Nieuwe bak van 275 cm (CVS)


Een beetje vuil is normaal, en ook natuurlijk.
Te proper is ook niet goed, of zou het in de natuur ook ergens zo proper en helder zijn als in onze bakken?

Nee maar dat is een totaal andere situatie

Gaat mij vooral om zweefvuil.

een klein gaatje boren net onder de waterrand dan kan het niet meer hevelen als de pomp uitvalt

Oké dat gaan we dus doen!
 
Zo vrijdag eens het probleem met de viezigheid die in mijn bak kwam als ik de pomp uitzetten aangepakt.

Alles los gemaakt en het bleek dus dat de slang heel goor was van binnen. De reden die ik kon bedenken is dat het in de begin situatie toen ik problemen met de bak had er een beetje stilstaand water in gestaan heeft.

De slangen reiniger er flink door heen gehaald en ook het opvoervak van de bioloog helemaal leeg gepompt. Daarna maar direct een flinke water verversing gedaan!

Tevens een gaatje geboord in de uitstroom zodat die lucht trek. Na wat testen zijn die problemen verdwenen van de wereld :D

Zaterdag bij VKC geweest en 6 x Geophagus gehaald (die ik al had) om de groep aan te vullen. Nog over het plotselinge dode vissen probleem gehad met ze maar ook hun konden geen logisch verklaring geven. Je zou denken nitriet maar dat rijmt weer niet met de bezetting, grootte en hoe lang de bak al draait.

Visjes zwemmen nu mooi in een grote groep rond. Ziet er erg leuk uit op de deze manier.

Volgende probleem is het zweefvuil. Hier moet ik eens goed bekijken hoe we dit nu kunnen oplossen. Tevens de slang van de opvoerpomp vervangen voor een groot deel pijp. Lijkt mij veel handiger.

En over een week of drie de volgende bewoners bedenken. Als iemand nog mooie suggesties heeft hoor ik het graag :) Ik neig naar een mooi groot koppel Zuid Amerikaanse Cichlide die nog enigszins rustig zijn. Chocolade Cichlide (Hypselecara Temporalis) vind ik wel mooi en de blauwe variant van Heros ook.
 
Zo vandaag een mooie groep Brochissen toegevoegd (9 stuks)

Op de wortel blijft wel wat vuil liggen maar in denk dat de Brochissen hier een mooie toevoeging voor kunnen zijn. Aan de kant van de overloop blijft nu ook wel wat vuil liggen. Misschien toch eens kijken voor een stromingspomp die een een korte periode even het vuil op werveld zodat het de bioloog in kan gaan.

Zaterdag bij VKC nog twee mooie koppels Chicliden halen van volwassen formaat :D

Foto's komen asap weer
 
Zoals beloofd foto's












Sinds zaterdag een volwassen koppel Hypselecara Temporalis en Uaru Amphiacanthoides toegevoegd. Op mijn verlanglijst staat nu enkel nog een flink formaat L025 7-Pointer maar denk dat de bak nog steeds erg leeg is.

Mensen nog een advies voor mooie kleurrijke vissen? Een school Kardinaaltetra's heb ik al eens aangedacht enkel weet niet of dat gaat met de Temporalis en Uaru.

Moet ook aan de slag met een stromingspomp.

De overloop en terugloop van de pomp zitten beide rechts. Als je vanaf links kijkt is 3/4 van de bak zo goed als schoon enkel blijft er rechts een hoop vuil liggen op plant, hout en bodem. Tevens nog steeds zweefvuil.

Pomp heb ik al flink terug geschroefd en dat scheelt al een hele hoop. Enkel heb ik het idee dat omdat de bak zo diep is er op de bodem rechts nauwelijks tot geen stroming is en daar dan alles bezinkt.

Plan is dus om links wat dieper een klein stromingspompje te zetten die naar rechts blaast.

Mensen met tips / advies graag :)
 
Den zou je moeten werken met een stromingspompje.
retour zou ik altijd in de tegenovergestelde hoek doen omdat je Dan zoveel mogelijk vuil water (zweefvuil) in de overloop krijgt.nu gaat het van de overloop af.
 
Den zou je moeten werken met een stromingspompje.
retour zou ik altijd in de tegenovergestelde hoek doen omdat je Dan zoveel mogelijk vuil water (zweefvuil) in de overloop krijgt.nu gaat het van de overloop af.

