Omschakelen van warmwater naar koudwater beetje hulp van experts nodig svp.


Hoi Nina,

De bak mag je reserveren hoor, hij moet een keer vervangen worden maar eerst de filtering op orde maken ;)
Enigst nadeel is dat kastruimte krap is (alleen het middengedeelte, de breedte van de witte plank in het midden) Alles past er wel in maar elektra en water gescheiden houden is even puzzellen. Met goudvissen is dit natuurlijk wat minder complex (filter en verlichting) en op de bodem een dikke aanzuigkorf.
Die ga ik dus niet meer gebruiken ik ga echt voor een tijdelijke opstelling.

De JBL1902 is zaterdag na wat gekibbel met de LFS (in mijn straat) daar opnieuw opgestart en natuurlijk vond hij de zoem erg meevallen (hogere omgevingsgeluid, heel anders dan in een appartement) dus had ik hem snel bijgeleerd dat mijn eisen hoger zijn dan die van hem. Ook uitgenodigd bij mij thuis te komen luisteren om te bevestigen dat dit niet acceptabel is maar hij gaf eerder de voorkeur de kop naar de fabrikant op te sturen. Heb op dit moment weinig interesse in deze filter en bouw liever zelf iets.
Alles schoongespoeld en staat te drogen, de kop naar de LFS toe.

Wel merk ik als de vissen aan het grondelen zijn er best wat fijnvuil opstuifd wat een JBL dus niet direkt op kan nemen. Ik overweeg bij een grotere bak dan ook een HOB erbij te plaatsen met filterwatten of een sump te bouwen in dezelfde volgorde als de JBL maar bij het laatste vak boven de pomp filterwatten dus makkelijk te vervangen.

Ik heb nog niet direkt een goed voorbeeld kunnen vinden voor een specifiek goudvisfilter (groot mechanisch filterreservoir waar mechanisch vuil bezinkt als bij een potfilter) en een handig wattenfilterwissel. Wel een pomp dat iets kan zijn:

Als ik dit van tevoren wist had ik deze jbl niet aangeschaft denk ik... Een andere optie is deze pomp in line bij de jbl te plaatsen en de rotor uit de jbl te halen maar dat is een beetje dure oplossing. Kan je echter wel de stroming programmeren.

Ook 2 grote en een kleinere mosbal erbij gedaan. Inrichting ziet er best redelijk uit nu en makkelijk te verplaatsen.
 
Nou, mijn bak zit in de kast(wandmeubel) ingebouwd, en de jouwe zou er niet in passen, maar mooi is-ie wel... Prachtig voor als je een strak interieur hebt.
Ik heb zelf vanwege die kast geen externe filter. Bij mij hangen er twee interne Fluval U4 filters naast elkaar, die samen wel goed aanzuigen. Sommigen hier hebben 2x JBL902 externe filters.

Alleen als ik net heb schoongemaakt zweeft er nog wat, maar meestal is alles helder. Ik heb filterzand van Wildkamp op de bodem. Het is best een klus om een bevredigende oplossing te vinden.
 
Een kast had ik ook overwogen voor een tropische bak. Schijnt energie zuiniger te zijn en ook goed te isoleren. Heb ik nu niet meer nodig ;)
Het dunne laagje filterzand dat ik nu heb bevalt me best goed voorlopig. Merk wel dat mijn filters te licht zijn om het fijne vuil snel af te voeren ben erg benieuwd of de grotere dit kan verhelpen.

Vandaag mijn Eheim twin feeder binnen gekregen en meteen even geprobeerd.
Super mooi systeem maar geeft ongeveer een theelepel voer. Gelukkig heb ik een 3D printer dus zal iets moeten verzinnen om het voer te halveren of nog minder zodat het werkt bij Bassleer korrels.

Genoeg te doen dus...
 
Kun je niet gewoon voeren als je 's morgens weggaat en 's avonds als je terugkomt van je werk? Een andere optie is misschien Repashy ( gelvoer). Ik ben daarmee begonnen vanwege mijn ancistrus. Die krijgt Soilent Green, en de sluiers lusten het ook. Ik zag dat er ook een variant voor sluiers bestaat. Het voordeel van gelvoer is, dat je het in aangepaste hoeveelheden aan kunt maken en het tast je waterwaarden niet aan. Ik maak het aan in een bakje, ik verdeel het over een ijsblokjeslaadje en vries het in. Op maandagochtend leg ik een ontdooid blokje in het aquarium, en de vissen nemen wat ze nodig hebben. 's Avonds krijgen ze dan weer sluierkorrels. repashy-super-gold
 
Hoi Nina,
Dank je voor de link! Inderdaad een alternatief erbij voor wat afwisseling.
Ik voer ze sóchtens bij het opstaan 5:45+15min en als ik thuis kom om ca 17:00. Een voerapparaat is ook fijn als je een keertje niet thuis bent maar meerdere keren per dag voeren is dan ook haalbaar. Helaas is de minimale hoeveelheid 7 schepjes Bassleer ipv 4 per keer bij de Eheim twin feeder en dit is lastig te halveren... of mijn visbestand verdubbellen van 2 naar 4 wat uiteindelijk ook de bedoeling is.

