Wat is er nieuw

mss zijn Rio nanay 900 liter

• Onderwerp starter Onderwerp starter mss
  • Startdatum Startdatum
Heerlijk Stijn! Mooi om te zien hoe jij de rust hebt en de tijd neemt om je bestand rustig aan op te bouwen. Daar ben ik wel een beetje jaloers op. Die rust heb ik niet. Heb geen bak op het moment, maar ben zelfs nu bezig met een mogelijk bestand.

Is het al tijd voor een overzichtje? 😉

Ha Stijn,

Ik zit ook al een tijdje na te denken om een west - Afrikaans biotoopje neer te zetten. De blauwoogjes vind ik wel een mooie scholenvis, maar gezien hun geringe lengte vraag ik mij af of zij geen voer worden voor dwergcichliden of andere grote tetra's?

NickM zei:
Heerlijk Stijn! Mooi om te zien hoe jij de rust hebt en de tijd neemt om je bestand rustig aan op te bouwen. Daar ben ik wel een beetje jaloers op. Die rust heb ik niet. Heb geen bak op het moment, maar ben zelfs nu bezig met een mogelijk bestand.

Is het al tijd voor een overzichtje? 😉

Hoi Nick,

Ik las het wat een drama ben even afwezig geweest op het forum en ga niet echt super actief worden maar foto's plaatsen en foto albums bekijken (plus reageren) blijf ik doen.

Ik ben meer van de rustige aanpak eigenlijk altijd geweest maar tuurlijk zou hem het liefst klaar hebben nu komt er uit WA veel minder dan zeg Azie of Amerika dus soms moet je gewoon erg lang wachten.

Overzicht zal eens kijken ben er niet zo van en is ook moeilijk met mijn hoeveelheid licht 😉.

Tevens moet er 2 vissen uit gevangen worden dus aquarium zal een 'nieuwe' inrichting krijgen.

TijmenD zei:
Ha Stijn,

Ik zit ook al een tijdje na te denken om een west - Afrikaans biotoopje neer te zetten. De blauwoogjes vind ik wel een mooie scholenvis, maar gezien hun geringe lengte vraag ik mij af of zij geen voer worden voor dwergcichliden of andere grote tetra's?

Wat voor maat aquarium praten we hier?. Wat ik zelf heb bij de blauwoogjes is dat buiten het probleem van te grootte vissen je ook met je Filter moet oppassen (dat ze niet erin gezogen worden) Las dat dit soms nog wel eens voorkomt.

Denk dat volwassen lichtoogjes (je hebt nog verschillende soorten ook) de meest gehouden/makkelijk te vinden is de Aplocheilichthys normani volwassen denk ik (maar hopelijk leest John dit) kan nog wel bij Nanochromis of pelvicachromis taeniatus. Zou hem niet bij Tetra's gaan plaatsen gezien je dan 2 school vissen gaat hebben en door het vaak drukke gedrag van Tetra's zullen de prachtige Aplocheilichthys zich toch wat schuwer gaan gedragen/en beetje in de achtergrond vallen.

Moet wel bekenen dat WA nog enig sinds nieuw terrein is voor mij.

Een Rio 400 die al een tijdje leegstaat.

De Aplocheilichthys normani lijkt mij fantastisch om te houden in een grote school(30/40). Verder is dit visje nog betaalbaar tov zalmpjes uit deze '' regio ''. Voor een Congozalm betaal je al snel 6 euro per stuk.

Daarom vraag ik mij af of de Aplocheilichthys normani met dwergcichliden kan worden gehouden zoals een Pseudocrenilabrus nicholsi, Steatocranus casuarius of Pelmatochromis thomasi?

Verder is het mij opgevallen dat er weinig west Afrikaanse bakken worden gehouden. Nog een goede reden om jouw bak te gaan volgen de komende tijd.

TijmenD zei:
Een Rio 400 die al een tijdje leegstaat.

De Aplocheilichthys normani lijkt mij fantastisch om te houden in een grote school(30/40). Verder is dit visje nog betaalbaar tov zalmpjes uit deze '' regio ''. Voor een Congozalm betaal je al snel 6 euro per stuk.

Daarom vraag ik mij af of de Aplocheilichthys normani met dwergcichliden kan worden gehouden zoals een Pseudocrenilabrus nicholsi, Steatocranus casuarius of Pelmatochromis thomasi?

Verder is het mij opgevallen dat er weinig west Afrikaanse bakken worden gehouden. Nog een goede reden om jouw bak te gaan volgen de komende tijd.

West afrika is vrij weinig gehouden omdat de mens vaak de menigte volgt helaas. En door de strengere regels in Afrika voor het importeren/exporteren en de oorlogjes daar is het ook moeilijk ze te krijgen al is het niet onmogelijk natuurlijk maar daardoor zijn de prijzen iets hoger.

Wat betreft of het kan bij die soorten durf ik je niet te vertellen eerlijk gezegd.

Fijn te horen mijn bak is nog ver van af dus komen nog x aantal leuke soorten in 🙂

Ik weet niet waar je woont maar ik weet in Noord-Holland grote Congozalmen voor �3.50 per stuk.

@mss

Vandaag tijd gehad om een beetje onderzoek te kunnen verrichten naar een WA bak. De Aplocheilichthys normani in een grote groep zou je kunnen combineren met Phenacogrammus interruptus (10/15stuks) in een aquarium van groter dan 1,50. Beide vissen zijn rustig en vriendelijk. De Aplocheilichthys normani houdt zich hoger in de bak op tussen drijfplanten en de Phenacogrammus interruptus richt zich meer op de middenlaag. De laatstgenoemde is natuurlijk wel een wat drukkere zwemmer en houdt van wat meer stroming. Je zou de bak in twee�n kunnen splitsen door middel van driftwood, om de stroming te breken en daarachter drijfplanten te plaatsen/Afrikaanse lelie ten behoeve van de Aplocheilichthys normani. Of deze 2 soorten elkaar in het wild tegenkomen, daar ben ik niet zeker van. De Phenacogrammus interruptus houdt zich niet alleen op in de Congorivier, maar ook de rustige wateren in west Afrika.

Qua cichliden vind ik de combinatie Pseudocrenilabrus nicholsi(groep) muilbroeder met een koppel Steatocranus casuarius holenbroeder een goede optie. De eerstgenoemde heeft meer zwemruimte nodig en gaat de zandvlaktes af en de laatstgenoemde verschuilt zich meer tussen hout en keien.

@Botia

Zou je de naam van deze LFS kunnen prijsgeven? 🙂

Foto update,

3 bewoners op de foto daarna had ik er geen zin meer in 300 foto's geschoten en misschien 10 mooie foto's
eYgSz3FTIAgy9T19vn0AhVPqj0HNXlaO.jpegIMG_1392 by stijn koch, on Flickr
eYgSz3FTIAgy9T19vn0AhVPqj0HNXlaO.jpegIMG_1640 by stijn koch, on Flickr
eYgSz3FTIAgy9T19vn0AhVPqj0HNXlaO.jpegIMG_1046 by stijn koch, on Flickr
eYgSz3FTIAgy9T19vn0AhVPqj0HNXlaO.jpegIMG_1449 by stijn koch, on Flickr
21704024265_adae0189c0_k.png
IMG_1635 by stijn koch, on Flickr

Bijzonder mooi. Mooie foto's ook.
Alleen jammer dat de namen van de vissen er niet bij staan 🙂 Maar misschien ook wel goed, want dan blijf ik vissen google-en.

Prachtige visjes heb je erbij Stijn! :smitten:
Daar ben ik eigenlijk ook opzoek naar, dit is de Aberans, of Nototaenia's?
Schitterende foto's plaats maar gerust meer! 😛

Ps; Las ook iets over Muilbroeders.
Heb vroeger generaties lang de P. multicolor "Victoriae" gehad, gemakkelijk te houden en te kweken. Mannen worden echt schitterend, maar zijn soms wat druk en agressief (dreigen en najagen, niet vechten oid). Kan je het beste bij wat sterke robuste medebewoners houden.
Die Nicholsi schijnen wel meer agressiever te zijn en niet zo geschikt bij anderen..

Alexej zei:
Bijzonder mooi. Mooie foto's ook.
Alleen jammer dat de namen van de vissen er niet bij staan 🙂 Maar misschien ook wel goed, want dan blijf ik vissen google-en.

