Omschakelen van warmwater naar koudwater beetje hulp van experts nodig svp.


haha genoeg eiren erik ga je gewoon de sterkste laten over leven of hoe pak je dat aan?
 
borstelen ;)
 
Gisteren een 80% ww gedaan (als altijd) en geen Voogle maar weer de Kingyo Elixer toegevoegd.
Krijg wel de indruk dat ze actiever zijn geworden. Ben benieuwd of dit beter wordt met meer wissels.

Laatste tijd begin ik ook steeds meer over de appelslakken na te denken als extra opruimers. Voornameljk ook omdat hun eitjes zo groot zijn dat ze makkelijk in aantal zijn te reguleren bij een slakken explosie.
Iemand suggesties welke te kiezen?
 
Appelslakken zijn officieel niet in de handel, maar worden door velen ingezet als opruimers...
 
heb zelf sulawesi slakken die krijgen maar 1 jong per keer die woelen de bodem ook om
 
Sulawesi kan vanaf 27Celsius
 
oh die heb ik gewoon op kamer temperatuur 21 grade
 
Kan... in mijn perspectief is dit dierenmishandeling ;)
 
Ik heb een jumbo Janus appelslak maar het enige wat deze opruimt is blaadjes AAN de plant. Voorkeur voor nieuwe plantjes met verse bladeren. Ook heb ik het idee dat er meer uit zijn poepgat komt dan dat hij algen eet. Hij sluipt rond als algen bol, hele huis is alg:juggle:
 
Appelslakjes gaat hier niet lukken: heb een deksel nodig om ze binnen te houden...
 
Met slakken moet je wel enigzins oppassen met de maat want de echte vreetzak gaat even proeven en als hij in de keel blijft steken heeft je sluier een probleem.
 
Er zijn je al vele voor gegaan met allerhande planten toestanden icm sluiers maar ik ben er nog nooit eentje op het forum tegen gekomen die planten spik en span houden met sluiers. Hele CO2 installaties maar planten en algen frustraties zijn voor de meeste te veel geworden.
Mijn ervaring is natuurlijk niet erg groot, maar bij mij gaan de 3 resterende plantenbakken er toch ook uit hoor, omdat ze toch niet mooi te houden zijn-en ja ik heb ze ook al overdosissen voedingscapsules gegeven. Hier is het ook bruine/baardalg-galore op de bladeren, in de bak zelf niks. Voor de zwemruimte én minieme kans op verwondingen zal het ook niet slecht zijn.
Qua slakken, de appelslakken(tien stuks) houden de bodem ook wel proper, maar er ligt hier zoo weinig zand dat dit normaal toch geen probleem is-ze zijn vooral leuk. Maar idd, als je bak open is, zoals bij jou zal je wel erg weinig keuze hebben, de meeste slakken hebben warmer water nodig en daar geef ik je 200% gelijk in: ze moeten op de juiste temperatuur gehouden worden.
 
Gisteren deze in huis gekregen... de 9.2:

Een echte stoere pomp van 9000L/h :giggle: . Was een tijdje aan het twijlelen voor de 5000L/h versie maar met 1.2M opvoerhoogte en extra bochten zou hij snel tegen de 80% belasting komen wat ook slijtage geeft en storingen.
Gelukkig zijn ze wel regelbaar en zijn de aansluitingen voor 40mm buis dus kan ik weer gaan knutselen.

Wat voor filter ben ik nog niet helemaal uit ik overwoog een wet/dry voor extra lucht in het water echter bij een storing ook kans op een flinke nittrietpiek.

Denk dat ik voor iets van kunstof ga ipv een glazen sump daar kan ik veel meer mee maken.

Toch wel nodig om de media flink op te schalen.
 
Omdat niet iedereen knutselt heb ik een uitstapje gemaakt naar het knutselgedeelte van dit forum en blijft het hier wat meer op visjes ipv pvc.

 
Persoonlijk zie ik liever je mooie vissen dan design rioleringen :DD

Maar vind techniek ook op zijn tijd leuk/interessant om mee te lezen hoor, maar reacties laat ik achterwege gezien dit totaal geen meerwaarde zal zijn. Ik kijk stilletjes mee tot dat jij de ultieme plug and play riolering heb uit gevonden ;))
 
Gisteren mijn FX6 met pensioen gegaan en op MP gezet.

Merk meteen dan de vriendjes actiever worden dus de bioload wat uit die sponzen komt is opmerkelijk, ondanks dat die blauw zijn en niet bruin.
Nieuw filter moet het een stuk beter gaan doen en is voor 24L biologisch en 1L mechanisch. Een extra nafilter om het uitkomende water na te polijsten zodat het fijne vuil niet nog eens opgezogen wordt.
Hier is nog iets van denkwerk in te doen na nog wat testwerk: bij het vervuilen van deze filter neemt het pompdebiet af en zakt het waterniveau in de bak ligt want er stroomt meer de filter in dan de bak in.
Nu 5L biohome en 2L siporax en restant jbl kogels, extra 5L siporax moet nog ingedraaid worden in delen. Verder opschalen media zal anders zijn. In een oeverloze discussie over media op de filtersectie was ik er al snel uit dat er geen "beste"media is maar dat variatie in stroming en media een betere allround is dan specifiek 1 media om een brede bacteriecultuur op te bouwen.

De cocosnoten met plantjes hebben zich vandaag bewezen als een ware verzamelaar van planaria dus ook hier weer een goede score. In de wasbak enkele honderden weg kunnen spoelen.
Morgen weer herhalen.
Plantjes zijn bedekt met algen, echter vervang ik ze nog niet. Hier kan ik zien of de bioload inderdaad minder wordt.

Voor toekomstige ongedierte in de filters overweeg ik na indraaien een UV te plaatsen echter is me niet bekend of PP hier tegen kan.
 

Bijlagen

  • 20210729_171950.jpg
    20210729_171950.jpg
    201.4 KB · Weergaven: 143
  • 20210730_115341.jpg
    20210730_115341.jpg
    151.7 KB · Weergaven: 150
  • 20210730_125304.jpg
    20210730_125304.jpg
    197.5 KB · Weergaven: 165
  • 20210730_125315.jpg
    20210730_125315.jpg
    146.8 KB · Weergaven: 160
Leuk om weer een bericht van je te lezen. :D

Wat een beest van een filterbak! Met over en weer nog allerlei aansluitingen zie ik. Had je al ergens een schemaatje o.i.d. van hoe dit filter werkt? (De aansluitingen en de watercirculatie.) Het lijkt me interessant om te zien hoe je dat gedaan hebt.
 
Hey Gino,
Thx!.Alles is volgens TLAR gebouwd. Het filtratiedraadje werdt niks en hier meer interesse voor visjes dus als resultaat weinig gedocumenteerd. Research,testen en de bioload verlagen waren een hogere prio . Zelfs voor waterflow en ontluchten in hydrauliek reservoirs moeten verdiepen.

Mechanische filtering is downscaled als King of DIY wet/dry filtering met hoog waterniveau in de bovenste bak voor media. Die grote bakken hebben een Bean Animal verbinding.
Fotos zijn van enkele weken geleden maar de basis ligt er. en vrij simpel.
De inlaat is een regelbare overflow/full syphon met extra luchtklok, instelbaar tot 9000L/h en werkend tot bodemniveau ivm grote waterwissels, Dus allen met opstart de klok ontluchten en nooit meer primen.

Uieraard is de kleine mechanische filter alleen mogelijk icm een fatsoenlijke bodemzuiger. Al het overige volume is voor biologische filtratie.
Eniigste geluid is van de pomp en die draait op 30% voor laag rpm.
 

Bijlagen

  • 20210725_151439.jpg
    20210725_151439.jpg
    160.1 KB · Weergaven: 147
  • 20210725_151540.jpg
    20210725_151540.jpg
    227.7 KB · Weergaven: 137
  • 20210725_152027.jpg
    20210725_152027.jpg
    125.6 KB · Weergaven: 149
Hoe bedenk je het. :D Very nice!
 
Korte rondleiding door mijn bak heen.

Volgend projectje wordt haast zeker een skimmer bouwen. Ben niet gesharmeerd van een skimmer met filter en pomp. Aangezien de jbl901 geen sproeibuis heeft maar het water recht in de bak pompt een mooi punt om nuttig te maken.
De superfish skimmer met andere pomp erin werkt wel maar heeft onderhoud nodig en hoewel er nog geen beschadigingen zijn vind ik het hoekige ontwerp niet ideaal. Een Eheim skimmer werkt hetzelfde maar zuigt veel voer op.
Wat ik wil is dat het oppervlaktewater en voer naar beneden geperst wordt ipv gezogen dan is een filter niet nodig en wordt het voer opgegeten en het afval opgenomen door de sump.

Wel apart dat deze vdo maar 240p is...

 
5 van de 7 Siporax zakken zijn nu bijna ingedraaid.
Kan wel merken dat dit filterregime de visjes levendiger maken maar lijkt ook dat het paaigedrag afneemt de laatste weken. Zal ook wel het seizoen zijn denk ik.
Na Bijna 3 weken thuis vakantie heb ik met gemak de bak onder de 23Celcius kunnen houden dus lijkt het indraaien op de goede weg maar een goede bacterie cultuur uitbouwen duurt natuurlijk wat langer. Ben benieuwd of de algen op de plantjes dan minder worden (de enigste reden om de cocosnoten zo zielig te houden en om Planaria te vangen)

5weken geleden viel het ook mijn dochtertje op dat Doitshu vaak iin de hoek verbleef. In de vakantie heb ik zijn gedrag wat langer aan kunnen kijken en lijkt het een blaas probleem te zijn waardoor ze de luwte opzoekt. Met vooral grondelen raakt ze uit balans en sinds vandaag blijft ze ook wat langer onderste boven maar daar komt ze nog steeds uit. Met zwemmen kantelt het lijfje ook voorover...
Als je dit al meerdere weken ziet gebeuren ga je je afvragen wanneer het genoeg is voordat Doitshu uitgeput raakt of dat 5+ weken in een hoekje de eindstreep wordt voor haar leefgenot.

En dat is dus waar ik zelf de grens ga trekken denk ik... In de eerste plaats voor Doitshu, echter ook in het voordeel van de rest van de kudde ivm filter om die bioload 1/7 te verminderen... Dus vanmiddag toch maar kruidnagel olie gehaald.
Emmer moet nog afkoelen. Echt wel jammer van dit vrolijk visje maar een einde is er voor elk huisdiertje en wil toch actie ondernemen voordat het hopeloos wordt...

Nog nooit eerder gedaan dus zal wel balen worden vanavond.
 

Bijlagen

  • 20210814_173551.jpg
    20210814_173551.jpg
    210.9 KB · Weergaven: 149
Laatst bewerkt:
Btw, voor de mensen die zich afvragen of een zandbodem nodig is kan ik dat bevestigen: ze slikken het ook door en poepen het uit. Wellicht hetzelfde doel als bij vogels die steentjes eten. Echter lijkt het ook een bevestiging dat ik ze niet te veel voer.
 
Nieuw filter regime lijkt te lonen: slakken zijn weg en de algen worden minder.
8 kg biohome erbij besteld. kom ik uit op 13kg biohome (biologisch)en ca 2kg/7L siporax (biologisch+mechanisch)

Lijkt overkill, echter na een jaar FX6 met 5kg biohome ben ik daar zeker niet van overtuigd.
Als deze plantjes weer redelijk uit zien kan ik nog eens proberen wat snelgroeiers te kiezen.


 
Nog op zoek naar de filter weg :eek:(y)Hoop dat deze oplossing je wat rust kan geven op dit gebied.

Ben je in filmpje aan het verversen of hou je laag water om een reden?

Vind je oranje dikkerd wel heel mooi hoor. Fijn om te zien dat je hem nog niet kwijt ben. (misschien voor jou minder fijn;))

Tja de plantjes ogen wat triest. Denk je dat die nog tot leven kunnen komen? Heb je al vallisnera giganthea geprobeerd. dit doet het hier lang goed met zuignap aan het raam. Na flinke snoeibeurt helaas ook richting klikko, veralgt..................... Maar toch denk wel half jaartje goed gegaan.
 
Filter draait goed maar is tijd om de media op niveau te brengen wat ik altijd al wilde hebben en wat ook nodig is om de druk op de ogen te verminderen.
filmpje is van een waterwissel en Menkaburi heeft er plezier in om in de stroom te spelen.
Red Calico is niet oranje hoor:)

Tja de plantjes blijven er in tot de algen weg getrokken zijn. Is een indicator dat de filtratie op orde komt. Daarna kijk ik wel weer wat ik doe.
 
Leuk om Menkaburi zo in de stroom te zien spelen. Blijf het een mooi stelletje vinden. Ik ben zelf heel blij met mijn Vallisneria, die veel nitraat opneemt.
 
Leuke vrouw, minder leuke bak. Blije visjes, boze PETA.
 
Mooi gepost, @Erikdebrabander. Herkenbaar ook wel, elke keer als ik nu op film/tv ergens een aquarium zie staan in een scene, zit ik toch altijd even te kijken hoe of wat daar in zwemt, en hoe realistisch het is.
 
Ze kunnen voor zo’n scene gewoon wat vissen bij de LFS halen, je weet nooit hoe ze zo’n set met requisiten inrichten. Voor hetzelfde geld zitten diezelfde beesten weer riant in een grote bak in het tuincentrum of zo.
 
Ze kunnen voor zo’n scene gewoon wat vissen bij de LFS halen, je weet nooit hoe ze zo’n set met requisiten inrichten. Voor hetzelfde geld zitten diezelfde beesten weer riant in een grote bak in het tuincentrum of zo.
 
Ja zoiets. Er is ook een oude James Bondfilm met een transparant bed waar vissen in rondzwemmen. Maar dat is gedaan in een tijd waar dierenrechten helemaal niet telden, dus als je dat verhaal leest rijzen de haren je te berge 😱
 

Terug
Bovenaan