De Twin feeder heeft een ontwerp wat niet helemaal logisch is (of ik moet er wat langer naar kijken). In de voertrog zit aan de uitstroom zijde een sleuf waar extra voer de spindel overstroomt. Dus bij een volle trog geeft hij een schepje meer als bij een halfvolle trog. Is met een plastikje makkelijk af te dekken maar snap niet de reden van dit gat.
Zeker geen verkeerde aanschaf maar moet nog even wachten voordat ik hem normaal kan gebruiken.

Omdat ik wel een 3D printer heb is een spindel met fijnere schroef wel te printen maar het optekenen is lastiger ben daar nog niet goed in thuis.
Een andere optie is om een voerapparaat met zoon draaiende bak aan te schaffen en de bakje te printen met een uitstroom voor minder voer. Helaas zijn deze op filmpjes bijna niet te doseren.

MIjn Panda lijkt steeds meer rustmomentjes te nemen onder de oppervlakte met zijn kop. Lucht happen doet hij niet dus lijkt me dit normaal. Hij is ook behoorlijk actief.
Weet niet of ik me hier zorgen om zou moeten maken.
 
Ik denk dat het belangrijk is om je waterwaarden goed in de gaten te blijven houden. Je bent nu natuurlijk net aan het inrichten geweest, en het duurt doorgaans een poosje voor je bak goed in evenwicht is. As de waterkwaliteit onderin de vissen niet aanstaat, zitten ze vaker bovenin. Ontlasting en urine blijven onderin, dus ammoniak en daarna nitriet zullen ook het eerst onderin ontstaan. Dat geldt ook voor niet-opgegeten voedselresten. Nou is de bezetting van jouw bak niet hoog, maar vissen laten wel duidelijk hun voorkeuren zien.
 
Ben begonnen om elke 3 dagen grote water wissels te doen en meteen de bodem schoon te maken.Ook 1 van de 2 JBL gespoeld (niet te extreem dus blijft nog voer voor de bacterien in)
Wel bleek de wattenfilter niets meer door te laten dus mag die elke week zuiveren, Mag ook wel want ik geen zin in nitrietpiek in die watten.

DE filters zijn echt wel ingedraaid maar heb het visbestand behoorlijk terug geschroefd en de grindbodem vervangen voor 5mm filterzand. Filters worden een stuk lager belast nu. Denk ik...
Panda is de drukste van de 2 en zwemt graag en neemt zijn rustmomentjes echter dan gaat hij vanzelf omhoog. De andere zoekt hem dan op en chillen ze beiden bovenin.
Best apart dat die dikkertjes net zo makkelijk zijwaards zwemmen, vertikaal eten en kopje omhoog elkaar nakijken en elkaar steeds opzoeken.
 
Kleine update... Filterkop is weer terug.
Heeft 3 weken geduurd om de rotor en as te vervangen verder niks ermee gedaan. Kon ook niet anders want de kop is hagelnieuw...

Heb de as gesmeerd met vaseline en het filter opgestart in een Juwel Rekord60.
Omdat er best veel schuim in de filter zit duurt het even tot alle lucht eruit is maar na 24 uur lijken de trillingen voelbaar minder. De irritante zoem is voorlopig weg maar merk dat als ik de pot voorover kantel ik het water nog goed naar binnen hoor gieten dus niet niet helemaal luchtvrij.
Wel hoor ik nog een lichte ruis die ik er ook uit wil hebben. In het kastje van de Rekord60 past hij wel erg netjes in en als ik het deurtje ervoor zet hoor je een andere toon van ruis wat dus weerkaatst in de kast.
Daar kan ik dus wat mee en moet te dempen zijn denk ik.

Heb nog niet lokaal de isolatieschuim gevonden. Wel bij de Praxis een setje wasmachinedempers gehaald die onder de wieltjes staan nu dus rolt hij niet zo makkelijk van zijn plek meer. Qua geluid maakt het niet zoveel uit want de lage zoem is minimaal en de dempers zouden hier een oplossing voor kunnen zijn.

De slangen zijn veel te stug en gaan er straks uit dat dempt ook niet en is lastig de krul er uit te krijgen.

Gek genoeg heb ik nu ineens wel een opstelling om een boiloog bovenop mijn porfilter te bouwen. Wel de tafel wat hoger te zetten.
Ik zou dan een mechanisch filter en een fijnfilter bovenin kunnen bouwen wat makkelijk te onderhouden is en in de pot een groot biologisch filter die dan nooit meer open hoeft.
Zou kunnen werken maar met een grotere bak is dit niet echt elegant.

Grotere bak is toch lastig want die kan ik niet alleen tillen en met de 1.5m regel nu onwerkbaar...

Af en toe twijfel ik of de Ryukin een hogere rug krijgt. Hoeft niet super hoog van mij vind ik ook niet erg elegant.
 

Bijlagen

  • DSC02940.JPG
    DSC02940.JPG
    179 KB · Weergaven: 152
  • DSC02943.JPG
    DSC02943.JPG
    163.3 KB · Weergaven: 143
Toch maar even wachten tot de coronacrisis over is dan... Je ryukin wordt mooi, hij lijkt inderdaad iets hoger te worden. Maar als je naar de sluiers van Michelle1 kijkt, dan zie je dat haar twee ryukins "de freule" en "sumo skippy" er heel verschillend uit zien.
 
Poeh, wat een gedoe met het filter zeg! Ik moet eerlijk zeggen dat mijn tweedehands JBL 1502 aardig draait, hij zoemt wel een beetje maar met het kastje dicht hoor ik het amper. Maar dat kan ook aan de kast liggen, het filter staat in een steigerhouten kast van erg dik hout.

Wel interessant om een bioloog er bovenop te gebruiken, maar zou dat nodig zijn? Hoewel, je nieuwe bak heeft wel wat meer liters toch?
Ja klote dat Corona-gedoe... maar als je bak 1,5 meter breed is kan het weer wel toch. :DD

Ik vind je Ryukin erg mooi! Hij heeft een prachtige kleur. Zijn rug is niet superhoog inderdaad maar ik vind dat ook wel mooi, sommige Ryukins vind ik wel erg extreem gebouwd namelijk.
Maar ik ben vooral verliefd op jouw telescoop :love: wat een beauty! Ik ben zoooo gek op Butterfly telescopen! Geen idee waarom haha.
 
JA had ik gezien! erg leuke beestjes en zo verschillend!

Bij mij is het altijd een gedoe met wat ik koop de laatste jaren is altijd wel wat aan de hand baal er zelf ook wel van hoor dat er vaak niet beloofd wordt wat er op de verpakking staat.
Ook weer met de Eheim Twin Feed dat daar weer net te veel uitkomt voor Bassleer dus maar weer in de kast gezet voor later...
Als er op de doos staat dat hij stil is verwacht ik dat hij slaapkamerstil is daarom heb ik hem lokaal gekocht en niet online om de verkoper er op aan te spreken en desnoods rechtsbijstand erbij te halen.

De jbl401 en 402 zijn wel superstil dus dacht dat de 1902 dat ook was best knudde. Deze week realiseer ik me ook de beperking van een potfilter voor goudvissen en dat is dat de hoge doorstroom het voeren in de weg staat en de vissen weinig rust hebben. Ik zie goed dat ze een lage spoeling ook erg waarderen.

Wat ook een optie is is om er een pomp achter het flter te zetten die wel beter is en de interne als backup te houden:
De feed mode lijkt me ook ideaal. De vrij programmeerbare uitstroom is ook super voor bodem spoelen en een rustigere stroming.
Een extra boiloog erboven moet wel even hoog zijn als het waterniveau van de bak anders neemt je debiet erg snel af. De opvoerhoogte heeft veel druk nodig dus vermogen en energie en dat wil ik laag hebben want de pomp draait altijd. Dat weerhoudt me ervan om een bioloog onder mijn bak te zetten. Een voordeel kan zijn dat je in de bioloog het mechanisch vuil er makkelijk uit kan halen met een filtersok oid en met watten kan fijnfilteren. Fijnfilteren kan de JBL niet en maak die ook niet graag wekelijks open dat moet bij de wasbak gebeuren want als je hem weer dicht doet knoeit hij behoorlijk wat water. Weekelijks filterwatten vervangen wordt zo een draak.
Volgens mij is er geen een goed filtersysteem te vinden en is er altijd een compromis maar een combi van open en gesloten lijkt me niet eens zo gek, Dat het biologisch gedeelte in een potfilter zit is super maar zou ook graag willen zien dat het mechanisch afval er niet in opbouwd echter realiseer ik me ook dat dit wel meehelpt een groot bacteriekolonie op te bouwen maar die heeft voedsel uit het water nodig en geen mechanisch... En minder mechanisch is ook minder slakken en algen toch?

Ik had er eerst 3 mee naar huis genomen van Eleine maar onderweg omgedraaid. 2 pandas in huis leek me 1 te veel dus de 3e vis was toch een impuls...mijn foutje.
Als ik er max 4 wil dan wordt de keus te beperkt dus kom er nog eens terug. Ik heb ze pas gekozen na 30 minuten kijken hoor was zo lastig ze zijn allemaal leuk!
Waar ik op lette is dat ik graag heldere ogen wilde en de meesten hebben gekleurde iris misschien dat ik daarom de Calicos wat minder mooi vind. Bij deze panda zijn ze redelijk donker maar de pupil is best goed te zien maar de kleurtjes zijn echt super. De Ryukin had ik veel sneller uitgekozen maar met hulp van Eleine ook naar de bouw gekeken.
Dat vind ik nog het moeilijkste je ziet zoveel verschillen in bouw en weet niet meer wat gezond is of niet. Dat de Ryukin niet extreem wordt is ook eerder mijn voorkeur maar wil het wel kunnen zien dat het echt een Ryukin is.
IK twijfel nog steeds of het geen Fantail is hoor het lijfje lijkt er nog steeds erg op. Ben benieuwd!

Ben erg blij met ze en vind het leuk dat de elkaar iedere keer opzoeken en graag samen zijn.
Op een foto zag ik een witte telescoop met zwarte vinnen. Volgens mij had ik die terug gebracht maar heb daar bijna spijt van..OMG
Ze had ook een grote Black Moor en die had ik vroeger in een kom gehad (was ik nog kind) en vind ik ook echt een optie. Mischien in oranje.
Kan zelf nog niet kiezen dus moet denk ik in overleg gaan ik denk zelf dat ik eerder gezond, dan uiterlijk en daarna de soort aanhou.

Ben niet de makkelijkste in mijn hobbys hoor...
 
Laatst bewerkt:
Perfectionisme heet zoiets:), en dat kan z'n nadelen hebben. Maar aan de andere kant krijg je weer wel een mooi resultaat. Voor het groepsgedrag is drie vissen wel beter, zeker als ze compatible zijn. De drie fantails die ik heb, hebben alledrie een torpedovormig lijf, dus vergelijkbare zwemcapaciteit en een vergelijkbare kans om voer te bemachtigen.

Grappig dat je vanwege de ogen niet voor de calico ging. Ik wilde juist een asymmetrisch ogend visje. Nou blijkt bij Tigger een van de buikvinnen niet goed ontwikkeld, maar daar heeft ze geen last van. Die is dus echt asymmetrisch. Mijn bronskleur Quick heeft oranje ogen. Dat vind ik dan weer superleuk, indertijd had ik amazonepapegaaien en die hebben soms knaloranje ogen wat ik erg mooi vond. Alleen Nicolientje heeft heldere ogen, en die ogen staan zo dat ze me aan een vriendinnetje van vroeger deed denken, vandaar haar naam.

Misschien is in jouw geval een grote bioloog onder die nieuwe bak een optie. Als je toch ook een nieuwe kast moet maken, kun je er net zo goed zo'n stevige kast van maken dat hij genoeg draagvermogen heeft. Dan hoef je in ieder geval geen potfilters in de wasbak schoon te maken en door de coninue circulatie heb je minder waterwissels nodig. Er zijn op het forumgedeelte over pompen, filters en biologen vast wel mensen die je kunnen adviseren op het gebied van de meest geschikte apparatuur. Interne filter als backup is altijd handig.
 
Nog een klein testje gedaan voor mechanisch filteren.
Ik heb een theefilter die erg fijnmazig is gebruikt om daar water uit de bak direct in te pompen met een 300L/h pompje die ik nog heb liggen.
Daar kwam bijzonder weinig in te zitten. Verdenk de stroming in de theefilter dat die de ontlasting fijnmaalt en door de mazen laat gaan...
Het sponsje waar ik de ruit mee schoonmaak heb ik er maar in gestopt en nu stroomt het theefilter na 2 dagen over en zijn de watten verzadigd.

Hoop dat de JBL 1902 meer vuil op kan zuigen maar realiseer me ook dat zonder filterwatten dit vuil blijft dus voer voor slakken en algen.

Onderste foto is van vanochtend en ga straks de waterwissel doen. Hij is best helden maar kan beter met meer filterwatten wat ik eerst in mijn afzuigklok had. Echter hier werdt het water er in gezogen ipv er op gegoten als nu en ging de uitstroom naar nul als de watten vol zaten.
Heb ook weinig zin om meer watten per week te verbruiken als nodig en weet niet of ik hier een redelijk balans in kan vinden.
MIschien snap je waarom ik niet elke week de potfilter open wil hebben maar kan zijn dat de grotere 1902 beter spoelt dan min 401 en 402 die nu draaien.

Beetje experimenteren wordt je niet dommer van en wellicht later minder werk bij onderhoud.
 

Bijlagen

  • DSC02944.JPG
    DSC02944.JPG
    168.7 KB · Weergaven: 105
  • DSC02945.JPG
    DSC02945.JPG
    136.4 KB · Weergaven: 109
  • DSC02949.JPG
    DSC02949.JPG
    145.5 KB · Weergaven: 144
  • DSC02952.JPG
    DSC02952.JPG
    157.8 KB · Weergaven: 115
Ach prima toch dat je kritisch bent! Jij moet er van kunnen genieten. Ik denk dat die Ryukin nog wel kan vormen hoor, hij ziet er nog erg jong uit. En kwa kleur ja dat is zo persoonlijk! Gelukkig is er altijd genoeg te kiezen.