Dat houd je bezig Alex 🙂 altijd leuk nu is qua WA nog redelijk beperkt met wat er beschikbaar is dus de zoektoch is minder lang dan bij ZA.

Bedankt voor je compliment

panchax zei:
Prachtige visjes heb je erbij Stijn! :smitten:
Daar ben ik eigenlijk ook opzoek naar, dit is de Aberans, of Nototaenia's?
Schitterende foto's plaats maar gerust meer! 😛

Ps; Las ook iets over Muilbroeders.
Heb vroeger generaties lang de P. multicolor "Victoriae" gehad, gemakkelijk te houden en te kweken. Mannen worden echt schitterend, maar zijn soms wat druk en agressief (dreigen en najagen, niet vechten oid). Kan je het beste bij wat sterke robuste medebewoners houden.
Die Nicholsi schijnen wel meer agressiever te zijn en niet zo geschikt bij anderen..

Kijk dit vind ik nu leuk 🙂 erg leuk je reactie te lezen. Het is Similis waarvan het lijkt op twee vang plaatsen (spijtig maar niks aan te doen). Verschikkelijk snel en amper op de foto te zetten tevens is het net hoe de lamp erop staat hoe ze kleuren 🙂 genot om na te kijken maar beter dan wat ik nu laat zien zal ik ze niet op de foto krijgen.

Wat betreft muilbroeders heb inmiddels al wat zwemmen zoek er nog wel een koppel vormer bij.

Je hebt zowel de Procatopus similis en de P. aberrans (3e foto), maar zo oppervlakkig gezien heb je idd twee locaties van de P. similis. Verder een erg leuk visbestand! Benieuwd naar een overzichtsfoto (of heb ik die gemist?).

jeffrey zei:
Je hebt zowel de Procatopus similis en de P. aberrans (3e foto), maar zo oppervlakkig gezien heb je idd twee locaties van de P. similis. Verder een erg leuk visbestand! Benieuwd naar een overzichtsfoto (of heb ik die gemist?).

Is inderdaad moeilijk volgens waar ik hem vandaan heb zijn het dezelfde soort enkel andere vangplek. Ik houd het dus nu nog maar gewoon bij Similis.

Overzichts foto komt er nog enkel ben ik nog niet helemaal klaar met de inrichting 🙂

Die Procatopus blijven ook maar bovenaan op m'n verlanglijstje staan en heb er nu de ruimte voor. 😉
Helaas lastig te verkrijgen, of ze zijn heel klein of behoorlijk prijzig. Zag ze wel bij Ruinemans op de lijst staan.
Heb ze zelf nog niet eerder gehad, maar dacht eigenlijk dat de Similis helemaal blauw was, de Aberrans met rood en Nototaenia meer gelig en iets langere vinnen.
Je hebt er dus al Muilbroeders bij, die Pseudocrenilabrus die ik noemde zijn niet echt koppelvormers. Een man gaat gewoon achter ieder vrouwtje aan. Het beste lijkt me om ze in een groepje te houden, ��n of een stel mannen met meerdere vrouwen. Anders zou zo'n drukke (hitsige) man constant achter ��n vrouw aanjagen, ook al heeft ze eieren of jongen in haar muil. Zo'n vrouwtje met een gevuld bekje eet niet meer en zit dan ook voortdurend verstopt tussen planten oid, om oa die man(nen) te ontwijken.
Maar je hebt een fijne ruime bak met genoeg schuilplaatsen.
Erg leuk bestandje zo!! Je Sjoestedti's vermaken zich ook prima verder? 🙂

mss zei:
jeffrey zei:

Is inderdaad moeilijk volgens waar ik hem vandaan heb zijn het dezelfde soort enkel andere vangplek. Ik houd het dus nu nog maar gewoon bij Similis.

Overzichts foto komt er nog enkel ben ik nog niet helemaal klaar met de inrichting 🙂

Geloof me je hebt twee soorten 😉. En wrs twee locaties van de similis.

Panchax je hebt pm.

jeffrey zei:
mss zei:
jeffrey zei:

Geloof me je hebt twee soorten 😉. En wrs twee locaties van de similis.

