Opnieuw beginnen met Guppen...


totaal aantal guppen is nu ongeveer 15 á 20 stuks. met meer vrouwen dan mannen.

en nog geen uitval gehad !
 
Dag Frits , verhouding is normaal 3 dames voor 1 man . De reden is dat deze nogal .... actief zijn .
 
verhouding is normaal 3 dames voor 1 man

ja van de 20 guppen ongeveer zijn er maar 5 mannen bij de rest is vrouw.
heb veel verkocht.
 
ik had er veeeeel gekocht voor 40 cent + 2 baby ancistrussen.
en nu
veel verkocht voor 50 cent per stuk.
nu heb ik al wel een paar baby guppy's. maar die tel ik nog niet mee.
 
Kleine guppen worden snel groot :D
 
Kleine guppen worden snel groot

klopt maar verkoop ook wel weer wat. de bak is nu mooi in balans.
"komt goed" zeg ik wel vaker.
 
Het komt zomer smijt het teveel aan jonge guppen die je niet kwijt kunt in een regenton buiten , kun je in september de lfs overspoelen met door jou aangeboden guppen .
 
Met een groot stuk kienhout in mijn Rio 125 kunnen de Ancistrussen en guppen wel weer even vooruit.

guppen bak vanavond 5-5-2017.JPG
 
"vind ik leuk"
 
gisteren een waterwissel gedaan. met dit als resultaat.
prima dacht ik zo.
Fe = 0,05

test ancistrus 6-5-2017.jpg
 
Niks mis mee zo te zien:D:D
 
Ja dat vind ik ook. mooie waardes en een goede ijzer waarde voor mijn rode planten.
 
Dag Frits , verhouding is normaal 3 dames voor 1 man . De reden is dat deze nogal .... actief zijn .
Nu maak je een fout! ;) Als je een grote groep hebt gaat die regel niet meer op. Er zijn zoveel vrouwtjes waar de mannen achteraan kunnen dat niet altijd dezelfde de pineut is. (ook kunnen de mannen ruiken of er een eisprong is en is dat vrouwtje interessanter dan de andere vrouwtjes) In grotere groepen is de verhouding 1:1 prima. Maar iets meer mannen dan vrouwen zal dan ook geen enkel probleem geven.
 
Tjonge, ze weten zich ook niet te gedragen he die Guppen:D:D;)
 
Nu maak je een fout! ;) Als je een grote groep hebt gaat die regel niet meer op. Er zijn zoveel vrouwtjes waar de mannen achteraan kunnen dat niet altijd dezelfde de pineut is. (ook kunnen de mannen ruiken of er een eisprong is en is dat vrouwtje interessanter dan de andere vrouwtjes) In grotere groepen is de verhouding 1:1 prima. Maar iets meer mannen dan vrouwen zal dan ook geen enkel probleem geven.

Ik moet u eerlijk toegeven dat mijn enige ervaring hierin het kweken van zuivere rassen is . Kleine bakjes met 1 man en drie vrouwtjes . Mijn enige ervaring met een grote groep is/was dat ik een teveel aan gekweekte guppen in drie regentonnen had gezet bij mijn ouders tuin . Vond dit een beter plan dan doorspoelen in het toilet . Eigenlijk was ik dit na enige tijd vergeten tot mijn pa een emmer water uit één van de regentonnen haalde . 3 regentonnen van 200l met elk zo'n 300 guppen erin :oops:
 
Ja het zijn leuke vissen maar vanwege al die nakweek ben ik ermee gestopt en ik neem dan ook geen levendbarenden meer:)
 
Tja een paar maanden geleden wilde mijn schoonmoeder ook terug een aquarium .
De voorwaarden van haar waren dat ze graag vis ziet en graag snel kleine visjes groot ziet worden .
Dus ben ik een guppenbak bij haar begonnen en wekelijks ga ik deze verzorgen .
Ik heb haar ook guppenvoeding gekocht in bolletjes vorm normaal tussen drie en vijf bolletjes per gup en deze leg ik dan klaar per dag .
Anders wil schoonma dat ieder kleinkind die op bezoek komt de vissen eens voedert met gekende gevolg .
 
gisteren een Fout gemaakt.
De guppen te veel gevoerd en nu vandaag 6 dode guppen. vanaf nu even op rantsoen.
zaterdag opnieuw mijn voederautomaat instellen.
 
Vanmorgen direct al water ververst. en de bodem af gezogen.
 
door te veel voer in de bak gegooid te hebben en de guppen vlogen er op af. maar het was al te laat merkte ik.
dus vandaag dode guppen.
ik weet wat er mis ging en dit is dan het gevolg.
 
door te veel voer in de bak gegooid te hebben en de guppen vlogen er op af. maar het was al te laat merkte ik.
dus vandaag dode guppen.
ik weet wat er mis ging en dit is dan het gevolg.

En waarom zijn ze dan gestorven? Ze hebben zich dood gegeten of zo?
Bizar gegeven hoor...
 
ja als ze voer zien dan eten ze dat op.
ze vreten zich als het ware kapot. en dan gaan ze dood. helaas
 
Hmm, ik vind dat zeer raar eigenlijk... Heb daarnaast ook een paar bedenkingen hoor:

-Hoeveel voer heb je dan wel gegeven?
-Als je ziet dat je teveel gevoederd hebt kan je toch onmiddellijk reageren door het teveel aan voer af te hevelen bvb??
-Ik heb nog nooit gezien dat een vis zich in één voederbeurt "dood-eet", en jij hebt er 6 tegelijk?
Hoe moet ik me dat voorstellen? Eten ze zich dan tot een bolletje dat zinkt en verdrinkt? Of eten ze tot ze exploderen?
 
Oke dan heb jij andere ervaringen met guppen als ik, want wanneer mijn guppen vol zaten dan stopten ze gewoon met eten en bleef het op de bodem liggen. Kan me echt niet voorstellen dat ze hierdoor zijn dood gegaan?
 
ik gooide er een blok rode muggenlarven in, maar kwam er achter dat dat veel te veel was. dus na 15 min de bodem afgeheveld en vanmorgen nog een keer water ververst.
maar toen was het kwaad al geschied.
sommige hadden de buik al vol en vanmorgen om 9.25u. ging de voederautomaat nog een keer draaien (ik lag toen nog in bed).
daarna op gestaan en zag ik de eerste al drijven, helaas dood ja.

Dus tussen gisteravond en vanmorgen vroeg zit ongeveer 10uur en dat kwam niet goed uit.
 
Kan me echt niet voorstellen dat ze hierdoor zijn dood gegaan?

ik heb die ervaring wel.

andere oorzaak is er niet. zie eerdere post over waterwaardes en verversingen.
daar heeft het niet aan gelegen.

Maar te veel rode muggenlarven is de oorzaak geweest.
 
ja het is wel balen, maar ik heb het zelf gedaan en er niet goed over na gedacht...
 
ik gooide er een blok rode muggenlarven in, maar kwam er achter dat dat veel te veel was. dus na 15 min de bodem afgeheveld en vanmorgen nog een keer water ververst.
maar toen was het kwaad al geschied.
sommige hadden de buik al vol en vanmorgen om 9.25u. ging de voederautomaat nog een keer draaien (ik lag toen nog in bed).
daarna op gestaan en zag ik de eerste al drijven, helaas dood ja.

Dus tussen gisteravond en vanmorgen vroeg zit ongeveer 10uur en dat kwam niet goed uit.
Dat vind ik een heel raar verhaal. Ik heb laatst per ongeluk een heel blokje gevoerd aan mijn vissen (9 vissen: 5 kuhlis, 2 amandaes en 2 ramirezi's) en aangezien ik laat op school kwam heb ik het tot 's avonds laten liggen.
Geen één van mijn vissen is daardoor overleden, dus ik kan me niet voorstellen dat als 30 guppies (a.k.a. vreetzakken) het moeten delen 6 guppen te veel konden eten...
 
Al had je er 3 kilo muggenlarven in gedaan dan nog is het een erg vreemd verhaal als je na een halve dag 6 dode guppen hebt.
 
Ik vind ook nog steeds maar een erg apart verhaal, lijkt me meer dat er wat anders aan de hand is..
 
ik denk dat het 4 á 5 blokjes rode muggenlarven aan elkaar gevroren zijn geweest.
normaal doe ik 1 blokje per week. maar deze waren half ontdooit geweest en aan elkaar vast gevroren weer.
helaas ik dat de enige oorzaak.
temperatuur = goed
waterwaarde = goed
filter = goed
planten zijn goed.
enzo...
 

Terug
Bovenaan