Omschakelen van warmwater naar koudwater beetje hulp van experts nodig svp.


Hout mag best als je maar geen scherpe punten neemt daar kun je wel mooi mos en anubis op doen
 
afbeelding is een drijvende mat, geen plastic mandjes dus.
Hout kan prima, je hebt geen telescoopogen, gewoon uitkijken dat er nergens scherpe randen of uitsteeksels zijn.
Ik heb zelf heel veel levermos, superplant
 
Laatst bewerkt:
Heb weer een uitdaging gevonden gisteren...
De filterwatten in de pot is ca 2cm dunner geworden (stroming loopt van onder naar boven) en het geperforeerde plaatje onder de watten is opgetild.
Pas toen ik de uitstroom boven het water tilde zag ik dat het debiet afgenomen was dus de filterwatten zijn dichtgeslipt.
Als die dichtslipt worden dus de watten door de onderdruk samengeperst.
Vorige week had ik nieuwe filterwatten er in gedaan en wat meer als de keer daarvoor en hierdoor is de dichtheid toegenomen waardoor dit na 1cm vuil al dicht geslibt is.

Dus bij een nieuwe vulling moet ik wellicht de watten gaan afwegen om te zorgen dat het vuil verder door de watten kan trekken voordat die vroegtijdig dichtslibt.

Heb van de week ook even de FX6 open gemaakt en viel me op dat er nog maar weinig slakken in zaten dus het polijsten van het water voordat die de pot in gaat zorgt er voor dat aleen voeding voor de media over blijft.
Dus voor dat ik mijn FX6 helemaal ga vullen met Biohome nog ff de filterwatten goed krijgen.
Ik begin soms nog wel te twijfelen of een Sump een betere keus is of een extra FX6 in serie aan te sluiten maar ben zelf niet zoon voorstander van een sump.
 

Bijlagen

  • 20210212_091147.jpg
    20210212_091147.jpg
    233 KB · Weergaven: 158
Ja, dat merk ik hier ook bij mijn Fluval U4 filters, maar ook bij mijn sump. Ik knijp af en toe de filterwatten uit in een beetje oud aquariumwater als ze zijn dichtgeslibd en alles loopt weer. Gelukkig heb ik geen poelslakken meer sinds ik de Anentome helena in de bak heb gezet. Alleen is deze vermoedelijk per ongeluk via de tuinslang in de vijver beland. Dus nu heb ik helemaal geen slakken in de grote bak. Ik heb overigens de cartridges met keramisch materiaal in de Fluvals niet propvol zitten, dan is de doorstroming beter. Ze zien er inmiddels niet uit natuurlijk, helemaal onder de algen, maar ze functioneren prima. Overal zit biofilm op, en mijn water is kraakhelder.
 
Ja en als het werkt moet je er af blijven toch? :petjeaf:
Ik denk dat ik een luie Helena had, die liep over de grootste poelslakjes heen maar gelukkig lijkt het aantal nu minder te worden en in de bak zit er niks voorlopig.

Weet niet zeker of aanslag en algen op mijn Biohome gewenst is. Wellicht zou hier de anearobe bacterien last van kunnen hebben? Mijn media ziet er schoon uit maar het filterschuim in de fx6 is licht bevuilt. Waarschijnlijk nog een restje van het indraaien van het schuim een paar maanden geleden voordat ik die blauwe blokken er in had. Had ze eigenlijk meteen even moeten schoonspoelen toen hij open was...

Moet nu wel even opletten hoe snel die watten weer vervuilen. Als dit een 3-4 weken duurt is dat best acceptebel maar nu na een week is niet echt fijn dus doe ik even niks met upgraden van de filtratie.
 
Filterwatten waardeloos. Slibt bij mij ook te snel dicht. Zak vijverwatten gehaald, dit is groffere structuur maar ook waardeloos ivm nog te snel dichtslibben.
 
Filterwatten waardeloos. Slibt bij mij ook te snel dicht. Zak vijverwatten gehaald, dit is groffere structuur maar ook waardeloos ivm nog te snel dichtslibben.
Maakt op zich niet zo veel uit denk ik als je er te veel in doet dat slibt die ook te veel dicht omdat de structuur dichtgedrukt wordt.
Ik heb er wat uit gehaald en iets los getrokken draait nu goed, Dus even afwachten hoe snel dit dicht slibt.
 
Nou, weer wat gebeurt... batterijen van de voerautomaat leeg.
Penlites gekocht en maar voor de Duracel gegaan maar was niet enthousiast voor de 9euro wat 4 AA batterijtjes kosten tegenwoordig.

Wat wel vreemd is is dat de voerknop wel werkte maar niet door de digitale klok aangestuurd werd dus waarschijnlijk enkele dagen hebben ze heel weinig eten gekregen (alleen van mij dus en niet van de automaat zelf).
Nieuw plan van aanpak gemaakt. Eerst kregen ze 4x3 voedingen+3extra bij binnenkomst per dag. Nu 6x2+3x Extra bij binnenkomst. Nu heb ik s'avonds 2 ipv 1 maaltijd en hoop dat ik een lege akku wat sneller op kan merken. Was wel even puzzellen met de tijden en lijkt best redelijk op een normale werkdag LOL!!
Voor iemand die de Eheim Twinfeed kent (heeft 2 voederreservoirs) is onderstaand schema wel duidelijk denk ik.
Met pallets zijn 15 voedingen ongeveer 3 theelepeltjes dus is de hoeveelheid best goed af te regelen. Hij kan dus maximaal 6x9 voedingen geven per dag.

En nu hopen dat die Duracells heel lang mee gaan, maar wel op voorraad gaan leggen.
 

Bijlagen

  • 20210218_103600.jpg
    20210218_103600.jpg
    124.5 KB · Weergaven: 158
Kleine update.

Na lang twijfelen toch de knoop doorgehakt om Red Calico te koop te zetten. De paaipukkels zijn nu echt doorgekomen dus is er geen twijfels meer dat het een mannetje is en wil de vrouwtjes ontlasten de balans is niet goed.
vraagprijs is 180euro en zo staat hij ook op MP : sluierstaart Ryukin Red Calico shorttale large Male.

Wil hem eigenlijk alleen verkopen aan een kundige aquariaan die ook de vraagprijs op waarde kan inschatten en al de ruimte heeft.

Filmpje nog van de aanschaf:
 

Bijlagen

  • 20210224_141410.jpg
    20210224_141410.jpg
    158.7 KB · Weergaven: 159
  • 20210224_142124.jpg
    20210224_142124.jpg
    116 KB · Weergaven: 155
  • 20210224_142153.jpg
    20210224_142153.jpg
    140.6 KB · Weergaven: 158
  • 20210224_142205.jpg
    20210224_142205.jpg
    150.7 KB · Weergaven: 154
  • 20210224_142216.jpg
    20210224_142216.jpg
    144 KB · Weergaven: 167
  • 20210224_142405.jpg
    20210224_142405.jpg
    169.2 KB · Weergaven: 153
Laatst bewerkt:
Blijkt dat Red Calico, Lemon, Doitsu an Sakura mannetjes vinnen hebben en wisselend paaipukkels.
Menkaburi, Calico en Waterink worden regelmatig verzocht om kaviaar af te geven dus moet ingrijpen om ze wat meer te ontlasten.

Wellicht moet Doitsu (wit/grijs sluierstaart) ook nog een ander thuis vinden...
Ik heb inmiddels ook behoorlijk wat keertjes in het geslacht verkeken. Daar kan Dino ook geen garantie op geven terwijl hij voor 90% zeker was dat de Sakura, Red Calico en Doitsu vrouwtjes waren.
Echter in een volle bak verliezen ze soms hun paargedrag en is ook geen paaipukkels te zien. Bij Lemon zijn de paaipukkels zelfs verdwenen!

Het was me ook snel duidelijk dat er wat wisselingen nodig zijn om een redelijke verhouding te kunnen krijgen en ben hier ook redelijk laat mee om er 100% zeker van te zijn.
Heeft ook veel tijd gekost om ze te vinden...
 
Laatst bewerkt:
Valt opzich wel mee hoe scheef het dan is toch?
Ik zou er persoonlijk geen vissen voor weg doen in ieder geval. Tenzij het echt problemen oplevert.
 
Ik moet de vrouwtjes apart zetten omdat ze uitgeput op de bodem liggen in een hoekje.
Op dit moment heb ik alleen een bestelling uitstaan voor een gele Ryukin en vind de bak vol genoeg. Echter voor een gele betaal je ook 2-3x de hoofdprijs.

Was al de bedoeling dat ik 1 mannetje zou hebben en de rest vrouwtjes en dus je advies gaat niet werken heb ik weer een mannetje erbij met wat pech. Ik grijp nu in en pas mijn bestand aan dus als er weer een mannetje bij zou komen moet er eentje wijken totdat de balans er is. Mocht er een mannetje uit gaan dan komt er nog een verzoek voor een gele en hoop dat dit dan een koppel kan worden.
Verder weinig interesse om mijn bak vol te pompen met vis. ;)
 
Gele ja? Ben benieuwd hoe snel hij die vindt, rete zeldzaam. Albino's zijn ook ge(e)l(ig) en makkelijker te vinden en behouden hun kleur sowieso. Ben je niet bang dat die heel snel wit gaat kleuren binnen?

Maar idd als je de vrouwtjes apart moet zetten dan is het niet heel wenselijk.
 
Schijnt ook voeding afhankelijk te zijn als bij Discussen.
Ja zeldzaam zijn ze zeker en moet je geen haast mee hebben. Dino weet mijn bestand en onderhoud regime en dat hij meerdere keren niks aan me kon verkopen omdat ik dan specifiek naar de high end zoek.
Daardoor kan ik hem ook motiveren er naar te zoeken maar kan best een paar jaar duren. Alleen maar goed om de rest uit te groeien.
 
Heb ook eens overwogen om een albino tropische bak te houden bijna van elke soort is er wel een albino van lijkt me ook super om te zien.
Een albino sluier is me nog niet opgevallen dat die er zijn.
 
Heb ook eens overwogen om een albino tropische bak te houden bijna van elke soort is er wel een albino van lijkt me ook super om te zien.
Een albino sluier is me nog niet opgevallen dat die er zijn.
Haha dat idee heb ik ook wel eens gehad. Ja albino sluierstaarten zijn er steeds meer, maar grote mooie exemplaren nog niet echt veel.




05:00

Het zijn weliswaar vaak geen 'true albino's', zoals bij veel 'albino' varianten van bijv guppies die rode ogen hebben maar wel allerlei kleuren kunnen hebben, maar ze hebben iig rode ogen.

In de UK heb je de Bristol shubunkin die vaak ook in kleuren als yellow Mock metallic te vinden zijn(geen albino):
1614182514312.png

Dit soort kweekvormen zijn ook steeds meer te vinden onder de fancies, ook wel iets om voor uit te kijken. Matte vissen zijn vaak ook stabieler van kleur dan metallic geschubde vissen. Kijk maar naar shubunkins die hun zwart kunnen houden terwijl dit eigenljjk niet mogelijk is bij metallic geschubde vissen (alle Panda's bijvoorbeeld).
 
Laatst bewerkt:
Prachtige visjes zeg!
Kijk ook altijd vol bewondering bij de tuincentra naar de gele goudvissen echt prachtig.
 
Toch maar de knoop doorgehakt vandaag. Ik had gisteren de fx6 open gemaakt om nog eens naar het gevolg van de voorfilters die ik heb gebouwd te kijken.
De aanslag op het schuim is weer minder geworden en de slakjes zijn aan het decimeren! Dus is een Flubenol aanval niet meer nodig. Ook gewoon nul troep op de bodem van de fx6 emmer dus die zal dan echt nooit meer open te hoeven.
De filterwatten in de FX6 waren vies en heb ik vervangen. Die zaten er nog in van voor de "buitenfilters" en kon ik geen chocola van maken anders dat ze er best droog/compact uit zagen.

Ook meteen de mandjes eens goed opgemeten en net Polycarbonaat plaat besteld ipv de PVC die ik had gemaakt. Dan zou ik geen scheurtjes moeten krijgen met boren en met een beter gaten patroon wat aanzienlijk minder werk is. Dan zou ik ze ook makkelijk aan de spijltjes vast kunnen T-wrappen zonder in de mandjes te moeten boren.
De haast begint wel een beetje te komen omdat ik van het water verversen van 4 naar 3 dagen ben gegaan de licht gele tint komt wat eerder dus de filtratie moet echt een boost krijgen.
Nu is dit ook weer dubieus omdat de bodem licht groen/geel is geschilderd en de reflectie de kleur van het water ook iets veranderd.

Hierdoor moet ook de JBL901"gravelvac" een aanpassing krijgen om deze niet iedere keer los te hoeven koppellen om te legen bij een waterwissel.Helaas leggen de slakken hier wel eitjes maar daar moet een bak met filterwatten ervoor zorgen dat de slakken niet in de bak terecht komen. Omdat dit nu mijn "gierton" is kan ik dit niet echt oplossen denk ik. volgend projektje.

Het schuim in de fx6 wordt dus nu zeker vervangen voor extra media maar ben nog in dubio voor biohome of Siporax. Hoewel ik geen problemen heb met Biohome komt er nu wel de bezinning voor het nut van een full cycle bij onze grote waterwissels.
Ook is de fijn filter in de PVC pot die ik gemaakt heb nog niet ideaal en maak telkens wat kleine aanpassingen om de vervuiling wat te vertragen en het vuil wat er toch nog langs gaat zou Biohome in de buitenring van de mandjes kunnen verstoppen wat volgens mij minder kritisch is bij pijpjes. Hierdoor wil ik ook de filterwatten in de FX6 behouden voor de Biohome die er nu in zit.

Twijfel ook nog om Doitsu te koop te zetten. Pracht beestje maar was ook opgehaald als vrouwtje maar bleek ook een mannetje. Dan zou ik op 2M3V uitkomen en als ik een vrouwtje probeer te vinden wellicht nog wat balans hebben mocht dat ook een mannetje zijn. Ook bij een gele die ik graag wil waarschijnlijk geen keus op geslacht.
Heb geen haast maar denk er wel over na...
 

Bijlagen

  • 20210225_162852.jpg
    20210225_162852.jpg
    298.2 KB · Weergaven: 145
  • 20210224_164858.jpg
    20210224_164858.jpg
    104.4 KB · Weergaven: 143
Net even uitgerekend voor de buitenste mandjes daar zou 7 liter volume in zitten. Dit zou tan totaal op ongeveer 11 kilo media uit komen.

Nu nog uitzoeken welke media er in past. Wellicht dat de Biohome Plus of Ultimate wordt. Lastig kiezen want er zit niet alleen verschil in de diameter maar ook is de dichtheid hoger bij de kleine dus weet niet wat efficienter is maar de kleine kan ik beter het mandje vullen. Maar het is wel knalduur...
 
Ik heb geen biohome maar had wel keramische balletjes van Aquael liggen die volgens hen het grootste volume hadden ( ze zijn kleiner dan de standaard keramische buisjes van dat merk), en die zitten al een poosje in mijn overhead sump. Ik heb er echt van alles in zitten ( ook een bewegend bedje van K1 ) maar de sump werkt prima.
 
Hoi Nina!

Ja ben aan het rond kijken naar wat anders maar zag dat Siporax pijpjes 15mm en dunwandig is en weegt dus veel te weinig itt Biohome dus kan ook niet zoveel bacterien dragen.
Bij Eheim kan ik ook ff niet kiezen zal Aquael morgen ff opzoeken. Effe 160 euro voor Biohome uitgeven ga ik toch eerst even rondkijken ;)
 
Las laatst nog een post hier op forum waarin biohome en pond guru kritisch werd bekeken.. Zat ook iets bij van een onderzoek en vergelijking van biohome. Nu weet ik alleen niet meer waar en wie :rolleyes:

Het kwam er op neer dat de biohome een dure koop is en niet doet wat er word gesteld wat het zou doen.
 
