Wat is er nieuw

mss zijn Rio nanay 900 liter

• Onderwerp starter Onderwerp starter mss
  • Startdatum Startdatum
Hier een fotootje van de bak met vallisneria:
877921_0_82_782242_0_82_imag4757_1.jpg

De Mesonauta's eten hier ook van de planten.. Vallisneria in deze bak gaat niet dood maar breidt ook niet echt uit. Je kunt het altijd proberen.

zeebaars zei:
Geweldige bak en de Iguanodectes is echt heel bijzonder, wat een mooie vis.

Enorm bedankt voor je reactie en fijn te horen dat je hem net zo leuk vind als dat ik doe 🙂..en bedankt aquarium zal denk weinig aan veranderen maar zeg nooit nooit 😉

funkz zei:
Hele bijzondere bak, ga vooral zo door! Wat verzoekjes betreft sluit ik me aan bij Ivo, een totaaltje zou zeer welkom zijn!

Enorm bedankt..wat betreft je verzoek zal eens kijken wat ik kan doen 😉..

Ben tot nu toe vrij blij over de inrichting en zal dus ook niks veranderen en wat betreft vissen heb nog een hele weg te gaan

John bedankt voor je reactie leuk je hier te zien 🙂

Sascha ziet er zeker niet verkeerd uit maar of het iets is wat ik zal doen weet het nog niet. Denk dat als er iets qua plant bij komt het iets wat kleiner is maar zal eens kijken zodra er meervallen inzitten of planten dan nog zin heeft en wat toevoegt

Wat een geweldige sfeer in je aquarium zeg. Heb bij de filmpjes echt het gevoel alsof ik in het wild meezwem. Top. 🙂

leuk dat je even voorbij komt marcel. En bedankt dat was ook de insteek wild echt zo natuur getrouw doen tuurlijk helemaal gaat ons nooit lukken. Zal vandaag of morgen een overzichts- foto maken

Overzicht foto zal nog even duren..Alles wat maar fout kon gaan ging fout met schoonmaken lol..gefrustreerd en dus ook maar gestopt met het aquarium schoonmaken

Rustig aan hoor. Heb gisteren ook lopen schoonmaken. Onder de kerstboom lag een Eheim stofzuiger. Het was even een mistige toestand. Er kwam behoorlijk wat fijnstof door het filter. Hopelijk is dat straks weer verdwenen.

MarcelPeekel zei:
Rustig aan hoor. Heb gisteren ook lopen schoonmaken. Onder de kerstboom lag een Eheim stofzuiger. Het was even een mistige toestand. Er kwam behoorlijk wat fijnstof door het filter. Hopelijk is dat straks weer verdwenen.

Zo nog een beetje troebel maar dacht laten we net voor het nieuwjaar nog eens wat foto's plaatsen.

Wil ook iedereen een goed oud op nieuw wensen.

Zal waarschijnlijk een oppervlakte zuiger aanschaffen in 2015 iemand suggestie van welke en waar?.

Idee achter de volle rechter en 'lege' linkerkant is dat je toch een makkelijkere manier van observeren hebt.
De linkerkant is uiteraard iets leger maar daar heb ik extra hout liggen en tevens 12 schuilplekken verborgen onder het hout en zand. In totaal heb ik 30 schuilplekken geplaatst in de bak dit lijkt mij ruim voldoende?.

De Rechterkant zal zodra de cichliden bestelt zijn nog wat meer blad krijgen en zo ook de achterkant van de bak. Vooraan blijft het iets open ivm voeren van de meervallen.

Ivo en Marcel hier een overzicht foto plus random

85qvU0RZ0z6dX2YD21UHR_Y8CuG-4YZ4.jpegIMG_8402 by kochstijn, on Flickr

85qvU0RZ0z6dX2YD21UHR_Y8CuG-4YZ4.jpegIMG_8370 by kochstijn, on Flickr

Update inrichting beetje veranderd en volgende week nieuwe vissen bestellen waarschijnlijk.

