Omschakelen van warmwater naar koudwater beetje hulp van experts nodig svp.


Ik gebruik een rubber kwastje om het vuil overal tussenuit te halen, en houd daar de hevelslang bij zodat het meteen wordt opgezogen.

Bekijk bijlage 300233
Dat is ook een goede tip! Ga ik eens proberen.

Schepnetje kon ik zelf niet verzonnen krijgen! :ROFLMAO: (y)
Nu staan de plantenbakjes tegen het glas redelijk in de weg voor een schepnetje en de Oranda en Ryukin zwemmen zich iedere keer klem dus heb met mokken gebaricadeerd. Echter het vuil trekt er tussen. Met een andere bak kan ik de stroming dan ook beter sturen hoop ik en maak een poging om de fx6 korf wat hoger te zetten en van de kleinere JBL402 kort en laag zodat liggen vuil daar naartoe gaat en niet in de FX6. Er zijn wel wat dingetjes om te proberen hiermee en kan ook nog iets bouwen van een "stofzuigerbuis" die ik in een koker in de bak parkeer waardoor de koker een korf wordt.
Dan stroomt het water in de 402 altijd maar is dan louter voor het grof vuil en dan makkelijk te legen.

De Oase Gravel Cleaner is dan een onhandig ding met vaste slangen... en ik hoef dan niet te primen dat gaat vanzelf met aankoppelen van de slangen.
Beter een potfilter ombouwen dan verkopen;)

Aquarium heeft nu direct nog geen prio, echter is de fabrikant vorige week verhuisd en is net weer opgestart. Moet nog bespreken hoe de stabilisatielijsten moeten gaan worden met die FX6 bochten dat is best lastig...
Nu jij dat zegt.. Niet eens aan die strips gedacht die in de weg zitten. Welke fabrikant had jij ook alweer? Ik was nu bij Wolferen aan het kijken.
 
Leuk dat je wilt opschalen!

Deze zit in Kerkdriel:
Ik ben er gisteren nog even geweest voor de laatste details kort te sluiten. Ik wil de verbindingstrip in het midden gelijk met de rand hebben en daaronder stabilistatiestrips alle 15cm vrij van de zijkanten.
Een Led buis is er dan geen plaat voor die moet er boven hangen maar kan dan wel ca 3-5cm lager mijn niveau aanhouden zodat ik daar minder klakaanslag krijg. Ook wil ik indien nodig dit af kunnen plakken met een strook folie ipv fineer oid vind ik veel mooier. Breedte van de kitnaden is naar keus echter bij een smalle kitnaad kruipt de alg er wat sneller onder en moet de bak na ca 7 jaar gereviseerd worden. Heb voor een iets bredere naad gekozen. De enkele verbindingstrip zal vrij breed zijn is op zich geen nadeel daar zou een voederautomaat op passen of werkgereedschap.

Prijs moet ik nog ontvangen maar hij zit net in de afsluitende fase van een verhuizing. Afmetingen zijn 145cm breed x70cm diep x 55cm hoog.
 
Gaat nog niet zo snel maar is niet erg zo kan ik de kosten ook wat uitsmeren. Het onderstel en blad is ook vrij duur als ook de fx6.
Ik wil ook nog een Hydra filter overwegen die breekt amoniak, nitraat, nitriet, en proteïne af. Merk wel dat het water toch snel troebel wordt met een licht luchtje. Is mischien beter dan een nieuwe potfilter erbij te zetten en goedkoper...

De klok op de Jbl402 is deels gelukt. qua vuil zuigen is die net te zwak (klok te groot) maar met enkel een buis best een goede gravelzuiger dus probeer een iets kleinere diameter klok te maken. Die klem ik dicht in de buurt van de fx6 korf die vrij hoog zit en zet de klok met zuignap klem zo laag mogelijk en zuigt dan mooi mechanisch vuil op maar met iets te veel moeite nu. Dan kan ik dit straks mischien als gravelzuiger blijven gebruiken en daar een hydra filter aan koppelen. Wellicht werkt een afgeschuinde buis ook goed ipv een klok.
Een schepnetje is niet ideaal ik zie veel voer en poep uit elkaar vallen en vlokken...

Ben ook een aantal weken gestopt met easy carbo en ferro te geven maar de plantjes groeien echt behoorlijk door dus wordt tijd om te snoeien. Ook veel uitwerpselen komen in deze planten terecht en wordt vlokkerig na een tijdje. Nu snap ik de bare bottom en geen planten best goed wat veel mensen doen. In de nieuwe bak worden dit enkele kommetjes denk ik.

Inruilen van de visjes kan nog lastig worden dus wellicht zoek ik een nieuw baasje voor de chocolate oranda en panda moor. De kleine fantail heeft wel wat weg van de Ryukin en vind die best leuk zou mischien goed in een Ryukin bak kunnen .
 
Als proefje een verloop gehaald bij een koi winkel. Gelukkig in transperant kleur dan kan ik zien wat hij opzuigt.
Daar heb ik mijn gravel klok van gemaakt die zit met zijn diamater net tussen de kleine en grote gravel klok van Superfisch in.
Het propellortje draait net niet mee met de aanzuigstroom maar nu zuigt de JBL401 net voldoende om het afval op te zuigen en voerresten, maar filterzand lukt net niet.
Heb hem net naast de korf van de FX6 gezet. Deze kan even niet iets lager ivm slanglengte (corrigeer ik bij de nieuwe bak als die er is).
Het is dan de bedoeling dat de fx6 het water zuiverd en het afval eronder zwerft en dat dit door de JBL401 opgezogen wordt.
De 401 met klok gebruik ik dan ook als gravel cleaner en kan ik makkelijk leeg gieten in de gootsteen zonder het zand mee te gieten.

Met een waterwissel is deze ook weer het makkelijkste in bedrijf te zetten merkte ik: als de persslang niet onder water staat kan de aanzuig makkelijk de potfilter vol laten lopen.
Het enigste lastige is om die klok over de dwarsstrippen te verplaatsen dan komt er lucht in de aanzuig en met een beetje pech walt de jbl stil. Dat doet de FX6 dus niet.

Ik had e Superfisch klok enkele dagen tegen de bodem gezet naast de FX6 korf en het viel me op hoeveel poep en voer die had opgenomen dat had ik niet verwacht omdat de aanzuig best zwak is.
Straks is het wel weer de bedoeling om een dun laagje zand er in terug te doen om de sluiers weer te laten grondelen dan waait het fijnvuil ook wat op. Op een bare bottom doen ze er nu niets mee.

Moet wel zeggen dat op 270L 4 medium size sluiers een hele opgaaf wordt om de bak echt helder te houden. Vooral met veel planten er in plakt troep makkelijk op al het groen ook de hele lange uitwerpselen...
Dan lijkt een extra filter van Hydor erbij straks vrij logisch omdat die Amoniak, Nitriet, nitraat en proteinen afbreekt...
Morgen eens flink snoeien in de planten.

NB de mokken staan er nu in omdat de gekitte plantenbakken net te laag hangen voor sluiers daar komen ze klem onder te zitten dus alles gebarricadeerd. Ook bij de aanzuigbuizen gaan ze vaak nog in de knoop en kunnen niet achteruit ontsnappen. Nog hardleers ook!
 

Bijlagen

  • DSC03089.JPG
    DSC03089.JPG
    168.6 KB · Weergaven: 99
Net na de medicatie een grote waterwissel gedaan. Maakte me zorgen om de Ryukin die verstopte zich een week lang in een rustig hoekje. Nu dat de anderen druk zijn begint de Ryukin weer een beetje normaal te doen en de bak rond te zwemmen en de rugvin weer omhoog. Merk wel dat dit de "maanvis" onder de sluiers is. Gelukkig gaan ze ook weer naar eten zoeken.
Gelukkig is de bak weer in vrede maarbehoorlijk moeten knutselen. Al het zand eruit (ze spitten de schaaltjes wel door en gooien de helft erlangs), een emmer met groen er uit getrokken die meer als grof filter fungeerde en een stofzuiger gebouwd op de JBL402 en dit is eigenlijk nog een beetje onderbemeten qua capaciteit maar een berg troep wat hij er uit haalt!!, Fx6 open gemaakt in een volle badkuip aquariumwater en geen visjes erin gelukkig maar redelijk wat slakken op de voorfilters echter de wattenfilter en media zag er super schoon uit. Ook niet veel poep er in.

Wellicht moet ik toch een bruissteen overwegen erbij te zetten maar overweeg ook een Hydra inline filter erbij. Een extra filter met pomp is lastig heb nu de sproeibuizen tegen het glas gericht en de FX6 gehalveerd lijkt wel of ze kalm water het fijnste vinden vooral de Ryukin.

Heb wel zwaar het gevoel dat de Panda en Oranda een ander baasje moeten krijgen dus bij interesse een PM. Hoeft niet de hoofdprijs.
 
NB de mokken staan er nu in omdat de gekitte plantenbakken net te laag hangen voor sluiers daar komen ze klem onder te zitten dus alles gebarricadeerd. Ook bij de aanzuigbuizen gaan ze vaak nog in de knoop en kunnen niet achteruit ontsnappen. Nog hardleers ook!
Daarom heb ik dus ook die mooie ronde maaskeien in mijn bak. Nou kunnen mijn sluiers ook in z'n achteruit zwemmen, er is gelukkig nog niemand klem komen te zitten hier...

Wellicht moet ik toch een bruissteen overwegen erbij te zetten maar overweeg ook een Hydra inline filter erbij. Een extra filter met pomp is lastig heb nu de sproeibuizen tegen het glas gericht en de FX6 gehalveerd lijkt wel of ze kalm water het fijnste vinden vooral de Ryukin.

Heb wel zwaar het gevoel dat de Panda en Oranda een ander baasje moeten krijgen dus bij interesse een PM. Hoeft niet de hoofdprijs.


Ik heb hier een FB pagina voor je waar veel mensen op staan die ervaring hebben met de Hydra. Ik ben er ook mee bezig geweest, maar koos uiteindelijk toch voor de Fluval U4 filters.

Ik vind zowel je panda als je oranda geweldig mooie vissen, helaas zit ik met mijn 2 sluiers en ancistrus echt aan m'n tax...Hopelijk vind je een leuk plekje voor ze.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig is de Ryukin weer een heel stuk mobiel na de grote WW en zwemt weer rustig door de bak nu de medicatie er niet meer in zit.

Heb net je linkje geprobeerd maar vind van alles behalve Hydra. Wat ik er over lees is dat het super is voor een licht beplante bak en bij grote vervuilers, Bij medicatie moet hij echt uit anders grote kans op sterfte, Bij een vol beplante bak geen voeding meer voor de planten en sterven af, en dat de proteine afbreken. Voor een sluierbak lijkt dit wel een sluitend product.
Waarom heb je er niet voor gekozen dan?
 
Het systeem werkt met elektrische stroompjes heb ik begrepen, en dat vond ik een minder prettig idee. Hier op het forum waren ze er ook over het algemeen minder enthousiast over, en in verhouding is hij nogal duur. Dit is het topic dat ik vorig jaar over binnenfilters heb gestart.

 
Ik vind de panda helemaal geweldig, maar ik ga eerst voor mijn 'uitbreiding-plan'. Fijn dat het weer beter gaat met ze!
 
Met veel twijfel toch van de Oranda en Panda afscheid genomen en bij hoge uitzondering mocht ik deze inruilen bij FGS echter je krijgt er nooit voor terug wat je ervoor betaald hebt...
Had ook niet superveel keus omdat de Oranda en de Panda enkele schubben missen en er weer eitjes in de planten zitten dus de 2M/2V verhouding was echt een stress factor wat niet goed kan gaan en dat snapte hij ook wel gelukkig.
Heb echt veel moeite gehad om een alternatief te vinden en ben daarbinnen ongeveer 1,5-2 uur bezig geweest met "filteren" blijkt er bij de Ryukins toch erg veel mannetjes te zitten op dit moment.
In de nieuwe lichting toch enkele mooie gezien maar ze zijn niet groot (iets groter als bij tuincentra) maar wel de prijs van een volwassene met reden dat een medium of groter echt stevig aan de prijs is richting 300-400 euro of meer.
Dan maar een showexemplaar uitgezocht uit die bak. Van deze zijn er nog enkelen echter bij deze is de kop geheel grijs en duidelijke banen grijs/oranje met hele mooie schubben.

Nu even 3 uurtjes in een 60L bak met Argulol (tegen oa ankerwormen). Er is niets te zien echter heb ik vorige week ook mijn bak ermee behandeld en moet nog eens herhaald worden.
Visje is heel actief dus ben benieuwd hoe dit bij de anderen gaat. Het is waarschijnlijk een vrouwtje maar nog te jong om dit goed te zien.

De Menkaburi en Fantail doen het super samen nu de anderen er niet bij zijn en de Menkaburi zwemt eindelijk weer door de hele bak dus er was wel stress bij die dame denk ik en niet direct de stroming van de FX6 die staat weer 100% (toch fijn dat dit af te regelen is). H eb ook enkele andere wit/rode gezien maar halen het niet met wat ik nu heb dus niet gedaan. Ook een mooie oranje versie was in competitie met wat ik uiteindelijk heb gekozen. Eentje erbij zoeken nu wordt echt lastig vrees ik. Bij veel vissen die hij had vond ik best mooi maar geen wauw factor. Gelukkig net niet met lege handen terug gegaan naar huis...

Nog 2,5uurtjes en dan kan de kleinste bij zijn nieuwe vriendjes en moet ik aan de studie voor Sluier voer voor de vitamintjes.

3 in totaal dus in mijn 270L bak, 1 medium en 2 kleintjes en is voorlopig wel goed zo. Eerst een andere bak en dit goed organiseren.
 

Bijlagen

  • DSC03108.JPG
    DSC03108.JPG
    125 KB · Weergaven: 136
  • DSC03107.JPG
    DSC03107.JPG
    143.3 KB · Weergaven: 106
  • DSC03104.JPG
    DSC03104.JPG
    151 KB · Weergaven: 106
  • DSC03102.JPG
    DSC03102.JPG
    155.2 KB · Weergaven: 99
Laatst bewerkt:
Mooi visje, Erik! Een man twee vrouwen moet goed gaan in deze bak. Het zijn in ieder geval wel vissen die aan elkaar gewaagd zijn.
 
Leuke vis! Wie weet kom ik de panda dan nog wel tegen als ik over twee weken daar ben. Maar dat zal wel een kleine kans zijn.
 
Hehe, Zal even zoeken zijn hij heeft er een boel bij Pandas bij gekregen maar deze is wat groter en heeft een zonnebril op :cool:

De Menkaburi had zich gisteren in een rustig hoekje bovenin verstopt en de kleintjes kwamen haar telkens opzoeken maar ze was duidelijk niet happy...en eten wilden ze allemaal niet.
Dan maar weer wat zand er in, wat potjes en bruissteen erbij. Mischien ook een zuurstof issue maar denk nog zeker de stress van de Oranda en Panda die een stuk drukker zijn.

KOm ik net thuis en ze zwemt meteen naar me toe dus etenstijd!:love:.
Ze eten nu lekker en zwemmen lekker rond door de hele bak en ook lekker laag langs de mosballen, zoeken elkaar op en gaan weer verder dus(y)(y)

Kleintje is echt klein:giggle: fotomodel in de dop.

Zet geluid maar uit Patty Brard op tv :ROFLMAO:
 
Laatst bewerkt:
Per toeval een AAA grade Ryukin gevonden op youtube echter realiseer ik me nu wel dat mijn Calico ook in die groep kan komen met IMO een mooier schema :giggle: .
Nieuwe bak gaat eindelijk in produktie:giggle:. Heeft nu ook niet super veel haast met mijn bestand nu maar wel leuk!
 
Wat een joekel! :oops: :ROFLMAO:
Lijkt wel een vijver op poten straks...
 

Bijlagen

  • DSC03110.JPG
    DSC03110.JPG
    131 KB · Weergaven: 106
  • DSC03111.JPG
    DSC03111.JPG
    162.6 KB · Weergaven: 109
Nou, je kunt straks een duikbril met snorkel opzetten en met je vissen meezwemmen :D , de warme dagen komen eraan...
 
De bouwer had er een verassing in verwerkt: Optic white in de voorruit en strips! Was eerste een meerprijs van 130 euro voor de voorruit maar voor 4 zijden wel erg duur dus van afgezien. Had hij nog een restruit over :cool: .

Moet nu echt een lijstje maken met de werkvolgorde anders komt het niet goed. Moet eerst eens een goede oplossing vinden voor de afvoerslang boven de wc pot. Dit moet echt eerst voordat er 500L in de nieuwe bak zit anders is de WW meteen een issue. Bak schoonmaken, kit afwerken, 60L bak gebruiken voor de FX6 voor de bak wissel, badkuip met aquariumwater pompen, vissen erin, zand, planten, vulslangen, Wellicht een dubbele afzuigklok (best tevreden over nu maar vind het niet leuk om over de stabilisatiestrippen getilt te worden ivm luchtaanzuig).

Overhuizen wordt een weekend klusje denk ik. Gelukkig niet veel haast nu de bak is nu ruim voldoende dus kan dit rustig uitwerken.

Wat me wel opviel is dat er een afwerkprofiel aan de onderkant is gebruikt en twijfel nu of ik nu wel of geen schuim er onder moet leggen. Morgen even informeren en wellicht die strip er meteen afslopen.
Wilde een kale bak;). Wel overweeg ik later een boven rand van matte folie te plakken om een kalklijn uit zicht te hebben. Steunen voor LED balk komt later wel en stekkerdoos ook eerst alles een plaatsje geven.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt nog geen klem om die slang vast te zetten op de wc-pot? Misschien een combi van een lijmklem en een kunststof gordijnring die je met de lijmklem op de rand vastzet? Dan kun je de slang erdoorheen in de pot steken.

Wel weer een mooi werkschema, ik denk dat dit heel mooi gaat worden.
 
Recht de pot in binnen 4 minuten 70%leeg met die 25mm slang (inwendig diameter):giggle: .
Moest wel even zoeken hoor voor inspiratie (geen copyright;))
Als ik de slang weer oprol valt de restwater er ook meteen uit dus geen geknoei.
Tijdens het vullen doe ik meteen de JBL402 (gravel cleaner) leegmaken en beetje schoonspoelen. Dat is echt pas een rioollucht veel erger dan een filter schoonmaken. Niet te hard leegkiepen om het zand niet in de gootsteen te mikken dat kan wel weer een keer terug in de bak. Slangen aansluiten, de uitgang eerst open om het water er uit te krijgen en daaarna de ingang open dan hevelt hij weer vol en klaar.
NOg even de algen van de ruiten afvegen en 20 minuten later is de grote waterwissel en onderhoud gedaan.

Het probleem van de "gravelvac402" icm met de stabilisatiestrip heb ik opgelost: hand tegen de klok houden zodat het water er niet uitloopt (geen lucht aanzuigt) en over de strip springen en weer verder stofzuigen. De rotor hikt wel even maar lijdt er niks onder. Wellicht ga ik hier later wel een Eheim Classic voor gebruiken als gravelvac.

Vanmiddag de aquariumbouwer even gebeld en gevraagd of ik een schuim mat moet gebruiken als hij hoeklijstjes onder de bak heeft gekit. Is een controversieel onderwerp waar sommigen het wel doen maar de Juwel bakken hebben dit ook niet en hij vond het geen pré. Nu kan ik meteen gaan nadenken wat ik onder de bak wil leggen. Wellicht kan er een folie of canvas onder ipv direkt op het blad te kijken.
Als ik er iets lichts onder leg valt de dunne laag zand ook niet direkt op als de bodem niet bedekt is.
De bodem verven kan ook nog. Nu nog wel...
 

Bijlagen

  • DSC03113.JPG
    DSC03113.JPG
    161 KB · Weergaven: 96
  • DSC03114.JPG
    DSC03114.JPG
    114.9 KB · Weergaven: 97
Je moet er maar allemaal op komen. Ik ben niet zo creatief. Flinke bak inderdaad! Zullen ze heel blij mee zijn.
 
Ben wel redelijk creatief in dit soort dingetjes. Vooral de waterwissels en filter reinigen vond ik bij mijn Tropische bestand best wat moeite en tijd kosten en nu met die FX6 kan je dat echt makkelijk oplossen zonder extra pomp aan te schaffen die heb ik al. Ook al wat langer aan het zoeken geweest naar een oplossing om het mechanisch vuil en biologisch vuil wat beter te kunnen scheiden dus enorm veel filmpjes gezocht mbt gravel vacs terwijl ik een potfilter eigenlijk al had meedraaien. Bevalt me zo best redelijk. Mag wel wat sterker zijn en hoop de klok en slang straks wat netter in de nieuwe bak te hebben.

Nieuwe bak ben ik elke avond aan het schoonmaken en de kit naden nawerken. Hij ligt nu op zijn zij op tafel. Nu kan het nog dus wil er iets nets van maken. Op veel plekken vind ik het geleverde werk eerder matig. Gelukkig had ik nog aquariumkit liggen (tht 2018...) maar is nu na 2 glaskrabbers te hebben versleten best netjes maar ga er morgen nog een bij kopen om echt de laatste "mist" weg te krijgen.

Net het zand uit de bak gehaald dmv schepnet, powerhead en hevel ging dat best vlot. Probeer zaterdag de bak om te zetten maar zie er een beetje tegenop om de tafel waterpas te zetten omdat de vloer niet vlak is.

Ik twijfel wel of 1 fx6 voldoende zal zijn hoor hj draait nu op 270L voluit. Moet wel zeggen dat hij propvol zit met biohome. Die heb ik zelfs doorgebroken om er meer in te krijgen dus is dichter als normaal wat de doorstroom ook iets minder maakt dus kwam niet verkeerd uit. voor 500L werdt ook vaker 2 filters gekozen. Daarom leek me een gravel/vuil filter ook een goede optie.

Ik leer hier op dit forum ook elke keer wat bij hoor! Vind het leuk om anderen ook wat ideetjes te kunnen geven. Straks nog meer verdiepen in waterwaarden, voeding en ziektes maar is nu niet direkt een prio maar wel op de to do list.

Visjes groeien als kool nu!De Calico is niet veel kleiner meer als de fantail!
 

Bijlagen

  • DSC03153.JPG
    DSC03153.JPG
    158.9 KB · Weergaven: 86
  • DSC03152.JPG
    DSC03152.JPG
    128.7 KB · Weergaven: 84
  • DSC03151.JPG
    DSC03151.JPG
    121.7 KB · Weergaven: 80
  • DSC03150.JPG
    DSC03150.JPG
    132.2 KB · Weergaven: 79
Wellllllnu...
Zand er uit gehaald gisteravond en merkte al eerder op dat je precies ziet waar de bak op het hout rust. Dat is dus een donkere plek en de rest een spiegel.
Herrinner me nog vdos van Solid Gold dat ze de bodem en achtergrond zwart schildert en zag dat dit een mooi dekkend effect geeft zonder spiegeling. Bij de Praxis geweest voor een canvas tafelkleed als alternatief voor de houtkleur tafelblad maar daar haal ik de spiegel niet mee weg. Merkte ook dat de vissen veel fijner zwemmen met zandbodem dus wil dit wel behouden maar nog steeds een dunne laag.
Als ik er een powerhead bijzet om de bodem schoon te blazen wil ik niet de tafelblad zien maar een acceptabel alternatief. Creme verf vind ik persoonlijk niets dus heb ik er Weidegroen op gerold.
Dan heb ik ook een nette en rustige kleur voor de visjes en mijzelf als ik bare bottom wil gaan of als er open plekken ontstaan.

Verven viel best tegen de siliconenkit geeft best wat gaten zonder verf. Na meerdere lagen geprobeerd te hebben op die plaatsen een stukje plakband erop gezet en overheen geschilderd. Dat de bodem niet supernetjes is is niet te zien als hij goed staat de verflaag is best dik nu. Voordeel is wel dat als ik ooit van deze bak af wil dan krab je het er zo weer vanaf.

Hoop morgen te kunnen overhuizen. Ik ga vanavond vast alles eruit halen wat niet echt noodzakelijk is dus fx6 en luchtsteen blijven voor morgen.
Fotos van bijgewerkte kitnaden. Echt veel werk.
 

Bijlagen

  • DSC03154.JPG
    DSC03154.JPG
    179.6 KB · Weergaven: 83
  • DSC03159.JPG
    DSC03159.JPG
    103.9 KB · Weergaven: 88
  • DSC03160.JPG
    DSC03160.JPG
    138.2 KB · Weergaven: 79
  • DSC03157.JPG
    DSC03157.JPG
    115.5 KB · Weergaven: 86
  • DSC03156.JPG
    DSC03156.JPG
    133.5 KB · Weergaven: 83
Laatst bewerkt:
Hij staat! :love:
Duurt even maar het resultaat is er ook naar. De afmeting was in het begin even wennen maar nu zeer tevreden en niet heel overdreven.
Als ik iets zou veranderen zou het de hoogte zijn en nog breder denk dat nu de 145x70x55 best naar 45 kan en 80breed.
Inrichting is nog knudde maar eerst de flat opruimen en de oude 270L bak schoonmaken voor verkoop.
 

Bijlagen

  • DSC03161.JPG
    DSC03161.JPG
    123.9 KB · Weergaven: 90
  • WhatsApp Image 2020-07-04 at 20.37.03.jpeg
    WhatsApp Image 2020-07-04 at 20.37.03.jpeg
    109 KB · Weergaven: 102
  • WhatsApp Image 2020-07-04 at 20.37.15.jpeg
    WhatsApp Image 2020-07-04 at 20.37.15.jpeg
    118.9 KB · Weergaven: 102
Ze zijn nu superblij! Alleen zien ze er nu een stuk kleiner uit als in de 270L bak LOL!!

Voorlopig doe ik niet te veel aan het interieur. Ook geen extra zand in de bodem wat eruit kwam zit nu in de plantenbakken en de rest erlangs op de rechter helft. Bij de linker kant zitten de korf en nozzle van de fx6 en merk nu dat de stroming precies goed is bij een grote bak is de circulatie mooi rustig dat de dunne blaadjes zacht wuiven. Op het kale gedeelte kan het vuil iets makkelijker naar de korf schuifelen en kijk even aan waar het vuil zich ophoopt en kan dan mooi de plaats van de gravel vac bepalen.

Heb nu de 402 eruit gezet en de 401 als gravelvac in gebruik. Het eerste mandje is anders en houd het zand en vuil er minder in hoop ik zodat die makkelijker bezinkt in de pot.
Om de 401 wat meer kracht te geven heb ik hem licht getuned door de opvoerhoogte terug in de bak over te laten nemen door de fx6. Ik heb de uitgang van de 401 op de kleine kraan van de fx6 gekoppeld.
Al het water wat hierin komt wordt door de fx6 omhoog gepompt dus wordt de 401 hier niet voor belast. De aanzuigkorf zuigt nu aanzienlijk harder. Voordeel is ook dat de uitstroom van de 401 niet naar de bak gaat dus geen extra slang in zicht.

Nu nog de verlichting uitzoeken. Wil hier niet te veel mee doen voor mijn woekerplantjes de sluiers eten ze niet en als ze wat langzamer groeien is dat ook prima.
Nog even zoeken naar de goede LED geloof dat ik 6000K moet hebben. Zoek dit nog even op. Denk ook dat ik niet de hele bak ga verlichten.

Vooralsnog draaien alleen de fx6 en 401 op deze bak verder niks nodig.
 
Een mooie strakke lamp vanaf het plafond boven de bak misschien? Ik vind het wel wat hebben, dit ontwerp. En je visjes zullen wel gauw "in de bak groeien" denk ik. Toen Tigger dood was gingen Quick en Nicolientje ineens in een groeispurt(Quick naar 23 en Nicolientje naar 18cm), en nu alleen Nicolientje met Pepper rondzwemt zie ik dat weer gebeuren ( Nicolientje zit nu ook al tegen de 20 cm aan). Het lijkt wel of ze extra hard groeien als ze meer ruimte hebben.
 
Even afwachten hoe ze groeien met 180L per vis :giggle: (y) . Heb wel het idee dat 4, max5 echt wel opgaat voor mij hoor. Ze lijken inderdaad ook wel gegroeid te zijn nadat ik de Panda en Oranda er uit heb gehaald. Wel merkte ik bij de 270L bak dat je die na 3 dagen echt kon ruiken en deed ik altijd 70% WW. Even afwachten hoe dit straks uitpakt.

Plafondlamp is te lastig vrees ik.... wel heel strak! ben nog zoekende voor de lamphouder. Ik kwam deze tegen die ik aan kan passen:
Mischien is Wit een minder opvallend kleurtje echter de ondertafel is metal look dus een aluminium is goed denk ik. En niet duur.

hier wat 6500k lampen gevonden die er in passen. Nu heb ik ook een Ikea staande lamp even neergezet met warmwit (verkeerde licht) er in. Is een Led bol met spiegel en kan je inkijken.
Ik ga ervan uit als ik er in kan kijken is dat voor huisdieren ook fijn. En ze zwemmen er onder als ze nooit anders hebben gehad!
Jammer dat de plantjes er niet lekker mee doen echter als een woekerplant rustig groeit heb ik er ook vrede mee.

De staande lamp heeft een bout door de buis en is aan de voet geschroefd. Die bout past ook op de flens waar ik een lamphouder op wilde maken dus de staande lamp inkorten op de goede hoogte lijkt me een prima alternatief. Helaas staan bij de Ikea lampen niet de kleurtemperatuur anders zou een platte LED ook super zijn maar twijfel of die felheid wenselijk is. Bij een ledbalk vind ik die felheid echt te veel.

Wel tof dat ze vaak samen zijn maar ook vaak alleen rondzwemmen en tussen de plantjes zitten.
 

Bijlagen

  • DSC03169.JPG
    DSC03169.JPG
    98.4 KB · Weergaven: 80
  • DSC03167.JPG
    DSC03167.JPG
    144.6 KB · Weergaven: 82
  • DSC03168.JPG
    DSC03168.JPG
    162.4 KB · Weergaven: 84
  • DSC03166.JPG
    DSC03166.JPG
    181.4 KB · Weergaven: 87
  • DSC03165.JPG
    DSC03165.JPG
    157 KB · Weergaven: 84
  • DSC03164.JPG
    DSC03164.JPG
    149.4 KB · Weergaven: 84
  • DSC03163.JPG
    DSC03163.JPG
    179.2 KB · Weergaven: 88
  • DSC03162.JPG
    DSC03162.JPG
    146.4 KB · Weergaven: 81
Laatst bewerkt:
Je bak staat onder die " poort" zie ik, valt daar niet in te boren of aan te lijmen? Een LED armatuurtje onder die boog bevestigen? Stopcontact zit om de hoek, of je kunt iets met een batterij doen als dat bestaat... maar je visjes zijn inderdaad goed gegroeid, vooral die calico.
 

Terug
Bovenaan