Ik heb mijn JBL 1502 gewoon op volle stroming staan en een spraybar over 3/4 van de lengte van de bak hangen, de vissen lijken dat prima te vinden. Eerst konden ze er niet goed tegenop zwemmen maar ze zijn nu een stuk sterker. Wat ook kan is een luchtsteen gebruiken. Dat helpt met de circulatie, maar je moet de bubbels wel leuk vinden haha. Ik ga binnenkort een luchtsteen installeren want ik vind de bubbels zo gezellig staan.


Ik gebruik wel filterwatten in mijn JBL pomp en verschoon ze gewoon bij de bak. Ik haal de kop eraf, die stop ik in een emmer. Mandje eruit, in een andere emmer. Verse watten erin en weer terug zetten. Zonder morsen. Mijn water is erg helder. Ik heb de watten boven de fijne spons onder de grove spons gedaan. Dus bovenste mandje onder de inlaat. Ik heb de bovenkant van de fijne spons eraf geknipt zodat dat past.

Poeh en geen idee hoor over je vraag over de werking van mechanisch filteren vs biologisch. Zou zomaar kunnen.
 
Perfectionisme heet zoiets:), en dat kan z'n nadelen hebben. Maar aan de andere kant krijg je weer wel een mooi resultaat. Voor het groepsgedrag is drie vissen wel beter, zeker als ze compatible zijn. De drie fantails die ik heb, hebben alledrie een torpedovormig lijf, dus vergelijkbare zwemcapaciteit en een vergelijkbare kans om voer te bemachtigen.

Grappig dat je vanwege de ogen niet voor de calico ging. Ik wilde juist een asymmetrisch ogend visje. Nou blijkt bij Tigger een van de buikvinnen niet goed ontwikkeld, maar daar heeft ze geen last van. Die is dus echt asymmetrisch. Mijn bronskleur Quick heeft oranje ogen. Dat vind ik dan weer superleuk, indertijd had ik amazonepapegaaien en die hebben soms knaloranje ogen wat ik erg mooi vond. Alleen Nicolientje heeft heldere ogen, en die ogen staan zo dat ze me aan een vriendinnetje van vroeger deed denken, vandaar haar naam.

Misschien is in jouw geval een grote bioloog onder die nieuwe bak een optie. Als je toch ook een nieuwe kast moet maken, kun je er net zo goed zo'n stevige kast van maken dat hij genoeg draagvermogen heeft. Dan hoef je in ieder geval geen potfilters in de wasbak schoon te maken en door de coninue circulatie heb je minder waterwissels nodig. Er zijn op het forumgedeelte over pompen, filters en biologen vast wel mensen die je kunnen adviseren op het gebied van de meest geschikte apparatuur. Interne filter als backup is altijd handig.

Ik kijk ook naar de filtersystemen van zoutwater die kampen ook met behoorlijk wat mechanisch vuil daar kan ik ook best wat ideetjes op doen.
Kost niets en erg leerzaam.
Een bioloog trekt me niet zo wegens de opvoerhoogte wat behoorlijk wat meet stroom verbruikt dan een potfilter. Dat is een groot nadeel van een bioloog maar ook extra lawaai als je niet oplet...
Volgens mij is er geen ideale filtersysteem maar een combi zou voor mij een leuk project kunnen zijn.
 
Ach prima toch dat je kritisch bent! Jij moet er van kunnen genieten. Ik denk dat die Ryukin nog wel kan vormen hoor, hij ziet er nog erg jong uit. En kwa kleur ja dat is zo persoonlijk! Gelukkig is er altijd genoeg te kiezen.

Ik heb mijn JBL 1502 gewoon op volle stroming staan en een spraybar over 3/4 van de lengte van de bak hangen, de vissen lijken dat prima te vinden. Eerst konden ze er niet goed tegenop zwemmen maar ze zijn nu een stuk sterker. Wat ook kan is een luchtsteen gebruiken. Dat helpt met de circulatie, maar je moet de bubbels wel leuk vinden haha. Ik ga binnenkort een luchtsteen installeren want ik vind de bubbels zo gezellig staan.


Ik gebruik wel filterwatten in mijn JBL pomp en verschoon ze gewoon bij de bak. Ik haal de kop eraf, die stop ik in een emmer. Mandje eruit, in een andere emmer. Verse watten erin en weer terug zetten. Zonder morsen. Mijn water is erg helder. Ik heb de watten boven de fijne spons onder de grove spons gedaan. Dus bovenste mandje onder de inlaat. Ik heb de bovenkant van de fijne spons eraf geknipt zodat dat past.

Poeh en geen idee hoor over je vraag over de werking van mechanisch filteren vs biologisch. Zou zomaar kunnen.

Straks met de 1902 heb ik 7x bakvolume dus maar afwachten hoe leuk ze het vinden maar nu met 3x zijn ze super actief en hebben ook rustmomentjes dus moet echt even afwachten.

Gisteren verschillende keren de 1902 open moeten maken om de rotor en as in te smeren met vaseline. Als je met te veel druk de draaidop er op duwt gaat die kop volgens mij ook meer lawaai maken.
Iedere keer als ik de kop op de pot zet en de klemmen er op stroomt er water op de vloer. Ik laat die persoonlijk liever zo veel mogelijk dicht.
Bij mijn 401 heb ik een afvoer onderin gemaakt uit een caravan wasbak en hier hevel ik mooi al mijn aquarium water en mechanisch vuil weg wat onderin de pot blijft scheelt enorm in het onderhoud.
Slang er op aansluiten, kraantje open en de bak en pot loopt leeg.

Gebruik nu een extra slang erbij want op de bodem van mijn bak heb ik nog een aanzuigkorf. Dan is mijn badkuip in 15 minuten vol. Ongeveer 100L is dit.
Straks gebruik ik de 1902 om het water uit de bak te pompen ik denk direkt de wc in. met 250L/8minuten is en waterwissel lekker vlot.

Ik ben wel voor het gemak, maar ook voor een constant optimaal resultaat. Voor huisdieren doe ik ook extra mijn best die zijn afhankelijk. ;)

Met biologisch nemen de bacterien de voeding uit het water net als planten. Het mechanisch vuil is troep waar een filter of plant niets mee kan dat moet eerst opgelost worden in het water.
Heb je minder mechanisch vuil dan krijg je ook minder slechte bacterien in je water, minder voedingstoffen voor slakken en algen en betere waterwaarden, Maar ook minder ziekten etc.

Het mechanisch vuil wat rondzweefd komt dus ook weer in je visje terecht daar wordt die ook niet oud mee denk ik.

Ik geloof wel dat biologisch overfilteren ook overbodig kan zijn maar letterlijk alle troep wekelijks er uit halen is alleen maar goed. Daarom hebben wij ook veel waterwissels.
Als ik dit automatisch voor elkaar krijg bij een waterwissel door slechts een kraantje open te zetten of watten met het gemak van een koffiefilter leegkiepen zal ik het niet laten.
 
Wees er wel van bewust dat je de filterwatten maar 1 week in je systeem kan blijven zitten. Na een week loop je het risico op een nitrietpiek want de watten zijn niet ingedraaid.
Nog een reden om dit in een HOB filter te zetten ipv een potfilter IMO. Dan kom ik ook vrij snel uit op een bioloog boven een potfilter is bijna hetzelfde gedachtegoed.
 
Ik heb meer filtermedia dan watten in mijn filter zitten. Die watten nemen amper volume in ten opzichte van de rest van het materiaal dus een piek door het vervangen van de watten lijkt me heel sterk. Zoveel bacteriën neem je niet weg namelijk.

Ik heb laatst een filmpje van Dr Gerald Bassleer gezien waarin hij uitlegt dat wij veel te veel poetsen en het aquarium te schoon willen hebben, waardoor je vissen juist vatbaarder zijn voor ziektes. Ik zal hem zo even opzoeken. Het tegenovergestelde van wat jij zegt dus. Ik zeg niet dat je fout zit hoor maar vind het wel een interessante tegenstelling. De waarheid zal vast in het midden liggen.
 

Vanaf 19 minuten heeft hij het erover. En nog een screenshot van een reactie van hem:
Screenshot_20200329-112613_YouTube.jpg


Dus een beetje vuil in je bak hier en daar is niet erg. Ik ben erg precies in de verzorging van mijn dieren hoor en sluiers zijn extreme vervuilers dus regelmatig schoonmaken is echt nodig. Maar ik heb zelf niet zo de drang om alles uit mijn water te willen filteren.
 
Een jaar geleden maakte ik wekelijks mijn filter brandschoon, maar ik heb inmiddels hier geleerd dat dat juist het tegengestelde effect bereikt van wat je wilt. Nu spoel ik mijn filters beurtelings in afgeheveld aquariumwater, maar alleen als de stroming minder wordt. En af en toe schep ik tussendoor wat poepjes van de bodem. Bij de waterwissel 1 x per drie dagen zuig ik de losse troep weg. In mijn binnenfilters zitten zowel chemische als mechanische filters (spons, carboncartridge en keramisch materiaal).
 
Ja poepjes die blijven liggen haal ik ook weg idd. De enige reden dat ik die watten af en toe vervang is idd de doorstroom. Maar ik denk dat ik ze wat minder vaak ga proberen te vervangen.

Ik heb een grove spons en fijne spons, watten, keramische buisjes, micromec en siporax in mijn filter dus ook een mix tussen biologisch en mechanisch.

Carboncartidge? Zit daar actieve kool in?
 
Ik ga binnenkort een luchtsteen installeren want ik vind de bubbels zo gezellig staan.

Heb ik ook gehad voor 2 dagen.
Heb er 4 merken geprobeerd en 3 terug gebracht die maakten te veel lawaai.
De Sera was het stilste die ik lokaal kon vinden maar wel icm de superfisch schuimbak. Dan is die acceptabel stil maar kan nog steeds makkelijk een zoem geven aan alles wat er omheen staat.
Ook het slangetje zelf geeft de trillingen door hoor.

Heb gemerkt dat de diamantzalmen een stuk minder schuw werden als zonder luchtbellen maar is alleen maar omdat je meer ruis in je bak introduceert. Als je iets op tafel zet oid detecteren ze dit minder snel.
Toen merkte ik dat vissen erg gevoelig zijn voor trillingen ben ik het tegenovergestelde gaan doen: oor tegen de bak en luisteren.
Toen veel veranderd en hoor alleen het oppervlak af en toe kabbellen door de sproeibuis is ook nodig voor zuurstof.
De stilte gaf hun ook veel rust en leefden ook helemaal op.
Ontstressen is volgens mij ook belangrijk voor een stabiele bak, echter had ik toen bewust gekozen voor scholenvissen en die zijn van nature snel in de stress (anders scholen ze niet) dus had ik de Brochus splendens op de bodem, minder stresserige Diamantzalmen in de onderlaag en Keizer tetras in de middenlaag die nieuwsgierig zijn en zo de rest ontstressen.

Dat een sluierstaart vrij doof is voor stress geloof ik wel maar denk wel dat elke vorm van stress niet wenselijk is. Heb vaak genoeg raar gedrag bij vissen gezien en als het er in zit krijg je het er moeilijk uit.
Is wel mijn eigen mening hoor;)

Heb heel even de luchtsteen gebruikt in het begin omdat de panda liever bovenin uitrust dan onderin dacht zuurstofgebrek maar hij zwemt eigenlijk overal, hapt lucht, spugt weer uit en gaat vrolijk verder.
Lijkt wel of ze drijvend voer fijner vinden als zinkend voer ook nog eens...
 

Bijlagen

  • DSC02953.JPG
    DSC02953.JPG
    171.4 KB · Weergaven: 120
Voor carbon waarschuwen ze ook dat die de giftige stoffen goed opnemen, maar als ze verzadigd zijn ook ineens af kunnen geven.
Die moet je dus periodiek vervangen.

Ik had carbon bijna gebruikt als filtermedium maar heb er hierdoor vanaf gezien is toch weer anders als glaspijpjes maar beiden enorm poreus.
Als de filterwatten ingedraaid zijn kan je ze wel spoelen met bakwater en terug zetten natuurlijk. Echter twijfel ik steeds meer of ik echt moet wachten met schoonmaken tot de opbrengst minder wordt Je hebt ook enorm veel troep in je potfilter zitten. ook juist een goede doorstroom wil je hebben om het vuil uit je bak te kunnen blijven spoelen.

Begin ook steeds meer te twijfelen over potfilters hoor ze hebben een naam voor Nitraatfabrieken en denk daar best over na. Een oorzaak hiervan is veel troep wat niet nodig is.
Daarom neig ik naar mechanische filtratie buiten de potfilter. Hoe ik dit doe is nog een puzzle.
 
Ik heb tot nu toe 4 sluierstaarthouders meegemaakt met vissen die de bubbels prachtig vinden en er graag in zwemmen. Maar ik ga natuurlijk goed kijken over mijn vissen dit wel prettig vinden. Zo niet dan gaat hij er weer uit.

Haha ja begrijpelijk dat ze drijvend voer leuker vinden. Is veel makkelijker te vinden dan zinkend voer. :DD Luie donders hihi.

Die troep is juist nuttig voor een balans, zoals ik het begrijp. Zolang je waterwaardes goed zijn gaat het goed toch? Troep = natuurlijk. Verversen blijft nodig natuurlijk want een aquarium is verre van natuurlijk. Ik deel je zorgen over potfilters niet zo maar je moet natuurlijk alles op zo'n manier doen dat je er een lekker gevoel bij hebt anders is de los er snel af!
 
Ben er ook nog niet helemaal uit hoor. Normaal laat ik ook de potfilters zijn gang gaan maar merk dat ik nu bijzonder veel fijnstof in mijn bak krijg wat een standaard JBL niet er uit haalt nu.
Heb tijd zat om er over huiswerk te doen en met 2 visjes valt dat best mee natuurlijk. Wel wil ik straks bij de karwei wat isolatieschuim halen meer doe ik even niet.
 
Net dit in het kastje geschoven:

De achterkant van het kastje is open dus kon de extra lengte er mooi aan de achterkant uit laten hangen en zo mooi losjes om het filter leggen.
Wordt het toch krap in de kast nu en krijg het deurtje net niet helemaal dicht dus zit het schuim er iets te strak in.
Toch scheelt het weer een beetje en is het bijna een slaapkamer potfilter kwaliteit. Hij staat nu achter mijn bak in te draaien en aan de voorzijde hoor je hem nu nauwelijks. Aan de achterkant dus nog wel.

Moet er toch even over nadenken hoe dit moet onder een nieuwe bak krijg het gevoel dat ik wel een geluidskast wil of het nodig is of niet.

Zal het deurtje eens aftapen kijken wat dat doet.
 
zie net pas de Bassleer linkje! Zal vanavond even kijken dank je wel!
 
Leerzaam likje maar lukt niet om die in een keer uit te kijken gaat maar 45 minuten max :LOL:

Ben nu weer5 dagen verder met indraaien van nieuw filter maar de ruis neemt niet af en twijfel of dit gaat lukken. De Vaseline op de as neemt wat af denk ik en het geluid lijkt iets toe te nemen maar kan ook een deel irritatie zijn. Is nog geen slaapkamer kwaliteit...
Begin nu echt wel serieus een Skimz pomp te overwegen. Als ik deze aanschaf heb ik de investerig gedaan voor een Eheim qualiteit en zal mijn LFS ook duidelijk maken dat ik dan ook een LFS zoeken die ook deze kwaliteit kan leveren en er beter garant voor wil staan. Ben niet content... Geld terug wordt een heel gedoe en iets beters is een stuk duurder...

Voordeel is wel als ik er een extra pomp tussen zet en deze uitschakel dat ik wel een reserve heb waar ik alleen de stekker in hoef te steken. Volgens mij ziijn de specs ook interessanter dan een Eheim potfilter.
Kan ik ook later een sump oid overwegen. Niet echt zin in om dit nu uit te zoeken.

Andere bak is ook een hele opgaaf. Wil eens verdiepen in een acryl bak die zijn best prijzig maar zie op tegen transport en moet naar de 1e verdieping de trap op dat is echt een uitdaging. Een acryl bak is veel lichter en geen kit naden. Mischien een onderstel van steigerbuizen of leidingbuizen (de laatste is in elkaar geschroefd en verlijmt dus mega stabiel).
Een meer industriële look zeg maar. Wil ook maar 450-500L toe maar kan max 1.4-1.5m breed dus moet of de diepte in of de hoogte. Een kleiner eettafelformaat zou als onderstel ook kunnen als die zeer robust is. Persoonlijk vind ik een kast of inbouw in mijn woonkamer een behoorlijke beperking van het ruimtelijk gevoel/zicht. Ook dat ik 5 ramen in mijn woonkamer heb wil ik niet snel opgeven voor een massief ogende bak.

Filter eerst. Weet niet hoe lang ik zou moeten wachten tot hij stiller zou kunnen worden. Overigens is 100 euro voor een digitale pomp echt wel een optie voor meer leefgenot.
 
Poeh wat een gekloot met dat filter. Ik denk echt dat je een slecht exemplaar hebt, ja of de 1900 is echt luidruchtiger. Mijn 1502 is echt heel stil vooral nu ik hem op een handdoek heb gezet. Kan me voorstellen dat je er klaar mee bent pff vooral na zoveel investeren. Hij zou meteen al stil genoeg moeten zijn. Hoewel fluisterstil hoef je denk ik niet te verwachten natuurlijk. Ik zal zo wel een filmpje maken van mijne zodat je het kan horen.

Wel leuke ideeën voor een andere bak! Acryl, joh, nooit van gehoord. Ja behalve de kleine kinderbakjes die je in de dierenwinkel kan kopen.
 
Hoi!
Was ff met waterwissel bezig ;)

Heb ongeveer hetzelfde geluid maar iets harder denk ik. Eerst een stevige zoem er in maar met de nieuwe rotor en as is dit weg. Wat jij nu hebt echot in mijn kastje en deur open is net te luid naar mijn zin.
De 401 en 402 hoor je bijna niet en als je dit gewent bent neem je met meer geen genoegen...

Acryl is super mooi maar heeft ook veel nadelen daar moet je echt over nadenken hoor.
hier een voorbeeld:
 
Laatst bewerkt:
Ohhh joh dan is jouw standaard vele mate hoger denk ik. Ik vind dit meer dan acceptabel namelijk. :DD Maar ik snap dat je hem stil wilt als je hem in de slaapkamer hebt staan. Hoewel ik een beetje white noise/gebrom wel relaxed vind haha.
Je had al geïsoleerd toch?
 
IK heb hem niet in de slaapkamer staan hoor maar wil wel de kwaliteit waar ze mee adverteren. Anders had ik ook een goedkopere kunnen aanschaffen.
Met werk heb ik ook redelijk wat lawaai om me heen en thuis kan ik de stilte dan ook goed waarderen.

Echt alles is te koop hoor maar je moet er wel naar zoeken als je beter wilt als gemiddeld. Hoeft niet eens veel duurder te zijn. Vaak is er in het buitenland meer keus vind ik.

De isolatie heb ik er weer af gehaald die zat er te strak omheen dus werkte niet echt. Hij past precies in de kast zonder schuim...
 

Terug
Bovenaan