Dat is in theorie inderdaad zo enkel bij een bak van dit formaat heb je wat andere problemen :)
 
Dat is in theorie inderdaad zo enkel bij een bak van dit formaat heb je wat andere problemen :)
Tja wat vind je problemen. Mijn bak (zee) is zelfs nog een stukje langer. Overloop ook rechts en de retour links. aangezien mijn doel is om zoveel mogelijk water in de overloop te krijgen werk ik met meerdere stromingspompen maar kan begrijpen dat dat voor zoetwater misschien teveel aan stroming is.

als het vuil word verzameld in 1 hoek bij je is het natuurlijk wel makkelijk af te zuigen.
 
Een zee bak in onvergelijkbaar want dan zit je met 20 á 30 keer de hoeveelheid bak inhoudt in stroming.

Dat vinden zoet water vissen niet zo lekker ;)

En bij een lagere bak is het natuurlijk makkelijker dat als je terugloop boven in zit dan hou je op de bodem ook meer stroming over.

Inderdaad het is nu te doen met afzuigen maar wil het liever helemaal niet meer hoeven :D
 
Een zee bak in onvergelijkbaar want dan zit je met 20 á 30 keer de hoeveelheid bak inhoudt in stroming.

Dat vinden zoet water vissen niet zo lekker ;)

En bij een lagere bak is het natuurlijk makkelijker dat als je terugloop boven in zit dan hou je op de bodem ook meer stroming over.

Inderdaad het is nu te doen met afzuigen maar wil het liever helemaal niet meer hoeven :D
Tja dat willen we allemaal wel :thumbs::thumbs::thumbs::thumbs:
 
Mooie grote maar wel wat kale bak, een paar stenen geen optie?
Wat betreft de stroming, ik heb de in en uitlaat van mijn binnenfilter ook aan dezelfde kant en dat gaat goed, maar dat komt natuurlijk ook omdat de inlaat laag op de bodem zit.
Ik denk dat in jouw geval een stromingspompje linksonder (aan de voorkant) een uitkomst zal zijn, wel wat minder qua aanzicht dan.

Of anders linksboven en dan iets omlaag richten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Mooie grote maar wel wat kale bak, een paar stenen geen optie?
Wat betreft de stroming, ik heb de in en uitlaat van mijn binnenfilter ook aan dezelfde kant en dat gaat goed, maar dat komt natuurlijk ook omdat de inlaat laag op de bodem zit.
Ik denk dat in jouw geval een stromingspompje linksonder (aan de voorkant) een uitkomst zal zijn, wel wat minder qua aanzicht dan.

Of anders linksboven en dan iets omlaag richten.

Stenen ben ik niet zo fan van eerlijk gezegd. Komt veel zooi onder en maakt het geheel nog veel zwaarder.

Misschien eens kijken voor van die imitatie stenen van bijvoorbeeld Rockzolid

Ben ook van plan wat extra hout er in te doen.

Links voor zou een stromingspompje wel kunnen. Dat is een vrij donkere hoek ook dus een zwart mini pompje valt nauwelijks op.

Merk wel dat het stroom snoer van veel van die pompjes best kort is.
 
Die paar kilo maakt toch niet op zo'n grote bak, maar je moet het ook mooi vinden natuurlijk.
Dat korte snoer is me niet bekent, maar dat is eenvoudig te verlengen.

Midden boven op de linkerruit zal ook nog wel kunnen, en dan richten naar het midden van de voorruit, hopelijk creëer je dan de juist flow om het vuil op te stuwen naar de overloop, maar dat is even experimenteren.
 
Zo de stromingspomp zit er in. Hopelijk lost dit wat problemen op met het zweefvuil.

Hij zit links achterin en blaast bijna rechtvooruit. Zoals op Discusfolder staat vermeld hoe je stromingen zou moeten laten lopen.

Hij staat op ongeveer 500 l/u snelheid dat lijkt mij meer dan voldoende.

De Geophagussen vertonen al paai gedrag...ze lijken me er wat jong voor maar geen idee wat het voor gedrag is dan.

Ook nog twee stukken kienhout gekocht (van Sincrow, al zinkend) morgen komen er nog twee Anubias moederplanten die ik er op ga lijmen met mijn lijmpistool. Moet kunnen toch?

Dan is de bak weer wat voller :) Misschien ook nog even kijken voor stenen. Iemand nog een tip waar ik die dingen goedkoop of gratis kan halen? Ooit bij Wesdijk gehaald maar vond de prijs redelijk debiel weet ik nog :D Die plastic stenen van Rockzolid moet ik weer het halve land door om ze te kijken. Weinig trek in.

Weet iemand of Kardinaaltetra's bij Uara's en Temporalissen kunnen? Ik heb wel al Hockeysticks bij deze vissen gezien maar goed die zijn wat groter.

Leuke school van 100+ visjes lijkt me wel wat :)

Heb ook nog 2 x L025 7-Pointers van 26/28 cm besteld :D In mijn ogen één van de mooiste L-nummers....misschien ooit nog een LDA105 :D
 
Toen ik in het verleden nog zoetwater had haalde ik de stenen bij het tuincentrum.
vele manden vol met verschillende stenen hadden ze altijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Zo gisteren twee stukken hout extra toegevoegd en 3 x Anubias moederplant.

Dus nu tijd voor nieuwe foto's

















(kwaliteit van mijn telefoon camera is niet zo best helaas)

Het zweef vuil blijft een probleem. Het gaat wel weg enkel niet snel genoeg.

In de avond als ik de vissen gevoerd heb is het het ergst in de ochtend is het weer prima. Geen idee hoe we dit nu weer oplossen.

De overloop pakt natuurlijk enkel van boven het vuil. Das ook niet echt ideaal zeg maar.

Iemand ideeen hoe we dit perfect krijgen?

Kardinaal Tetra's is (zoals ik al dacht) geen succes met de Temporalis.

Hogere karperzalmen en Tetra's gaan wel prima. Iemand een suggestie?
 
Dat ik begon met de 250 en zat te twijfelen tussen bioloog of filters heeft een forum lid mij aangegeven dat een bioloog vaker problemen geeft met zweef vuil.
En dat de bioloog als nog in combinatie met een filter gebruikt werd.
Is misschien voor jouw ook de oplossing.
 
Een bak van dit formaat kan je niet met een potfilter filteren dan is je filter oppervlak veel en veel te klein. Alhoewel met nauwelijks vis er in kan het misschien wel :)

Een bioloog of potfilter maakt enkel de manier van aanzuigen uit. Dat kan schelen voor de rest is het natuurlijk kul dat je meer zweefvuil hebt met een bioloog :) Hoogstens dat ik moet kijken of ik op een bepaalde manier op een lagere plek in de bak ook water kan aanzuigen.

Eens goed overnadenken wat kak
 
Ook bakken van dit formaat zijn te filteren met potfilters... 2x een fluval FX6 kom je een heel eind.
Het zweefvuil na het voeren komt mij bekend voor... maarja big visjes stuiven nogal wat op als ze druk naar voer aan het zoeken zijn.
paar uur na het voeren is het weer weg.

volgens mij heb je al is een topic geopend over het zweefvuil toch? wat heb je uit die antwoorden allemaal al geprobeerd?
 
Met alle respect maar dan heb je net 40 liter filter capaciteit ik zit nu ongeveer aan de 240 liter filter capaciteit.

Zelf een Eheim 2260 gehad op mijn 180 cm bak maar die trok het al niet bij een discus bezetting. Pas toen ik er een kleine bioloog bij plaatste ging het in orde.

Merendeel van de opties al geprobeerd enkel momenteel geen UV op mijn bak want die was kapot. Even kijken of ik hem nog kan maken.
 
En een extra potfilter met sponzen? Puur voor het zweefvuil? En dan je bioloog als biologische filtering houden
 
Ja zou kunnen enkel hoe voer ik die dan weer door....door de droogbuis zou een optie zijn.

Ding hoeft ook niet zo heel groot te zijn...

Bioloog heeft natuurlijk ook al sponsen en witte watten en die vangen echt heel veel het is meer het punt dat een hoop vuil de overloop niet bereikt heb ik het idee....

Misschien nog eens koekeloeren of ik iets met de stroming kan doen maar das ook lastig denk ik dan weer.
 
Stromingspompje dat het vuil wat meer doet opwaaien in de hoeken waar het blijft liggen?
Dat hoeft ook niet de ganse dag aan te staan denk ik.
 
Zit er al in aan de linkerkant heeft als voordeel dat het links nu wel lekker schoon in :)
 
Tja... dan kan je kiezen...
Ofwel om de dag verplaatsen, of een tweede pompje.
Dat hoeft ook geen ganse dag te draaien dacht ik.
Af en toe eens is genoeg.
 
