Nieuwe forum software vragen, fouten, verbeteringen enzovoort


Even een vraag voor @Marcel (of wie er anders gaat over het ontwerp van het forum).

Is het niet een idee om voor dit forum een maximaal door tekst bruikbare schermbreedte in te stellen?

Als je namelijk dit forum bekijkt vanuit typografisch oogpunt, is de huidige situatie niet ideaal. Tekstvelden (zoals in posts) vormen zich maximaal naar de breedte van het scherm, waardoor je oncontroleerbaar lange tekstregels krijgt op schermen met enige breedte. Dat geeft grote verschillen in leesbaarheid van posts tussen verschillende apparaten. Nu is enig verschil tussen bijv. mobiel en desktop normaal te noemen, maar met een ongelimiteerde breedte maak je dat erger dan nodig.

Voor de gein heb ik eens gemeten hoe breed het tekstveld van een post op mijn desktopscherm uitvalt: bijna 40 cm. Dat is echt niet lekker lezen meer. 🤪

Nu let ik hier misschien meer op dan de meesten, doordat ik een tijdje veel met de typografie van web design bezig ben geweest. En het lijkt misschien een detail. Maar iedere gebruiker profiteert ervan als teksten goed leesbaar zijn, met een goede verhouding tussen (maximale) breedte van tekst t.o.v. de gebruikte lettergrootte. (Op dít moment zou ik op 1,5 meter van mijn scherm moeten staan om de tekstbreedte hier een beetje te kunnen waarderen, ware het niet dat de lettergrootte daarvoor te klein is . :deal:)

Afhankelijk van jullie toegang tot de HTML en CSS van de templates (en de "rigiditeit" van die templates), zou dat niet moeilijk te veranderen hoeven zijn. Zomaar een voorbeeld van een forum waar ze een beperkt tekstvak hebben: Fishlore.
 
Laatst bewerkt:
Had ik al eens naar gekeken, kwam daar niet helemaal uit. Zal eens kijken of ik met css iets kan aanpassen...
 
Ik snap dat er advertenties nodig zijn om wat van de kosten te dekken. En al heb ik het gevoel dat de laatste tijd er weer meer en meer advertenties op het forum staan, staan ze niet meer overal tussendoor en ook vernaggelen ze de opmaak niet.

Maar één advertentie is erg vervelend en doet de navigatie van het forum niet veel goed. Wellicht verstandig om deze dan ook snel weer te verwijderen. Het gaat dan om de advertentie helemaal bovenaan de pagina welke blijft staan bij scrollen en daarmee over het menu valt. Zie ook onderstaande foto’s.

DA5A5564-BD22-4DB2-9736-38FCC680DD07.png


A1B8C6AE-DA3C-46BD-B6FA-1600912AFDE6.png



Ook ingeklapt valt hij over het menu heen;
6481D5A0-B74C-40B5-9868-6454E74CE303.png
 
Even afwezig geweest en blijkbaar heb ik een update naar "reclame-doctrine-nieuwe-stijl" gemist?
Of wat is er precies aan de hand?

Wanneer ik een topic aanklik blokkeert de hele pagina en krijg ik in het midden van de pagina onderstaand schermpje gepresenteerd.
Daarbij is het de bedoeling dat je, alvorens onbekommerd verder te surfen op het wereldwijdewonderweb, eerst probeert om dit leuke venstertje te sluiten via de 'Sluiten" knop.
Top!
Een extraatje als het ware!

En als kers op de spreekwoordelijke taart hebben de snoodaard-developers natuurlijk stiekem zelfs een extra dimensie toegevoegd waardoor de optie "sluiten" nu en dan eigenlijk resulteert in "openen"! :eek:

Ganz topf!!! :cooll:

Echt genieten moet ik zeggen!! :thumbs:
Zeer spannend en vernieuwend! :love:

Maar het bepaalt wel de "forum-ervaring" op vrij drastische manier... :(:stom:

In die mate dat ik de boel snel weer ga afsluiten en mijn pauze een beetje ga verlengen in de hoop dat deze extra feature snel terug afgeschaft wordt.

Op deze manier is het helemaal kapot namelijk, reclame heb ik me al lang bij neergelegd maar dergelijke advertenties zijn voor mij echte "showstoppers".

It might be:
Fun fun fun

But it sure is:
not for me....

(Laat me nu net een acuut gebrek hebben aan die extra spare time dus het juiste antwoord is eigenlijk "NO!!!! mtfrs :zwaai:" maar dat is geen optie)

Schermafbeelding 2021-01-23 om 12.09.48.png
 
Wanneer ik een topic aanklik blokkeert de hele pagina en krijg ik in het midden van de pagina onderstaand schermpje gepresenteerd.
Daarbij is het de bedoeling dat je, alvorens onbekommerd verder te surfen op het wereldwijdewonderweb, eerst probeert om dit leuke venstertje te sluiten via de 'Sluiten" knop.
Top!
Een extraatje als het ware!

Hier heb ik ook last van op het moment ik via de computer het forum bezoek....
 
Ik dan weer niet als ik de foon van Jessica gebruik. Zowel ingelogd als niet ingelogd dus niet.
 
Schermafbeelding 2021-01-23 om 14.14.51.png


Nee, nog steeds niet!
Meer nog: hoe meer van dit hoe minder ik er heb...

Een gevalletje more is less... :deal:

Ik vind dit maar niets...
:confused:
 
Als ik op de hoofdpagina naar beneden scroll om meer nieuwe berichten te zien aan de rechterkant moet ik eerst helemaal naar beneden voordat deze mee scrollt. Is het mogelijk deze vast te zetten op de pagina zodat je meteen meer ziet?
 
Als ik op de hoofdpagina naar beneden scroll om meer nieuwe berichten te zien aan de rechterkant moet ik eerst helemaal naar beneden voordat deze mee scrollt. Is het mogelijk deze vast te zetten op de pagina zodat je meteen meer ziet?

Klikken op het customize icoontje (bovenaan rechts, naast je naam, het 'schakelaar'-icoontje).
Dan "sticky sidebar" uitschakelen en saven.

Handjes geven!
(Of "Elleboogjes tikken")

Zie onder:

Schermafbeelding 2021-01-23 om 14.59.15.png
 
1611425620689.png


Super vervelend iedere pagina ik wil verlaten dit soor reclame te krijgen en moeten wegklikken
 
De hoeveelheid reclame is nu weer dusdanig dat de werking en leesbaarheid van het forum in tact blijft :thumbs:
 
Bestand toevoegen werkt hier ook al lange tijd niet goed.
Zie knipsel.

Ik moet op de gok ergens klikken op het balkje en verwijder de bijlage dan soms weer perongeluk.
Windows 10, Chrome. Laatste versies.

Knipsel.JPG
 
Bestand toevoegen werkt hier ook al lange tijd niet goed.
Zie knipsel.

Ik moet op de gok ergens klikken op het balkje en verwijder de bijlage dan soms weer perongeluk.
Windows 10, Chrome. Laatste versies.

Bekijk bijlage 317825
Selecteer invoegen, volledige afbeelding.
Dan gaat het wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Als je het plaatst zoals het daar nu staat, wordt het als miniatuur weergeven.
Als je de afbeelding volledig invoegt, zie je geen miniatuur maar de volledige afbeelding in je bericht.
Ik snap wat je bedoelt maar de optie om een afbeelding als miniatuur in te voegen via 'Voeg bestand toe' zou toch gewoon moeten werken. Er omheen werken kan, dat is waar.
 
Bestand toevoegen werkt hier ook al lange tijd niet goed.
Zie knipsel.

Ik moet op de gok ergens klikken op het balkje en verwijder de bijlage dan soms weer perongeluk.
Windows 10, Chrome. Laatste versies.

Bekijk bijlage 317825
Wellicht begrijp ik je verkeerd maar dat heb ik ook. Je moet op het balkje klikken maar niet per ongeluk op het prullenbakje want dan is ie inderdaad weer weg.
 
Inderdaad, als je 'Voeg bestand toe' klikt en verder niets doet wordt hij automatisch toegevoegd als miniatuur.
Ja maar je kunt hem daar ook als volledige afbeelding invoegen als je op dat balkje klikt, maar dat balkje is volgens mij niet goed geplaatst. Ik moet het zo maar gaan doen (als ik er aan kan wennen ;) )
Wellicht begrijp ik je verkeerd maar dat heb ik ook. Je moet op het balkje klikken maar niet per ongeluk op het prullenbakje want dan is ie inderdaad weer weg.
Is dat balkje wel goed geplaatst dan? Het oogt mij alsof daar tekst door elkaar loopt.
 

Terug
Bovenaan