Opstart vuurgarnalen aquarium


Ja heb zelf een rio met daarboven een Helialux die programmeerbaar is. Voor jou zou je dan moete. Overstappen op de Superfish Slim Led met controller gok ik.
Oh ga ik eens naar kijken dankjewel!

Wat zijn de voordelen van de zonsopgang en ondergang?
 
Niet dat ik weet en ik heb 10 jaar dat niet gehad maar bij de nieuwe Fusion kan ik het met een controller instellen en gebruik het dan wel.
 
Ik heb 2 superfish start 100 en vond die strepen licht ook irritant en ondoordacht ,
heb er een kunststof strip van de bouwmarkt om geplakt met dubbelzijdige tape.
Lijkt alsof af fabriek gemaakt is, valt helemaal niet op.
Kijk! Daar had ik dus weer niet aan gedacht:rolleyes: Slimme oplossing!:thumbs:
 
De ornamenten zijn een compermise šŸ˜‡ maar we hebben een wat rustigere kleur gekocht ipv spongebob ofzo šŸ˜…

Meestal heb ik er ook niet zoveel mee, oogt vaak onnatuurlijk, en in sommige gevallen zelfs storend.
Maar er zijn zeker uitzonderingen! Persoonlijk vind ik zoiets als dit zeer geslaagd:


Ik kan me voorstellen dat zoiets ook wel mogelijk is met die doodshoofden, misschien tussen wat stenen, of juist met beplanting eraan/op.
 
Meestal heb ik er ook niet zoveel mee, oogt vaak onnatuurlijk, en in sommige gevallen zelfs storend.
Maar er zijn zeker uitzonderingen! Persoonlijk vind ik zoiets als dit zeer geslaagd:


Ik kan me voorstellen dat zoiets ook wel mogelijk is met die doodshoofden, misschien tussen wat stenen, of juist met beplanting eraan/op.

Ziet er erg mooi uit!
 
Paar dagen verder merk ik dat die bob sponsfilter weinig stroming heeft in het water. Is dit erg? Ga nu stukje slang aan bovenkant doen zodat er wat lucht mee komt miss helpt dit.
 
Ook zit er soort van schimmel achtig iets op het hout. Wat kan ik hieraan doen?
 

Bijlagen

  • 20220516_135019.jpg
    20220516_135019.jpg
    263 KB · Weergaven: 65
Paar dagen verder merk ik dat die bob sponsfilter weinig stroming heeft in het water. Is dit erg? Ga nu stukje slang aan bovenkant doen zodat er wat lucht mee komt miss helpt dit.
Misschien domme opmerking van mij, maar zit er een schuifje op? voor de stroming te regelen en staat die wel op zijn hoogst?
En je hoeft niet veel stroming "te zien" om voldoende stroming te hebben...
 
Misschien domme opmerking van mij, maar zit er een schuifje op? voor de stroming te regelen en staat die wel op zijn hoogst?
En je hoeft niet veel stroming "te zien" om voldoende stroming te hebben...
Ga ik zo even bekijken. Thanks!
 
Ik dacht ga weer even online lezen over water verversen in de eerste weken maar zoveel tegenstrijdige dingen lees ik.

Dus mijn vraag wel of niet verversen en wrm doe jij wel of niet?

Ik twijfel nu omdat me water ook verkleurd is door het hout.
 
Tja de een doet het wel en de ander niet en als je het wel doet duurt het allemaal net iets langer want je haalt dan een deel van de voeding weg van de bacterien die ze gebruiken .
Hierdoor zal het wat langer duren dan wanneer je niet ververst. Ik doe het dus niet en als na 4 wk de waarden goed zijn dan ververs ik vaak nog even 50-75% en dan langzaam de bewoners toevoegen.
 
Tja de een doet het wel en de ander niet en als je het wel doet duurt het allemaal net iets langer want je haalt dan een deel van de voeding weg van de bacterien die ze gebruiken .
Hierdoor zal het wat langer duren dan wanneer je niet ververst. Ik doe het dus niet en als na 4 wk de waarden goed zijn dan ververs ik vaak nog even 50-75% en dan langzaam de bewoners toevoegen.
En doe je ook wat voer in die 4 weken of zit je er helemaal niet aan?
 
Ik verkruimel meestal wekelijks een klein beetje zodat dit omgezet kan worden en ze dus wel wat te eten hebben die bacterien.
 
1x wat voer in je bak doen voor de opstart is voldoende daarna heeft het geen meerwaarde.
Waterwissel in de opstart doen ze vaak bij bepaalde soils om giftige stoffen uit het water te halen, dus als jij niet zo'n soil hebt is waterwissel niet nodig.
Die verkleuring van je water door het hout blijft nog wel een tijdje en dat verdwijnt niet door waterwissels
 
Nou ja dat ligt denk ik ook aan de hoeveelheid want als je eenmalig heel weinig voert dan wordt dat omgezet in nh3/4, no2 en no3 maar dat wil niet zeggen dat dit voldoende is om een goede bacteriecultuur te laten ontwikkelen. Ook na 3 wk willen de bacterien nog wel iets te eten hebben volgens mij;)
 
Ik dacht ga weer even online lezen over water verversen in de eerste weken maar zoveel tegenstrijdige dingen lees ik.

Dus mijn vraag wel of niet verversen en wrm doe jij wel of niet?

Ik twijfel nu omdat me water ook verkleurd is door het hout.
Ik deed dit niet in de eerste weken, pas als de nitrietpiek (als je die hebt) voorbij was, of na 4 weken, deed ik een waterwissel, dan deed ik een dagje wachten.. dan voor de zekerheid even een testje en als het dan goed bleef, dan pas bewoners gehaald en erin gedaan.
 
Hout kan tijden blijven afgeven dus dan heb je niets aan een paar waterwissels. Het is natuurlijk en je kan Purigen gebruiken om het kwijt te raken maar na verloop van tijd neemt die bruine kleur wel af.
 
Hout kan tijden blijven afgeven dus dan heb je niets aan een paar waterwissels. Het is natuurlijk en je kan Purigen gebruiken om het kwijt te raken maar na verloop van tijd neemt die bruine kleur wel af.
Maar purigen kan niet in mijn filter toch? Ik heb een bob spons filter.
 
Je kan het misschien in een stuk panty stoppen en in de bak hangen aan een zuignap.
 
Is dat zo want het absorbeert toch organische stoffen die langs het zakje gaan en met een gemiddelde stroming moet dat toch kunnen lijkt me. In zeewater wordt het soms in de sump/gafzak gehangen zover mij is verteld.
 
Zolang geen kwaad kan en het op ten duur verdwijnt kan ik ermee leven hahah.
 
Is dat zo want het absorbeert toch organische stoffen die langs het zakje gaan en met een gemiddelde stroming moet dat toch kunnen lijkt me. In zeewater wordt het soms in de sump/gafzak gehangen zover mij is verteld.
In een sump stroomt er water langs door middel van de pomp, in een bak water waar niks langs stroom zal het niks doen
 
In een sump stroomt er water langs door middel van de pomp, in een bak water waar niks langs stroom zal het niks doen
Met een goede uitstroom van een filter zal er ook water langs zo n zakje gaan als je dat handig neerhangt maar het zal misschien minder werken dan in een filter.
 
Iemand hier ervaring mee? Ik heb ook die smart heater maar dan grotere.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220522-002306_Facebook.jpg
    Screenshot_20220522-002306_Facebook.jpg
    120.7 KB · Weergaven: 66
Over het raam van aquarium. Kruipen een soort van mirco wormpjes. Wit max 2mm groot heel dun. Horen deze ook bij op start?
 

Terug
Bovenaan