Met salmiak een aquarium biologisch starten in 3 tot 4 weken.


Kan ik deze methode gebruiken met bacto balls van Aqualife in het bioloog? Moet ik dan nog bacterien toevoegen op dag 14?
 
Indien het bioloog een bypass heeft kan je de salmiak in het bioloog doen en dan circuleert het alleen daar.

Planten indraaien, tja dat kan dan wel boven in de bak met plantenvoeding, Daar kan je het water met een wave-maker laten circuleren.
Alleen je CO2 gaat een probleem worden denk ik.
Iig bij mij staat de CO2 reactor op het bioloog.
Als het je lukt met een extra filter om het CO2 toe te voegen dan gaat dat werken ja.
Anders zou ik gewoon zonder planten indraaien hoor.
 
De bioloog heeft een bypass. De CO2 recator staat ook op de bioloog dus dat zal een probleem worden denk ik.
 
Tijdelijk met een omgekeerd bakje de CO2 laten oplossen boven in het aquarium.
Gewoon vanuit je gasfles of eventueel via zelfgemaakte bio co2.
Zoek maar even er zijn topics over omgekeerd bakje.

Op zich kan het wel hoor bioloog apart indraaien van de planten.
Maar je zal wat ingrepen moeten doen.
 
Belangrijkste eigenlijk waarom ik het in eerste instantie noemde is dat veel planten boven water zijn gekweekt en de bladeren moeten wisselen in het aquarium.
Vandaar dat ik zei los indraaien.
 
Ik heb een bioloog met 140 liter water en voegde de eerste dag 0.55 gram Salmiak toe. Op dag 3 en 4 had ik 0.5 mg/l NH4 en voegde 0.24 gram Salmiak toe.
later op de dag zag ik een depot op de bodem van mijn filter en vermoede dat dit onopgeloste Salmiak was. Ik roerde de bodem goed op tot alles verdwenen was.
Op dag 5 en 6 is NH4 1.5 g/l en NO2 0.
Wat doe ik verkeerd?
 
Al wat foutjes gevonden en opgelost. Kon de eerste helaas niet meer verwijderen.
 

Bijlagen

  • salmiakstart.xlsx
    16.6 KB · Weergaven: 197
Morgen, uiterlijk overmorgen, ga ik starten met het toevoegen van salmiak aan mijn nieuwe bak volgens de hierboven beschreven methode. Nu zag ik ergens in deze discussie een opmerking over het gebruik van CO2 tijdens deze procedure. Heeft dat zin? Dient dat direct vanaf het begin te worden gedaan of later, als de planten zijn geplant?
 
het hoef niet, maar enerzijds kun je jouw CO2 systeem alvast instellen
anderzijds ...maar dat gaat veel te ver om hier over uit te wijden heeft CO2 een invloed op nitrificeerders.

Lab-scale ideal mixed, aerated reactors were employed to test the influence of carbon dioxide (CO2) on the growth rate of a nitrifier community. The buffer medium used did not contain any carbon sources. Reactors were inoculated alternatively with sludge from a nitrifying membrane assisted bioreactor, reflecting autotrophic material, or with sludge from a plant having denitrification and nitrification steps, which reflects mixed heterotrophic and autotrophic material. CO2 was added as a gas with the intake air supply. Nitrification rates were related to the CO2 in the intake air as well as to the total inorganic carbon in the medium. The batch experiments show a relationship between CO2 concentration and growth rate. The first part of the kinetic graph can be described by Monod kinetics. Overall, the resulting graph can be described by Haldane kinetics.
 
het hoef niet, maar enerzijds kun je jouw CO2 systeem alvast instellen
anderzijds ...maar dat gaat veel te ver om hier over uit te wijden heeft CO2 een invloed op nitrificeerders.

Lab-scale ideal mixed, aerated reactors were employed to test the influence of carbon dioxide (CO2) on the growth rate of a nitrifier community. The buffer medium used did not contain any carbon sources. Reactors were inoculated alternatively with sludge from a nitrifying membrane assisted bioreactor, reflecting autotrophic material, or with sludge from a plant having denitrification and nitrification steps, which reflects mixed heterotrophic and autotrophic material. CO2 was added as a gas with the intake air supply. Nitrification rates were related to the CO2 in the intake air as well as to the total inorganic carbon in the medium. The batch experiments show a relationship between CO2 concentration and growth rate. The first part of the kinetic graph can be described by Monod kinetics. Overall, the resulting graph can be described by Haldane kinetics.
Over het algemeen loop ik niet meteen weg voor wat moeilijkere teksten, maar dit gaat me toch ietwat boven mijn pet. Wat ik eruit kan destilleren is, dat toevoegen van CO2 effect heeft, maar de opstelling, waarin dit is gemeten, lijkt me niet representatief voor een aquarium. Correct?

Ik ga morgen starten en later deze week de CO2 aansluiten en inregelen.
 
CO2 toevoegen is een pre, het heeft een positieve invloed.

Jouw aquarium, niet belicht, zonder planten is niets meer dan iets grotere reactor.
Bij onderzoek gaat het om allereerst zoveel mogelijk variabelen elimineren, dan volgt reproduceren en uiteindelijk concluderen hetgeen voor verdere schaalvergroting van toepassing is.
Een wetmatigheid is zolang de variabelen gelijk blijven toepassing op 10 liter maar ook op 100.000.000 liter.
 
Dank voor je verduidelijking. Ik ga CO2 toevoegen, heb e.e.a. vanavond aangesloten.
 
Het verbruik zal sowieso laag zijn, is dat nu hoog heb je ergens een lek of strip je de CO2 eruit....je kunt nu dus mooi je CO2 systeem instellen en optimaliseren.
Straks met planten en licht zal je merken dat je moet bijstellen.
 
Gisteravond 0,65 g salmiak toegevoegd op een bak van bruto 200 liter. Die zit niet helemaal vol en er zit 40 kg filterzand in. Ik ben uitgegaan van een netto inhoud van 160 liter en dan kom ik op genoemde 0,65 g salmiak. Na een uur of anderhalf NH4 gemeten en tot mijn lichte schrik gaf dat 5 mg/l aan. Vanmorgen weer gemeten en de kleuren bij daglicht vergeleken. Het zat dicht in de buurt van 3 mg/l.

Ik maak me geen hele grote zorgen, wacht eerst even af. Het zal vast wel dalen als de toegevoegde bacteriën hun werk gaan doen. Ze vinden gewoon een rijk gedekte tafel, nietwaar?

Wat CO2 betreft, ik heb zo'n continu metertje in de bak hangen met van die vloeistof, die blauw/groen/geel kan kleuren. Die kleurt nog steeds blauw, nadat ik gisteren de CO2 heb aangesloten en circa 16 bellen per minuut toevoeg. pH daalt nog nauwelijks, maar ik heb een test, die van 3,0 tot 10,0 gaat, niet de meest nauwkeurige dus. Eén die van 6,0 tot 7,8 gaat is onderweg.

Ik heb zo'n JBL diffusor met ingebouwde bellenteller, weglekken lijkt me haast onmogelijk zonder last van waterlekkage te krijgen. Vanavond toch nog maar eens goed kijken of dat toch niet aan de orde is.
 
Wat CO2 betreft, ik heb zo'n continu metertje in de bak hangen met van die vloeistof, die blauw/groen/geel kan kleuren. Die kleurt nog steeds blauw, nadat ik gisteren de CO2 heb aangesloten en circa 16 bellen per minuut toevoeg. pH daalt nog nauwelijks, maar ik heb een test, die van 3,0 tot 10,0 gaat, niet de meest nauwkeurige dus. Eén die van 6,0 tot 7,8 gaat is onderweg.
Op zich niet zo vreemd met zo weinig bellen hoor. Ik heb zelf op 200 liter met een kh van 9 altijd zo n 150 bellen moeten toevoegen om de ph van 8 naar 6.8 te verlagen. Ik denk ook niet dat het voor nu zo belangrijk is hoeveel co2 je hebt maar dat kan Jan je vast beter zeggen. In elk geval zul je straks als je planten hebt het aantal bellen fors moeten opvoeren denk ik.
 