YqDeOeL4WNTjJ3PH3xeqRU1mlaRo6TXV.jpegIMG_8414 by kochstijn, on Flickr

YqDeOeL4WNTjJ3PH3xeqRU1mlaRo6TXV.jpegIMG_8420 by kochstijn, on Flickr

De rechterkant is wat opener ivm dat er zoveel blad op de bodem ligt wil ik daar de in/uit stroom wat ruimte geven. Naar alle waarschijnlijkheid komt er een Fluval Fx6 binnenkort ter vervanging van de kleinste van de twee

Dankje, de tweede foto heeft wel iets inderdaad ben nu echt blij met hoe het hout gevallen is.

De Led strips beginnen op 15 cm van de achterkant dit omdat je zo iets meer diepte cre�ert las ik

Inderdaad prachtig. Vind ook de tweede foto zeer geslaagd. :petjeaf:

Lex enorm bedankt voor je compliment 🙂 hopelijk volgende week weer paar nieuwe vissen is nogal leeg zo haha

Bedankt 🙂 wordt gewaardeerd denk dat er vanaf nu nog weinig aan de inrichting gaat veranderen en techniek misschien enkel een nieuwe pomp over een tijd. Nu eerst eens me vis bestand bij elkaar zoeken/kopen.

Rechterkant
cMPmcWP81DK1wj7AtEaFiO2Jlc4zFBEz.jpegIMG_8417 by kochstijn, on Flickr

Staat je bak in de woonkamer of in ruimte waar daglicht binnenkomt?
Zo ja, hoe is de inkijk met daglicht? Volgens mij zie je dan nauwelijks wat?

Komt geen direct daglicht in..ben afhankelijk van licht boven de bak de foto's zoals je weet zijn altijd iets donkerder dan in echt..Ik kan met gemak achter in de bak kijken (80 cm diepte)..weet niet precies of dat ook tevens je vraag was of je genoeg ziet in de bak antwoord is dus ja

Ik bedoel meer, staat je bak in een ruimte met omgevingslicht? Bijvoorbeeld door daglicht. Ik bedoel niet dat dit daglicht direct in je bak schijnt.
Ik vraag dit omdat mijn donkere bak overdag er niet mooi uit ziet door licht wat door de ramen naar binnen valt (niet direct in de bak) en door allerlei reflecties. Ik ervaar dat als een nadeel van een donkere bak overdag. 🙂

En oh ja, ik heb dan wel een doorkijk-bak, da's nog erger overdag haha.

Gelukkig heb ik daar geen last van kan me inderdaad voorstellen dat dit vervelend is. Maar er is 1 raam aanwezig maar niks geen reflecties of iets vervelends in het aquarium.

:help: sorry voor de over belichte foto moest hem met de flits nemen aangezien aquarium op dit moment maar met 40% led verlicht wordt

Bovenste foto is niets mis mee. De onderste kan ik niet veel van maken.

Hypotopoma's heb ik vroeger ook gehad; leuke vissen.

Lombok, het is niet de hypotopoma maar wel familie van. Ze lijken er inderdaad enorm veel op maar zie kleine verschillen met de hypotopoma's

Dit is de oxyropsis carinata vond ze erg gaaf door hun strepen en zigzag patroon.

Ze worden iets langer maar dunner..Heb hier nu 1 volwassen bij zitten en die is 9,6 cm.

Als er weer meer zijn wil ik ze uitbreiden tot 10 (heb er 7) worden jammer genoeg vrij weinig ge�mporteerd vertelde de importeur

Erwin enorm bedankt..ik ben nu langzaam ook echt tevreden aan het worden twijfel enkel of ik beide kanten vol met blad wil leggen of niet. Ergens lijkt me juist wel mooi om het niet te doen.

Ik heb net je bak ontdekt op dit forum, en heb speciaal hiervoor een account geopend.

Hele mooie donkere bak! Die zie je helaas niet zoveel.

Ik heb zelf een ZA bak (120x50x60), en ben m'n volgende bak aan het plannen (160x65x65)
Hierbij heb ik ook een Rio Negro biotoop in gedachten. Best wel moeilijk om een biotoopcorrect bestand samen te stellen.

Nannacara Adoketa heb ik zelf, en dit vind ik werkelijk prachtige visjes. Ze zijn bij mij eerder schuw van aard.
De donkerte van m'n bak varieert van tijd tot tijd, en ik vind ze opz'n mooist kleuren als de bak niet extreem donker is.

Verder kan ik je ook de L168 aanraden. Dit is een echte Rio Negro meerval, die een hele mooie tekening heeft. Absolute aanrader!

Ik ben heel benieuwd naar welke ledbars je precies gebruikt, en ook naar de wijze waarop je je water kleurt.
Zelf doe ik dat met elzenpropje, filteren over turf, en gebruik van rooibosthee.

Welke cichliden plan je in deze bak?

Hallo otto77

Zeg maar stijn 🙂 vind altijd zo raar praten zonder een naam.

Klopt het is een soort aquarium waar je van moet houden en eigenlijk is dit het type aquarium wat ik van begin af aan heb gehouden. Eerst nog wel eens gedachten om iets anders ervan te maken gezien je toch veel keuze hebt met dit soort formaten.

De bedoeling van de bak is dat meervallen en dwerg cichliden de attractie zijn om het even zo te noemen en de rest is meer bijvis en wil ik zo rustig mogelijk houden.

Rio negro is een groot gebied en alhoewel ik het liefst zo biotoop mogelijk wil houden is dit vrij moeilijk gebleken en voor mij ook onmogelijk want zoals eerder geschreven heb altijd wel biotoop correct gehouden maar wilde nu net iets anders. Eerst leek het erop dat het weer een correct aquarium werd om het even zo te noemen maar kom er achter dat de lijst met vissen (school,meervallen,algeneters,cichliden) die ik samen gesteld heb in de afgelopen maanden dat voor mij van belang was dat het iets speciaals wordt en daarom stap ik af van het 100% correct het is en blijft wel Brazili�.

Nannacara Adoketa is een soort waar ik heel lang over getwijfeld heb maar gezien ik in dit aquarium een soort wilde die in een groep kon zal de keuze vallen op een Apistogramma soort welke exact geen idee dat het wildvang word staat vast.

Sinds vandaag heb ik het geluk dat ik op de hoogte word gehouden door Glaser een van de grotere importeurs.

Ik heb in beide filters ongeveer 4 zakken met Turf liggen en voor de rest doet het hout,elzenproppen en blad zijn werk voor de kleur. Qua led gebruik ik 5 x 45 Cm waarvan 3 x helderwit en 2 x RGB inmiddels heb ik ze allemaal op 100% van 12 tot 17:00 en daarna gaan ze langzaam terug naar 0 met een time controller.

Qua l-nummers ik denk dat ik deze achterwege laat toch vanwege het enorm vervuilen wat ze doen en liever in de plaats een farlowella soort toevoeg.

Qua apistogramma's

Zit ik te twijfelen tussen
Apistogramma Agasizii 'tefe'
Apistogramma Uaupesi
Apistogramma Megaptera
Apistogramma bitaeniata 'kleei'
Apistogramma pertensis
Apistogramma elizabethea als ik juiste kwaliteit vind.

Bedankt voor je leuke reactie Otto77 en nog een foto
jHm170sp2ODCnVsqmVXaJ3IHmA6PGI9k.jpegIMG_8450 by kochstijn, on Flickr

Toch besloten dat het niet werkt en onrustig oogt. In de plaats daarvan komt er of niks of een vis die aan oppervlakte zwemt denk Eques,copella soort

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan