Met salmiak een aquarium biologisch starten in 3 tot 4 weken.


Uiteindelijk heb ik dat ook gebruikt, eerst een ander product en dat heeft wat vertraging gegeven. Bij jou loopt het gelukkig allemaal wat vlotter.
 
Laatst bewerkt:
Om zeker te weten dat je voldoende bacterie cultuur hebt kun je eenvoudig de hoeveelheid ammoniummchloride verhogen / verdubbelen., en als je tijd hebt....zou ik dat zeker doen.
 
Ik ben verschrikkelijk blij met deze meetbare manier van opstarten, grote dank aan @janjdk en alle anderen die hun steentje bij gedragen hebben aan dit onderwerp hier.

Dank je wel, maar de grote credits gaan naar Dr Tim Hovanec, ik hoop alleen dat deze methode nog meer mensen gaan volgen ipv dat kruimelen.

En dan komt de gewetens vraag, met een (ooit) volledige bezetting van vissen van maximaal 5 a 6 cm, met uitzondering van een paar L nummers van 10 cm en een groepje Bujurquina oenolaemus die max 11 cm worden,
kan ik vanaf eind deze week planten erin doen, en 2 weken later de eerste groep vissen toevoegen?
Is mijn bak dan ver genoeg om een aantal vissen van ca 10 cm toe te voegen, en een kleine school andere vissen?
Of toch doorgaan met het schema en gaan voor een betere/dikkere biofilm>
Als je tijd hebt...ga door en verhoog de hoeveelheid ammonium.
Zeker als je bedenkt dat planten verzenden nu niet echt optimaal is.
 
Als je tijd hebt...ga door en verhoog de hoeveelheid ammonium.
Zeker als je bedenkt dat planten verzenden nu niet echt optimaal is.
Ik was al aan het twijfelen of ik dat zou doen. En dat ga ik nu ook doen.
Ik had er niet bij stil gestaan dat het idd erg koud is nu om planten te versturen.
 
Het schiet niet op....:cry:. Het is nu een week of vijf geleden, dat k begon met de salmiak methode. Na ongeveer anderhalve week bleek het nitriet gehalte veel te hoog te zijn, zo hoog, dat er drie fikse waterverversingen voor nodig waren om het binnen de perken te krijgen. Sindsdien zijn er ongeveer drie weken verlopen. Ik ben nu op het punt aangeland, dat de tijd tussen salmiak gift en nitriet <0,05 tweeënhalve dag bedraagt. En dit is al een week zo, ik zie weinig tot geen vooruitgang.

In het begin heb ik (teveel) verschillende bacterie-culturen gebruikt:
  • Aquarium Münster Aquavital Bactosprint (waarna de nitriet explosie optrad)
  • Dr. Tims One and Only voor zeewater
  • Microbe Lift Special Blend afgewisseld door Microbe Lift Nite Out 2 voor vijvers

Microbe Lift Special Blend ben ik als enige blijven gebruiken.

Het filter is een Oase BioMaster 250, vrijwel geheel gevuld met Sera Siporax.

Aquarium inhoud is bruto 200 liter.

Wat is wijsheid? Wachten? Flesje Microbe Lift Nite Out 2 voor aquaria halen en toedienen?
 
je schrijft blijft gebruiken.....die flesjes moet je niet te lang gebruiken na openen, ze gaan heel erg snel achteruit.
Overdoseren kan niet, doe eerst een waterwissel van 80%, en daarna alles erin wat nog in dat flesje zit.
wacht een paar uur en meet dan....geef ons die waarden dan.
Daarna voeg je morgenochtend salmiak toe, in de middag meet je ammonium en nitriet en in de avond ammonium en nitriet.
Ben benieuwd wat je dan ziet.
 
De aanwijzingen op de verpakking van ML Special Blend geven aan, dat je elke week een dosis moet geven, vandaar.

Gistermorgen waren NH4 en NO2 beiden nagenoeg 0. Ik heb toen weer een nieuwe dosis salmiak toegevoegd. 's Middags naar Ocean & Lake gereden om toch een flesje ML Nite Out 2 voor aquariums te halen en daarvan volgens gebruiksaanwijzing 20 ml van toegevoegd. Daarna flesje in de koelkast gezet.

10 minuten geleden NH4 getest: <0,05. Ook NO2: 0,4. Helaas is mijn NO2 test nu net op. Ik heb het al besteld bij AquaplantsOnline, maar het is nog niet binnen, daarom gisteren niet meegenomen bij O & L.

Ik wacht even met je aanbevolen actie tot ik een aanvul set NO2 heb gehaald bij O & L morgenochtend.
 
Prima

dat met die 20 ml....zodra er zuurstof bij de inhoud komt worden de bacteriën actief en gaat de kwaliteit terug.
Waarom fabrikanten dit erop schrijven is mij een raadsel, je kunt nl niet overdoseren tenzij de fabrikant ook een voedings"bodem" erbij heeft gedaan.....maar dan nog.
Ijskast plaatsen was al een goede zet trouwens.
 
die flesjes moet je niet te lang gebruiken na openen, ze gaan heel erg snel achteruit.
Hoelang is dat voor de Special Blend dan nog goed te gebruiken want na opening doe ik er wel 2-3 maanden mee en bewaar het koud en donker in de koelkast.
Als ik het goed begrijp zitten daar dus bacterien in die in ruste zijn en die actief worden als er voldoende zuurstof bijkomt?
 
Hoelang is dat voor de Special Blend dan nog goed te gebruiken want na opening doe ik er wel 2-3 maanden mee en bewaar het koud en donker in de koelkast.
Als ik het goed begrijp zitten daar dus bacterien in die in ruste zijn en die actief worden als er voldoende zuurstof bijkomt?
Daar komt het een beetje op neer, ze worden geïmmobiliseerd.
Een van de sterkste punten toentertijd bij het bacteriepreparaten onderzoek was de zgn alu afsluitplakker bij microbelift....de meeste fabrikanten hadden het flesjes alleen afgesloten met een kunststofdop die zuurstof doorlaat. Microbelift gebruikte een goede kunststoffles en sloot de boel goed af met alu en schreef er een THT datum op.
Waarom ze dan weer aangegeven dat je in batches kunt toevoegen is dan vreemd, maar als je bewaart in de koelkast is dat een absoluut pre en compenseert weer...immers temp is zeer belangrijk voor deling en activiteit.
 
Gisteren en vandaag een aantal keren nitriet getest, Bleef hangen tussen 02 en 0,4. Aan het eind van de middag het advies van Jan opgevolgd en 80% waterverversing uitgevoerd. Rond half negen het restant ML Nite Out 2 (circa half flesje) toegevoegd. Om half elf water getest.

pH: 7,2 (gaat nog wel wat dalen door de CO2 verwacht ik)
NH4: <0,05
NO2: <0,01

Toevoegen van salmiak staat voor morgenochtend in de planning.

Na de waterverversing kreeg ik de ingeving om het mechanisch filter van Oasis Biostar filter te controleren. Dat bleek best vuil te zijn. Dat verbaasde me wel een beetje aangezien de bak alleen filterzand, een paar stenen en een paar stukken hout bevat. Na het terugplaatsen en opnieuw starten van het filter zaten er vrij veel kleine vlokjes in het water. Ik vermoed, dat die uit het biologische deel van het filter afkomstig waren (er zit geen 'eindfilter' na de bioloog).

Morgen ga ik weer verder.
 
Vanmorgen om 10 uur 0,6 g salmiak toegevoegd. Zie hieronder het verloop van de omzetting naar nitraat.

1e test om 13.00: NH4 0,4, NO2 0,3
2e test om 21:00: NH4 0,2, NO2 0,6
 
Met dank aan @janjdk

Met salmiak een aquarium biologisch starten in 3 tot 4 weken.

Salmiak…..ja inderdaad dat spul waar je als kind aan gelikt hebt en wat op veel snoepjes zit.

Je gaat er dus niet dood aan, het is een “voedingsstof” en de chemische naam is ammoniumchloride.


En waarom gaan we dat gebruiken?

Vissen produceren net als alle levende organismen afvalstoffen, dit is o.a. ammonium. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken komt de grootste afvalstof uit de kieuwen, de ontlasting vormt een mindere directe belasting voor het water maar wordt door andere bacteriën omgezet naar wederom ammonium.

Ammonium is dodelijk voor de vissen als de concentratie te hoog wordt, en daarnaast is het een zeer goede voedingstof voor algen. Beide willen we niet.


Nitrificatie noemen we het omzetten van ammonium via nitriet naar nitraat, en dat doen bacteriën voor ons. Een groep bacteriën noemen we een bio film, deze groeien op filtermedium en zweven niet door het water.

Bacteriën maken van ammonium => nitriet, hetgeen ook giftig is, en een andere soort bacterie maakt van nitriet => nitraat hetgeen weer voedsel is voor de planten. (Van nitraat krijg je geen algen in je aquarium, van ammonium wel.)

Dit proces kost echter tijd, pas na 3 tot 4 weken zullen er voldoende en juiste bacteriën zijn. Ze zullen zich moeten ontwikkelen en kunnen dat pas als voeding aanwezig is.

Omdat ammonium eerst omgezet moet worden naar nitriet kunnen de bacteriën die nitriet omzetten naar nitraat pas ontwikkelen als er nitriet is.

In de regel begint dit na ongeveer 5 dagen nadat men ammonium heeft toegevoegd.


We kunnen , voordat de vissen en planten komen, al zorgen dat het biologisch gedeelte werkzaam is d.w.z dat de juiste bacteriën in voldoende aantallen aanwezig zijn.

Het proces wordt door deze methode niet versneld, maar wel uitstekend op gang gebracht en voorbereid op de komst van de vissen en planten.

Vroeger werd vaak iets voer verkruimeld dat dan dienst moest gaan doen als voer voor de bacteriën. Enerzijds klopt dit wel, maar er zijn heel wat haken en ogen. Het voer moet eerst door heterotrofe bacteriën omgezet worden naar ammonium, dan pas komen de bacteriën tot ontwikkeling die ammonium omzetten. Een extra stap die bovendien niet controleerbaar is…je weet nl niet hoeveel ammonium er wordt geproduceerd, dit is afhankelijk van welk soort voer je erin hebt gedaan. Veel eiwitten zorgen voor meer ammonium.

We gaan een vervanger gebruiken voor de ammonium uit de kieuwen van de vissen, en dat is ammoniumchloride…salmiak.

Berekenbaar en controleerbaar. Je ziet wat je doet, je ziet wat er gebeurd en je weet precies wanneer alles goed is.

Ammoniumchloride (NH4Cl) is het ammoniumzout van waterstofchloride (HCl). Het is een wit kristallijn poeder dat zeer goed oplosbaar is in water. De grondstoffen, ammoniak (NH3) en waterstofchloride (HCl) vormen ze samen ammoniumchloride, een zout dat de basis vormt voor snoepgoed als drop, in het bijzonder salmiakdrop.

Bekijk bijlage 287948

Begrippen:

Ammoniumchloride is een poeder = NH4CL

Ammonium/ammoniak druppelmeetset = NH4

Nitriet druppelmeetset = NO2

Nitraat druppelmeetset = NO3

Hardheid druppelmeetset = KH


Benodigdheden:

25 tot 50 gram ammoniumchloride zuiverheid 99% of hoger.

Druppelmeetset Ammonium NH4, Nitriet NO2 en Nitraat NO3( let op de datum). Goede merken zijn oa Salifert, JBL, Sera of Colombo. Let wel, alleen de druppelmeetsetjes zijn betrouwbaar. De zgn. dipsticks zijn zeer onbetrouwbaar, niet gebruiken.

Flesjes bacteriën om te starten. Nu zijn hier ook heel veel merken van, een van de betere flesjes is : Dr Tim One & Only. Mondjesmaat in NL te verkrijgen, echter heel gemakkelijk, via amazon.com in Amerika te bestellen en geleverd binnen een paar dagen. Aanrader!!

Microbelift Nite out2 is eveneens een zeer goed product.

Gebruik geen preparaat op basis van gel bolletjes, deze zijn time release, de bacteriën komen maar mondjesmaat tot ontwikkelen en dat duurt te lang voor ons doel.

Alle overige merken, let op een productiedatum, koop niet ouder dan 12 maanden, let op waar de spullen staan…hoe warmer hoe slechter.

Overige condities:

Een temperatuur van 28 graden is ideaal, later kan dan de temperatuur naar de waarde die de vissen wensen.

Geen licht aan !!!!!! ook geen direct zonlicht, anders krijg je giga veel algen, weet je nog algen lusten ammonium.

Extra beluchting is niet noodzakelijk, als het wateroppervlakte beweegt is dit voldoende.


Info m.b.t. filtermediums:

Bacteriën groeien overal, maar toch hebben ze een voorkeur voor bepaalde stoffen.

Uiteindelijk koloniseren ze alles als er maar voeding is, maar om een vlotte opstart te creëren is het goed om eens naar een paar specifieke media te kijken.

Kunstofdragers; denk dan aan bioballen e.d. maar ook aan kaldness K1 en of grovere sponzen.

Zeer efficiënt voor bacterie huishouding, groot oppervlakte dat weinig plaats inneemt.

Helaas zijn er ook heel veel producten die niet voldoen of niet ontwikkeld zijn voor aquariums. Sommige zijn zelfs troep doordat ze gemaakt zijn van recycled kunststof waarin bijv. vlamvertragers zitten. Kolonisatie duurt dan veel langer. Enige voorzichtigheid met aankoop is dus geboden. Koop liever vertrouwde merknamen i.p.v. low budget spullen.

Syporax is een andere drager die zeer goed werkt en veel gebruikt wordt, ook hier weer heeft het origineel van Sera de voorkeur omdat imitaties soms behandeld zijn met chloor waar de bacteriën niet tegen kunnen. Alle filtermaterialen vooraf schoonspoelen met water en NATUURazijn, geen schoonmaakazijn.


Uitvoering:

We gaan beginnen, het aquarium is gevuld, filtermaterialen zijn schoon en gespoeld.

Watertemp bedraagt 28 graden, hardheid is bij voorkeur minimaal een KH van 5. GH eveneens 5 of hoger.

Ken je uitgangspunt zodat je weet hoeveel nitraat er al in het drinkwater zit.

Eerst bepaal je hoeveel netto waterinhoud je aquarium is na aftrek van zand. ( meestal is dat gelijk aan 10% van de bruto inhoud)

Er staat geen kienhout in het aquarium, dit zuigt nl de ammonium gedeeltelijk op en zal later een voedingsbodem voor algen zijn. Steen mag wel, als het niet poreus is.


Uitgangspunt aquarium:

Ik ga met de berekening uit van een standaard inhoud maat 180 liter, voor een 360 liter aquarium verdubbeld de hoeveelheid ammoniumchloride. Voor een 90 liter aquarium halveer de hoeveelheid.

Wij starten met 1.2 mg/liter ammonium NH4 in het water, dat is dan 0.7 gram ammoniumchloride poeder uit het potje. Een microbalans is dus nodig en kan voor 12,50 euro aangeschaft worden bij aquariumbemesting.nl

De bedoeling is dat na doseren van ammoniumchloride de bacteriën dit gaan omzetten, NH4 zal dus moeten dalen en NO2 zal in eerste instantie stijgen en later dalen, vervolgens gaat Nitraat NO3 stijgen. Dit proces gaat stapsgewijs.


Bekijk bijlage 287949




Eerst zal ammonium NH4 omgezet worden, rode lijn. Nitriet NO2 gehalte gaat stijgen na ongeveer 5 dagen. (blauwe lijn in grafiek).

E.e.a. betekend dus dat de volgende ammoniumdosering pas volgt als nitriet voldoende gedaald is tot lager dan 0.4mg/liter. Blijf je nl ammonium doseren stijgt het nitriet veel te hoog en heeft dan een remmende werking.

Na 15 dagen begint ook het nitraat NO3 gehalte te stijgen. Na 30 dagen moet je een 50% waterwissel uitvoeren.

Tot dag 16 wordt NH4 in de ochtend toegevoegd en avonds wordt dan gemeten, vanaf dag 17 wordt zowel in de ochtend alsook in de avond NH4 toegevoegd.


Dag 0

We voegen het bacteriepreparaat toe aan het aquarium, de gehele inhoud, overdosering is niet slecht, heeft zelfs een pre. Geopende bacteriepotjes zijn niet houdbaar als er eenmaal lucht aan is gekomen, alles in 1 x gebruiken. Pomp en filter draait. UVC staat uit.

Geen zeoliet gebruiken !

Ook geen vloeibare waterverbeteraars omdat hier zit vaak zeoliet in dat ammonium bind.

Dag 1

We lossen 0.7 gram ammoniumchloride op in 500ml lauw water en gieten dit in het aquarium. Doe een NH4 meting en noteer de aantal mg/liter. Zal rond de 1.2 liggen

Vanaf nu volg de tabel en vul de gemeten waarden dagelijks in bij de kolom.



[TD valign="top"] Dag [/TD][TD valign="top"] NH4 [/TD][TD valign="top"] NO2 [/TD][TD valign="top"] NO3 [/TD][TD valign="top"] Opmerkingen [/TD]

[TD valign="top"] 0 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Bacteriën: hele inhoud toevoegen. UVC uit. Temperatuur 28 C.
Meet de Nitraatwaarde NO3 en KH[/TD]

[TD valign="top"] 1 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Start, 0.7 gram ammonium toevoegen per 180 liter aquariumwater
NH4 meting 1 tot 1.5 mg/ltr.[/TD]

[TD valign="top"] 2 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]NH4 meten, er zal nog geen daling te zien zijn[/TD]

[TD valign="top"] 3 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]NH4 meten:
Kleiner dan 1 mg/ltr maar groter dan 0.5 mg/ltr mag er 0.3gram ammoniumchloride toegevoegd worden.
Kleiner dan 0.4mg/ltr mag er 0.7gram toegevoegd worden.[/TD]

[TD valign="top"] 4 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Zie dag 3,[/TD]

[TD valign="top"] 5 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Zie dag 3.
Nu ook NO2 nitriet meten, zie je NO2 stijgen dan is dat een goed teken, het ammonium wordt omgezet naar nitriet.[/TD]

[TD valign="top"] 6 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]NO2 meten. Nitriet mag niet hoger komen dan 1 mg/liter bij hoger gaan we 50% waterwissel doen. Na waterwissel en of NO2 is kleiner dan 0.04mg/liter gaan we NH4 meten:
NH4 kleiner dan 1 mg/ltr maar groter dan 0.5 mg/ltr mag er 0.3gram ammoniumchloride toegevoegd worden.
Kleiner dan 0.4mg/ltr mag er 0.7gram toegevoegd worden[/TD]

[TD valign="top"] 7 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Zie dag 6,[/TD]

[TD valign="top"] 8 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Zie dag 6,[/TD]

[TD valign="top"] 9 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Zie dag 6,[/TD]

[TD valign="top"] 10 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Zie dag 6,[/TD]

[TD valign="top"] 11 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Rustdag, NH4 en NO2 meten, geen aktie, ook geen waterwissel.
Meet in de avond. Vanaf deze dag gaan we kijken hoe goed het NO2 nitriet daalt.[/TD]

[TD valign="top"] 12 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]NO2 meten en kijken of er een daling komt tov dag 10.
Is nitriet gedaald tot 0.04 mg/liter dan weer 0.7 gram ammoniumchloride toevoegen.
Is NO2 hoger dan 0,04 mg/liter mag er geen ammoniumchloride toegevoegd worden. Geen waterwissel doen, afwachten totdat NO2 daalt.[/TD]

[TD valign="top"] 13 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Zie dag 12,[/TD]

[TD valign="top"] 14 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Zie dag 12, Voeg nogmaals een flesje bacteriepreparaat toe.[/TD]

[TD valign="top"] 15 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Zie dag 12,[/TD]

[TD valign="top"] 16 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Rustdag, meet NH4 en NO2[/TD]

[TD valign="top"] 17 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Inmiddels moet er een balans zijn dat NH4 en NO2 dalen.
Voeg 0.7 gram ammoniumchloride in de ochtend toe en meet in de avond. Is NH4 dan kleiner dan 0.5mg/ltr mag er avonds weer 0.7gram toegevoegd worden.
In de ochtend dag 18 weer 0.7 gram toevoegen.[/TD]

[TD valign="top"] 18 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Zie dag 17, Meet wel ook NO2, komt deze hoger dan 1 mg/liter dan geen ammoniumchloride toevoegen, pas verder gaan als deze kleiner is dan 0.05mg/liter[/TD]

[TD valign="top"] 19 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Zie dag 18,[/TD]

[TD valign="top"] 20 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Zie dag 18,[/TD]

[TD valign="top"] 21 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Zie dag 18, maar geen ammoniumchloride in de ochtend toevoegen, alleen in de avond.[/TD]

[TD valign="top"] 22 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Meet NH4 en NO2 in de avond, beiden zullen nu 0 moeten zijn. Is dit niet het geval voeg nogmaals een flesje bacteriepreparaat toe en ga naar dag 12. Is wel alles 0 volgt er een waterwissel van 80% en kan er gestart worden met toevoegen van planten en vissen. Plantenbestand mag in 1 keer toegevoegd worden maar begin rustig met aantal verlichtingsuren.
Vis bestand rustig opbouwen, doe niet meer dan ¼ van je gewenst bestand per 2 weken en pas 14 dagen na plaatsen van de planten, dit omdat de planten zich eerst nog moeten aanpassen.[/TD]

[TD valign="top"] 23 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Wil je grote vissen toevoegen? zoals discus dan moet de biofilm zwaarder belast gaan worden.
Voeg 1 gram ammoniumchloride in de ochtend toe en meet in de avond. Is NH4 dan kleiner dan 0.5mg/ltr mag er avonds weer 1gram toegevoegd worden.
In de ochtend dag 24 weer 1 gram toevoegen.[/TD]

[TD valign="top"] 24 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Is nitriet gedaald tot 0.04 mg/liter herhaal dag 23 maar dan ipv 1 gram gebruik je 1.2 gram. Is NO2 hoger dan 0,04 mg/liter mag er geen ammoniumchloride toegevoegd worden. Geen waterwissel doen, afwachten totdat NO2 daalt.[/TD]

[TD valign="top"] 25 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Zie dag 24,[/TD]

[TD valign="top"] 26 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Zie dag 24,[/TD]

[TD valign="top"] 27 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Rustdag wel NH4 en NO2 meten. Meet ook NO3 bij groter dan 50 mg/liter voer dan waterwissel uit van 50%[/TD]

[TD valign="top"] 28 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Voeg in de ochtend 1.4 gram ammoniumchloride toe. Is nitriet avonds gedaald tot 0.04 mg/liter dan avonds weer 1,4 gram ammoniumchloride toevoegen.[/TD]

[TD valign="top"] 29 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Rustdag wel NH4 en NO2 meten[/TD]

[TD valign="top"] 30 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Zie dag 28[/TD]

[TD valign="top"] 31 [/TD][TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"][/TD]
[TD valign="top"]Alle waarden 0 ? Voer een waterwissel uit van 80%, het filter is klaar. De waarden nog niet op dag 31 op nul, ga dan naar dag 24 en doorloop nogmaals tot dag 31.
Uiteindelijk kunnen de bacteriën dan 1.4 gram ammonium per dag verwerken. Dat staat ongeveer gelijk met 10 vissen van 15 cm.[/TD]

Bekijk bijlage 287950
--------------------------------------

Ervaringen van leden:
rjoemman
Nanoe

Is dit bericht wellicht te herstellen? weet niet wat er is gebeurd maar dat "[TD valign="top"]" ect is nogal hinderend :juggle:
 
Ik ben nu al een week mijn bioloog aan het indraaien met salmiak, maar er gebeurt niets? Ik blijf +/- 1 mg/l NH4 meten, maar geen NO2 of NO3....
Even de situatie schetsen:
Ik heb mijn bioloog een paar weken geleden eerst +/-14 dagen laten rondcirculeren via een tijdelijke bypass. (nieuwe bioloog en filtermateriaal eerst uitgespoeld).
Daarna het nieuwe aquarium gevuld en ook laten meedraaien, het aquarium had ik echter niet eerst gespoeld, dus gewoon gevuld en laten meedraaien.
Daarna toch alle water gedraind en opnieuw gevuld met zuiver water gevuld (filtermaterialen laten zitten/niet uitgespoeld).
Zou ik nu chemische stoffen ofzo in de bak hebben die zorgen dat er geen bacteriën in komen?
 
Een paar dagen geleden wat Salmiak toegevoegd zodat NH4 verhoogde van 1 naar 1,5.
Meting vandaag dag 17: nog steeds niets... NO2=0 NO3= nog steeds 1
En dat terwijl de 2 personen die vermeld staan in het eerste bericht (rjoemman en Nanoe) dag 2 al nitriet en nitraat begonnen te meten.
Geef toe, een mens zou voor minder gaan twijfelen of er iets mis is. 😅
Hebben jullie het bioloog geënt met filtermateriaal uit een ingedraaid aquarium ofzo?

Mijn bioloog is aangesloten op het riool, maar het wasmachine zit ook op dezelfde afvoer, boven de sifon. In de sifon zit dus constant wat spoelwater van de wasmachine. Zou dit beetje spoelwater in de sifon de lucht in het bioloog zodanig kunnen beinvloeden, dat er een impact is op het water van het bioloog?

1643061083528.png
 
Mooie wasmachine! :ROFLMAO:

Tenzij je echt een zeeplucht ruikt in het bioloog, lijkt me dat het zo'n vaart niet loopt hoor.

Laatste keer dat ik met salmiak indraaide werd er binnen een week al best veel in nitriet omgezet. Kwestie (inderdaad) van enten met bruine drab uit al draaiende filters. Ik heb toen ook wel veel ammonia toegevoegd hoor, 10 ppm of zo. En het water was vrij warm. Dus als het dan eenmaal begint, gaat het hard.
 
Afvalwater van een wasmachine is vooral erg fosfaat rijk.
Lijkt me sterk dat dit iets doet met het leven in je bioloog.
 
fosfaat is in elk geval ook 0 :D
Ik denk dat ik er nog maar eens wat salmiak in dump dan. Heb ik toch niet voor niets die kilo gekocht :chef:
 

Bijlagen

  • 1643062837971.png
    1643062837971.png
    752.6 KB · Weergaven: 129
Meting dag 19.... Yes! It's alive!
🥳🥳🥳(y)(y)
 

Bijlagen

  • 1643237494363.png
    1643237494363.png
    727.6 KB · Weergaven: 117
Ik ga m'n RIO350 opnieuw inrichten vanaf 0 en wil eigenlijk in de tijd dat ik de techniek, visbestand, planten, inrichting etc doe graag vast een filter indraaien.

Zou het een optie zijn om mijn JBL e1501 op een 50liter speciekuip te laten indraaien volgens de methode in dit topic? Of is dit volume te klein? Ik mis dan misschien wel het settelen van bacteriën in de bodem en hardscape...

Planten zijn sowieso een no-go als ik het goed begrijp
 
Waarom niet, de dosering salmiak berekenen op 50l+de inhoud van de JBL en dat moet lukken.
 
Ik heb Microbelift Nite out2 gebruikt
Er is maar 1 variant van deze toch? Ik lees hierboven dat iemand de zee aquarium variant heeft gebruikt maar die zal een andere naam hebben neem ik aan?
 
Voor zeewater gebruiken ze vaak de Microbe lift blend.

De Nite out wordt ook voor zeewater wel gebruikt.

 
Ziezo, na 8 weken (!) de Salmiak methode te gebruiken heb ik op dag 56 een flinke waterwissel gedaan en heb ik afgelopen zaterdag de bak beplant, en meteen ook maar mijn vissen overgezet (is in verhouding maar weinig vis).
Ik heb geduld moeten hebben, maar het is echt zeer interessant om te volgen, je wordt ook steeds handiger in het meten. Ik kwam niet toe met een nieuwe set NO3 en NO2 druppeltesten.

Op dag 19 begon ik nitriet te meten.
Op dag 40 begon het nitriet te zakken.

- Hoe zou het komen dat het bij mij zo lang geduurd heeft? Ben ik een uitzondering?
- Ik vraag me dus af of het wel oké is dat men overal aanraad "één tot drie weken indraaien" ?
- Ik heb zelf het schema moeten aanpassen ("zie dag 6" gedurende 27 dagen, "zie dag 12" werd "zie dag 35" gedurende 10 dagen) Misschien zou er iets in het schema moeten komen staan van "pas verder gaan als..."?)
 

Terug
Bovenaan