Nanocube 20 van biljoenblik


Zeer fris ogend, mooi bakje! :thumbs:
Mooie betta en dito garnaaltjes...

Maar hopelijk is een kritische kijk ook toegestaan? Want ik heb toch een bedenking als ik de foto's zie...
Ik besef dat ik ook zou kunnen zwijgen en mijn opmerkingen voor mezelf zou kunnen houden maar dan kom ik ook niet dichter bij het antwoord natuurlijk :juggle:
en het is ook niet echt mijn stijl om eventuele bedenkingen te verzwijgen eigenlijk... :D

Daarnaast veronderstel ik dat jij wel open staat voor opmerkingen/discussie dus ik dacht bij mezelf:
"Vraag het dan gewoon rechtstreeks, hij kan wel tegen een stootje..." :D:p
Dus hier ga ik, in de hoop dat je het me niet kwalijk neemt... Want het is dus echt niet mijn bedoeling om zomaar random negatief te doen/kritiek te spuien en ik hoop dat het niet als dusdanig wordt opgevat. Ik stel me gewoon de vraag, meer niet.
Tot zover de inleiding... :juggle:

Nu dan de eigenlijke vraag:
Vind je niet dat dit bakje wat klein is voor visjes? Het is perfect voor garnalen en een betta kan in principe ook wel veronderstel ik maar voor die andere visjes vind ik het toch vrij (misschien zelfs té?) krap als ik eerlijk ben.
Eigenlijk wordt er op het forum meestal een maatje groter geadviseerd om visjes te houden dus ik vind het wel een legitieme vraag.
Ook al besef ik wel dat je ervaring hebt en goed weet wat je doet maar ik vraag me toch af of je zelf nooit het gevoel hebt dat je de visjes een beetje benadeelt in dit formaat bak? Echt veel zwemruimte hebben ze toch niet in dit nanobakje...

Ik heb namelijk dezelfde bak (denk ik tenminste, het is toch een dennerle cube L25/B25/H30?).
Hij draait al twee jaar en heb nog nooit visjes overwogen eigenlijk. Ik heb even aan een betta gedacht maar vond het uiteindelijk toch wat te klein (ik heb er wel wat meer hardscape in staan maar dan nog).
Vandaar dat ik de vraag stel (durf stellen ;))
 
Zelf vind ik dat het wel moet kunnen. Daarom zitten ze er ook in.

De Boraras brigittae blijven erg klein. Een cm of 2.
Eigenlijk evengroot als garnalen.
En voor garnalen zeggen ze dat er zo 50 tot 100 stuks in de cube kunnen.

Ze zijn erg levendig en zwemmen behoorlijk veel. Ook scholen ze in dit bakje ook heel mooi.
Komt door de Betta denk ik.

Ik heb er ook eens een aantal in mijn fusion gehad. Daar waren ze eigenlijk wat verloren. Ze zagen er wel hetzelfde uit, en werden ook niet groter in de fusion.
Dus ik heb niet het idee dat hun ontwikkeling geremd wordt.

Ik ververs ook 50% van het water wekelijks. En ik meet geen overbelasting van het water.

Maar goed. Voor en tegenstanders zul je wel houden.
 
Vind je niet dat dit bakje wat klein is voor visjes?
Wanneer we spreken over een visjes van +/- 10 cm wordt er een meterbak aangeraden , erbij verwijzend naar het (regeltje) vislengte maal 10 . Sommige hanteren 1gr vis per liter water en anderen dan weer 1cm vis per liter .
Welke regel moeten we nu volgen .
Volgens bovenstaande regeltjes moet het wel kunnen , tenzij we de regel stellen tot 30l kan enkel garnalen en een betta .
De visjes doen het al geruime tijd heel goed bij Marcel en zijn super op kleur , dan veronderstel ik dat de visjes je goed hebben en de eigenaar heel goed weet wat hij doet .
 
Ik wil gewoon maar aangeven dat mensen verschillende stellingen aannemen en welke is dan waar van toepassing .
 
Ja de meningen zijn inderdaad verdeeld en ik denk ook dat zo n klein visje best kan hoor. Ik heb zelf de Formosa in een 25 liter en dat gaat prima.
 
Ja de meningen zijn inderdaad verdeeld en ik denk ook dat zo n klein visje best kan hoor. Ik heb zelf de Formosa in een 25 liter en dat gaat prima.

zen deze visjes hebben ongeveer dezelfde grootte.
 
Leuke foto Marcel:D:juggle:

Bedankt voor het compliment! En nog wel voor het plaatsen van de foto's;)

Gisteren de cube dus een grondige schoonmaakbeurt gegeven. Er zat wat blauwalg tussen de Hemianthus callitrichoïdes. Daar blijft gemakkelijk vuil in hangen.
Ik vind de HC een zeer fraai plantje. Maar mijn ervaring met dit plantje is.
Op het moment dat het op zijn mooist staat. Dan moet er gesnoeid worden, of er ontstaat blauwalg door vervuiling.
Dus ik heb het er compleet uitgehaald.

Van het groepje Boraras brigittae waren er nog 7 over. Heb er 5 bijgekocht. Dat zijn de zeer magere en bleke exemplaren. De rode en grotere exemplaren zijn van afgelopen oktober.

Maar goed hier dan de verwachte foto's.

DSC01255.JPG



DSC01256.JPG



DSC01257.JPG



DSC01260.JPG



Tevens vond ik nog een CR/CB van SeaJohn.

DSC01259.JPG
 
Zelf vind ik dat het wel moet kunnen. Daarom zitten ze er ook in.

De Boraras brigittae blijven erg klein. Een cm of 2.
Ei.....
Maar goed. Voor en tegenstanders zul je wel houden.

Bedankt voor je reactie.
Goh ja, het is niet omdat ik het zelf niet doe dat ik perse een tegenstander ben, hoor.
Zoals gezegd vind ik het een mooi bakje en ziet alles er fris en goed uit dus het was niet gesproken als tegenstander, eerder als kritische kijker. ;)


Sommige hanteren 1gr vis per liter water en anderen dan weer 1cm vis per liter .
Welke regel moeten we nu volgen .
Volgens bovenstaande regeltjes moet het wel kunnen

Mja, dan hangt het toch af hoe je bovenstaande regeltjes toepast veronderstel ik?
Want wanneer je de lengte van de visjes optelt (12 boraras en een betta) dan zit je sowieso ruim boven de 20 cm hoor... :)
En ter info: de dennerle cube 20 bevat bruto amper 18,5 liter water...
Netto dus eerder 16 liter vermoed ik. Dus volgens de regeltjes die je aangeeft kan het eigenlijk niet. ;)

Maar goed, ik geloof sowieso niet zo hard in het volgen van dergelijke regeltjes, ik ben meer van het principe dat je het zelf verantwoord moet vinden ongeacht de regeltjes... De regels zijn maximaal een leidraad, geen absolute waarheid.
Dus ja, zolang Marcel vindt dat het kan is er niets aan de hand nietwaar.

En nogmaals: ik stelde een legitieme vraag, dat moet toch kunnen zonder dat het als een aanval wordt gezien?
Want:

dan veronderstel ik dat de visjes je goed hebben en de eigenaar heel goed weet wat hij doet .

Lijkt me een onnodige toevoeging aangezien ik dit zelf al had aangegeven in mijn post.
 
dat het als een aanval wordt gezien?
Sorry helemaal niet aanvallend bedoeld hoor .
Wilde enkel de discussie verruimen , zodat ik ook jullie mening hoorde over de #regeltjes .
Nogmaals mijn excuses.
 
Zeer mooi ingericht bakje en de garnalen zijn super en je betta is een prachtig dier.
 
Sorry helemaal niet aanvallend bedoeld hoor .
Wilde enkel de discussie verruimen , zodat ik ook jullie mening hoorde over de #regeltjes .
Nogmaals mijn excuses.

Neenee, dat is helemaal niet nodig hoor!
Ik wou gewoon benadrukken dat mijn post geen aanval was.
Trouwens ikzelf kan gerust tegen een stootje nu en dan en ik vond jouw reactie op zich niet echt aanvallend overkomen.
Ik kreeg eerder de indruk dat je mijn eerste reactie wat ongepast/negatief vond. Wat dus ook helemaal mijn insteek niet was, vandaar. ;)
 
En ten overvloede: het is effectief wel een zeer mooie betta! Prachtig met die witte rand aan de vinnen, ik kom zelfs in de verleiding om ook een betta aan te schaffen voor mijn cubeke.
:)
 
Ziet er zo weer lekker ruim en fris uit Marcel.
 
En ten overvloede: het is effectief wel een zeer mooie betta! Prachtig met die witte rand aan de vinnen, ik kom zelfs in de verleiding om ook een betta aan te schaffen voor mijn cubeke.
:)


Zolang die cube maar groot genoeg is dan heeft niemand daar problemen mee:D:p
 
Vroeg me al af waar de garnalen waren maar zit er nog 1 in dus.
Staat er verder wel heel mooi bij en prachtige bewoners!
 
Zolang die cube maar groot genoeg is dan heeft niemand daar problemen mee:D:p

De kans bestaat natuurlijk dat er dan opmerkingen of kritische vragen volgen...
Dat is altijd een risico want kritische mensen zitten overal, nietwaar. :D:D
 
En ten overvloede: het is effectief wel een zeer mooie betta! Prachtig met die witte rand aan de vinnen, ik kom zelfs in de verleiding om ook een betta aan te schaffen voor mijn cubeke.
:)

Ik denk dat een Betta heel goed kan. Het zijn namelijk echte siervissen. Zwemmen doen ze niet echt veel.
Alleen als er eten is, of als er gepronkt moet worden.
Voor de rest zijn ze best wel lui.
 
Je hebt werkpaarden en sierpaarden Marcel.
 
Het bakje heeft plaats moeten maken.

57084885-7BF8-4EB4-93BA-F13BAF2937DD.jpeg



.......To be continued........................
 
Jaloers op die varen .
 
Ik lees dat u de Dennerle nano hoekfilter gebruikt.
Ik heb zelf een 30L garnalen bakje en overweeg deze hoekfilter ook aan te schaffen.
Hoe ervaart u deze filter? En heeft u ook de baby protect stukje erbij?
 
Ik lees dat u de Dennerle nano hoekfilter gebruikt.
Ik heb zelf een 30L garnalen bakje en overweeg deze hoekfilter ook aan te schaffen.
Hoe ervaart u deze filter? En heeft u ook de baby protect stukje erbij?

Ik vind het een zeer goed filtertje. Zeer stil.
Heb er ook het baby protect setje op gezet.
 
De 20 liter nano cube mag blijven!! Yeahhhhh.

Dit is zijn nieuwe plaats geworden. De huidige bewoners gaan naar mijn nieuwe cube 60 liter. Zie onderschrift.
Moet alleen de kabels enz. nog netjes maken.

5640D08F-2A7D-4CF6-9641-A114756348BF.jpeg




88712F7E-7B84-4334-938A-4CE96425D80B.jpeg
 
Staat daar mooi, en wat heb je mooie ventilator.
 
Komt mooi tot zn recht daar.
 

Terug
Bovenaan