit topic lees. Eenvoudiger is in deze ook subjectief.
Ook hier bewijzen de vragen en opmerkingen in dit topic het tegendeel.
Ik herhaal, het is een zeer interessant stuk en persoonlijk zie ik voor- en nadelen in de methode, zoals er ook voor- en nadelen zijn aan de methode die ik telkens toepas. En afhankelijk van geval tot geval zal de ene keer het ene voordeel en de andere keer het andere nadeel weer zwaarder doorwegen.
Dat was ook mijn boodschap, dat eenieder kritisch blijft en blijft nadenken.
Akkoord, planten zullen heel graag ammoniak opnemen.
Nogmaals, het meten is een leuk, lerend en actief onderdeel bij het OPSTARTEN, dat je later minimaal gaat meten is nogal wiedes. Maar roep dan niet dat het een bezwaarlijk iets is bij het bespreken van de salmiak methode.
In feite zou het simpel moeten zijn, bij het verkopen van een aquarium hoort een handleiding, ammoniumchloride, bacteriën, filtermateriaal en meetsetjes.
Na invullen van de dagelijkse meetstaat volgt na 4 weken echt indraaien het tweede bezoek aan de LFS....en dan mag je de rest zelf invullen.
Is het niet zo dat ze juist ammonium opnemen?
Stukje van de site Interkoi (Rini Groothuis) en hier is te lezen dat bij een ph van boven de 7 het percentage ammoniak oploopt:
Ammonium (NH4) en Ammoniak (NH3)
Er zit altijd ammonium in het water. Het lost daarin ook heel goed op. Deze stof is niet giftig.
Ammonium wordt pas giftig naarmate het water minder zuren bevat en uit ammonium het zeer toxische ammoniak ontstaat.
Er is dus een wereld van verschil tussen de begrippen ammonium (NH4) en ammoniak (NH3). De een wordt uit de ander geboren.
De zuurgraad ofwel de pH-waarde is hiervoor in eerste instantie verantwoordelijk, terwijl de watertemperatuur een extra beïnvloedende factor is.
Hoe hoger de pH-waarde, hoe meer giftig ammoniak uit ammonium ontstaat.
Hoe hoger de watertemperatuur, hoe hoger het ammoniakgehalte.
Bij een pH-waarde van 6 bevat het water zoveel zuren, dat er geen ammoniak kan ontstaan.
Het neutrale punt ligt bij een pH-waarde van 7. Vanaf deze waarde ontstaat uit ammonium een percentage ammoniak.
Bij een pH van 7 is dat percentage nog heel beperkt, namelijk 1%.
Maar bij een pH-waarde van 8 is dit al opgelopen naar 4%.
De verhouding ammonium t.o.v. ammoniak is dan 96% t.o.v. 4%.
Zit er dan bijvoorbeeld 1 mg/l ammonium in het water, dan is het giftige aandeel ammoniak 0,04 mg/l
Wanneer het water boven 18 graden Celsius is gestegen, nemen de giftige ammoniakwaarden met elke graad warm water toe.
Een voorbeeld: bij een pH-waarde van 8,3, een watertemperatuur van 15 graden C. en een ammoniumgehalte van 0,5 mg/l is het giftige aandeel ammoniak 0,020 mg/l.
Bij een temperatuursverhoging naar 18 graden C. is de concentratie giftig ammoniak naar 0,027 mg/l opgelopen. En bij 20 graden stijgt deze naar 0,035 mg/l.
Bij een pH-waarde van 9 resulteert al een kwart van het aanwezige ammonium (NH4) in toxisch NH3. Vijvers die langdurig zulke hoge pH-waarden kennen, staan continu op de rand van een catastrofe met funeste gevolgen voor de koipopulatie.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.