Denk dat een extra pompje het probleem enkel verplaatst punt blijft dat een hoop vuil niet opgepikt wordt door de overloop en het daardoor blijft zweven

Het is vooral heel veel minuscule stof dingetjes wat dan ook weer op het hout en de planten neer slaat
 
Als het opwaait, dan komt een belangrijk deel toch in je overloop terecht, dat zie ik in mijn bak ook.
Als ik wat rommel in de bak, dan zit die direct vol zweefvuil, en een half uur later is die weer klaar. Een deel zakt terug, maar als ik in de filter kijk, dan zit daar toch ook een hoop vuil in.
Je moet eigenlijk vermijden dat het stil valt. (maar dat lukt mij ook niet helemaal hoor).
Veel deeltjes blijven gewoon hangen in de wortels van mijn mosselplantjes.
 
Mijn ervaring met een bioloog is dat je zelfs met een gafzak de boel niet kraakhelder krijgt. Doorstroming van een bioloog moet ook niet te snel zijn terwijl je voor een kraakheldere bak juist veel doorstroming wil. Ik heb uiteindelijk een potfilter bijgeplaatst en het probleem was verholpen. Ik dus naast een bioloog altijd ook mechanisme filtering adviseren.
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Mijn ervaring met een bioloog is dat je zelfs met een gafzak de boel niet kraakhelder krijgt. Doorstroming van een bioloog moet ook niet te snel zijn terwijl je voor een kraakheldere bak juist veel doorstroming wil. Ik heb uiteindelijk een potfilter bijgeplaatst en het probleem was verholpen. Ik dus naast een bioloog altijd ook mechanisme filtering adviseren.

Bioloog bij mij filters ook mechanisch maar goed ik wil hem dus kraak helder!

Zou een Eheim 2217 voldoende zijn met enkel witte watten? Die 16/22 slang past nog wel door mijn droogpijp

Als ik de aanvoer zwart maak zie je het ook nauwelijks.

Maar goed maar even kijken of dit de beste optie is.
 
Ik ben hier nieuw op het forum en heb je hele topic zojuist doorgenomen. Als 1e, prachtige bak! Maar wat een pech bij opstart. Hoe zit het met je verzekering mocht de bak ooit gaan lekken of knappen? Ik zou dan vooral niet over het scheurtje gaan beginnen dat er in zat. Ik zou het graag ook zwart op wit hebben van de bouwer dat de geboden oplossing afdoende is.
Verder las ik over het UVC probleem. Dit soort licht is niet waarneembaar, wel kun je het testen door er iets mee te belichten wat oplicht door UV licht. Dus bijvoorbeeld glow in the dark materiaal of fluoriserend materiaal zoals een ornaje hesje.

Maar verzekeringstechnisch zou ik wel het een ander uitzoeken.
 
Bedankt voor je reactie maar verzekering technisch zit het in mijn opstal verzekering. Zal het ook even na vragen bij mijn zwager :) Maar gok daar nooit een probleem in.

Scheur zat ook in de bodem waaronder nog een betonplex plaat zit ook. Ik verwacht niet dat dit ooit knapt. Lekken lijkt mij ook vrij lastig aangezien ze het dicht hebben gegoten met (expoy) hars.

UV licht vanuit een UV-C lamp kan je wel zien hoor althans je moet een paarse gloed zien maar die is nauwelijks waarneembaar. Apparaat wordt van de week doorgemeten.

Heb ook een kleine potfilter geleend om te gaan testen of dit scheelt met het zweefvuil. Het zijn vooral miniscule stofdeeltjes die blijven drijven. Ik hoop dat dit scheelt.

De stroming met de extra stromingspomp is vrij goed want de zwaardere deeltjes zinken goed en liggen allemaal rechts op de bodem bij elkaar.
 
Een bak van dit formaat kan je niet met een potfilter filteren dan is je filter oppervlak veel en veel te klein. Alhoewel met nauwelijks vis er in kan het misschien wel :)

Een bioloog of potfilter maakt enkel de manier van aanzuigen uit. Dat kan schelen voor de rest is het natuurlijk kul dat je meer zweefvuil hebt met een bioloog :) Hoogstens dat ik moet kijken of ik op een bepaalde manier op een lagere plek in de bak ook water kan aanzuigen.

Eens goed overnadenken wat kak
IK heb het ook niet over het compleet filteren van de bak maar een combinatie van bioloog en filter bv de fuval fx6
Je geeft zelf al aan dat je alleen een hoge inlaat hebt de fx 6 zorgt voor de lage inlaat dan
Heb zelf zon fx6 gehad op een andere bak was er zeer tevreden over (beetje te voorbarig weg gedaan :stom:)
 

Terug
Bovenaan