JA ben ook in dubio of het veel zin heeft bij veel waterwissels voor de anearobe bacterien zal dat niet heel relevant meer zijn dan.
Wellicht kan ik de mandjes hier wel goed gevuld krijgen ipv pijpjes die lijken me weinig oppervlak te hebben daar wegen ze te weinig voor...
 
haha erik die hedde goed te pakken dan die slakken ik had ze hier ook heel lang niet omdat ik flubenol had gebruikt maar toen tog weer wat er in gedaan omdat de garnalen het zigbaar beter door doen heb wellis gelezen dat ze met hun poep een bepaalde bactier aanwezig is die benefecial is
 
Klinkt goed zolang ze niet fokken als sluiers LOL!!
Heb ze eens flink in filters en slangen gehad en elke dag 20+ uit de bak vangen en 2 weken niks doen weer alles doorgefokt... mischien later eens appelslakken in de bak die eitjes zijn groot zat om niet in de filter te kunnen dan mogen ze het zand filteren :giggle:
 
Lava is een media met een redelijk open structuur omdat het een natuurprodukt is. Als je veel ruimte hebt als een vijver ien wellicht een sump dat een optie maar met beperkte ruimte en grote vervuilers zijn er betere alternatieven en is een natuurproduct als lava alleen passend als je die door een blender gooit.

Gisteravond wezen zoeken naar andere media en valt nog niet mee om een mandje zo vol mogelijk te krijgen en dat valt niet mee.
Siporax ,eheim mech etc blijkt mechanisch/biologisch te zijn en vind de pijpjes te groot en dun . Het gat is te groot IMO voor een potfilter.
Eheim biomech zegt het al: mechanisch/biologisch en zoek biologisch
Eheim substrat pro verpulvert vanzelf en poeier gaat mischien tussen mijn Biohome zitten of filterwatten maar ook niet veel goedkoper als Biohome.
Bioceramax Ultrapro lijkt mij ook super in een sump maar het gaatje in de pijp en de grotere diameter lijkt me iets minder vulling te geven en is duurder als Biohome...en vind er geen reviews van.
JBL Cermec is voorfiltermassa... Micromec heb ik nog wat van in gebruik maar wordt door JBL als voorfiltermassa gebruikt en is spekglad zo weinig poreus is het en net zo duur als Biohome
JBL Sintomec zou mischien wel kunnen maar pijpjes vullen minder goed als staafjes als Biohome
Saechem matrix onregelmatig van afmeting dus mischien minder goede vulling in een mandje en 20euro per liter!

Wellicht heeft de Biohome niet de full cycle die ze beweren, maar de gesinterde media heeft ongeveer dezelfde structuur als filterzand.
Filterzand is geroemd om het enorme oppervlak waar bacterien op kunnnen groeien en snap dan ook de keuze van dit materiaal in een gesinterde vorm waardoor het geschikt wordt voor een potfilter of een sump. Vooralsnog heb ik nog geen alternatief gevonden om het mandje net zo vol te krijgen als wat ik nu al gedaan heb met een goedkoper alternatief tenzij ik voor de grijze versie ga maar dat verschil is niet super groot...

Het is niet dat ik ergens anders niet voor open sta maar kan even geen ander alternatief vinden voor Biohome Plus of Ultimate. Zelfs de Biogravel valt af omdat daar ook te kleine korrels in zitten die door het mandje vallen anders had ik die denk ik gekozen ipv staafjes.

Ook niet veel zin meer om te zoeken dat had ik een jaar geleden ook gedaan kwam er toen ook al niet uit LOL!!
Biohome is zeker niet de duurste maar ook niet veel duurder als de andere bekendere produkten merkte ik.



 
das een goeie je komt er wel snel achter wat werkt en niet werkt met al die vis ben ook wel benieuwt wat lava steentje doen dat zou het meest duurzaam zijn ik had laats via google kleine lava steentje gekocht dat was goed betaal baar
 
Lava is een natuurproduct dus niet consistent qua dichtheid. Hierdoor is ook meteen minder ruimte voor bacrerie opbouw en heb je dus meer van nodig.
In een sump of vijverfilter heb je die ruimte wel en prijs technisch interessant. Echter als je flinke vervuilers hebt en een compacte filter (potfilter dus) is een kunstmatig geproduceerde media dus homogener en meer oppervlakte voor bacterien. Voor een normale bezetting zou dit wellicht voldoende zijn maar voor sluiers icm potfilters niet echt "risico dekkend" denk ik.

Gelukkig is er zo veel te koop dat iedereen wel iets vind wat bevalt, behalve de prijs dan, echter moet ik dit ook relativeren omdat 1 visje al duurder is dan een upgrade van mijn fx6.
 

Terug
Bovenaan