Panchax je hebt pm.

ik geloof je 😉

panchax zei:
Die Procatopus blijven ook maar bovenaan op m'n verlanglijstje staan en heb er nu de ruimte voor. 😉
Helaas lastig te verkrijgen, of ze zijn heel klein of behoorlijk prijzig. Zag ze wel bij Ruinemans op de lijst staan.
Heb ze zelf nog niet eerder gehad, maar dacht eigenlijk dat de Similis helemaal blauw was, de Aberrans met rood en Nototaenia meer gelig en iets langere vinnen.
Je hebt er dus al Muilbroeders bij, die Pseudocrenilabrus die ik noemde zijn niet echt koppelvormers. Een man gaat gewoon achter ieder vrouwtje aan. Het beste lijkt me om ze in een groepje te houden, ��n of een stel mannen met meerdere vrouwen. Anders zou zo'n drukke (hitsige) man constant achter ��n vrouw aanjagen, ook al heeft ze eieren of jongen in haar muil. Zo'n vrouwtje met een gevuld bekje eet niet meer en zit dan ook voortdurend verstopt tussen planten oid, om oa die man(nen) te ontwijken.
Maar je hebt een fijne ruime bak met genoeg schuilplaatsen.
Erg leuk bestandje zo!! Je Sjoestedti's vermaken zich ook prima verder? 🙂

Ze zijn niet goedkoop maar zijn het geld meer dan waard, mooi schijn gevechten en de kleuren spreken voor zich een echte toevoeging aan een WA bak 🙂.

Bedankt voor de uitleg 🙂 maar inderdaad heb al iets zwemmen (zie foto's) maar er komt zeker nog een soort cichliden/labyrint vis bij.

De Sjoestedti's heb ik enkel nog 1 man en deze gaat weg en worden vervangen. Ben nog niet uit welke soort maar wil me eens wagen aan een 'speciale' killi Idee zijn welkom

Gezien de Layout nog niet klaar is, komt een overzichts foto later.

Ik wil dus een 'broed' plek creeeren voor zowel de Similis als de Killi vissen enkel heb ik dus geen idee hoe?. Ik weet dat er Turfvezel voor gebruikt word maar hoe kan ik dit het beste plaatsen en waar zodat bijv de nanochromis er niet bij kunnen?.

Procatopus schijnen liever af te zetten tussen hard materiaal als schors, maar volgens mij worden ze ook gekweek met moppen. Je kan btw niet voorkomen dat de Nanochromis er niet bij kan komen. Zal vooral hopen worden dat ze niet alle eitjes opeten voor je de moppen er uit haalt.

jeffrey zei:
Procatopus schijnen liever af te zetten tussen hard materiaal als schors, maar volgens mij worden ze ook gekweek met moppen. Je kan btw niet voorkomen dat de Nanochromis er niet bij kan komen. Zal vooral hopen worden dat ze niet alle eitjes opeten voor je de moppen er uit haalt.

Hoi Jeffrey, Dat had ik inderdaad ook begrepen turfvezel zou dat nog kunnen werken of valt dit dan weer net niet onder 'hardere materialen'.?

Schors doel je dan gewoon op boom schors?. heb er namelijk eikentakken in zitten en wat kienhout (Waarbij spleetjes zitten).

Nee precies geheel voorkomen zal wel niet gaan.

Mensen spreken wel eens over om Turfvezel in of glazen potten te doen of gewoon bloempotten deze afdekken met een gat bovenin of is dit meer een Killi methode dan Procatopus methode?.

zeebaars zei:
Erg mooi geworden met leuke vissen.

Erg leuk je hier te zien 🙂 meer WA liefhebbers des te beter. Bedankt geduld is een schone zaak met deze vissen om foto's te maken zijn echt verschrikkelijk snel. Buiten de Nanochromis die blijven voor je lens hangen.

Nee die pot gebruiken we voornamelijk bij seizoensvissen die turfduiken (deels of geheel). Procatopus zijn killi's die liever in kieren van hardere materialen afzetten, uit wat ik gelezen heb. Al zijn er genoeg die de normale mop-methode gebruiken. Ik heb ze zelf nog nooit gehad, maar wel een bak aan kweekverslagen in boeken staan. Veel verder dan dat kan ik voorlopig ook niet helpen 😛. Komen binnenkort in mijn gezelschapsbak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan