janjdk
Well-known member
Blijf onderdrukken, als je nu een trend ziet van dat dalen gaan we de goede kant op.
Als een beerput inderdaad maar het rare is dat mijn nieuwe fles geurloos is dus ik betwijfel of die wel goed is want normaliter stikt dat spul altijd.Meer is ook niet wenselijk, want het spul stinkt best wel.
Dat verdunnen, dat is een goede tip!Met een 'bloedrode' uitslag van de nitriettest weet je niet veel. Verdun voortaan het staal eens (bijvoorbeeld 1 ml + 4 ml gedemineraliseerd water), test opnieuw en vermenigvuldig het resultaat met de verdunningsfactor (in dit voorbeeld 5). Dan kan je er al een waarde op plakken. Volgende stap is om dagelijks op te volgen. Je wilt weten of het nitrietgehalte toe- of afneemt. Dan heb je een vollediger beeld van wat er (al) aan de hand is en is het eenvoudiger conclusies te trekken en (gepaste) actie te ondernemen.
Die nitrietpiek is niet verbazingwekkend gezien je hoge ammoniumwaarden van een tijdje terug. Het is duidelijk niet alleen het toegevoegde ammoniumchloride dat bij jou heeft bijgedragen aan deze waarde. Hou er ook rekening mee dat per ppm ammonium je 2,6 ppm nitriet mag verwachten. Als ik de gemeten waarden die je afgelopen dagen hebt gedeeld bekijk werd er minstens 6 ppm ammonium omgezet (en wsl veel meer tussen het meten en het toevoegen door). Dat komt dus overeen met 16 ppm nitriet. Als je kleurschaal slechts tot 1 ppm nitriet gaat is dat bloedrode dus inderdaad aannemelijk. Als je nu echter maar op 0,6 ppm zit na 2x 50% verversen moet je oorspronkelijk op zo'n 2,5 ppm. Dat betekent dat er dus ook al 13,5 ppm nitriet verwerkt moet zijn. Dat kan deels door eerdere waterverversingen, maar verklaart dat nooit helemaal. Je zit dus heel waarschijnlijk al in het dalende deel van je nitrietpiek (er van uitgaande dat je dit proces niet te sterk hebt gestoord met je laatste verversingen). Maar meet eens na om daar zeker van te zijn. Als je metingen dit bevestigen ben je er bijna. Nog even geduld.
Wat je afweegt aan ammoniumchloride, los je dat trouwens eerst op om gericht te kunnen doseren? Anders is het vermoedelijk te onnauwkeurig afgewogen en dat zou de hoge sprongen ammonium na doseren kunnen verklaren. Een andere mogelijkheid is dat je iets anders toevoegd dan salmiak. Het kan anders niet dat je 0,07 gram ammonium toevoegt aan een aquarium van 200 liter en je meer dan 0,35 ppm stijgt.
Met 0,07 gram ammonium refereerde ik naar de 0,2 gram salmiak die je laatst had toegevoegd. 0,2 gram salmiak bevat 0,07 gram ammonium.
echt niet, die kunnen best een weekje of 2 zonder hoor....ze stoppen gewoon met delen, en sterven niet zoals wij mensen.
In de handleiding staat "Wij starten met 1.2 mg/liter ammonium NH4 in het water, dat is dan 0.7 gram ammoniumchloride poeder uit het potje. " per 180 liter.Aangezien ik ook net begonnen ben met Salmiak aan het opstarten, een vraag:
in het schema staat voor dag 1: Start, 0.7 gram ammonium toevoegen per 180 liter aquariumwater
betekend dat dan 2 gram salmiak per 180 liter?
Dat was mij nog niet duidelijk
Dat verdunnen, dat is een goede tip!
Dag 1
We lossen 0.7 gram ammoniumchloride op in 500ml lauw water en gieten dit in het aquarium.
Moest alles 3 keer nalezen, ik heb het nu door, thxIn de handleiding staat "Wij starten met 1.2 mg/liter ammonium NH4 in het water, dat is dan 0.7 gram ammoniumchloride poeder uit het potje. " per 180 liter.
Dag 1
We lossen 0.7 gram ammoniumchloride op in 500ml lauw water en gieten dit in het aquarium. Doe een NH3 meting en noteer de aantal mg/liter. Zal rond de 1.2 liggen
Vanaf nu volg de tabel en vul de gemeten waarden dagelijks in bij de kolom.
Meet NH4 en NO2 in de avond, beiden zullen nu 0 moeten zijn. Is dit niet het geval voeg nogmaals een flesje bacteriepreparaat toe en ga naar dag 12. Is wel alles 0 volgt er een waterwissel van 80% en kan er gestart worden met toevoegen van planten en vissen. Plantenbestand mag in 1 keer toegevoegd worden maar begin rustig met aantal verlichtingsuren. Vis bestand rustig opbouwen, doe niet meer dan ¼ van je gewenst bestand per 2 weken en pas 14 dagen na plaatsen van de planten, dit omdat de planten zich eerst nog moeten aanpassen. |
Absoluut geen salmiak gebruiken bij planten en licht....je bak wordt groen, groener van de algen.In de tabel staat voor dag 22:
Meet NH4 en NO2 in de avond, beiden zullen nu 0 moeten zijn. Is dit niet het geval voeg nogmaals een flesje bacteriepreparaat toe en ga naar dag 12. Is wel alles 0 volgt er een waterwissel van 80% en kan er gestart worden met toevoegen van planten en vissen. Plantenbestand mag in 1 keer toegevoegd worden maar begin rustig met aantal verlichtingsuren.
Vis bestand rustig opbouwen, doe niet meer dan ¼ van je gewenst bestand per 2 weken en pas 14 dagen na plaatsen van de planten, dit omdat de planten zich eerst nog moeten aanpassen.
Alvast vooruit lopend op dit moment:
Gesteld dat NH4 en NO2 inderdaad 0 zijn, en de planten toegevoegd worden,
moet ik nog salmiak, of voedingsstoffen voor de planten toevoegen totdat de vissen 2 weken later toegevoegd worden?
ik zit nu op dag 8, en meet sinds gisteren Nitriet, voorlopig gaat het goed 🙂
Ik denk dat ik nog een fout gevonden heb, in de originele tabel staat bij dag 17:Al wat foutjes gevonden en opgelost. Kon de eerste helaas niet meer verwijderen.
Inmiddels moet er een balans zijn dat NH4 en NO2 dalen. Voeg 0.7 gram ammoniumchloride in de ochtend toe en meet in de avond. Is NH4 dan kleiner dan 0.5mg/ltr mag er avonds weer 0.7gram toegevoegd worden. In de ochtend dag 18 weer 0.7 gram toevoegen. |
Inmiddels moet er een balans zijn dat ammonia en nitriet dalen. |
Voeg 0,72 gram salmiak in de ochtend toe en meet in de avond. |
Is nitriet dan minder dan 0.05 mg/ltr mag er avonds weer 0,72 gram salmiak toegevoegd worden. |
In de ochtend dag 18 weer 0,72 gram salmiak toevoegen. |
Waarom ik het zeg... heb een emmer met sponsfilters staan draaien... en ik had exact hetzelfde.
emmer incl 18 liter water + sponsfilters en verder niks, geen bacteriën, geen bodem ect ect.
0.07g salmiak toegevoegd en bam 5> mg/l NH3/4.
In principe is het simpel...er was voeding aanwezig anders kan het niet.Vraag mij toch af of iemand hier nog een verklaring voor heeft.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.