Opstart vuurgarnalen aquarium


Dit is wel anders dan de op start wormpjes, planaria?

Ook zwemmen er hele kleine witte rondjes die stotterend zwemmen. Iemand een idee?

En heb opgezocht er zit ook hyrda in mijn bak.

Wat moet ik doen paniek hierr 😶
 

Bijlagen

  • 20220627_201358.jpg
    20220627_201358.jpg
    128 KB · Weergaven: 69
Die kleine rondjes zijn denk ik onschuldige mosselkreeftjes. Een enkele planaria kan geen kwaad maar als het er meer worden zou ik ook behandelen.
Met Hydra zou ik in elk geval behandelen en zelf gebruikte ik vaak een halve aanbevolen dosis maar goed misschien kun je beter de normale dosis aanhouden ivm de planaria die je ziet. Dit gespuis zie je vaak bij teveel voeren.
 
Die kleine rondjes zijn denk ik onschuldige mosselkreeftjes. Een enkele planaria kan geen kwaad maar als het er meer worden zou ik ook behandelen.
Met Hydra zou ik in elk geval behandelen en zelf gebruikte ik vaak een halve aanbevolen dosis maar goed misschien kun je beter de normale dosis aanhouden ivm de planaria die je ziet. Dit gespuis zie je vaak bij teveel voeren.
Oke dus minder voeren, ik zit alleen met mijn zebra slakken. Ik vind niet erg om extra bakje te kopen of ze in een emmer te doen ofzo. Maar wat kan ik beste doen en hoe lang?
 
Ja dat soort slakken zijn er vaak gevoelig voor en dat middel gaat in de bodem zitten er werkt vrij lang door. Hoelang weet ik niet en ik weet ook niet of @Nicolientje-W daar ervaring mee heeft.
De gewone punt en posthoornslakken kunnen er in de regel wel goed tegen.
 
Slakken zijn gastheer van plaagdieren, dus verhuis je de slakken, verhuis je het probleem, zet je ze daarna terug, is het probleem er ook weer
 
Misschien cru, maar zebraslakken zijn prima te vervangen. Je kan er voor kiezen de slakken ook uit te roeien en nieuwe te halen van een kweker die geen parasieten in zijn of haar kweekbakken heeft.

Is aan jou. In principe is planaria prima mee te leven als het er maar niet teveel worden.
 
Misschien cru, maar zebraslakken zijn prima te vervangen. Je kan er voor kiezen de slakken ook uit te roeien en nieuwe te halen van een kweker die geen parasieten in zijn of haar kweekbakken heeft.

Is aan jou. In principe is planaria prima mee te leven als het er maar niet teveel worden.
Iets te cru voor mij, maar wel bedankt voor het openen van alle opties 😉
 
De slakken zijn vaak de gastheer van planaria dus ze dragen ze mee in dat geval en dan zul je bij terugplaatsen ze weer inbrengen.

Edit: had Antje ook al gepost zie ik nu
 
Btw, als het er niet veel zijn dan kun je proberen om ze met een stukje luchtslang weg te zuigen en dat deed ik ook destijds. Dan zit je nog met de Hysra natuurlijk en zoals ik al zei gebruikte ik een halve dosering Flubenol en of de slakken dat verdragen dat weet ik niet en is een gok.
 
Ik heb een stellingkast kan ik hier stevige 18mm planken in kopen en mijn aquarium in zetten? A 60 liter en in de toekomst 2x 30 liter?
 
Een beetje stelling moet dat kunnen hebben. Voor in de tuin hebben wij zo n goedkope stelling maar daar zou ik niet teveel gewicht op durven zetten om eerlijk te zijn maar goed die kosten ook geen drol.
 
Kan prima neem dan planken van betonplex en zet de stelling met een beugeltje vast aan de muur
Ik heb er geen vestand van maar als ik bij praxis betonplex zoek, krijg ik ook multiplex. Hardhout of okoum kan dit ook?

Beugel ook als ik het gewicht laag hou?
 
Een beetje stelling moet dat kunnen hebben. Voor in de tuin hebben wij zo n goedkope stelling maar daar zou ik niet teveel gewicht op durven zetten om eerlijk te zijn maar goed die kosten ook geen drol.
Haha ja stel je voor, nee het is zo stelling die 175 kilo per plank kan maar dan met dikkere planken.
 
Ja vaak zijn ze best wel zwaar nog ondanks je het meeste water eruit haalt. Ik heb dat ook wel gedaan en schuif hem dan eerst op een plaat zodat de bodem niet teveel belast wordt met het verplaatsen maar goed of dat moet dat weet ik niet en het is niet meer dan mijn manier.
 
Ik heb een stellingkast kan ik hier stevige 18mm planken in kopen en mijn aquarium in zetten? A 60 liter en in de toekomst 2x 30 liter?
Ja hoor. Geen probleem voor een stevige stellingkast. Gebruik bij voorkeur multiplex voor de planken. Houdt beter als het nat wordt. Maar in principe is het gewicht ook laag genoeg voor 18mm MDF, zolang het MDF niet geruime tijd in water staat. Als het MDF regelmatig of langtijdig nat is wordt het pulp.
Ik heb er geen vestand van maar als ik bij praxis betonplex zoek, krijg ik ook multiplex. Hardhout of okoum kan dit ook?

Beugel ook als ik het gewicht laag hou?
Okoume is een type multiplex, en zal voor dit doeleind goed genoeg zijn.

Betonplex heeft een water resistente griplaag, maar dat is niet per sé nodig als je voorzichtig bent met water. Is ook tot wel drie keer zo duur. Ik zou het wel aanraden, want ik heb jaren slechte ervaring met waterschade ten gevolge van zacht geworden plaathout.
 
Ja vaak zijn ze best wel zwaar nog ondanks je het meeste water eruit haalt. Ik heb dat ook wel gedaan en schuif hem dan eerst op een plaat zodat de bodem niet teveel belast wordt met het verplaatsen maar goed of dat moet dat weet ik niet en het is niet meer dan mijn manier.
Ja lastig, ik ga heel veel water eruit halen, twijfel of ik ook mijn garnalen eruit zou halen? En ik til hem van de kast meteen op andere kast en daarna weer terug.
 
Ja altijd lastig om te bepalen wat het beste werkt en wat je kan tillen. Ik heb enkele malen een nano van 30 liter verplaatst en daar liet ik dan 5cm water instaan en dan was dat wel te tillen maar bij een grotere bak zal dat lastiger zijn.
 
Plank is paar mm te groot, kan het erop vallen of moet het er echt in vallen?
 

Bijlagen

  • IMG-20220629-WA0012.jpeg
    IMG-20220629-WA0012.jpeg
    79.1 KB · Weergaven: 62
Ik heb er geen vestand van maar als ik bij praxis betonplex zoek, krijg ik ook multiplex. Hardhout of okoum kan dit ook?

Beugel ook als ik het gewicht laag hou?
Betonplex is watervast andere soorten niet.

Een stelling vakt vrij snel om en better safe than sorry zeg ik altijd maar en een gaatje boren in de muur en een beugeltje bevestigen is ook de moeite niet
 
Oh jeej ik heb een stroomstoring. Hoe lang houd het aquarium dit vol? En kan ik iets doen?
 
Is niks aan te doen, je filter zal de grootste klap krijgen, je aquarium kan er doorgaans beter tegen
Hoe lang maximaal houd het aquarium het? Las online filter stekker eruit en uitspoelen als te lang duurt. Maar wat is te lang?
 
Ligt eraan wat voor filter je hebt maar ik denk dat een binnenfiltertje wel redelijk lang zonder stroom kan want in je bak zit ook voldoende zuurstof in de regel en door diffusie komt er dan wel wat zuurstof in de filter.
Maar enige uren mag geen probleem zijn en er zijn wel gevallen bekend dat met een buitenfilter 12 uur geen gevolgen heeft.
 
Ligt eraan wat voor filter je hebt maar ik denk dat een binnenfiltertje wel redelijk lang zonder stroom kan want in je bak zit ook voldoende zuurstof in de regel en door diffusie komt er dan wel wat zuurstof in de filter.
Maar enige uren mag geen probleem zijn en er zijn wel gevallen bekend dat met een buitenfilter 12 uur geen gevolgen heeft.
Ja binnen spons filter niet op lucht
 
Ik heb een leopard stone gekocht nou las ik dat deze eventueel de hardheid van water kan beinvloeden. Heeft iemand hier ervaringen mee?
 
Is dit erg? Of kan ik het beter terug brengen.
Als je water een pH onder de 7 heeft zal een kalkhoudende steen oplossen tot de zuurtegraad neutraal is geworden.

Bij heel licht zure stoffen zal dit niet eens merkbaar gebeuren omdat het proces zeer traag gaat.

In het kort: zolang je geen erg zuur water in je bak hebt hoef je je nergens zorgen over te maken
 

Terug
Bovenaan