Woensdag 17/3 heb ik rond het middaguur een dosis Aquarium Münster Aquavital Bactosprint toegevoegd. 's Avonds heb ik 0,65 g salmiak toegevoegd. De volgende ochtend bleek er tenminste 5 mg/l NH4 in de bak te zitten (voor het toevoegen van de bacteriën gemeten, was toen <0,05). Dat die waarde zo hoog was, verbaasde me nogal, maar ik dacht, dat komt wel goed. Nu, de ochtend van de 19de is het gehalte NH4 nog steeds 5 mg/l (of misschien meer, het is het einde van de schaal).

Nog wat details: watertemperatuur ca.28 graden, Oase 250 filter met twee bakken Sera Siporax, één bak grof filterfoam en waar in het bovenste bakje standaard een fijnfilter zit, zitten nu gewone keramische staafjes.

Wat is wijsheid? Deel water verversen? Of geduld oefenen, het zijn gewoon luie bacteriën? En, hoe kan het gehalte NH4 zo hoog zijn uitgevallen?
 
Deel verversen, 5 is te hoog en werkt remmend.

Bactosprint zijn weliswaar zeer goed, maar ik denk dat daarin weinig Ammonium oxiderende bacteriën zitten, ik heb het vermoeden eerder heel veel Heterotrofen die organisch materiaal omzetten....naar ammonium. en dat zou dan als er organisch materiaal in het zand zat de hoge ammonium kunnen verklaren.

na het verversen wachten tot ammonium gaat dalen, dan de draad weer oppikken.
 
Maar hoe kan de NH3/4 op 5> uitkomen als men zich aan de dosis houd?
Bactosprint is een heel apart flesje, naast enzymen zit er voor mij de gevriesdroogde heterotrofen in.
Die delen zich zeer snel, en zetten organisch materiaal om naar ammonium.
Zou in het zand nog resten materiaal achtergebleven zijn, kan dat meerwerken aan de verhoging.
Daarnaast.....dat afwegen moet nauwkeurig gaan, dan is er nog de factor zuiverheid van de ammoniumchloride....
 
Waarom ik het zeg... heb een emmer met sponsfilters staan draaien... en ik had exact hetzelfde.

emmer incl 18 liter water + sponsfilters en verder niks, geen bacteriën, geen bodem ect ect.

0.07g salmiak toegevoegd en bam 5> mg/l NH3/4.
 
Bactosprint is een heel apart flesje, naast enzymen zit er voor mij de gevriesdroogde heterotrofen in.
Die delen zich zeer snel, en zetten organisch materiaal om naar ammonium.
Zou in het zand nog resten materiaal achtergebleven zijn, kan dat meerwerken aan de verhoging.
Daarnaast.....dat afwegen moet nauwkeurig gaan, dan is er nog de factor zuiverheid van de ammoniumchloride....
Geen Bactosprint dus. Je raadt Dr. Tim One and Only aan, maar als ik dat via Amazon bestel ben ik drie weken verder. Rechtstreeks gaat het vermoedelijk sneller, maar dan betaal je iets van $ 40 verzendkosten. Wat is een goed alternatief, dat gewoon in Nederland verkrijgbaar is?

Ik ga nu zo'n tweederde van het water vervangen.
 
Geen Bactosprint dus. Je raadt Dr. Tim One and Only aan, maar als ik dat via Amazon bestel ben ik drie weken verder. Rechtstreeks gaat het vermoedelijk sneller, maar dan betaal je iets van $ 40 verzendkosten. Wat is een goed alternatief, dat gewoon in Nederland verkrijgbaar is?

Ik ga nu zo'n tweederde van het water vervangen.

iIk zag toevallig van de week dat de Diebo in Nieuwegein dr Tim had staan.
Zou ze even bellen voor de zekerheid en als het qua afstand te doen is dat halen of anders op laten sturen.
 
iIk zag toevallig van de week dat de Diebo in Nieuwegein dr Tim had staan.
Zou ze even bellen voor de zekerheid en als het qua afstand te doen is dat halen of anders op laten sturen.
Zij hebben het niet, maar Ocean & Lake wel :DDIk ga er nu heen.
 
Mooie winkel, Ocean & Lake. Ik ken ze van toen ze nog in Putten zaten. De Dr. Tim One and Only, die ze hebben, blijkt bedoeld te zijn voor zeewater. Ik heb het toch maar meegenomen. Thuisgekomen heb ik flesje eerst in een grote beker gedaan en er stapsgewijs wat aquariumwater aan toegevoegd. Dit, met de gedachte, dat die oplossing in het flesje uit zout water bestaat. Misschien is het totale onzin, maar ik stel me voor, dat ook micro-organismen niet blij zijn met een plotselinge verandering van hun omgeving. (Andere hobby van mij is bierbrouwen en daar geldt dat voor gist).

Afwachten maar weer hoe dit zich gaat ontwikkelen.
 
Ik dacht al dat je met de marine versie thuis zou komen, vandaar dat ik schreef neem anders microbe lift.
Er is wel degelijk tussen zoet en zeewater, in zeewater zul je ook geen last hebben van nitrietpieken vanwege het zoutgehalte.
het is niet totale onzin wat je doet, osmotisch gezien zullen de bacterieeen cellulair zout zijn, door de toename van zoet zal er een verandering plaats vinden...die nadelig kan uitpakken.
Op hoop van zegen zou ik zeggen
 
Ik dacht al dat je met de marine versie thuis zou komen, vandaar dat ik schreef neem anders microbe lift.
Er is wel degelijk tussen zoet en zeewater, in zeewater zul je ook geen last hebben van nitrietpieken vanwege het zoutgehalte.
het is niet totale onzin wat je doet, osmotisch gezien zullen de bacterieeen cellulair zout zijn, door de toename van zoet zal er een verandering plaats vinden...die nadelig kan uitpakken.
Op hoop van zegen zou ik zeggen
Ik las je bericht pas toen ik alweer thuis was van mijn bezoek aan Ocean & Lake. Zij verkopen ook Microbe Lift.. En ik heb nog staan twijfelen.

Vanochtend weer getest, na de tweederde waterverversing van gisteravond, met als resultaat 0,6 mg/l NH4. Net weer getest, er is nog niet veel veranderd. Kleurbepaling is best wel afhankelijk van het licht waarin je dat doet, overigens. Morgenochtend weer testen.
 
Gisterenmorgen leek NH4 iets gedaald te zijn naar 0,4 mg/l. Vervolgens 0,2 gram salmiak toegevoegd. Na een uur gemeten en de kleur zat ergens tussen 1,5 en 3 mg/l op de JBL kleurkaart.

Vanochtend weer gemeten, niet of nauwelijks verandering.

Vanavond maar weer testen, hopelijk slaat het een keer aan. Anders toch Microbe Lift toevoegen.

Geduld is een schone zaak....
 
wat ik vreemd vind is dat je steeds behoorlijk meer omhoog gaat dan berekend is.
Als je nu afweegt doe dan eens de helft daarvan nemen.

Bij AOB ammonium oxidators is het zo dat de start traag is, maar als er settling heeft plaats gevonden gaat het rap.
dan komt de nitriet piek, en mag je wederom geduldig zijn, in de regel korter dan bij ammonium.
TAN is ammonium.

biofiltration-nitrification-design-overview-8-638.jpg
 
wat ik vreemd vind is dat je steeds behoorlijk meer omhoog gaat dan berekend is.
Als je nu afweegt doe dan eens de helft daarvan nemen.

Bij AOB ammonium oxidators is het zo dat de start traag is, maar als er settling heeft plaats gevonden gaat het rap.
dan komt de nitriet piek, en mag je wederom geduldig zijn, in de regel korter dan bij ammonium.
TAN is ammonium.
Dat doorschieten verbaasde mij ook. Daarom heb ik ook maar 0,2 gram salmiak toegevoegd (die overigens afkomstig is van Pit&Pit).

Ik heb ongeveer een uur geleden getest en, waar we vanochtend twijfelden tussen 1,5 en 3, lijkt het nu tussen 1 en 1,5 te zitten. De aanvechting om naar Ocean & Lake te rijden om Microbe Lift te gaan halen heb ik nog even kunnen onderdrukken.

Morgenochtend weer testen.

Dank voor je reacties, Jan
 

Terug
Bovenaan